Jump to content

Tony Stigsson?


Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En betydligt viktigare fråga är VEM mer som kan ha läst dessa handlingar? var de bara hemtagna i rent hobbysyfte eller fanns det enda syften?

 

Kan stigsson ha varit en av vår tids största spioner? Finns en del klassiska varningstecken på honom...

Nej det känns som ren klantighet. En riktig spion hade inte strött handlingar omkrig sig i ett hus

där man har sin dygnsvila. En riktig spion hade haft sakerna inlåst ngn annastans eller haft saker på

mikrofilm.

 

 

 

Och jag som trodde att microfilm var ute ur branchen sedan länge... Utan att de gått över på andra medel.

 

Att ta hem hemliga handlingar, scanna in PDF:a, döpa om, kryptera och maila. Om man ens behöver ta hem hemliga handlingar. ett avancerat USB-minne med inbyggd blåtand kan lösa många saker och går att bygga in de flesta saker... eller varför inte via en mobiltelefon?

 

De som är lite insatta har hört talas om "stenen med blåtand" i moskva. Där källor gickförbi och dumpade informationen till stenen ganske enkelt. Sedan kom ngn och vittjade brevlådan. Ett ganska enkelt och snillrikt system. Finns mer avancerade och nya lösningar på detta. 2st som åker i samma t-banevagn kan enkelt utbyta information via blåtand eller wlan via sina telefoner eller kanske specialbyggda minnen. Kanske räcker med att de står på samma perrong under 2-3 minuter för att överföra ganska stora datamängder. 2-3 PDF-dokumment tar inte många sekunder att överföra.

 

Så mikrofilm känns ganska amatörmässigt och bökigt....

 

 

 

Fk_Satan :blink: T-force

Utan att påstå att man är ngn überspion men ställen med hög säkerhet har inga datorer

kopieringsmaskiner o dyligt utan hemliga handlingar får väl bara finnas lagrat som papper?

och bara läsas på plats? eller?

 

Och man skall inte kunna scanna papper utan minikamera är väl enda sättet att fota

av pappret för alla hemliga handlingar måste väl kvitteras tillbaka och lämnas in på plats?

 

För mig att FM har pluggat alla USB kontakter på sina datorer? Ngn som vet?

 

Krypterat trafik kanske inte kan knäckas men dock avlyssnas

och kryptering i sig == misstänkt beteende

 

Jag tycker att vissa här i forumet har ett tråkigt översittabeteende men men

det speglar ju bara samhället i övrigt...

 

Sen kan man undra om vi har ngt kontraspionage eller säkerhetsjänst värt namnet?

MUST verkar ju vara rasister och SÄPO ett stort skämt....

 

Fick Opilchefen ngt fängelse för hustrumisshandeln?

Edited by TForce
Link to comment
Share on other sites

Utan att påstå att man är ngn überspion men ställen med hög säkerhet har inga datorer

kopieringsmaskiner o dyligt utan hemliga handlingar får väl bara finnas lagrat som papper?

och bara läsas på plats? eller?

Nej då, det finns gott om hemliga handlingar i digital form. Det är inte så att de skrivs på skrivmaskin direkt. Kopieringsmaskiner finns det också, däremot är det inte alla som får användas för kopiering av hemlig information och det finns regler för hur sådan information får kopieras.

Och man skall inte kunna scanna papper utan minikamera är väl enda sättet att fota av pappret för alla hemliga handlingar måste väl kvitteras tillbaka och lämnas in på plats?

Nej, man får ta med sig hemliga handlingar. Däremot får man inte lämna dem utan uppsikt såvida man inte låser in dem i säkerhetsskåp.

För mig att FM har pluggat alla USB kontakter på sina datorer? Ngn som vet?

Nej, vi använder USB-minnen tämligen frekvent så det vore dumt ifall USB-portarna inte fungerade.

Link to comment
Share on other sites

Och man skall inte kunna scanna papper utan minikamera är väl enda sättet att fota av pappret för alla hemliga handlingar måste väl kvitteras tillbaka och lämnas in på plats?

Nej, man får ta med sig hemliga handlingar. Däremot får man inte lämna dem utan uppsikt såvida man inte låser in dem i säkerhetsskåp.

Gäller samma regler för kvalhemliga handlingar?

Link to comment
Share on other sites

Och man skall inte kunna scanna papper utan minikamera är väl enda sättet att fota av pappret för alla hemliga handlingar måste väl kvitteras tillbaka och lämnas in på plats?

Nej, man får ta med sig hemliga handlingar. Däremot får man inte lämna dem utan uppsikt såvida man inte låser in dem i säkerhetsskåp.

Gäller samma regler för kvalhemliga handlingar?

 

Nej, det gäller andra regler för KH. Jag tycker att vi hoppar över detaljerna, faktiskt. OK?

Link to comment
Share on other sites

Utan att påstå att man är ngn überspion men ställen med hög säkerhet har inga datorer

kopieringsmaskiner o dyligt utan hemliga handlingar får väl bara finnas lagrat som papper?

och bara läsas på plats? eller?

 

Nä, riktigt hemliga handlingar memoreras av en officer på hkv som har fotografiskt minne och som hjärntvättats till att vara 1000% lojal. För att få ut informationen måste man ta sig in på officerens kontor, som vaktas av SSG, sen berättar han informationen, muntligen, i ett särskillt avlyssningssäkert rum.

 

Krypterat trafik kanske inte kan knäckas men dock avlyssnas

och kryptering i sig == misstänkt beteende

 

Ja, för ingen annan än en spion skulle kunna köra krypterad trafik. Kolla upp om det finns någon som kör krypterat WLAN i ditt område.. Spioner hela bunten!!!!

 

Jag tycker att vissa här i forumet har ett tråkigt översittabeteende men men

det speglar ju bara samhället i övrigt...

 

Kanske beror på att de flesta av oss läst spionromaner som är nyare än Ian Flemmings romaner, och därför tycker oss veta lite bättre :P

För det är ju aldrig så att den som utsätts för "översittarbeteendet" gång på gång, i varenda diskussion som denne ger sig in i, ska behöva reflektera en sekund över om huruvida det denne skriver kanske är genomtänkt och verkligen besitter en insyn och kunskap i ämnet? Nu finns det mer än en person på detta forumet som beskrivningen passar in på.. Men ett tips i sammanhanget kan vara: Det finns inga dumma frågor, bara dumma påståenden.

 

Sen kan man undra om vi har ngt kontraspionage eller säkerhetsjänst värt namnet?

MUST verkar ju vara rasister och SÄPO ett stort skämt....

 

Så du HAR läst Hamiltonböckerna också?

 

Vore kul att veta vad du baserar dina påståenden på. Har du arbetat inom Säpo? Must? Hkv?

 

mvh

Erik G, spion med rätt att WEPa

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gäller andra regler för KH. Jag tycker att vi hoppar över detaljerna, faktiskt. OK?

Absolut! Min fråga var ifall samma regler gäller för KH. Att så inte är fallet räcker alldeles utmärkt som svar.

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man undra om vi har ngt kontraspionage eller säkerhetsjänst värt namnet?

MUST verkar ju vara rasister och SÄPO ett stort skämt....

 

Vad bygger du detta på?

Det vanliga, kvällspressen.

 

Fast jag håller med om frågeställningen om effektiviteten. Hur kommer det sig att en av sveriges högsta operativa chefer spöar sin fru till den milda grad att hennes arbetskamrater märker det men inte någon annan....

Samma kille släpar hem hemliga handlingar till samma hus som han släpar hem brudar och par han raggar upp på nätet.....

 

nånstans lyser en skylt som det står Sverige, landet där integriteten är större än säkerheten....

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man undra om vi har ngt kontraspionage eller säkerhetsjänst värt namnet?

MUST verkar ju vara rasister och SÄPO ett stort skämt....

 

Vad bygger du detta på?

Det vanliga, kvällspressen.

 

Fast jag håller med om frågeställningen om effektiviteten. Hur kommer det sig att en av sveriges högsta operativa chefer spöar sin fru till den milda grad att hennes arbetskamrater märker det men inte någon annan....

Samma kille släpar hem hemliga handlingar till samma hus som han släpar hem brudar och par han raggar upp på nätet.....

 

nånstans lyser en skylt som det står Sverige, landet där integriteten är större än säkerheten....

 

Ja den sk integriteten + det faktum att vi inte har ett kontraspionage värt namnet eller

att rutiner för kolla upp personal inom FM verkar allt annat än perfekta.

 

Görs det kontroller överhuvudtaget av personal inom FM. Granskar man högres chefers ekonomi

och kollar upp diverse rykten??

 

Eller har officersförbundet förhandlat bort detta för att det är ett brott mot "arbetsmiljöjämstäldhetsSÄKIintegritetsgenusvetenskapen"?

Link to comment
Share on other sites

Ja den sk integriteten + det faktum att vi inte har ett kontraspionage värt namnet eller

att rutiner för kolla upp personal inom FM verkar allt annat än perfekta.

 

Görs det kontroller överhuvudtaget av personal inom FM. Granskar man högres chefers ekonomi

och kollar upp diverse rykten??

 

Eller har officersförbundet förhandlat bort detta för att det är ett brott mot "arbetsmiljöjämstäldhetsSÄKIintegritetsgenusvetenskapen"?

 

Hur är det TForce, sitter du och nynnar framför tangentbordet? jag tycker mig nästan höra melodin...texten går väl i stil med "Die Fahne hoch die Reihen fest geschlossen..." och så vidare.

Enligt utsago från vanligtvis välUNDerrättade källor i min bekantskapskrets så görs det förhållandevis noggranna kontroller bl.a just ekonomi, lånebild, kontokort etc. Sedan är det faktiskt så att den lagstiftning vi alla har valt i det här demokratiska landet sätter gränser för vad myndigheter för göra gentemot medborgarna. Men det kanske inte passar dig att vi har något som kallas personlig integritet.

 

Kom igen nu TForce, andra versen: "Die Strasse frei den braunen Batallionen..." :o

Link to comment
Share on other sites

 

Ja den sk integriteten + det faktum att vi inte har ett kontraspionage värt namnet eller

att rutiner för kolla upp personal inom FM verkar allt annat än perfekta.

 

Görs det kontroller överhuvudtaget av personal inom FM. Granskar man högres chefers ekonomi

och kollar upp diverse rykten??

 

Eller har officersförbundet förhandlat bort detta för att det är ett brott mot "arbetsmiljöjämstäldhetsSÄKIintegritetsgenusvetenskapen"?

 

Hur är det TForce, sitter du och nynnar framför tangentbordet? jag tycker mig nästan höra melodin...texten går väl i stil med "Die Fahne hoch die Reihen fest geschlossen..." och så vidare.

Enligt utsago från vanligtvis välUNDerrättade källor i min bekantskapskrets så görs det förhållandevis noggranna kontroller bl.a just ekonomi, lånebild, kontokort etc. Sedan är det faktiskt så att den lagstiftning vi alla har valt i det här demokratiska landet sätter gränser för vad myndigheter för göra gentemot medborgarna. Men det kanske inte passar dig att vi har något som kallas personlig integritet.

 

Kom igen nu TForce, andra versen: "Die Strasse frei den braunen Batallionen..." :o

 

Anklagar du mig för att vara Nazist?

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man undra om vi har ngt kontraspionage eller säkerhetsjänst värt namnet?

MUST verkar ju vara rasister och SÄPO ett stort skämt....

 

Vad bygger du detta på?

Det vanliga, kvällspressen.

 

Fast jag håller med om frågeställningen om effektiviteten. Hur kommer det sig att en av sveriges högsta operativa chefer spöar sin fru till den milda grad att hennes arbetskamrater märker det men inte någon annan....

Samma kille släpar hem hemliga handlingar till samma hus som han släpar hem brudar och par han raggar upp på nätet.....

 

nånstans lyser en skylt som det står Sverige, landet där integriteten är större än säkerheten....

 

Ja den sk integriteten + det faktum att vi inte har ett kontraspionage värt namnet eller

att rutiner för kolla upp personal inom FM verkar allt annat än perfekta.

 

Görs det kontroller överhuvudtaget av personal inom FM. Granskar man högres chefers ekonomi

och kollar upp diverse rykten??

 

Eller har officersförbundet förhandlat bort detta för att det är ett brott mot "arbetsmiljöjämstäldhetsSÄKIintegritetsgenusvetenskapen"?

Nu har du en egen tråd att sprätta omkring avföring i. Stanna i den ett tag till är du snäll, tills du klarar att diskutera med andra medlemmar på ett vettigt sätt.

 

/BlåGul.

Link to comment
Share on other sites

Anklagar du mig för att vara Nazist?

 

Nej det gör jag inte, det var onödigt lågt av mig. Jag tycker du däremot verkar väldigt förtjust att kontrollera på ett långtgående sätt. Var går gränsen för dig avseende den personliga integriteten, hur mycket skall staten få kontrollera hos den enskilde medborgaren?

Link to comment
Share on other sites

 

Anklagar du mig för att vara Nazist?

 

Nej det gör jag inte, det var onödigt lågt av mig. Jag tycker du däremot verkar väldigt förtjust att kontrollera på ett långtgående sätt. Var går gränsen för dig avseende den personliga integriteten, hur mycket skall staten få kontrollera hos den enskilde medborgaren?

 

För FM så är svaret : så att vi minskar risken för fler Tony Stigsson i framtiden.

De måste verkligen skärpa sina rutiner.

 

Ngn hade ju tidigare skrivit innan att man kontrollerade männiksors ekonomiska

status osv osv men enligt aftonbladet hade han ju problem med sin ekonomi och

han har ju verkligen lyckats stiga långt utan han blev upptäckt och då känns det som att vi

verkligen inte ha bra kontroll på sånt här.

 

Ja jag älskar kontroll och är för ett samhälle med mer bevakning, mer befogenhet till myndigheterna, mer omfattande DNA register, mer samkörning av register osv osv.

Våra myndigheter skall samverka med varandra totalt.

 

Detta inte för att jag har bruna böjelser eller vill återupprätta det fjärde riket utanför

att jag anser just nu så är Sverige maktlös mot den organiserade kriminaliteten.

 

Vår lagstiftning är ett skämt. Lyckas du bli dömd får du straffrabbat för tiden du sittter i häktet

och därefter får du 2/3 rabbaten. Min åsikt. Inget avdrag för häktestiden och döms du till 3 år sitter du tre år.

 

Danmark har en bra modell för hur polisen arbetar med gränsöverskridade samarbete inom alla myndigheter som du kan titta på. Konsekvens : Deras busar flyr nu till Sverige.

 

Avslutningsvis. Ja Kontroll kan gå till överdrift och ja det svårt att hitta balansen men just nu har vi obalans åt andra hållet. Kriminella i Sverige har enorm frihet jämfört med omvärlden.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Danmark har en bra modell för hur polisen arbetar med gränsöverskridade samarbete inom alla myndigheter som du kan titta på. Konsekvens : Deras busar flyr nu till Sverige.

 

Vad grundar du det på ?

Link to comment
Share on other sites

Danmark har en bra modell för hur polisen arbetar med gränsöverskridade samarbete inom alla myndigheter som du kan titta på. Konsekvens : Deras busar flyr nu till Sverige.

 

Vad grundar du det på ?

 

Dn har beskrivit detta, för mig att det var på nyheterna för ett tag (Aktuellt) sen

och det då handlade om att Dansk MC kriminalitet köper hus i sydsverige för slippa dansk kontroll.

 

En av min fars polistidning har en artikel men jag har inte den tillgänglig nu...Tror det var 2005...

Det handlade om hur dansk polis har organiserat sina register, IT struktur och vilka metoder de kunde få fram.

 

Var rätt fantastiskt. Fick en buse en pbot visste man detta direkt. Dansk polis har verkligen

kontroll över sin kriminalitet.

Edited by TForce
Link to comment
Share on other sites

Tforce du sätter fart i en tråd som handlar om en VÄLDIGT ovanlig

person, hans böjelser/behov är på inget sätt representativt för en yrkeskår

kvinnor och män.

 

Ditt gnällande om hur "det slösas till höger och vänster i FM" ger klara indikationer på

att du är den tomma tunna som skrammlar högst, uppenbarligen är dina källor

1 Hörsägen

2 Fria fantasier

3 TOTALT missuppfattade händelser

4 Ett milt begynnande vansinne

 

Ditt svammel om "kontroll av Officerare" får bara ett löjes skimmer över sig när man sen upptäcker

att du VERLIGEN inte vet något om hur det är ställt utan gissar.

 

Hur i &%#%"¤"/ anser du att man ska kunna upptäcka den här typen av personen om han inte VILL det?.

 

Dina påhopp på övriga Officerskåren visar bara hur lite du igentligen vet.

Enligt mig (och tro mig jag har en hel del insikt i detta) är Officerare

bland de mest hängivna yrkesutövare som går att hitta, rent generellt kan sägas att

de flesta gör ett förbannat bra jobb med förbannat små medel.

Alla som verkar tro att jobbet går ut på att åka limo till och från Grandhotél har en så pass

förvriden syn på verksamheten att det inte är lönt att försöka rätta till.

 

Valfri Mj från valfritt Reg har en rejäl massa fältdygn bakom sig som vissa här tycks glömma, att

då kunna åka hem till familj istället för att tillbringa ännu en natt i fält med ännu ett GU-förband

är en självklarhet.

Link to comment
Share on other sites

Apropå sex och så. Saxat från Helsingborgs Dagblad:

 

Asexualitet vara nästa stora grej

Läser om generalmajoren. Överbefälhavarens närmaste man. Han får de gamla Big Brother-deltagarna att framstå som pryda.

En av Sveriges högsta militärer. I Aftonbladet berättas hur f d frun bands och piskades med ett ridspö, att paret höll på med gruppsex och när han blev brottsmisstänkt gjordes en husrannsakan på generalmajorens kontor hos försvarsmakten och där hittades djurporrfilmer, löspenisar och i uniformsjackan hade han privatinspelad porr.

 

Vad jag inte riktigt fattar är själva utvecklingen. Han var 16, hon 14 när de träffades första gången. Vad hände på vägen?

När fan kom piskorna in i sovrummet?

Stod generalmajoren där en dag och rappade med ridspöet i luften och sa:

"Älskling, jag har fått en idé..."

Nä, han använde nog inte ordet älskling. Snarare rekryt.

Men det är onekligen så att generalmajoren framstår som sexlivets Indiana Jones medan man själv är Pingu.

...

 

Hela krönikan

EDIT: fixat länken

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Observera att när man följer länken ovan hamnar man i en krönika om att vara statist i filmer.

Slå ett öga på listan till vänster om krönikan så hittar ni den som 709 nämner.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Då säger vi så här att de som vet något om den där operationen går ut och tar en promenad och vi övriga som inte vet något om den funderar till på varför vi inte vet och nöjer oss sedan med svaret. De som har synpunkter på det upplägget rekommenderas läsa § 14 i forumets regler.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Åtalet mot Stigsson ogillas!

 

Då får Försvarsmakten se över sitt regelverk eftersom dess varianter och tolkningar av säkerhet, säkerhetsskydd och överträdelser av dessa inte harmonerar med rättens syn.

 

/K

 

Vore väl inte helt otroligt att det kommer en överklagan på ett så här pass allvarligt fall.

 

//Imint

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...