Jump to content

Oidentifierade pansartanks

Apone

Recommended Posts

killen som tog bilden sa nåt att det typ hade blivit av med kanontornet

No, its a tank...

Its from Nam, a light tank...a Scorpion i think....Its gun was taken off when it was put on surplus.

Ja, där hade vi ju namnet.

M56 Scorpion 90mm SPG

m56.jpg

Från: http://afvdb.50megs.com/usa/pics/m56spat.html

Börjar Swede tappa greppet :P? Dags för Erik och övriga att ta över hans roll månne?

Nu måste jag väl i rättvisans namn erkänna att det var mer i egenskap av IT-proffs än pansar-hysteriker jag lyckades lösa fallet. Då jag helt plötsligt hade ett namn och en brukare till fordonet var det ju inte så svårt. Hint: google, scorpion, us army.

Ful var den i alla fall!

/E

Det är ett amerikanskt försöksfordon XM-någonting (ska kolla upp det) som skulle nyttjas till sumpig terräng. Kom nog bara till försöksstadiet... eller? Detta fordon skulle tilldelas Marine Corps, vilket man kan se på sidan MC och så ett nummer.

Edited by Lfskbat

Centurion BARV

Används för att knuffa landstigningsbåtar av stranden.

Den är gjord så att den kan åka under vatten, upp till överkant på "tornet". Det fanns en liknande variant under vk2 på Shermanchassie.

• 2 weeks later...

Jag ramlade över dessa bilder, som skall föreställa Argentinsk (om jag förstår språket rätt) stridsvagn/fordon, och nu är jag nyfiken på all info. Bygger de på samma chassi?

Bild1: länk TAM

tam_1.jpg

Ser ut som man morphat ihop en BMD-2 med en Panther och Leo1..!!

Bild2: länk VCTP

vctp.jpg

Anyone?

edit: @Erik_G

Jo, jag noterade förvisso bildnamnen och antog att fordonen heter så, men jag vill gärna ha lite info om dem.

Fel fråga att ställa i denna tråd?

Edited by Apone

Japp, den övre är en TAM det andra är en VCTP, båda baserade på marderchassi. De är mycket riktigt argentinska, men utvecklade med hjälp från tyskland. (Bilderna heter förövrigt samma sak som fordonen :lala:)

/E

Jo, jag noterade förvisso bildnamnen och antog att fordonen heter så, men jag vill gärna ha lite info om dem.

Fel fråga att ställa i denna tråd?

Tja, det är väl bara att googla på om man vet vad man ska leta efter.

Eller som J-star hade sagt: http://en.wikipedia.org/wiki/TAM_(tank) ;)

Det finns säkerligen mer att läsa på de "vanliga" ställena för MÖP-info, som armour recognition och FAS..

/E

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
PBV 302

Denna här modifieringen av 302:an till "kanonvagn"? var det något som tillverkades i i någon större skala?

Vad jag kan få fram skulle tydligen Hägglunds i sådant fall tillverkat dessa runt 1965.

O ja det är en modell på bilden.

Det där är Landsverks förslag till pbv 302, det antogs inte.

PBV 302

Denna här modifieringen av 302:an till "kanonvagn"? var det något som tillverkades i i någon större skala?

Vad jag kan få fram skulle tydligen Hägglunds i sådant fall tillverkat dessa runt 1965.

O ja det är en modell på bilden.

Det där är Landsverks förslag till pbv 302, det antogs inte.

¨

Snabbt o enkelt svar. Tackar! :Malaj:

• 2 weeks later...

Vad som kanske inte är allom bekant är att Archer har kanonen monterad mot bakdelen av vagnen, vilket gjorde den relativt långsam i att ta eldställning (eftersom man backade in den). Att man däremot borde kunna köra därifrån snabbt efter ett eldöppnande negerades av det faktum att kanonen rekylerar över förarsätet, så föraren får antingen lämna vagnen eller lägga sig ner på golvet innan man skjuter. Jaja, dessa britter :)

Edited by Hans Engström

Jag såg archern på försvarets dag i stockholm på gärdet och den är Svensk Norsk kanonen är från en fälthaubits tror jag modifierad lastbilen är en volvo dumper och skytteställning intar vagnen snabbt inom 5minuter automat laddad och rekylen är inte så enorm som man tror eftersom kanonen är utrustad med en rekyldämpare annars skulle den inte gå att använda på lastbilen och nedfälld så är kanonen skyddad av ett termiskt skydd osynlig för värmekamera allt man ser är en vanlig volvo dumper