Vysotskij Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 @ JtS: Är detta en korrekt sammanfattning? 'Eftersom vi tror att få personer med högre utbildning är sugna på det många gånger praktiska arbete som fänriksrollen idag på många håll föreskriver så ska inte FM försöka locka högutbildade till en militär karriär.' @ Fogel och Vikström: Nu betalar ju staten inte bara utbildningar i omvårdnad, medicin och teknik, utan också i idéhistoria och en massa intressanta ämnen. Om jag vore arbetsförmedlare vore jag långt gladare att se någon med MHS än en kandidat i teatervetenskap. I synnerhet om de saknar arbetslivserfarenhet. Quote
eskil Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 Ja, men det YOP som jag genomgick skiljer sig oerhört mycket från det som flygförarna, eller ubåtsmänniskorna, genomgick. Jag vet inte hur många olika inriktningar det finns, men bara från LSS så var det kadetter på fyra olika tjänstegrenar. Så visst hade man kunnat säga att vi gick olika program, där vissa kurser var gemensamma, men jag ser inte hur det hade gjort någon praktisk skillnad. Den enda formella skillnaden är att intagning sker per program. Har man bara ett program så måste antagningskraven anpassas till den mest krävande inriktningen. Dvs det ställs samma antagningskrav på en underrättelseofficer som på en flygförare. Men som sagt, det kanske känns mer motiverat med flera program om man tar in 5000 studenter per år... Quote
KD803 Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 Den enda formella skillnaden är att intagning sker per program.Har man bara ett program så måste antagningskraven anpassas till den mest krävande inriktningen. Dvs det ställs samma antagningskrav på en underrättelseofficer som på en flygförare. Men som sagt, det kanske känns mer motiverat med flera program om man tar in 5000 studenter per år... Det är skilda krav för en flygförare och en undofficer, fast båda går YOP. Menar du att det inte kan vara så om YOP skulle vara "helakademisk"? Quote
BJK Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 (edited) Vad ni kråglar till det med hypotetiska och filosofiska frågeställningar...... Man grundlägger en officers kunskaper i vissa ämnen oavsett facktillhörighet, därefter sker utb inriktat mot det resp fack man tillhör. Resp fack har har utöver grundläggande krav sina egna unika krav (t ex medicinska eller extra krav på skolbakgrund o.s.v.) Kalla det utbildningslinjer, program eller vad sjutton som helst, men i praktiken går det till som jag skrivit ovan. Och även om man får poäng och sånt så kommer det att skilja mellan en vanlig civil skola och en skola som utbildar officerare, och varför skulle det inte få göra det. Edited December 21, 2005 by BJK Quote
eskil Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 Det är skilda krav för en flygförare och en undofficer, fast båda går YOP. Menar du att det inte kan vara så om YOP skulle vara "helakademisk"? Inte om antagningen ska gå via högskoleverket. Quote
106 Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 Såg följande på RekryC sida: Utbildningen kommer att omfatta totalt 120 poäng och genomförs vid Försvarsmaktens skolor. Inom ramen för dessa kurser kommer reservofficersutbildning (RU) att genomföras under det första året (40 p). Innebär detta alltså att alla först blir reservare och att det första året är helt och hållet gemensamt för ROP och YOP? Om YOP blir helt studiemedelsfinansierad kan det nog vara svårt att byta karriär när man blir äldre, iaf om man tänkt sig läsa vidare på civil högskola. Om jag inte minns fel kan man max få 240 ersättningsveckor från CSN. Då vore det nog bättre att man för varje utbildningsår betalade med ett pliktår eller motsvarande. Quote
fogel02 Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 106 stämmer man får bara bidrag/lån för 240p vilket motsvarar 6års heltidsstudier Quote
JTS Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 @ JtS:Är detta en korrekt sammanfattning? 'Eftersom vi tror att få personer med högre utbildning är sugna på det många gånger praktiska arbete som fänriksrollen idag på många håll föreskriver så ska inte FM försöka locka högutbildade till en militär karriär.' Nej "Eftersom vi tror att få personer med högre utbildning är sugna på det många gånger praktiska arbete som fänriksrollen idag på många håll föreskriver så ska inte FM försöka få redan civilt färdigutbildade människor som fänrikar, utan istället vänta ett tag och se vilka som är värda att satsa en högre utbildning på och i ett senare skede avv karriären låta dom få den utbildningen parallellt med sitt arbete" Kanske nåt sånt. Quote
LT Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 Kalla det utbildningslinjer, program eller vad sjutton som helst Ska vi kalla det Militärt basår, så låter det riktigt svassigt? Sen får de respektive funktionsskolorna stå för den specifika befattningsutbildningen, och vips så är allt som i den civila världen. Quote
Vysotskij Posted December 21, 2005 Report Posted December 21, 2005 "Eftersom vi tror att få personer med högre utbildning är sugna på det många gånger praktiska arbete som fänriksrollen idag på många håll föreskriver så ska inte FM försöka få redan civilt färdigutbildade människor som fänrikar, utan istället vänta ett tag och se vilka som är värda att satsa en högre utbildning på och i ett senare skede avv karriären låta dom få den utbildningen parallellt med sitt arbete" Kanske nåt sånt. Så man borde inte ha några ingångar för en KB med X99 som skaffat sig en civil examen (vilket ju de flesta ändå gör, även de som annars vore mest lämpade), BFA-jobbat under en sommar, och sen bestämt sig för han/hon skulle vilja bli officer? Du är inte rädd att FM går miste om en ganska stor och mycket duktig grupp människor om man bara försöker rekrytera folk som är under 24 och saknar högskoleexamen? Quote
Krook Posted December 23, 2005 Report Posted December 23, 2005 Nu börjar den här tråden likna ett par andra där vi har diskuterat MHS, Studiemedelsfinansiering och Akademisering. Kan vi inte försöka hålla oss till MHS 06 och frågor kring det? /Krook Quote
Drv/Gunner Wedberg Posted December 23, 2005 Report Posted December 23, 2005 Har själv sökt till Färdmek. Har kollat runt på nätet efter kursplaner om vad exakt som ingår i utblidningen, men kammat typ noll. RekryC vet inte allt för mycket de heller. Så jag vänder mig till det all vetande soldF.com... Någon som vet var man kan hitta kursplaner och kursbeskrivningar? Mvh Drv/Gunner Wedberg Quote
eskil Posted December 23, 2005 Report Posted December 23, 2005 Nu börjar den här tråden likna ett par andra där vi har diskuterat MHS, Studiemedelsfinansiering och Akademisering.Kan vi inte försöka hålla oss till MHS 06 och frågor kring det? Ah, det fanns redan trådar om det. Jag borde förståss ha sökt innan jag drog iväg med tråden ut i OT-busken. Quote
Krook Posted December 23, 2005 Report Posted December 23, 2005 Har själv sökt till Färdmek. Har kollat runt på nätet efter kursplaner om vad exakt som ingår i utblidningen, men kammat typ noll. RekryC vet inte allt för mycket de heller. Så jag vänder mig till det all vetande soldF.com... Någon som vet var man kan hitta kursplaner och kursbeskrivningar? Mvh Drv/Gunner Wedberg Här finns de gamla Kursplanerna men eftersom den nya utbildningen inte riktigt är klar än så finns inte de nya kursplanerna än. Vad tusan Wedberg. Jag trodde du skulle hålla på med att leda eskortverksamhet, som du är så bra på. /Krook Quote
Drv/Gunner Wedberg Posted December 23, 2005 Report Posted December 23, 2005 (edited) Har själv sökt till Färdmek. Har kollat runt på nätet efter kursplaner om vad exakt som ingår i utblidningen, men kammat typ noll. RekryC vet inte allt för mycket de heller. Så jag vänder mig till det all vetande soldF.com... Någon som vet var man kan hitta kursplaner och kursbeskrivningar? Mvh Drv/Gunner Wedberg Här finns de gamla Kursplanerna men eftersom den nya utbildningen inte riktigt är klar än så finns inte de nya kursplanerna än. Vad tusan Wedberg. Jag trodde du skulle hålla på med att leda eskortverksamhet, som du är så bra på. /Krook Ok, det förklarar varför ingen riktigt kan svara på alla kluriga frågor... Har bara hör om vilka svets, el och hydralbehörigheter man får... Får bli en överaskning om/när jag kommer in... Ja... Eskort är jag hmm...bra på... Det är bara att inse, jag borde ha blivit byggd inte född, känner mig hemma runt maskiner... Edited December 23, 2005 by Drv/Gunner Wedberg Quote
106 Posted December 23, 2005 Report Posted December 23, 2005 Någon som vet var man kan hitta kursplaner och kursbeskrivningar? Från RekryC: Kursplaner för de första 40 p är nu under framtagande under ledning av Försvarshögskolan (FHS) och kommer så småningom att återfinnas på FHS webbplats. Kursinnehållet för resterande 80 p kommer att tas fram under våren 2006. Quote
Drv/Gunner Wedberg Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 På tal om akadimisering av YOP och annat hittade en utredning när jag sökte på utbildningsplaner... Intressant läsning Officersutbildning i Sverige Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Ni som ska söka.... ni är medvetna om löneläget??... Quote
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Ja, är det nån mer som ska söka och till vad? Själv vill jag bli tekniskofficer på strif eller art i Boden. BG får gära flytta om jag är på fel plats. Alltså...jag skulle söka, blev hänvisad till gardet då P10 ofinns. Där behövs underhållsnissar främst, som någon sa är markstrids behovet lågt. Inget roff behov. P4 behöver alla typer av officerare men inga reservare... Jag hade tänkt mig reservare bla för att framtiden är så oviss, lönen så extremt låg (jag kommer få sänka mig 1000 spänn jämfört med det jag gör nu, utan utbildning öht) Nu sitter jag med halvifyllda ansökningshandlingar och de kommer troligen förbli så...Men sen läser jag om andra som ska söka, minnen fr vpl kommer tillbaka, hur kul jag tycker det är med trupputb och att jag faktiskt är bra på det....Men.....3 år för att vara fast i något med dålig lön, oviss framtid och med krav på stort engagemang... GHA! Hur ska jag göra??? Ang lön kan jag ju göra det tillägget att ingångslön för fänrik ligger på ca 17500. När du sedan efter 2 år blir löjtnant så får du en ökning på kanske 1000 kr/mån. Givetvis beror allt på befattning, individuell lönesättning ska ju tillämpas. Quote
Drv/Gunner Wedberg Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) Ni som ska söka.... ni är medvetna om löneläget??... Vet du hur lönen ligger till för Helikoptertekniker? På uttagningen fick fackintervjuvaren det att låta som lönern var i linje med den civila världen för flygtekniker... Hur mycket väger civila utbildning in i lönen? Har en relevant civil höskoleexamen i ryggsäcken. Edited December 30, 2005 by Drv/Gunner Wedberg Quote
KD803 Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 GHA! Hur ska jag göra??? Sök YOP. Då har du handlingsfrihet att sedan välja om du vill bli yoff eller roff. Visserligen får du inte ro-premien om du går YOP och sedan väljer att bli roff, men man kan inte få allt... Det är inget tvång att ta anställning efter examen, men med en YOP-examen så har du större handlingsfrihet än med en ROP-dito. Beträffande lönen sedan så får man se vad den ligger på om tre år. Jag misstänker starkt att den ökande graden av yrkesförsvar med fast anställda soldater kommer att påverka löneutvecklingen även för officerare. Det kommer aldrig att bli ett höglöneyrke, men nog kommer man att kunna leva på lönen. Quote
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 GHA! Hur ska jag göra??? Sök YOP. Då har du handlingsfrihet att sedan välja om du vill bli yoff eller roff. Visserligen får du inte ro-premien om du går YOP och sedan väljer att bli roff, men man kan inte få allt... Det är inget tvång att ta anställning efter examen, men med en YOP-examen så har du större handlingsfrihet än med en ROP-dito. Beträffande lönen sedan så får man se vad den ligger på om tre år. Jag misstänker starkt att den ökande graden av yrkesförsvar med fast anställda soldater kommer att påverka löneutvecklingen även för officerare. Det kommer aldrig att bli ett höglöneyrke, men nog kommer man att kunna leva på lönen. Den rekryteringsofficer jag pratade med sa "nja" på frågan om man kunde ändra sig att gå från yoff till roff under utb. Dock var hans personliga åsikt att det ej skulle vara skillnad på ROP och YOP vilket jag kan hålla med om. Roff har ju om möjligt ännu större behov av att befästa sin utb än en Yoff eftersom de inte kommer underhålla sina kunskaper på samma sätt som yoff gör. Men nu ser det ju ut som det gör, 2 år för roff och 3 för yoff. Sen har jag problem nummer två, vilket anställningsförband ska jag söka? Livgardet och ändra inriktning helt från vpl, kanske tom satsa på MP för ha förutsättningar söka ex polis efter några år som yoff. Eller söka P4 som ligger i en tok-trist stad och fortsätta med pansarskytte. Sen den allmänna ångesten att släppa allt jag har just nu, sluta i insatsplut som jag trivs kanon med, lämna min lgh, min stad, alla jag känner.... Å andra sidan kommer man ju ingen vart alls om man inte satsar och det är ju en jäkla bra utb ledarskaps och psykologimässigt. 15 dagar på mig att bestämma mig.... Quote
mdn Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) @Fu Pedersen: Sök. Det är inte bindande och du kan alltid tacka nej om du skulle komma in. Jag befann mig i en liknande situation för ett tag sedan och var osäker på om jag skulle söka eller inte. Det som fick mig att faktiskt ta steget och söka var att jag insåg att jag på intet sätt var klar med att åka båt och att det är något som jag vill fortsätta med. Hade min flottilj sökt reservofficerare, vilket de över huvud taget inte gör, så hade valet varit självklart. Nu måste jag istället välja mellan en militär och en civil karriär. Eftersom det inte finns någon efterfrågan på civila i åka-ubåt-branchen så fick det bli att söka YOP. /mdn EDIT: Oj, tre inlägg efter det att jag tryckte på svara-knappen. Det gäller att vara snabb på det här forumet. Edited December 30, 2005 by mdn Quote
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 @Fu Pedersen: Sök. Det är inte bindande och du kan alltid tacka nej om du skulle komma in. Jag befann mig i en liknande situation för ett tag sedan och var osäker på om jag skulle söka eller inte. Det som fick mig att faktiskt ta steget och söka var att jag insåg att jag på intet sätt var klar med att åka båt och att det är något som jag vill fortsätta med. Hade min flottilj sökt reservofficerare, vilket de över huvud taget inte gör, så hade valet varit självklart. Nu måste jag istället välja mellan en militär och en civil karriär. Eftersom det inte finns någon efterfrågan på civila i åka-ubåt-branchen så fick det bli att söka YOP. /mdn EDIT: Oj, tre inlägg efter det att jag tryckte på svara-knappen. Det gäller att vara snabb på det här forumet. '' Samtidigt vet jag hur jag funkar...för ger jag mig in på något så fullföljer jag...dvs söker jag nu så kommer jag om 3 år jobba på förband om jag blir antagen dvs. Att "tacka nej" när jag väl bestämt mig för att skicka in kommer nog inte gå :P Ja, jag är envis som en idiot, eller som vissa skulle kalla det, obstinat.... Quote
mdn Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Samtidigt vet jag hur jag funkar...för ger jag mig in på något så fullföljer jag...dvs söker jag nu så kommer jag om 3 år jobba på förband om jag blir antagen dvs. Att "tacka nej" när jag väl bestämt mig för att skicka in kommer nog inte gå :P Ja, jag är envis som en idiot, eller som vissa skulle kalla det, obstinat.... Jo, jag känner igen det där. Jag funkar så också. Det var därför som jag inte skickade in min ansökan förrän för några dagar sedan. Tänk bara på att det finns en risk att du väntar in i det sista, bestämmer dig för att inte söka och ångrar dig två dagar senare. /mdn Quote
KD803 Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 @Fu Pedersen Det jag menade med att ha handlingsfrihet var att du efter YOP kan välja att ta anställning som yoff eller roff, inte att du kan byta under pågående utbildning. Givetvis förutsatt att något förband vill anställa dig som roff istället för yoff då. Beträffande tjänstegren så har även LG markstridare. Förutsatt att det inte sker något radikalt i den nya utbildningen så gick t ex blivande pansarskyttefolk från P10 och blivande stadsskyttefolk från LG samma utbildning på MSS andra året. Så nog borde du kunna söka LG utan att behöva välja säk som tjänstegren, givetvis beroende på vad LG behöver. Just nu så går det 13 markstridare på dussinet, så det behovet är nog inte så jättestort. Beträffande uppbrott så borde det inte heller behövas. Nu verkar det ju som att de ekonomiska villkoren inte kommer att ändras för nästa YOP-kull. Då kan du behålla lägenhet tills vidare eftersom försäkringskassan betalar hyran under MHS och precis som under GU åka hem varje helg och behålla vänskapskretsen. Även HV-engagemanget borde gå att bibehållla. Då har du tre år på dig att prova på utbildningen och komma underfund med om du vill satsa på yrket. Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge... Quote
Fu Pedersen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) @Fu Pedersen Det jag menade med att ha handlingsfrihet var att du efter YOP kan välja att ta anställning som yoff eller roff, inte att du kan byta under pågående utbildning. Givetvis förutsatt att något förband vill anställa dig som roff istället för yoff då. Beträffande tjänstegren så har även LG markstridare. Förutsatt att det inte sker något radikalt i den nya utbildningen så gick t ex blivande pansarskyttefolk från P10 och blivande stadsskyttefolk från LG samma utbildning på MSS andra året. Så nog borde du kunna söka LG utan att behöva välja säk som tjänstegren, givetvis beroende på vad LG behöver. Just nu så går det 13 markstridare på dussinet, så det behovet är nog inte så jättestort. Beträffande uppbrott så borde det inte heller behövas. Nu verkar det ju som att de ekonomiska villkoren inte kommer att ändras för nästa YOP-kull. Då kan du behålla lägenhet tills vidare eftersom försäkringskassan betalar hyran under MHS och precis som under GU åka hem varje helg och behålla vänskapskretsen. Även HV-engagemanget borde gå att bibehållla. Då har du tre år på dig att prova på utbildningen och komma underfund med om du vill satsa på yrket. Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge... Är det sant de betalar hyran? Det visste inte jag....Ja, då blir det ju lite skillnad faktiskt, känns inte lika slutgiltigt på något sätt. Så du tror man kan köra hv under utb tiden? Jag har funderat på om det går att kombinera, det finns ingen "klausul" som hindrar att man är med i avtalsorg samtidigt som man utbildar sig till yrkes då? Jo, jag vet det finns markstrid på livgardet men de har inget behov av sådan personal just nu. Då är frågan vad man ska söka istället, jag har jättedålig koll på övriga tjänstegrenar där uppe. Hjälp!? Edited December 30, 2005 by Fu Pedersen Quote
KD803 Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) Är det sant de betalar hyran? Det visste inte jag....Ja, då blir det ju lite skillnad faktiskt, känns inte lika slutgiltigt på något sätt. Ja, ännu så länge så är det samma villkor som för vpl under GU. Dvs har man haft lägenheten och betalat hyran själv en viss tid innan inryck så får man hyran betald under utbildningen. Så du tror man kan köra hv under utb tiden? Jag har funderat på om det går att kombinera, det finns ingen "klausul" som hindrar att man är med i avtalsorg samtidigt som man utbildar sig till yrkes då? Jag gjorde det. Är dock inte med i insatspluton, och jag hade inte samma ambitionsnivå under MHS-tiden som innan. Jo, jag vet det finns markstrid på livgardet men de har inget behov av sådan personal just nu. Då är frågan vad man ska söka istället, jag har jättedålig koll på övriga tjänstegrenar där uppe. Hjälp!? Sök uh. Annars så är det väl säkförband som är deras stora grej numera. Borde vara det som ligger närmast markstrid, men jag vet inte om de söker sådana heller. Tekniska officerare verkar alla behöva, men det är ju inte riktigt samma sak... Vad sa deras rekryoff? edit: Ett annat alternativ kanske kan vara S1? Vet att ganska många P10-människor emigrerade dit. Ska visst finnas någon form av närskyddsförband där. Fast å andra sidan så torde deras behov av markstridare vara fyllt av P10-människorna nu. Fast ledningssystem kanske kan vara intressant? Krook verkar tycka det i alla fall... Edited December 30, 2005 by BJE Quote
Vikström Posted December 30, 2005 Author Report Posted December 30, 2005 Sök. Det är inte bindande och du kan alltid tacka nej om du skulle komma in.Jag har faktiskt tackat nej, första gången jag sökte (03) hände en del mycket jobbiga saker dagarna efter att jag fått beskedet att jag var antagen som etta av åtta sökande till tekniker på artbat. Var ett jävligt tungt beslut att inse att jag inte skulle ha energi nog att lägga på fyop och flytten till östersund. Sen sökte jag igen 04 men den berättelsen kan ni nog allihop :P Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Ja, är det nån mer som ska söka och till vad? Själv vill jag bli tekniskofficer på strif eller art i Boden. BG får gära flytta om jag är på fel plats. Alltså...jag skulle söka, blev hänvisad till gardet då P10 ofinns. Där behövs underhållsnissar främst, som någon sa är markstrids behovet lågt. Inget roff behov. P4 behöver alla typer av officerare men inga reservare... Jag hade tänkt mig reservare bla för att framtiden är så oviss, lönen så extremt låg (jag kommer få sänka mig 1000 spänn jämfört med det jag gör nu, utan utbildning öht) Nu sitter jag med halvifyllda ansökningshandlingar och de kommer troligen förbli så...Men sen läser jag om andra som ska söka, minnen fr vpl kommer tillbaka, hur kul jag tycker det är med trupputb och att jag faktiskt är bra på det....Men.....3 år för att vara fast i något med dålig lön, oviss framtid och med krav på stort engagemang... GHA! Hur ska jag göra??? Ang lön kan jag ju göra det tillägget att ingångslön för fänrik ligger på ca 17500. När du sedan efter 2 år blir löjtnant så får du en ökning på kanske 1000 kr/mån. Givetvis beror allt på befattning, individuell lönesättning ska ju tillämpas. ja ni... jag vet många exempel på Löjtnanter/kaptener som efter 20 års trupptjänst fortfarande har ca 20 000/ månad före skatt... vilket kanske låter som mkt när man är typ 20 år gammal.. men som banken skrattar åt när man skall låna till ett boende... och det där med " individuell lönesättning".. så bra fungerar det... Quote
Recommended Posts