Erik_G Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Ser ju ganska bra ut det där. Ett tips är, att när man målar enfärgade målningsscheman så kan det vara bra att bryta av med mer detaljmålning, som t.ex att måla verktyg och spadar i avvikande färger, att måla alla lampor, periskop mm. Man kan även öka intresset genom att nyansera färgen litegranna med ljus och skuggpartier. Vidare så kan man använda s.k filter för att skapa en djupare lyster. Filter är nästan som en wash, fast i stället för att låta den väldigt tunna färgen tränga ner i panellinjer så täcker man hela vagnen. Filterfärgen kan vara egentligen vilken som helst som bryter av mot grundfärgen. Miguel MIG Jimenez har skrivit en del om tekniken här: http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm MIG är en gud på vädring enligt mig, men det betyder inte att du genast måste beställa alla hans produkter /E Quote
Faers Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Ser ju ganska bra ut det där. Ett tips är, att när man målar enfärgade målningsscheman så kan det vara bra att bryta av med mer detaljmålning, som t.ex att måla verktyg och spadar i avvikande färger, att måla alla lampor, periskop mm. Man kan även öka intresset genom att nyansera färgen litegranna med ljus och skuggpartier. Vidare så kan man använda s.k filter för att skapa en djupare lyster. Filter är nästan som en wash, fast i stället för att låta den väldigt tunna färgen tränga ner i panellinjer så täcker man hela vagnen. Filterfärgen kan vara egentligen vilken som helst som bryter av mot grundfärgen. Miguel MIG Jimenez har skrivit en del om tekniken här: http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm MIG är en gud på vädring enligt mig, men det betyder inte att du genast måste beställa alla hans produkter /E Då ska jag nog testa det skadar ju knappast. Har bara en undran, vad brukar ni använda att blande färgen med? Jag förstår hur processen går till och så, men vad man ska blanda med övergår tyvärr mitt förstånd Quote
Erik_G Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Då ska jag nog testa det skadar ju knappast. Har bara en undran, vad brukar ni använda att blande färgen med? Jag förstår hur processen går till och så, men vad man ska blanda med övergår tyvärr mitt förstånd Det beror på vilken typ av färg du använder. Men vanliga humbrolfärger späder man lämpligen med s.k White Spirit, som finns i konstnärsbutiker, eller lacknafta (tror det är samma sak). Det går att späda med thinner också, men förutom att smälta ner din hjärna så kan det skada den underliggande målningen på modellen om du ska använda det till washer och filter. Akrylfärger som Tamiyas eller Vallejos kan man ju späda med vatten, fönsterputs, t-sprit eller isopropylalkohol. De senare alternativen är att föredra. Jag tycker att vanligt vatten ger en längre torktid och ytspänningen kan ge problem. /E Quote
lebos Posted October 30, 2007 Report Posted October 30, 2007 Klicka här dårå Någon förutom mig som känner igen detta fordon? Hursomhelst, jag trodde att Stryker var typ ett modellnamn alt. fabrikat. Eller? Varför kan denna 3d modell tänkas kallas för Stryker annars? En simpel miss från skaparen? Eftersom han inte inkluderade det här: Klicka igen då Jag är lite konfunderad nu... Quote
Erik_G Posted October 30, 2007 Report Posted October 30, 2007 Klicka här dåråNågon förutom mig som känner igen detta fordon? Hursomhelst, jag trodde att Stryker var typ ett modellnamn alt. fabrikat. Eller? Varför kan denna 3d modell tänkas kallas för Stryker annars? En simpel miss från skaparen? Eftersom han inte inkluderade det här: Klicka igen då Jag är lite konfunderad nu... Stryker är en familj av fyraxliga terrängfordon baserade på Piranha III, inget annat. Det måste helt enkelt vara någon som katalogiserat fel i databasen. Kanske finns det en M1126 Stryker IAV någonstans som kallas för "BV308"? Apropå Stryker och modell.. Min senaste skapelse.. /E Quote
Dragpack Posted December 3, 2007 Report Posted December 3, 2007 Men satan i gatan , Jag blir tokig ! Grabben ville ha en stridsvagn och då kom jag på den ljusa iden att bygga ihop en modell ( Trodde jag ) Köpte en Centurion tank MK. 8 skala 1:72 från Airfix. Men fan den går ju inte att få ihop ! Blir tokig på alla småprylar. Nä jag får hålla mig till Ikea möbler samt köpa färdiga tanks ! Vilken skill´s skall man köra på ? (Finns 4) och den jag köpte var 3. Ändras skill´sen om man köper större modeller eller finns det lika mycket små prylar ? / Ola Quote
Erik_G Posted December 3, 2007 Report Posted December 3, 2007 Men satan i gatan , Jag blir tokig ! Grabben ville ha en stridsvagn och då kom jag på den ljusa iden att bygga ihop en modell ( Trodde jag ) Köpte en Centurion tank MK. 8 skala 1:72 från Airfix. Men fan den går ju inte att få ihop ! Blir tokig på alla småprylar. Nä jag får hålla mig till Ikea möbler samt köpa färdiga tanks ! Vilken skill´s skall man köra på ? (Finns 4) och den jag köpte var 3. Ändras skill´sen om man köper större modeller eller finns det lika mycket små prylar ? / Ola Du hade förmodligen hittat en mer lättbyggd modell om du hade köpt en stor tamiya 1/35. Den har många fler delar, men delarna passar ihop. Gamla airfixbyggsatser är ju självplågeri om man vill ha något som ser bra ut rätt ur lådan. Så bli inte ledsen om det inte blev bra. Jag hade nog inte gjort ett mycket bättre jobb /E Quote
Berg Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Tamiya och Dragon är de bästa för pansar vad jag har hört. Quote
Erik_G Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Tamiya och Dragon är de bästa för pansar vad jag har hört. Nja.. generellt så är Tamiya och Dragon bra byggsatser, men på olika sätt. Vill man ha något som är lättbyggt kan de moderna tamiyabyggsatserna rekommenderas varmt. Dragons byggsatser är bra, och väldetaljerade, särskillt de senaste, som är rent av för detaljerade nästan. Men Dragons byggsatser är sällan lättbyggda. Deras passform har varit lite si och så, och nu har de så många delar och så förvirrande instruktioner att man bör vara expert på den vagn man försöker bygga. Sen finns det många andra byggsatsfabrikat och byggsatser som kan rekommenderas. Vill man t.ex bygga en Centurion så är det någon av AFV Clubs byggsatser man ska köpa. Inte Tamiyas, som är från 70-talet nån gång. Tristar är ett annat fabrikat, som hittils har givit ut en massa varianter av Panzer I och Pz 38(t). Den senare, som vi hade i sverige under benämningen Strv m/41, finns även från Dragon, men Tristars lär vara bättre. Dragons finns med inredning. Till Tristars kan man köpa en inredning separat. Jag har tristars byggsats, med inredning, och det ser jättefint ut. Ska bli kul att bygga någon gång. Sen har vi Trumpeter, som gått från att ha tillverkat riktigt kassa leksaksmässiga byggsatser till att göra byggsatser som är riktigt bra. Tyärr brukar de väl förlora i de fall deras byggsats kan jämföras med någon ny från Dragon eller annan tillverkare. De verkar ha problem med att få saker och ting att stämma 100% med förebilden. Men byggsatsmässigt är det ganska lättbyggt. Ett exempel är deras byggsatser på Strv 103, som mycket väl kan passa en nybörjare, men tyvärr har de mätt på något konstigt sätt så vagnen är lite för kort jämfört med originalet. Sen säger dekalen till yttertelefonen "Telefax".. Sen har vi tillverkare som Italeri, Academy och Revell, vars byggsatser ofta är något enklare i utförandet än Dragons och Tamiyas. De har i regel något sämre passform. Många av Academys byggsatser är dessutom kopior på gamla Tamiyabyggsatser. Vilket visar att allt från Tamiya inte är top notch med dagens standard. Vill man bygga en Leopard 1 är t.ex Italeris bättre än Tamiyas.. Men en modern Tamiyabyggsats skulle vara min rekommendation till någon som är nybörjare och vill ha något som ser bra ut med minimal arbetsinsats. Tamiya är tyvärr lite dyrare än andra tillverkare. En Leopard 2A5 kan kosta mellan 350-450:- om det står Tamiya på kartongen och 200:- om det står Italeri. men tro mig, det är tamiyabyggsatsen man vill ha! /E Quote
Aigore Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Sedan om man vill bygga små söta vagnar i 1/72 så finns det bättre fabrikat än Airfix att tillgå som t.ex. UM, Roden, Hasegawa och Revell. nästan alla deras modeller är finfina. Sedan kan jag ju rekomendera att fråga modelltokar på IPMS stockholms forum, de gossarna har koll på sina grejer http://www.ipmsstockholm.net/forum/sv/ Quote
Erik_G Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Sedan om man vill bygga små söta vagnar i 1/72 så finns det bättre fabrikat än Airfix att tillgå som t.ex. UM, Roden, Hasegawa och Revell. nästan alla deras modeller är finfina. UM aka Unimodel är kanske inte för nybörjaren heller. De är fina, men kanske inte jättelätta att plocka ihop. Fast jag har å andra sidan bara byggt en, och den var jag ju tvungen att bygga om till en Strv m/41.. http://www.plasticwarfare.se/?p=213 /E, en av modelltokarna som hänger på IPMS Stockholms forum Quote
Aigore Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Sedan om man vill bygga små söta vagnar i 1/72 så finns det bättre fabrikat än Airfix att tillgå som t.ex. UM, Roden, Hasegawa och Revell. nästan alla deras modeller är finfina. UM aka Unimodel är kanske inte för nybörjaren heller. De är fina, men kanske inte jättelätta att plocka ihop. Fast jag har å andra sidan bara byggt en, och den var jag ju tvungen att bygga om till en Strv m/41.. http://www.plasticwarfare.se/?p=213 /E, en av modelltokarna som hänger på IPMS Stockholms forum Tjusigt, måtte ha bra ögon för att få det där å funka i 1/72....klarar knappt av det i 1/35 Har den hunnit bli målad än? Quote
Erik_G Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Tjusigt, måtte ha bra ögon för att få det där å funka i 1/72....klarar knappt av det i 1/35 Har den hunnit bli målad än? Om det var min m/41 du tänkte på så, ja.. det finns ju bilder på den målad på samma sida.. Pilligt var ordet, sa Bill.. /E Quote
Aigore Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Ja det gjorde det ju.....blev banne med fin du heh, farligt när man fastnat i konverterings träsket Quote
Erik_G Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 Ja det gjorde det ju.....blev banne med fin du heh, farligt när man fastnat i konverterings träsket Apropå modeller.. hur går det med Visby-modellerna. Blir det något av dem? Vore ju trist om din polare gör "fyrskepp" av alla Visbyskroven istället för att sälja/ge ett till mig ;) /E Quote
Aigore Posted December 11, 2007 Report Posted December 11, 2007 He he, jodå det är ett gäng skrov i 1/100 (pax för ett) och 1/300 gjutna nu, jag ska väl börja bygga på min i veckan eller nästa vecka. Det blir lite att göra för att få den riktigt som jag vill ha den...jag ska bygga en med "freds riggning" hade jag tänkt. Är du intresserad så kan du kolla in hans hemsida, där står e-mejl å adress, tror inte att dom blir så där överdrivet dyra heller....det går att deala med honom. http://www.kiesslingteknik.se/ Här e en bild på första laddningen till kockums Quote
Danne Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Inte mycket till weathering, skarvarna är inte spacklade... men f-n så imponerande än då. Plastbyggen Quote
imint Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Vill du ha imponerande byggen så kolla in denna; http://blog.wired.com/geekdad/2007/07/geekdad-builds-.html Där kan man snacka bygge! Jag får något glansigt i blicken när jag ser detta. Quote
Aigore Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 Maffig Hangar-flytetyg Den e fin den med.....även om den e spacklad, vädrad och full med rackarns flygtyg också! Undrar vad frugan skulle säga om jag startade ett sådant projekt? det förstås jag bygger bara i 1/48.................. Quote
Aigore Posted February 25, 2008 Report Posted February 25, 2008 Skulle vilja se era byggmodeller av flygplanen Viggen samt Gripen.Främst i skala 1/48 (för insperation). Håller på själv med två stycken AJS 37 i skala 1/48. Mvh Heh, ett halvår försenat men här e mina två jaktviggar. Byggde båda samtidigt å superdetaljerade dom, ristade panellinjer, slängde in resin cockpitar, scratchbyggde luftintag, flashiga eftermarknads dekaler......och tid. De kostade väl en 150 timmar.......styck!! trodde det skulle gå snabbare att bygga två samtidigt men det tog bara dubbelt så lång tid Quote
Erik_G Posted February 25, 2008 Report Posted February 25, 2008 Skulle vilja se era byggmodeller av flygplanen Viggen samt Gripen.Främst i skala 1/48 (för insperation). Håller på själv med två stycken AJS 37 i skala 1/48. Mvh Heh, ett halvår försenat men här e mina två jaktviggar. Byggde båda samtidigt å superdetaljerade dom, ristade panellinjer, slängde in resin cockpitar, scratchbyggde luftintag, flashiga eftermarknads dekaler......och tid. De kostade väl en 150 timmar.......styck!! trodde det skulle gå snabbare att bygga två samtidigt men det tog bara dubbelt så lång tid Ja, Hellers Viggen bygger sig inte själv, dessutom har de ju några år på nacken (den byggsatsen var början på min modellbyggarkarriär, jag var sju, året var 1982). Men det ser ut som du gjort ett bra jobb. Ska du ställa ut dem på IPMS Open om en månad? /E Quote
Aigore Posted February 25, 2008 Report Posted February 25, 2008 Open? herregud nej! Jag var glad jag lyckades släpa grejer till Modell Göteborg förra året, och då stog jag utanför tävlan med mina grejer....puh Visst hörde jag ett par vänliga ord om min SU-27:a å X-15, jag hade med mig den grå JA:n åxå och lite annat, men ne någe open blir det inte. Jag har en MiG-19 som ska bli färdig i år som jag tänkte skulle bli den första jag tävlar med å det blir här i Götet det......man ska ta det varligt Här e ett par bilder till på den grå JA:n, kanske kan knäppa ett par på den gröne imorgon om det blir bra ljus. Quote
lebos Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Men du! Riktigt fin modell måste jag säga! Quote
Erik_G Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Ja, fint. Men Aigore, jag antar att någon påpekat för dig tidigare att på JA 37 så är rodren i bakkant på vingen ihopskruvade och rör sig som en enhet. Förlåt för att jag är en sån messerschmitt, men det är meningen Kan tyvärr inte påminna mig att jag såg dem på Modell Göteborg, men å andra sidan hade jag två andra små modeller att hålla reda på så min upplevelse av MG 2007 var kanske inte så fulkomlig som den hade kunnat vara. Förresten, du skriver inget om skala, är det 1/72 eller 1/48? Esci/Airfix gamla Viggen i 1/48 är ju inte heller state of the art när det gäller passform och detaljer. /E Quote
Aigore Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Det är airfix i 1/48 och ja jag har fått det påpekat för mig att rodren sitter ihop .....man kan inte lyckas med allt men enligt referens bilderna jag hade så satt rodren lite olika, antagligen var det då AJ eller SH i närbild....så jag såg inte att det inte var en JA och nu är jag för lat för att åtgärda det tycker det räcker med den tid de redan kostade LOL Det var inte så många som kikade på mina byggen på modell gbg....de var ju utanför tävlan, det var väl några som tog bilder på F-15 I:n och SU-27:an men de andra stackarna fick inte samma uppmärksamhet Quote
Erik_G Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Det var inte så många som kikade på mina byggen på modell gbg....de var ju utanför tävlan, det var väl några som tog bilder på F-15 I:n och SU-27:an men de andra stackarna fick inte samma uppmärksamhet Du menar denna: /E Quote
Aigore Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Jupp, den stackaren med de botchade dekalerna......var inte glad över Isradecals "grouped stencils" , misstänker att blanklacken inte härdat tillräckligt och löstes upp när jag hade på microsol och microset, blev försilvrat som bara den sedan spelade det ingen roll hur jag försökte fixa det så jag lät det vara trots att modellen vart så dyr som den blev Quote
Erik_G Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Jupp, den stackaren med de botchade dekalerna......var inte glad över Isradecals "grouped stencils" , misstänker att blanklacken inte härdat tillräckligt och löstes upp när jag hade på microsol och microset, blev försilvrat som bara den sedan spelade det ingen roll hur jag försökte fixa det så jag lät det vara trots att modellen vart så dyr som den blev Jag tyckte den såg tillräckligt bra ut för att jag skulle fotografera den och publicera den på plasticwarfare.se i alla fall.. /E Quote
Aigore Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 He he, man tackar för uppmärksamheten Nu håller jag på med en AV-8B II+...ligger på stockhomlms forumet och sedan blir det en F4F3 i glada färger, men sedan e det banne mig dags med lite pansar känner jag. Quote
Recommended Posts