Erik_G Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 killen som tog bilden sa nåt att det typ hade blivit av med kanontornet No, its a tank... Its from Nam, a light tank...a Scorpion i think....Its gun was taken off when it was put on surplus. Ja, där hade vi ju namnet. M56 Scorpion 90mm SPG Från: http://afvdb.50megs.com/usa/pics/m56spat.html Quote
The Swede Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 Gosh, den har jag missat. Jösses, va ful den va :P Quote
Faers Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 Börjar Swede tappa greppet :P? Dags för Erik och övriga att ta över hans roll månne? Quote
Erik_G Posted October 9, 2006 Report Posted October 9, 2006 Börjar Swede tappa greppet :P? Dags för Erik och övriga att ta över hans roll månne? Nu måste jag väl i rättvisans namn erkänna att det var mer i egenskap av IT-proffs än pansar-hysteriker jag lyckades lösa fallet. Då jag helt plötsligt hade ett namn och en brukare till fordonet var det ju inte så svårt. Hint: google, scorpion, us army. Ful var den i alla fall! /E Quote
Hornet Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 Tja jag vet inget om den så jag hoppas någon vet Quote
Lfskbat Posted October 10, 2006 Report Posted October 10, 2006 (edited) Det är ett amerikanskt försöksfordon XM-någonting (ska kolla upp det) som skulle nyttjas till sumpig terräng. Kom nog bara till försöksstadiet... eller? Detta fordon skulle tilldelas Marine Corps, vilket man kan se på sidan MC och så ett nummer. Edited October 10, 2006 by Lfskbat Quote
Berg Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 En sak e säker. den e jävligt ful iaf Quote
Richie Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Denna finns på ett stridsvagnsmuseum i Israel. Förtår lixom bara inte vad det är. HÄR hittar du den... Quote
Erik_G Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Denna finns på ett stridsvagnsmuseum i Israel. Förtår lixom bara inte vad det är. HÄR hittar du den... Du får gärna ge oss dina loginuppgifter också så vi kan se den :P /E Quote
Richie Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 (edited) Humm... Ni borde kunna se den! Okej... Lägger upp den på min server ist. =) BEAT THAT! Edit: Lade in bilden direkt - ist för länk... Edited October 18, 2006 by Richie Quote
Erik_G Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Centurion BARV Används för att knuffa landstigningsbåtar av stranden. Den är gjord så att den kan åka under vatten, upp till överkant på "tornet". Det fanns en liknande variant under vk2 på Shermanchassie. Quote
The Swede Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 För att förtydliga, BARV står för "Beach Assault Recovery Vehicle" Används, som Erik sa, för att knuffa tillbaka landstigningsbåtar som kört fast men även för att bogsera upp stridsvagnar som fastnat ute i baljan. The Swede Quote
Apone Posted October 30, 2006 Author Report Posted October 30, 2006 (edited) Jag ramlade över dessa bilder, som skall föreställa Argentinsk (om jag förstår språket rätt) stridsvagn/fordon, och nu är jag nyfiken på all info. Bygger de på samma chassi? Bild1: länk TAM Ser ut som man morphat ihop en BMD-2 med en Panther och Leo1..!! Bild2: länk VCTP Anyone? edit: @Erik_G Jo, jag noterade förvisso bildnamnen och antog att fordonen heter så, men jag vill gärna ha lite info om dem. Fel fråga att ställa i denna tråd? Edited October 30, 2006 by Apone Quote
Erik_G Posted October 30, 2006 Report Posted October 30, 2006 Japp, den övre är en TAM det andra är en VCTP, båda baserade på marderchassi. De är mycket riktigt argentinska, men utvecklade med hjälp från tyskland. (Bilderna heter förövrigt samma sak som fordonen ) /E Quote
Erik_G Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Jo, jag noterade förvisso bildnamnen och antog att fordonen heter så, men jag vill gärna ha lite info om dem.Fel fråga att ställa i denna tråd? Tja, det är väl bara att googla på om man vet vad man ska leta efter. Eller som J-star hade sagt: http://en.wikipedia.org/wiki/TAM_(tank) ;) Det finns säkerligen mer att läsa på de "vanliga" ställena för MÖP-info, som armour recognition och FAS.. /E Quote
Vinceres Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 denna fordon ser ut att var a en version av en BMP 1? men vad är det ? Quote
Berg Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 njae, lite för stor och kantig för att vara en BMP enl. mig. *spekulerar* Quote
Ringo Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 Ser jag rätt eller har den dubbla bandaggregat? Då e det avkomman från en Bv som parat sig med en BMP :P Nä men allvarligt talat så e den väl ganska mycket längre än en BMP:a Quote
Hans Engström Posted December 26, 2006 Report Posted December 26, 2006 Jag frågar på TankNet, någon av ryssarna bör veta. Quote
Hans Engström Posted December 28, 2006 Report Posted December 28, 2006 (edited) Följ diskussionen här om ni vill Topic I princip väntar vi på att ngn av ryssarna ska svara på Objektsnummer. Edited December 28, 2006 by Hans Engström Quote
Olga-Belle Posted January 9, 2007 Report Posted January 9, 2007 Tja jag vet inget om den så jag hoppas någon vet Denna bild föreställer XM759 en 1,5ton "soft tire tracked cargo carrier" inköpt av USMC i ca: sju exemplar. Två mans besättning och 14 pass. Tillverkare Pacific Car and Foundry. 1970-talet. Quote
Fu Gref Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 PBV 302 Denna här modifieringen av 302:an till "kanonvagn"? var det något som tillverkades i i någon större skala? Vad jag kan få fram skulle tydligen Hägglunds i sådant fall tillverkat dessa runt 1965. O ja det är en modell på bilden. Quote
The Swede Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 PBV 302 Denna här modifieringen av 302:an till "kanonvagn"? var det något som tillverkades i i någon större skala? Vad jag kan få fram skulle tydligen Hägglunds i sådant fall tillverkat dessa runt 1965. O ja det är en modell på bilden. Det där är Landsverks förslag till pbv 302, det antogs inte. Quote
Fu Gref Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 PBV 302 Denna här modifieringen av 302:an till "kanonvagn"? var det något som tillverkades i i någon större skala? Vad jag kan få fram skulle tydligen Hägglunds i sådant fall tillverkat dessa runt 1965. O ja det är en modell på bilden. Det där är Landsverks förslag till pbv 302, det antogs inte. ¨ Snabbt o enkelt svar. Tackar! Quote
Nestor Posted March 6, 2007 Report Posted March 6, 2007 Vad är detta för skapelse? Mysko artilleriskapelse... Quote
Scribe Posted March 6, 2007 Report Posted March 6, 2007 Vad är detta för skapelse?Mysko artilleriskapelse... SdKfz 164 Nashorn? Quote
The Swede Posted March 6, 2007 Report Posted March 6, 2007 Vad är detta för skapelse?Mysko artilleriskapelse... SdKfz 164 Nashorn? Nähä du, det där är ingen tysk, det är en britt. En Archer En Nashorn ser ut så här The Swede Quote
Hans Engström Posted March 7, 2007 Report Posted March 7, 2007 (edited) Vad som kanske inte är allom bekant är att Archer har kanonen monterad mot bakdelen av vagnen, vilket gjorde den relativt långsam i att ta eldställning (eftersom man backade in den). Att man däremot borde kunna köra därifrån snabbt efter ett eldöppnande negerades av det faktum att kanonen rekylerar över förarsätet, så föraren får antingen lämna vagnen eller lägga sig ner på golvet innan man skjuter. Jaja, dessa britter Edited March 7, 2007 by Hans Engström Quote
Pansar Nörden Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Jag såg archern på försvarets dag i stockholm på gärdet och den är Svensk Norsk kanonen är från en fälthaubits tror jag modifierad lastbilen är en volvo dumper och skytteställning intar vagnen snabbt inom 5minuter automat laddad och rekylen är inte så enorm som man tror eftersom kanonen är utrustad med en rekyldämpare annars skulle den inte gå att använda på lastbilen och nedfälld så är kanonen skyddad av ett termiskt skydd osynlig för värmekamera allt man ser är en vanlig volvo dumper Quote
Recommended Posts