Jump to content

Modellbygge


Vlad

Recommended Posts

Tjenare Swede!

 

Jo jag har läst ett flertal ggr om att du är rättså haj på modeller. Jag har byggt en del själv i mina yngre dagar. Då jag lyckades starta mitt eget lillla världskrig runt påsktiden. detta har resulterat att jag har inte så många kvar. nog om detta.

 

Jo det är så att vissa klarade sig och jag är väldigt nöjd med dom osv men jag har en tiger från ww2 som jag inte är nöjd med. jag skulle vilja måla den i typ camoflage för urban miljö.

Hur kan jag lättast ändra färgerna utan att det bir för tjockt lager med färg på och hur ska jag få den att se mer levande ut.

 

Jag har ca ett 20-tal soldat figurer plus en halftracked (jag tror den hetter så kan ej benämningen) som jag skulle vilja göra något av.

 

(Tigern som inte får vara med)

 

Mvh

Vlad

Link to comment
Share on other sites

Tyska vagnar hade ingen speciell mönstermålning för urban miljö.

Ofta var vagnarna helgrå eller mörkgula.

De mörkgula vagnarna kunde ha mönstermålning med antingen mörkgröna eller rödbruna fält. Eller både och.

Kolla gärna på  Achtung Panzer

Du kan även kolla på Missing Links

Där finns dels ett galleri med modeller samt ett antal diskussionsforum där du kan få hjälp med målningstekniker.

Ett svenskt alternativ är IPMS Stockholm

Där finns också ett diskussionsforum fast på svenska.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja blev just klar med en mk1/mother tank.

Min första stridsvagn (bara byggt plan)

 

Det var nära på att den fick närkontakt med köks väggen när banden skulle på. :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Mats.

Tyvärr finns det ingen Strf9040 modell i dagsläget.

En "vanlig" plastmodell är det tveksamt om vi någonsin får se.

Det förekommer dock en del projekt med att göra en 90:a i resin.

Jag kan tyvärr inte säga mer om det i dagsläget.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Tjena Ing.

Det var en trevlig person som la in en länk till heraldiska vapen så nu fick finnen stryka på foten för mitt hemmaregemente. :D

 

Tyvärr är det så inom plastmodellbranchen att det säljer mer att släppa ytterligare en version av något tyskt härke från VK2 än att släppa modernt svenskt pansar.

Därför lär vi inte se någon Strf90 från de stora tillverkarna Tamiya, Italieri, Revell etc.

En ljusglimt i mörkret är det kinesiska företaget Trumpeter som släpper en Strv103B och en Strv103C nu i höst.

Om vi vill ha ett Strf90 får vi hålla tillgodo med de smala tillverkarna men då blir det en rätt så hög prislapp på modellen (700-1500:-)

Jag är inblandad i en del projekt avseende svenskt modernt pansar men jag kan inte säga mer i dagsläget.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

aah plastmodeller. Det var länge sedan. Borde återuppta det någon dag. Gjorde något spanskt regalskepp med kanoner osv, Stuka, avro landcaster (flygande fort) och en harrier. Tyvärr föll de allt mer i delar så jag beslutade mig för att spränga dem med smällare.

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte hålla mig så det fick bli en brittisk Challenger I från Tamiya i skala 1:35. Ökenkamouflage får det bli. Efter det hade jag tänkt mig en Warrior i ökenkamou att ställa bredvid...

 

Första gången jag kommer att använda Tamiyas färger. Hur är de jämfört med Humbrols? Vattenlösliga sa expediten men det stod att man skulle använda tinner, Tamiyas såklart.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder endast Tamiyas färger.

Om du ska spruta så rekommederar jag att du använder isopropylalkohol att späda med. (Finns på apoteket)

 

Späd tills du får en konsistens som liknar mjölk och spruta med c:a 1kg tryck.

 

Om du ska penselmåla är det bara att pensla på och rengöra i varmt vatten.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Aaahh...Modellbyggande.

Jag har några godingar någonstans i garderoben. B-17 Flying Fortress, Strv 121, P-51, Bf-109, USS Enterprise....Ah, man blir så sugen på att börja igen.

Tror jag ska in å köpa mig en modell imorrn.

Tack grabbar! =)

Link to comment
Share on other sites

Aaahh...Modellbyggande.

Jag har några godingar någonstans i garderoben. B-17 Flying Fortress, Strv 121, P-51, Bf-109, USS Enterprise....Ah, man blir så sugen på att börja igen.

Tror jag ska in å köpa mig en modell imorrn.

Tack grabbar! =)

Känner igen mig :D

fast jag har bara hittat "tråkiga" modeller.

Skulle ju vilja ha strv 121 samt fler svenska fordon..

var hitta?

Link to comment
Share on other sites

Strv121 är inga problem.

Det är i stort sett en Leopard2A4

Kolla här för info hur du konverterar en.

http://w1.472.telia.com/~u47202555/121.html

 

I övrigt så kan man bygga en Pbv401 av Skifs MT-LB

http://www.plasticwarfare.com/articles/pbv401/index.asp

 

Dragon/Italieri har en Bmp1 som med lite jobb kan bli en Pbv501

En Strv122 kan du bygga av Tamiyas Leo2A5 och konverteringssats från HKCW.

Konverteringen säljs av mig.

http://www.tw-hobby.com

I övrigt finns det väl inte så mycket mer modernt som går att göra svenskt av.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Hej, mina vänner...kul att höra om modellbygge...

 

Jag bygger i stort sett varje dag på mina 1/35 vagnar( just nu en elefant och en SU-100)

 

Har sett en Cv90 i skala 1/72 eller 1/76 på Axvalla PM.

Min polare kontaktade nån som hade gjort den o han byggde egna plastkit, som även var till salu... han sa att cv90:an skulle kosta runt 100 riksdaler omonterad och omålad.

 

Det är ingen här som skall tävla på IPMS open i år eller????

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Åk och besök det fina muséet i Hässleholm - där kan ni beskåda Svenska stridsfordonsmodeller på det mesta från 1922 till idag, inkl. Strf 90 varianter i skala 1/76.

Till detta får ni se t.ex. pb m/31, strv m/38, strv m/42, lvkv fm/43, strv 74, strv 102, strv 103, bgbv 81, bgbv 82 m.m.

 

:baskerPa:

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Min polare kontaktade nån som hade gjort den o han byggde egna plastkit, som även var till salu... han sa att cv90:an skulle kosta runt 100 riksdaler omonterad och omålad.

Är det möjligt att kunna köpa ett sådant kit på något sätt?

 

Det är inte någon mer bevandrad inom området som vet om någon tillverkare har planer på att tillverka en modell av Strf 9040?

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna berätta vad jag vet om Strf 9040 i 1/35, men då måste jag döda dig efteråt, annars dödar Thord mig.. Och det gör ont har jag hört..

 

I 1/76 togs den fram av Kjell Svensson i resin (epoxiplast, vanliga byggsatser är gjorda i polystyren, vilket är enklare att jobba med, som byggare). Tror inte han har mycket till produktion nu för tiden, varpå hans grejor är svåra att få tag på. Dessutom tror jag det var en tidig 90.

 

Vill man kan man alltid drömma lite :)

 

tamaja.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...