Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har just läst ut "Musashi - samurajen" av Eiji Yoshikawa för andra gången.

En tegelsten, något av borta med vinden fast den utspelar sig i 1600-talets japan.

Boken handlar om Miyamoto Musashis liv och startar efter slaget vid sekigahara.

Musashi är en av japans mer kända svärdsmän och boken är tydligen mycket populär i hemlandet.

Även om boken är en roman med faktainslag så är den mer än väl läsvärd.

För japaner är ett gåtfullt folk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Miyamoto_Musashi

Edit: Lade till wikipedialänk.

Edited by sleget
Posted

Fick hem efter 5-6 månaders väntan, boken "FN-soldat i Kongo". Boken skildrar de händelser som de svenska FN-soldaterna utsattes för i Kongo under 60-talet. Historierna i boken är skildrat av de som deltog så det finns med andra ord ingen ensam författare av boken.

Mycket intressant läsning och boken är även packad med bilder och illustrationer av olika operationer och händelser. Helt klart något att köpa. Köpte den själv via nätet hos Akademi Bokhandeln men de verkar ha tagit bort den ut sitt sortiment.

ISBN: 91-7260-651-7

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Inte en bok - utan massor och åter massor:

Anna Lindh Biblioteket

Ligger i Försvarshögskolan. Var precis inne och botaniserade lite ytligt, måste säga att jag har svårt att se att det skulle saknas något i bokväg där för en MÖP.

Dom hade, känns det som, allt. :blink:

Vanliga låneregler, och vem som helst får skaffa lånekort (gjorde det precis själv).

Ber om ursäkt om det här finns med tidigare i tråden, bara för bra för att missa, så hellre en gång för mycket än inte alls. 0:)

EDIT: spenderade ytterligare en timme inne på biblioteket. Nu är jag säker - detta skall hädanefter bliva min musik.

Det finns så mycket att det är svårt att välja ut böcker. Man måste nästan bestämma sig innan man går in vad man vill titta på. Skulle nog vilja beskriva det här som en MÖPs blöta fantasi vad det gäller böcker. :=o

Edited by stefanf
  • 4 weeks later...
Posted

Luftens Dirigenter

(Bjarne Darwall)

ISBN 91-973892-6-9

En bok om svenskt luftförsvar och stridsledning från 40 talet och framåt.

Har bara börjat läsa men den verkar väldigt spännande.

Köpt via det där irriterande smb.

Irriterande därför att varje gång jag bestämt mig för att avbeställa månadens bok på grund av ekonomiska skäl alltid lyckas hitta någon annan bok att beställa så det blir makaroner och ketchup ytterliggare en månad.

Sen, ingen som tipsat om Das Boot?

Lothar Günther Buchheim heter författaren.

Sett filmen? Läs boken!

Inte möp men helt ok i fantasy/scifi genren, Santiago av Mike Resnick.

KPAX av Gene Brewer. :)

:camo:

• 2 weeks later...
Posted

Tjena.

Undrar om det är någon som har läst All Necessary measures av Cameron Spence. Handlar om SAS på Balkan.

Funderar på att köpa den men tänkte höra här först.

Posted
Tjena.

Undrar om det är någon som har läst All Necessary measures av Cameron Spence. Handlar om SAS på Balkan.

Funderar på att köpa den men tänkte höra här först.

Som någon skrev på Amazons sida, "If you liked his first book (Sabre Squadron) you love this one".

Jag gillade "Sabre squdron", inte så mycket personhype som hos McNab o Ryan.

Tack för tipset!

:baskerHV:

Posted
Nu har Hans von Lucks bok Panzer Commander kommit ut på Svenska, under namnet "Pansarchef under Rommel" Lämplig Julklapp till en snäll MÖP?

Edit: tumvante

Grym! Fanns på bokrean för 99 spänn på ett flertal bokhandlar.

En honnör till författaren humanisten veteranen Hans von Luck.

Öv vid 32 år!

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Har läst boken "Leo, ett estniskt öde" av Maarja Talgre, den handlar om hennes far och hennes sökande efter information om hans liv och död. Boken kan även läsas av en icke MÖP, den kostade bara 26kr.

http://www.bokrecension.se/9172213434

Pocket. En bok för alla AB 2004-03.

ISBN: 9172213434 / 91-7221-343-4

Edit: stavfelning

Edited by lanrezac
  • 3 weeks later...
  • Forumsledning
Posted

Ny funktion

Jag har fixat lite med inställningarna i forumet så att länkar till innehåll hos BOKUS och ADLIBIRIS blir Affiliate-länkar dit.

På så sätt får SoldF sin lilla slant om ni köper boken.

Bakgrund

SoldF.com kostar lite att driva (licens på forum, webbhotell, domännamn, mm) men vill vara gratis för besökarna så måste vi ta in pengarna från annat håll.

Därför är vi med i ett affiliateprogram på böcker.

Böcker är något vi ändå skulle tipsa om och då är det lika bra att vi får en liten procent på de tipsen.

BOKUS och Adlibris är de vi har affiliateprogram med.

Vilket kan ses på Boksidorna på soldf.com

Länkarna

En länk till en bok

http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...ISBN=055214276X

Blir automatiskt ersatt till

http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...ISBN=055214276X

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Denna tråd är lite stökig så jag förslår att vi inom kort börjar på en ny tråd i ett standardiserat format.

cover_na.gif.webp

BOKTITEL

Författare: Anders Andersson

ISBN: XX-XX-XXX-X

Språk: svenska

Antal Sidor: 200

Vikt: 0,8 kg

Foton: ca 200st.

Utgivningsår: 2006

Beskrivning: En kortfattad beskrivning om vad boken handlar om.

Kommentar: Din personliga kommentar om boken.

Pris: Inbunden: 350 kr LÄNK

Pocket: 50kr LÄNK

Koden för ovan så är det bara att Kopiera och klistra in

[img=http://www.soldf.com/books/cover_na.gif.webp]

[size=2][b]BOKTITEL[/b][/size]

[b]Författare:[/b] Anders Andersson
[b]ISBN:[/b] XX-XX-XXX-X
[b]Språk:[/b] svenska
[b]Antal Sidor:[/b] 200
[b]Vikt: [/b] 0,8 kg
[b]Foton:[/b] ca 200st.
[b]Utgivningsår: [/b] 2006 
[b]Beskrivning: [/b] En kortfattad beskrivning om vad boken handlar om.
[b]Kommentar:[/b] Din personliga kommentar om boken.
[b]Pris:[/b] Inbunden: 350 kr LÄNK
Pocket: 50kr LÄNK

Posted (edited)

Då lämnar jag "mina" bidrag:

Gå över gränsen av Robert Karjel

En fiktiv berättelse om 4 specialuttagna Svenskar som tar sig över till öst för att ta tillbaka en stulen Amraam. Bra underhållningsvärde!

ISBN 91-43-02151-4

Livvakt av lögner av Daniel Silva

Om agentspel under WW2 innan operation Overlord, mycket spännande!

ISBN 91-43-02173-5

Stridsflygare under Karelens himmel av Jorma Sarvanto

En helt och hållet sann berättelse om våra finska bröders kamp i vinterkriget.

Löjtnant Sarvanto sköt ner sex Sovjetiska bombplan på 4 minuter!

ISBN 91-975315-4-5

Edited by Fk_Djerf
Posted

918505772X.jpg

Spanska inbördeskriget

Författare:Antony Beevor

ISBN: 918505772X

Antal Sidor: 500

Vikt: 0,5 kg

Beskrivning: En bok om Spanska inbördeskriget

Kommentar: Det här är en läsvärd bok som ger en lite annan bild av Spanska inbördeskriget än vad som är vanligt i Sverige. Han beskriver utförligt bakgrunden till kriget och den stora splittringen på regeringssidan, saker som för mig var obekanta. Har visar även på hur kommunisterna många gånger lät partipolitik går före strategiska och taktiska mål, det och inbördesstriderna på regeringssidan brukar knappast tas upp i vanliga fall

Pris: Inbunden: 169 kr

• 2 months later...
Posted (edited)
Beskrivning:

Sveriges Likas Lag kommer att bli en mycket omdebatterad bok. Det är en självbiografisk och ytterst öppenhjärtig skildring av en ung piketpolis uppgång och fall, om invandrarhat, ungdomsförakt och en "kåranda" som väcker obehagliga minnen till liv. ALLA som lever i Sverige borde läsa den... (forts..)

Nån som läst den? Enligt hemsidan har den inte kommit ut än, men den verkar ju helt klart intressant!

Sveriges likas lag

Edited by jake the snake
Posted

The naked and the dead, Norman Mailer. En hel del krig

Siddharta, Herman Hesse. Inget krig alls.

Måsen, Richard Bach. Inget krig men en del vackra tankar.

Herman Wouks böcker om Israel (Äran mfl).

Israels secret wars, Benny Morris. Från insidan av Israel underrättelsevärld.

/K

Posted

Generation Kill av Evan Wright.

Författaren följde under två månader med ett kompani ur First Recon Battallion vid invasionen av Irak.

Kan starkt rekommendera den, ger en fascinerande förstahands inblick i striderna.

Posted

På västfronten intet nytt är ju riktigt bra.

Remarques Tid att leva, dags att dö (Zeit zu leben, Zeit zu sterben) är bra det jag hunnit läsa.

leon uris Battle Cry/ kanske aldrig mer är det bästa jag läst. hoppas någon dag få tag på engelsk utgåva, finns på adlibris

Posted (edited)

Finns en bokserie som heter The General (på vissa ställen The Raj Whitehall series), som är total fiction men innehåller dom absolut bästa beskrivningarna av slag o strid som jag någonsin läst, kan inte få nog av dessa. Har man väldigt svårt för Science Fiction kanske man inte gillar detta, själv är jag inget Sci-Fi fan direkt men författarna smyger in de bitarna så bra i historien att det känns helt självklart.

Striderna förs på samma sätt som sent 1800-tal ungefär. Böckerna kan vara svåra att få tag i o finns endast på engelska, men får ni tag i ett ex så är det väl värt pengarna kan jag lova. Om inte annat sänd mig ett PM eftersom jag ständigt leter efter dessa böcker.

Är en bokserie på 10 böcker, har själv bara två men har läst dom om och om igen. Böckerna heter i tur och ordning The Forge, The Hammer, The Anvil, The Steel, The Sword, The Chosen, The Reformer, The Tyrant, Warlord och Conqueror. Är skrivna av David Drake o S.M Stirling.

Har dock hört att efter The Tyrant tappar serien en hel del kvalitet, mest pga av att huvudperson i de föregående böckerna hamnar mer o mer i pereferin av historien.

Edit: Glömde typ hälften.

Edited by Steken
  • 2 weeks later...
Posted
Beskrivning:

Sveriges Likas Lag kommer att bli en mycket omdebatterad bok. Det är en självbiografisk och ytterst öppenhjärtig skildring av en ung piketpolis uppgång och fall, om invandrarhat, ungdomsförakt och en "kåranda" som väcker obehagliga minnen till liv. ALLA som lever i Sverige borde läsa den... (forts..)

Nån som läst den? Enligt hemsidan har den inte kommit ut än, men den verkar ju helt klart intressant!

Sveriges likas lag

Jag har läst den. Jag jobbar på "fruktade" Norrmalmspolisen. Jag kan inte säga hur det var på 80-talet, kanske en del av det han skriver är sant. Men dom paralleller som han drar till dagens situation är bara skrattretande. Han smutskastar en hel poliskår på 2000 för något som hans själv gjort 1980.

När jag läste den blev jag förbannad. Men jag läste den trots allt.

Posted

Har jag missat det, eller är det ingen som som skrivit upp klassiker som:

Starship Troopers, av Robert A. Heinlein

The Forever War, av Joe Handleman

Enders Game, av Orson Scott Card

The Art of war, av Sun Tzu

The Guns of the South, av Harry Turtledove

Posted (edited)

Även om jag äger och har läst alla du nämner med behållning, så är väl det egentligen bara Sun Tzu och Heinlein som platsar som klassiker?

Många roliga tips finns det här, men om man sållar så finns det ett fåtal som är omistliga böcker för den som är militärt intresserad. Här kommer min subjektiva lista över det som bör läsas.

Teori:

Sun Tzu "The Art of War"

von Clausewitz "Om Kriget"

van Creveld "Supplying War"

Filosofi:

Keegan "The Face of Battle"

Hanson "Western Way of War: Infantry Battle in Classical Greece" (tveksama slutsatser, men tankeväckande)

Memoarer:

von Luck "Panzer Commander" (ett ideal som ledare och människa i min mening)

Reglementen:

Infanterireglemente Skyttepluton

Pedagogiska Grunder

Historia:

Fuller "The Decisive Battles of the Western World and their Influence upon History"

Annat:

Heinlein "Starship Troopers"

Drake "Hammers Slammers"

Edited by Hans Engström
  • Forumsledning
Posted

Nån som läst denna?

Tänkte införskaffa den iaf.

915184592X.jpg

Hitler : Stalins hemliga dossier

Författare: Henrik Eberle, Matthias Uhl.

Översättare: Karin Mossdal

ISBN: 915184592X

Antal Sidor: 557

Vikt: 968 g

Beskrivning: Den här boken hade först bara en enda läsare; Josef Stalin - och var sedan försvunnen i ryska arkiv i över femtio år. Stalin trodde inte på rapporten om Hitlers självmord och gjorde därför allt för att få tag i överlevande som var förtrogna med nazistledarens omgivning och genom deras berättelser komma sanningen på spåren. Hitlerdossiern skrevs följaktligen på hans beställning av två tyska officerare i sovjetisk fångenskap. På så sätt skapades under åren 1948-49 ett unikt dokument om Tredje riket som ger ett osminkat porträtt av Hitler och häpnadsväckande inblickar i hur nazistaten fungerade.

Pris: Inbunden: Adlibris 178 kr http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=915184592X&s=1

Bokus 178 kr http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=298475&g=17415644&url=http://www.bokus.com/b/915184592X.html

En längre recension av SvD 30 Aug 2006.

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_litteratur/did_13577018.asp

Posted
Även om jag äger och har läst alla du nämner med behållning, så är väl det egentligen bara Sun Tzu och Heinlein som platsar som klassiker?

Det beror nog på vem man frågar. Inom Sci-Fi litteraturen är samtliga i högsta grad klassiker.

Posted

Tänkte tipsa om en bra bok jag läste för ett par år sedan.

Poltava av Peter Englund

ISBN: 917486050X

Antal Sidor: 369

Vikt: 245 g

Utgivningsår: 2001 (ursprungligen 1988)

Beskrivning: Kriget hade pågått i nio långa år då Karl XII i juni 1709 befann sig vid den belägrade lilla staden Poltava i Ukraina på sin marsch mot Moskva. Den ryska armén under Peter den store hade närmat sig steg för steg och stod nu endast en halvmil bort. Svenskarna hade förberett sig för drabbningen och dragit ihop sina trupper. Kungen utsåg fältmarskalken Rehnsköld till överbefälhavare och gav order om anfall, vilket skulle ske i gryningen måndagen den 28 juni. Man hade planerat att göra uppmarschen i skydd av mörkret och ta ryssarna med överraskning, men förflyttningen gick trögare än väntat och när solen gick upp var uppställningen inte klar. Det första anfallet misslyckades.

Peter Englund skildrar det ödesdigra slaget timme för timme, katastrofen som ledde till det svenska stormaktsväldets fall. Skeendet fylls av mänskliga röster från dem som var med: generalen och hans tjänare, soldaten och trosspojken, fältprästen och knektänkan.

Bokus: http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...917486050X.html

AdLibris: http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...isbn=917486050X

• 2 weeks later...
Posted

Lekplatsen

Författare: Thomas Sanders

ISBN: 9137123483

Antal Sidor: 399

Vikt: 697g

Utgivningsår: 2003

Beskrivning: I slutet av 1970 talet bildas ett västtyskt elitförband vars enda uppgift var att göra specialuppdrag in i öst. Det är en sann berättelse om Elitkommando ost, författaren är den fd gruppchefen. Deras uppdrag kunde variera från livvakts uppdrag till större sabbotage. Sjukt spännande läsning helt enkelt.

http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=298475&g=16159304&URL=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137123483&r=1

Posted
Lekplatsen

Författare: Thomas Sanders

ISBN: 9137123483

Antal Sidor: 399

Vikt: 697g

Utgivningsår: 2003

Beskrivning: I slutet av 1970 talet bildas ett västtyskt elitförband vars enda uppgift var att göra specialuppdrag in i öst. Det är en sann berättelse om Elitkommando ost, författaren är den fd gruppchefen. Deras uppdrag kunde variera från livvakts uppdrag till större sabbotage. Sjukt spännande läsning helt enkelt.

http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=298475&g=16159304&URL=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137123483&r=1

Jag håller med, den är sjukt bra.

Nu finns den på Ginza (inbunden) för 39:- (+frakt).

Den är slut hos de flesta bokhandlare, så passa på och köp en bra bok billigt.