Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inte då :P Liten å nätt va den....ungefär lika stor som en SU-27 ( var tvungen attt mäta upp för att se om den får plats i vitrinen) :)

Däremot måste det ha varit rolig att vara RIO å bara ha de där gluggarna att se ut igenom.....undrar om de blev åksjuka?

• 3 weeks later...
Posted

Så var det uppdaterat igen på Vigilanten för de som är intresserade :lol:

Sorry att det har tagit ett tag....men livet e some det e :uuh:

Vigilanten

Välkomna å titta å kommentera hjärna :unsure:

Posted

Då börjar min 122:a komma på fötter. Det tråkiga bandaggregatet är så gott som färdigt. Jag är inte speciellt duktig på att bygga modeller, däremot försöker jag fånga lite detaljer som andra modellbyggare kanske inte alltid tänker på!

bandagg.jpg

Min mörkgröna färg är jag förhållandevis nöjd med. Den är lite "grön", men med tanke på hur slutfinishen ska bli på vagnen, med damm, sand och torkad lera på utvalda platser så kommer det förhoppningsvis tonas ner lite.

Posted

vad har hänt med plasticwarfares hemsida ErikG?

du borde ju ha koll på den :P

förresten kan jag ta en liten OT fråga när jag ändå är här..

nån som har bra färgkoder med MÖP tema för Photoshop?

typ, den gröna färgen som är grund på de flesta svenska fordon osv

Posted
Nån som vet vart man kan köpa en SISU i 1/34 ?

Ingenstans.

Inte heller i 1/35 som är den vanligaste skalan för pansarmodeller.

Du får bygga en själv om du vill ha en Sisu.

Posted

Sådär, när man väl får ångan uppe så rinner det bara på. Ju närmare man kommer slutprodukten, desto roligare blir det! Däremot kan jag inte sluta svära över vissa detaljfel och konstruktionsfel i modellen som HobbyBoss har slängt in lite här och var... Tyvärr måste man använda pensel, men det får gå ändå!

Bild002.jpg

Bild004.jpg

Posted

Jag ger mig på utmaningen att penselmåla mönstret. Är i princip färdig med målningen av chassiet, och det blir faktiskt helt ok. Inte lika bra som med sprumålning, men det har ju heller aldrig varit förutsättningen för mitt bygge.

Posted
Nån som vet vart man kan köpa en SISU i 1/34 ?

Ingenstans.

Inte heller i 1/35 som är den vanligaste skalan för pansarmodeller.

Du får bygga en själv om du vill ha en Sisu.

Som upplysning så finns det/har funnits en i 1/72 (alt. H0), en resin-byggsats. Kan undersöka mer om intresse finns.

/G.L.

• 2 weeks later...
Posted

Nu lyfter jag upp tråden med en viktig fråga, är det någon som vet någon/några bra affärer (gärna över internet) som har ett generellt bra utbud av gjutformar till tennsoldater och även tennsoldater likaså?, tyckte man hittade förvånadsvärt lite länkar inom sverige när man googlade.

Projektet är att utefter målningar och historieböcker skildra några kända svenska slag från 1550-1800 talet och då även bygga upp ett miniatyr slagfält på en stor "plan"(spånskiva etc) skulle man kunna säga.

Så, någon som har bra info,länkar motsvarande så är jag tacksam?.

:unsure:

Posted

Sådär, då var vi så gott som klara.

Det enda som återstår nu är att:

* Måla antenner.

* Måla gasbinda svart och rulla ihop till tre masknät som ska sitta på respektive tornsida och bakom PERI.

* Tillverka platta med gräs

* Smutsa ner, washa och mattlacka.

Att bygga byggmodeller har jag aldrig haft tålamod med. Det tar alldeles för lång tid och jag är ganska darrhänt. Men med en modellbyggande fader och en bakgrund med den tyska katten så var den här födelsedagspresenten given, och bygget har gått strålande. Oerhört kul och givande, troligtvis pga mitt känslomässiga band till 122:an, för jag är lika otålig och darrhänt idag som någon gång tidigare! :rockon:

Tack för de idéer och tips som jag snappat upp här i tråden och fått till givs av främst ErikG, samt även arbetet han och The Swede har lagt ner på dekalsetet.

Framifrån, ovan

Framifrån, nära

Framifrån, vänster sida

Bakifrån

Höger sida

• 2 weeks later...
Posted

Precis som många andra som har skrivit i denna tråd, byggde jag en hel del modeller i min "gröna ungdom" men var då inte utrustad med tålamodet att sitta och "pilla" med detaljer. :lala: Arbetsmetodiken som användes var "fort & fel" ...

Efter att ha läst inläggen här och fram för allt tittat på de bilder som publicerats så har suget att bygga vaknat till liv igen... Det är riktigt imponerande att se de alster som presenterats här!

Har den senaste tiden spenderat en hel del tid med att kolla in de sajter som det länkats till för att ta del av de "tips & trix" som finns samt kollat upp vad det kan finnas för intressanta objekt att börja bygga och det finns en hel del!

Tyvärr så tycks det inte finnas just de objekten som skulle vara mest intressant att bygga; En SISU i FN vitt samt en Volvo FL10 som användes i Bosnien.

Så till mina frågor ...

- Har upptäckt att det är ont om figurer (1/35) i svensk uniform att köpa ... Kan någon ge tips om vad man kan/bör köpa för figurer och sedan modifiera? Både uniformer från 40-talet fram till de nyare uniformsmodellerna.

- Vad är det i så fall för modifiering som behövs?

- Är det någon som känner till någon tillverkare av plastmodeller som specialicerat sig på lite mer udda modeller, typ radaranläggningar, sök-strålkastare för luftvärn (vet att AFV Club har en tysk 60 cm strålkastare) etc.

:unsure:

Posted

Det enda modeller som föreställer svensk militär är strv122 och strv 103, om man inte vill bygga helt från grunden dvs.

Posted
Det enda modeller som föreställer svensk militär är strv122 och strv 103, om man inte vill bygga helt från grunden dvs.

Jasså?

Du kan bygga en strv 121 nästan direkt ur lådan av en Leo2A4.

AFV Club har kommit ut merd ett antal varianter av Centurion, perfekta för att bygga strv 81 och strv 102, behövs endast lite detaljering.

Pbv 501 och 401 kan byggas utan större ansträngning.

Finns betydligt mycket mer än strv 122 och strv 103 om man vill bygga svenskt, och det utan att behöva bygga helt från grunden.

Posted

Vilken är den lämpligaste modellsatsen att köpa, om man vill bygga en Strv 122 och man är långt ifrån en expert på modellbyge?

Det finns ju en del att välja mellan, både vad avser version (Leopard 2 A5, Leopard 2 A5DK, Leopard 2 A6, Leopard 2 A6EX, Leopard 2 A7) och tillverkare av modellarna (Tamiya, Italeri, Hobbyboss)

Sedan tycks det finnas en hel del "extra utrustning" typ kanonrör, korgar, galler etc etc.... :wacko:

:baskerFN:

Posted

Om du bara vill ha något som ser ut som en 122:a men inte är så noga med riktigt alla detaljer så är det Hobby boss som gäller.

Tänk bara på att beskrivningen inte stämmer riktigt då den anger att man ska montera en APU i motordäckets högra del.

Om du vill fixa lite själv så kan du ta en Leo2A6EX men då får du bygga om motordäcket för att ta bort APU:n samt köpa ett annat eldrör (L44 istället för L55) och fixa rökkastarna.

Posted
Om du bara vill ha något som ser ut som en 122:a men inte är så noga med riktigt alla detaljer så är det Hobby boss som gäller.

Tänk bara på att beskrivningen inte stämmer riktigt då den anger att man ska montera en APU i motordäckets högra del.

Om du vill fixa lite själv så kan du ta en Leo2A6EX men då får du bygga om motordäcket för att ta bort APU:n samt köpa ett annat eldrör (L44 istället för L55) och fixa rökkastarna.

Tackar för svaret!

Får bli en Hobbyboss...

Vet du vilken variant på Leopard det var Danskarna hade i Bosnien?

Posted
Vet du vilken variant på Leopard det var Danskarna hade i Bosnien?

Leo1A5 DK

Finns en konverteringssats från Accurate Armour http://www.accurate-armour.com/ShowProduct...mp;product=1049

Notera att sökarljuset och tornlådan saknas på den satsen.

Sökarljuset finns dock på deras konvertering till M41 DK1 http://www.accurate-armour.com/ShowProduct...mp;product=1832

Det kanske går att köpa till separat om man frågar snällt.