Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilken version av 38:an är det bäst att utgå från om man vill bygga en m/41? SDV har versionerna A, B, C, F och G i 1:87.

/Mats

Posted

Jag vet faktiskt inte vilken version som är bäst.. Ausf S var en version tyskarna hade, och det vad de vagnar som var beställda av Sverige. Jag kan tyvärr inte skillnaden i detalj på de olika ausfürungen. Men jag misstänker att 41an är baserad på en rätt tidig vagn. Du får jämföra med foton för att få den version som kommer närmast beträffande utformning på utblickar, ksp lavetter mm. Sena tyska versioner ska tydligen ha någon form av förstärkningsplåtar på nederdelen av bogplåten. Den finns ej på de svenska vagnarna. Någon version har som en utbyggnad framför skyttens plats. På svenska vagnar är ju pansarplåten som ksplavetten sitter i helt slät.

Sida om Pz 38t

http://www.achtungpanzer.com/pzcz.htm

Sida om Strv m/41

http://www.achtungpanzer.com/articles/swetnhp.htm

/E

Posted
Vilken version av 38:an är det bäst att utgå från om man vill bygga en m/41? SDV har versionerna A, B, C, F och G i 1:87.

/Mats

Använd version G, den har rak plåt framför föraren, lika med m/41, tidigare versioner hade böjd plåt.

Sparar mycket arbete.

Bygg om till m/41

Posted

And now for something completely different:

Ar det nagon har som brukar anvanda airbrush i sitt modellbyggande?

Jag har precis borjat med det, och jag undrar egentligen hur mycket farg som ar tankt att ga at. Jag drar ivag en burk pa ett lager pa en modell. Fargen har nog ratt konsisten - det far latt genom sprutan, och det blir valdigt bra. Men det blir ju dyrt att inforskaffa sa mycket farg....

Gor jag kanske nagot fel?

cheers!

Posted
And now for something completely different:

Ar det nagon har som brukar anvanda airbrush i sitt modellbyggande?

Jag har precis borjat med det, och jag undrar egentligen hur mycket farg som ar tankt att ga at. Jag drar ivag en burk pa ett lager pa en modell. Fargen har nog ratt konsisten - det far latt genom sprutan, och det blir valdigt bra. Men det blir ju dyrt att inforskaffa sa mycket farg....

Gor jag kanske nagot fel?

cheers!

Ja, det måste du göra.. jag tycker det går åt mindre färg när jag sprutar en hel modell än när jag brukade penselmåla, bland annat för att det blir tunnare lager målat med mer utspädd färg. Vad kör du med för färg? Hur mycket späder du färgen? Kör du kanske med ett "grovt" munstycke som har ett högt färgflöde, så att det blir en lützendimma när du målar? Vad har du för spruta?

/E

Posted
cheers!

Ja, det måste du göra.. jag tycker det går åt mindre färg när jag sprutar en hel modell än när jag brukade penselmåla, bland annat för att det blir tunnare lager målat med mer utspädd färg. Vad kör du med för färg? Hur mycket späder du färgen? Kör du kanske med ett "grovt" munstycke som har ett högt färgflöde, så att det blir en lützendimma när du målar? Vad har du för spruta?

/E

Jag kor med akrylfarger - det blir inte sa "grisigt" att rengora efterat som enamels, etc. Jag spader kanske lite daligt - en femte del thinner kanske....

Men nagon dimma vid Lutzen blir det inte....

Posted
Jag kor med akrylfarger - det blir inte sa "grisigt" att rengora efterat som enamels, etc. Jag spader kanske lite daligt - en femte del thinner kanske....

Men nagon dimma vid Lutzen blir det inte....

Ja, du kan nog späda mer än så.. säkert 50/50, om det inte är färdigspädda färger, som vallejos modelair du kör med?

För det går ju åt mer färdigblandad/förtunnad färg än vad det går åt ospädd färg. Men eftersom den utspädda färgen innehåller mindre färg per volymenhet..så..ja..

Jag använder Humbrol enamel och Vallejo akryl. Jag har sällan några problem med att burkarna tar slut. Brukar få slänga de flesta för att de torkat ihop halvfulla.. men så är jag inte så flitig byggare längre.. annat var det när man var liten.. :D

/E

Posted
Ja, du kan nog späda mer än så.. säkert 50/50, om det inte är färdigspädda färger, som vallejos modelair du kör med?

För det går ju åt mer färdigblandad/förtunnad färg än vad det går åt ospädd färg. Men eftersom den utspädda färgen innehåller mindre färg per volymenhet..så..ja..

Jag använder Humbrol enamel och Vallejo akryl. Jag har sällan några problem med att burkarna tar slut. Brukar få slänga de flesta för att de torkat ihop halvfulla.. men så är jag inte så flitig byggare längre.. annat var det när man var liten.. :surprise:

/E

Kor med Tamiya. Vad tycker du om Vallejo?

Jag har en hyfsad "byggfrekvens" just nu. Kanske en kit i manaden....

Posted
Kor med Tamiya. Vad tycker du om Vallejo?

Jag har en hyfsad "byggfrekvens" just nu. Kanske en kit i manaden....

Jag har inte testat modelair, men jag sprut och penselmålar med den "vanliga" vallejofärgen och tycker den funkar bra. Torkar snabbt, går att måla tunnt med pensel, så att man inte ser penseldrag. Jag späder med fönsterputs..

Enda nackdelen jag kan komma på är att färgen sitter dåligt om man inte grundar med en enamel innan.

Själv bygger jag väl för närvarande 1-2 modeller om året.. :)

/E

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

Har fått tag i två Hobby Boss leoarder (2a5dk + 122:an) och eftersom jag redan har HKCWs mycket finare vagn så orkar jag inte lägga allt för mycket på att förbättra HB:s så därför kommer jag bygga den ännu mer "felaktig".

Nu till saken, OM vi skulle skicka 122:or till Afganistan..

Hur skulle de målas? original? kaki? Eller min favorit den nyare öken splintern!

Sitter och funderar.. inte någon som är bra i photoshop och kan retuschera någon bild?

Posted
Har fått tag i två Hobby Boss leoarder (2a5dk + 122:an) och eftersom jag redan har HKCWs mycket finare vagn så orkar jag inte lägga allt för mycket på att förbättra HB:s så därför kommer jag bygga den ännu mer "felaktig".

Nu till saken, OM vi skulle skicka 122:or till Afganistan..

Hur skulle de målas? original? kaki? Eller min favorit den nyare öken splintern!

Sitter och funderar.. inte någon som är bra i photoshop och kan retuschera någon bild?

Finns det något fastställt öken-fordonskamouflage? Annars gjorde jag en illustration för länge sedan där jag i enlighet med vintermaskeringsreglerna bytte ut ljusgrönt mot sandgult.

Danskarna har ju ett ökenmönster de använt tidigare som består av ljust gråbrun och inte riktigt lika ljus ljusbrun, men de Leopard 2DK som de har i beredskap har fått ett nytt mönster bestående av sandbrunt, chokladbrun och grönt.

Min gissning är annars att de skulle behålla sin nuvarande målning, men snabbt få ett dammlager som får dem att smälta in i omgivningen.

/E

Posted (edited)

Jag funderar på att byta ut de två gröna nyanserna mot natobrun och kaki och behålla den svarta. Men tyvärr (vad annars) är ju öken splintern i fyrfärg. De patgb203 jag sett därifrån har ju varit enfärgade men splintern är klart vassare! Lutar åt något fyrfärgs fantasi schema, man kanske kunde ta centurions målningsanvisning rakt av. Ska bara hitta den först..

2A5DK är snart klar i hemma märkning. Denna model kräver lite modifiering om man vill ha en riktig model av en av Drottningens vagnar, mer om det till den som så önskar.

Edited by Fj Fjun
Posted
Jag funderar på att byta ut de två gröna nyanserna mot natobrun och kaki och behålla den svarta. Men tyvärr (vad annars) är ju öken splintern i fyrfärg. De patgb203 jag sett därifrån har ju varit enfärgade men splintern är klart vassare! Lutar åt något fyrfärgs fantasi schema, man kanske kunde ta centurions målningsanvisning rakt av. Ska bara hitta den först..

2A5DK är snart klar i hemma märkning. Denna model kräver lite modifiering om man vill ha en riktig model av en av Drottningens vagnar, mer om det till den som så önskar.

Du ska inte förväxla mönstret på kronans gossar med mönstret på kronans fordon. Camouflagemönster på kronans fordon har i modern tid funnits i två varianter, dels en fyrfärgsvariant med mörkgrön, "äppelgrön", brun och svart, samt en senare variant utan brun. Fyrfärgsmönstret har ju även förekommit på helikoptrar och flygplan (och trefärgsmönstret återkommer ju på hkp 15). Mönstret som används på uniformssystem 90 är förvisso likartat, särskillt när det gäller de geometriska formerna. Men färgsättningen är något annorlunda, med ljus och mörkgrön, sen en "svår" färg som ju kan vara allt mellan beigegul till grå, och även svart.

Det troligaste är nog som sagt att man bara skickar ner vagnarna, utan någon ommålning. De enda fall man målat om fordon i samband med utlandstjänst är väl när man målat fordon vita för FN uppdrag, samt när man målat dem gröna igen, då FN-uppdraget blivit ett NATO-uppdrag. Det finns t.ex målningsanvisningar för hur man ska måla en Patgb 203 i trefärgsmönster, men det är ytterst få vagnar som blivit målade på det sättet, och jag tror att den vagnen används av LG i sthlm.. (Thord kommer slå mig om jag har fel).

Ska du hittepå så tycker jag du ska hålla dig så nära verkligheten som möjligt. Använd tre färger och följ det existerande mönstret. Kom ihåg att camouflagemönstret är utprovat och utvecklat så att färgkontrasterna mellan de ljusa och mörka nyanserna ska hjälpa till att bryta upp vagnens konturer, så använd färger med samma "svärta", ex mörkbrun istf svart, mellanbrun istf mörkgrön och nån blek sandbrun istf ljusgrön. Det tror jag kommer se läckert ut.

Slutligen, Centurion var faktiskt målad i tretonsmönster mot slutet av sin karriär..

Får återkomma med begäran om info om Dronningens kampvogner

/E

Posted

Hmm låter bra, att ersätta svart hade jag inte föreställt mig men mörkbrun låter intressant. har jag tur åker vagnen under sprutan ikväll.

Ang Centeurion så tänkte jag på fyrfärgsmönstret (utbytt mot öken färger då), det borde iaf på chassiet gå att kopiera rakt av på 122:an så att det ser "riktigt" ut.

För övrigt så kan man inte alls hylla Hobby Boss för något på denna vagn, möjligtvis extrapansaret på chassiet (som inte stämmer för 2a5dk, lätt fixat men iaf). Resten är $£@€, speciellt passformen. På tornet saknas vevarna som sitter bakom VC och laddarluckorna helt, bara fyrkantiga urfräsingar i plasten. Verkar som dom glömt delarna? Vidare så är där ingen detaljering på tornlådornas insidor och "den dära grejen" som sitter mellan dem är helt borta.. och så fortsätter det..

Posted
För övrigt så kan man inte alls hylla Hobby Boss för något på denna vagn, möjligtvis extrapansaret på chassiet (som inte stämmer för 2a5dk, lätt fixat men iaf). Resten är $£@€, speciellt passformen. På tornet saknas vevarna som sitter bakom VC och laddarluckorna helt, bara fyrkantiga urfräsingar i plasten. Verkar som dom glömt delarna? Vidare så är där ingen detaljering på tornlådornas insidor och "den dära grejen" som sitter mellan dem är helt borta.. och så fortsätter det..

Jo, Hobby Boss har ju tagit en mängd genvägar. Jag tror inte de studerat ett enda foto av en Strv 122, än mindre kollat på någon i verkligheten, eller ens pratat med någon som en gång sett en 122a, innan de gjorde byggsatsen. De har helt enkelt nöjt sig med att kopiera och förenkla Tamiyas Leopard 2A5/6 byggsats och använt HKCW´s konverteringssats som förlaga för de Strv 122-specifika detaljerna. Enda anledningen till att köpa en hobbyboss 122a skulle väl vara för att HKCW´s resinbyggsats är lite mer svårbyggd. Man kan säkert kitbasha en HB 122a med en Tamiya Leo 2 och plocka på lite egna detaljer och få det bra.

/E

Posted

Oja, min 2a5dk är en tamiya med HB delar. Det går relativt smärtfritt att blanda dessa två. Ser man HB som en konverteringssats till Tamiya så är det faktiskt en prisvärd sats. Men som helhet direkt ur lådan..

Posted

Jag vet inte om det här är helt rätt, men i stället för att starta en ny tråd anväder jag den här.

Orientering :

Sen en himla massa år sedan har jag nördat mig med wh40k, Imperial Guard, för att vara exakt.

Nu har jag tröttnat på Hur mina modifierade Chimera APC ser ut, bandagreggaten är helt fel för den känsla jag vill få. Planen är att ersätta dem med hjul a la SISU/Pirhana/BTR, jag tror att tre hjul/sida skulle ge att bra intryck.

Mina frågor är följande :

1) vad är det för slags hulupphängningar på nämnda apc/strf? Stela axlar? Individuell upphängning? Jag vill allt att lite av det sall synas.

2) Förslag på lämpliga hjul? Jag vill ha hjul med en diameter på ca 25 mm. Jag har funderat på gamla legohjul, var man nu kan få tag på dem. Finns det annars ngn bra(läs billig) byggsats jag kan kitbasha från? Jag behöver 6 hjul/fordon för fyra fordon.

tack på förhand.

mvh

5526 viktor ludvig

Posted

Det finns att beställa "lösdelar" från forgeworld. Har för mig att dom har sålt just det du beskriver desutom, en chimera på hjul alltså. Annars kan det vara värt att införskaffa "Imperial Armour vol1" finns mycket fint i den boken.

Posted
Det finns att beställa "lösdelar" från forgeworld. Har för mig att dom har sålt just det du beskriver desutom, en chimera på hjul alltså. Annars kan det vara värt att införskaffa "Imperial Armour vol1" finns mycket fint i den boken.

Lämpliga hjul har de icke. Jag kontrollerade alldeles nyligen.

Har de två första Imperial Armour böckerna, och jo, det finns en del fint där. Men, Jag är inte helt förtjust i looken på fordonen. Jag vill ha stridsfordon som ser ut som stridsfordon och inga museiföremål!

Därav har jag monterat andra torn (spacemarine Predator med gamla hk-missile i tandem) för en lite mer modern (tänk bradley) look.

Nu tänkte jag börja med att ta bort alla dj**** nitar, montera stridsluckor alá 9040/302 i stället för de lasguns som sitter bak orginal och framförallt bli av med det minst sagt primitiva bandaggregatet!

Nåväl, sökandet fortsätter. Tack för hjälpen dxl.

/5526

• 2 weeks later...
Posted

Vill bara passa på att påminna alla intresserade att nästa helg, den 30/3 och 1/4 så är det IPMS Open i Stockholm. En modellbyggartävling med besökare/tävlande från hela Sverige (och oftast även gäster från Norge och Finland).

Ni kommer förmodligen inte vara de enda SoldF-relaterade besökarna. Till och med Henrik Svensk har setts besöka evenemanget.

Mer info hittar ni på http://www.ipmsstockholm.org/open/

Själv kommer jag deltaga med tre små modeller som allihopa har svensk anknytning.

/E

• 2 weeks later...
Posted
Är det samma motordäck på våra strv104 som på IDFs vagnar med dieselmotor?

Nej, det skiljer lite avseende luckor men exakt vad har jag inte i huvudet just nu.

Får återkomma om det.

The Swede :baskerPa:

• Forumsledning
Posted

Tjo

Var ju tvungen att besöka min underhuggare Erik när han kommit till storstan med målade plastbitar. Ganska snygga plastbitar dock :dribble:

Bjuder på lite på bilder från spektaklet i lite olika ljus som jag mixtrat med.. då jag behagade ta med mig kamera och en macroglugg som är roliga att leka med tillsammans med skalmodeller.

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/1.jpg <- Eriks egna

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/2.jpg

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/3.jpg

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/4.jpg Favvo :rockon:

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/5.jpg

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/6.jpg

http://www.plutonen.com/galleriet/tillf/ipms/7.jpg Observera vattenflaska o hylsor.. mycket najs.

Posted

Kan ju berätta att jag minsann fick pris för mina plastbitar. Den Strv m/41 som Kimster plåtat förärades ett "särskillt hedersomnämnande" vilket kan jämställas med ett "silver".

Så här ser en forumschef ut när han jobbar förresten:

kimkamera.jpg

För den som vill se fler modeller så har jag lagt upp ett bildgalleri här: http://www.plasticwarfare.se/?p=87

Kan vara värt att tänka på att de flesta modeller är flera gånger mindre än den storlek de visas i på skärm. Min Strv m/41 är t.ex max 5cm lång.

/E

Posted

Mkt snygga modeller och bra fotograferat!

Imponerande och roliga detaljer t.ex McDonalds kassen eller den fyllesjuke soldaten..

@Erik_G Fråga : Vad har du använt för konstgräs? Det ser mkt bra ut!

//5526

Posted
Mkt snygga modeller och bra fotograferat!

Imponerande och roliga detaljer t.ex McDonalds kassen eller den fyllesjuke soldaten..

@Erik_G Fråga : Vad har du använt för konstgräs? Det ser mkt bra ut!

//5526

Järnvägsgräs från Heki. Hittade det i den lokala hobbybutiken. Det kommer i form av en "svintotrasa" i kanske 15x30cm.

Är också ganska nöjd.. nästa basplatta ska bli ännu mer avancerad hade jag tänkt. Kanske inkluderar en buske också :mellow:

/E

• 3 weeks later...
Posted

Makalösa arbeten och i många fall lika imponerande fotografi! Bra jobbat och tack för att ni delar med er.

Erik, på sidan du länkar till - vad föreställer bild 128? (Det ser ut som en Zastava 750 med pejlantenn..?)

Undrar,

Pontus

Posted
Makalösa arbeten och i många fall lika imponerande fotografi! Bra jobbat och tack för att ni delar med er.

Erik, på sidan du länkar till - vad föreställer bild 128? (Det ser ut som en Zastava 750 med pejlantenn..?)

Undrar,

Pontus

Tackar.

Du menar denna modellen:

_DSC0766.JPG

Det är en "excentrisk" byggare som gillar Fiat. Han bygger lite olika fantasivarianter. Du såg kanske bilden på den "israeliska" versionen också? Tror han bygger nåt "Dumvee-aktigt" just nu på samma fiat-bas. Ska bli kul att se.

/E