Status quo Posted October 23, 2010 Report Posted October 23, 2010 Satt och kikade lite på voddler och hittade serien Peacekeepers... men jag blir lite förvirrad för bilden ser ut att föreställa en CV9040C(?) men handlar om brittiska trupper i Bosnien. Jag har faktiskt inte hört nått om att britterna har använt sig av CV90, bara haft den på prov. Men tittar man på bilden så ser det helt klart ut som CV90, det motsvarar inget annat som britterna använder sig av. Stämmer min observation och isf, woot? Quote
Sallander Posted October 23, 2010 Report Posted October 23, 2010 Satt och kikade lite på voddler och hittade serien Peacekeepers... men jag blir lite förvirrad för bilden ser ut att föreställa en CV9040C(?) men handlar om brittiska trupper i Bosnien. Jag har faktiskt inte hört nått om att britterna har använt sig av CV90, bara haft den på prov. Men tittar man på bilden så ser det helt klart ut som CV90, det motsvarar inget annat som britterna använder sig av. Stämmer min observation och isf, woot? Jag skulle vilja säga att på bilden är det en Leopard 2. Quote
Status quo Posted October 23, 2010 Report Posted October 23, 2010 Jag skulle vilja säga att på bilden är det en Leopard 2. mm... nu när du säger det så ser jag det också... Men då blir jag ju ännu mer förvirrad, för Leopard 2 har väl aldrig varit i brittisk tjänst? Quote
The Swede Posted October 23, 2010 Report Posted October 23, 2010 Leo2A5 tycker jag det ser ut som Quote
Sallander Posted October 24, 2010 Report Posted October 24, 2010 kikade på första 5 sekundrarna på "dokumentären" Det är en Leo 2 och som The Swede säger är det nog en 2A5. Britterna har aldrig haft leo 2 men andra länder har den i tjänst. Quote
Erik_G Posted October 24, 2010 Report Posted October 24, 2010 Alternativet till A5 skulle vara en A6, men det der man på eldrörets längd, vilken det är. Pansarmodulerna på tornet, samt frånvaron av extrapansar på chassi är en dead giveaway på en A5 eller A6 Quote
Källberg Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 (edited) En bild från dagens nyheter, om oroligheterna i Eqypten. Tre sitrdsvagnar poserar på bilden, men av vilken typ är de? Vid första anblick ser de ut som M1 Abrahms, med det låter föga troligt. Någon? bild nr. 2 http://www.dn.se/nyheter/varlden/valdet-eskalerar-i-kairo Edited February 3, 2011 by Källberg HVU Quote
Källberg Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 (edited) Va fan gör de i kairo? Har inte Eqypten bara gammalt upphottat ryskt skrot, T-64, T-72 och dylikt.. Edited February 3, 2011 by Källberg HVU Quote
Mattsson Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 Köpta helt legitimt ifrån USA och ihoppsatta i Egypten i slutet av 1980-talet. Källa och lite mera matnyttigt Quote
Källberg Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 Så pass, trodde jag såg i syne... Quote
32LvTropp Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 (edited) Från Wikipedia M1 Abrams under rubriken "Operators" Egypt - Egyptian Army: 1,005 M1A1 (downgraded, without DU layers in armor), to be brought to M1A2SEP. Tanks co-produced by the USA and Egypt for the Egyptian army. Där kom jag sist! Edited February 3, 2011 by 32LvTropp Quote
Erik_G Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 ..och på andra bilder kan man se M60-vagnar som också används av egyptierna. /E Quote
Apone Posted February 3, 2011 Author Report Posted February 3, 2011 (edited) Då kan man nog ganska lugnt säga att Egypten aldrig mera kommer vara ett hot mot Israel, med tanke på att bägge har samma husse. Herregud, ettusenfem Abrams. Siffror en svenne aldrig kommer förstå i dessa sammanhang. edit: Men för sakens skull vore det intressant att se hur M1A1 skulle klara sig mot Merkava och styrkorna skulle agera. Undrar om egyptierna också har tagit del av västerländsk panzerkreigführung och sålunda kanske skulle kunna äta upp sionisterna till middag? Edited February 3, 2011 by Apone Quote
Erik_G Posted February 3, 2011 Report Posted February 3, 2011 Varför de sista fem är ju frågan jag ställer mig.. varför inte 1000, eller 1010 när man ändå håller på? Quote
The Swede Posted February 4, 2011 Report Posted February 4, 2011 Notera dock att Egyptiernas M1A1 är en vanilla-variant utan DU-pansar. Quote
709 Posted February 4, 2011 Report Posted February 4, 2011 Vad heter den här bärgaren och släpet som jag fotograferade under Hv-KFÖ i somras i Skåne? Länkar till större bild. Tack på förhand. Quote
Mattsson Posted February 4, 2011 Report Posted February 4, 2011 Vad heter den här bärgaren och släpet som jag fotograferade under Hv-KFÖ i somras i Skåne? Länkar till större bild. Tack på förhand. Fordonet är en bärgningsterrängbil 20 och släpet är ett stridsfordonstransportsläp. Quote
vikingman Posted February 4, 2011 Report Posted February 4, 2011 Köpta helt legitimt ifrån USA och ihoppsatta i Egypten i slutet av 1980-talet. Källa och lite mera matnyttigt Köpta med bidrag från USA troligen då. Klippte detta från SVT Text idag: USA har bistått Egypten med i snitt 13 miljarder kronor om året sedan 1979, det mesta till militären. * I fjol delades 8,4 miljarder kronor ut för att stärka egyptiska styrkor, att jämföra med 1,6 miljarder i ekonomiskt stöd till landet. * Egypten är den näst största mottagaren av amerikanska medel efter Israel. Så Egypten kan gå och plocka på sig USA-material ganska bra kan man säga. Quote
Apone Posted February 6, 2011 Author Report Posted February 6, 2011 Vad är det för pansartank till höger? Quote
vikingman Posted February 7, 2011 Report Posted February 7, 2011 (edited) Vad är det för pansartank till höger? M60A3 Main Battle Tank Egypten införskaffade 735 M60A3 + 700 M60A1 modifierades till A3 Standard från US Army Europa överskottslager i Tyskland mellan 1979-1988 + 265 M60A3 US Army överskott år 1996. Edited February 7, 2011 by vikingman Quote
hajjper Posted February 7, 2011 Report Posted February 7, 2011 Jag tror nog Merkava IV skulle äta M1A1 utan DU-pansar till frukost. Men, Israelerna har endast ca 320st Merkava IV i tjänst. Dock har de en uppsjö av Mark II och Mark III. Med tanke på hur mycket hi-tech USA pumpar in i Israel för att upprätthålla någon slags balans vore det konstigt om Egypten hade någon chans. Quote
Rickard N Posted February 7, 2011 Report Posted February 7, 2011 Med tanke på att Israel vann mot massa "tekniskt överlägsna" tånks under de två större krig som utspelats i närområdet så är det kanske lite väl kategoriskt att säga att "den vagnen skulle äta den där vagnen till frukost". Däremot är det nog inte helt osannolikt att IDF fortfarande är rätt vassa på pansarstrid. Quote
Maverick Posted February 11, 2011 Report Posted February 11, 2011 Skulle vilja säga att det är bara på eldhandvapen sidan man kör vidare med ryska/sovjetisk material. Därtill har ju USA en infanteri batalion i Sharm vars UH60 man ser rätt ofta över staden. I dag är förläggningen omgärdad av olika hotell mer info omden enheten finns på Wiki och deras egna Site Quote
Apone Posted November 3, 2011 Author Report Posted November 3, 2011 Boxer APC om jag förstått saken rätt. Men vad är grejen med vattenflaskorna vid sidobackspeglarna? Quote
109 Eken Posted November 3, 2011 Report Posted November 3, 2011 Att stoppa IR-lightsticks i skulle jag gissa Quote
Reservingenjör Posted October 30, 2012 Report Posted October 30, 2012 Då praxis har blivit att lägga in okända fordon i denna tråd tyckte jag det kunde vara bra att göra denna tråd till en "officiell" tråd för att identifiera okända pansarfordon, dock inte att förväxla med pansarquizen som är mer sport där frågeställaren (förhoppningsvis) vet vilket fordon som avses. I denna tråd lägger man med andra ord in bilder på fordon som man undrar över vad det är. mvh Erik G Moderator Kan någon i så fall ändra rubriken? Till "Oidentifierade pansarfordon" eller "Oidentifierade stridsfordon", eftersom "pansartanks" är ett fullständigt felaktigt ord. Quote
Recommended Posts