tgb1116 Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Sedär, Fiat 500 - inte Zastava 750... Med tanke på alla 'kreationer' som skymtade förbi under Ba/UNPROFOR-tiden så blev jag nyfiken. Hade inte sett ngn pejlvariant. Ser fram emot fler mästerverk. /P Quote
Fj Fjun Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Vidare frågor kring framtida Centurion projekt (svårt och hitta info pga noll koll på vagnen, vet inte vad jag ska leta efter på vagnen..) 1. AFV Clubs nya Cent 105mm Nato vad göra för att få den till en 101,102? Kan inte vara rakt ur lådan väl? 2. Mönstermålings schema? Finns det som pdf på nätet motsv.? 3. Hade man ksp58strv på dem? 4. P7 början, mitten 1960 talet, vilka/en Centurion verision? 5. Kanon manteln till 5/2 NATO användes den här? Hade vi "puckeln" till vänster om huvudvapnet? 6. Andra uppenbara saker som jag missat? Tack på förhand. Fjun som tillhör Leopard generationen.. Quote
Mats Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Tråden om att bygga Strv 81. Men vi kanske kan fortsätta på Fj Fjuns fråga här ändå? NATO-Centurionen motsvarar i stort en Strv 102. Givetvis skiljer detaljer då Strv 102 var ombyggda Strv 81 som i sin tur var två batcher med Centurion Mk.3 (5?). Stridsvagn 101 motsvarar Mk.10 och den skiljer sig avsevärt. Annat chassie för att få plats med mera drivmedel och ett helt annat motordäck. Byggartiklar Strv 81/102 finns här. Undrar vilka som kan ligga bakom den sidan? Bygger själv en 81:a av NATO-Centurionen, använder tornet från Legends Mk.5. Quote
Rossen Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Jag håller på och planerar inför byggandet av en Stridsbåt 90H, radiostyrd i skala 1:10. Bygget kan följas på min blogg, http://stridsbat.levenrot.se Quote
JBP Posted May 6, 2007 Report Posted May 6, 2007 Mitt nuvarande projekt: T-55 Jag håller på att försöka lära mej det här med vädring av modell, så ursäkta om det inte är perfekt...man är ju som sagt n00b på det här. /JBP Quote
fogel02 Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 (edited) Rossen vartifrån fick du tag på vattenjetmotorn ? och vad kostade den ? Edited June 14, 2007 by fogel02 Quote
Rossen Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 Vattenjettarna köptes från KMB i tyskland, www.jet-drive.de och kostade ca 1800 SEK för båda inklusive frakt. Motorn kommer köpas från Honk Kong och blir en 26 cc tvåtaktare. Sedan ska jag konstruera en växellåda som delar upp drivkraften från den ensamma motorn till de två vattenjettarna. Quote
k9unit Posted June 26, 2007 Report Posted June 26, 2007 Skulle vilja se era byggmodeller av flygplanen Viggen samt Gripen. Främst i skala 1/48 (för insperation). Håller på själv med två stycken AJS 37 i skala 1/48. Mvh Quote
Berg Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 (edited) Är det någon som vet vad som har hänt med Armour.se? (För dom som inte vet: Armour.se är en modellbyggarcommunity) Edited July 27, 2007 by Lilla Sebbe Quote
Mattsson Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Igår så köpte jag mig en leo2A6 i skala 1/24 och jag blev sugen på en till vagn från samma tillverkare, så jag kollade upp tillverkarens hemsida och upptäckta att dom även har en modell av leo2A5. Då blev jag tämligen sugen på att skaffa mig en och modda till en strv122, dock måste jag erkänna att jag inte kan på rak arm kan säga vad som skiljer dom båda vagnarna på utsidan. Exakt vart skiljer sig vagnarna och går det att fixa får någon med ingen/knapp erfarenhet, eller ska jag lägga ner projektet? Quote
John.H Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 Blivit lite sugen på att ta upp modellbyggandet igen efter att läst igenom denna tråden! Finns det några bra sidor eller affärer där man kan köpa detaljerade o lite större modeller än de som finns på t.ex. Hobbex? Quote
JBP Posted August 8, 2007 Report Posted August 8, 2007 Blivit lite sugen på att ta upp modellbyggandet igen efter att läst igenom denna tråden! Finns det några bra sidor eller affärer där man kan köpa detaljerade o lite större modeller än de som finns på t.ex. Hobbex? Du har PM!!! Quote
Honken Posted August 8, 2007 Report Posted August 8, 2007 Minns inte om jag postat mina alster här innan men har jag gjort det så kommer det bli en favorit i repris. Modeller från Games Workshop Warhammer 40 000-universum: Quote
fogel02 Posted August 8, 2007 Report Posted August 8, 2007 ehm vad har hänt med armour.se fick bara upp "hosted by b-one" när jag surfade dit Quote
Honken Posted August 8, 2007 Report Posted August 8, 2007 ehm vad har hänt med armour.se fick bara upp "hosted by b-one" när jag surfade dit För du skrev det på brittisk-engelska när det ska vara amerikansk-engelska http://armor.se/forum/ Quote
fogel02 Posted August 9, 2007 Report Posted August 9, 2007 doh skyller på berg som även han råkade skriva med OU istället för O Quote
109 Eken Posted August 11, 2007 Report Posted August 11, 2007 finns bv 206 eller 309 som plastmodeller? Quote
The Swede Posted August 11, 2007 Report Posted August 11, 2007 finns bv 206 eller 309 som plastmodeller? Bv 206 finns, som plastmodell i skala 1/87 och som resinmodell (svindyr) i skala 1/35. Quote
JBP Posted August 11, 2007 Report Posted August 11, 2007 Senaste projektet klart... Ryss T-55 /JBP Quote
Berg Posted August 12, 2007 Report Posted August 12, 2007 Fan JBP, den ser ut att vara äkta, har intenting att säga förutom; Förbannat bra gjort! Quote
hiphink Posted August 25, 2007 Report Posted August 25, 2007 Hejsan, Är ingen modellbyggare själv, frånsett obligatoriskt dabblande i 12-årsåldern. Däremot har jag fri tillgång till en 3-axlig cnc-fräs, och med fri tillgång menar jag fri, den är nämligen min. Jag har hållit på och lekt med maskinen en del kvällar och helger (ungkarl...) och börjar så smått förstå mig på den och tillhörande programvaror. Nu tänkte jag så här: som olumpad civilist finns det få organisationer i landet jag vurmar för som utlandsstyrkan (-styrkorna). För att bygga på mina kunskaper om maskinen och göra något som känns kul och meningsfullt skulle jag vilja göra en modell av ett av utlandsstyrkans fordon, historiskt eller aktuellt. Jag skulle kunna utgå från ritningar och själv skapa en 3D-modell, men eftersom det är CAM- och maskinarbetet jag främst är intresserad av skulle det passa som hand i handske om det fanns relativt högkvalitativa 3D-modeller jag kunde börja arbeta från. Finns sådana modeller? Jag tycker mig ha läst här på forumet om modellering för olika spel, är dessa modeller publika? Jag kan plocka in relativt low-poly och detaljera själv, men om det stämmer med verkligheten i grova drag vore det en enorm hjälp. Lämplig skala på slutprodukten 1:5 eller 1:10, gissningsvis. Om det blir väldigt mycket smådetaljer behöver slutprodukten vara ganska stor. Min maskin är 3-axlig, så jag kan inte göra undercuts (i en körning åtminstone). Jag kommer att införskaffa Cut3D framemot senhöst/vinter, och då kan 4-sidig bearbetning bli aktuell, i nuläget tänker jag mig dock att alla sidor och diverse påsittande/utstickande detaljer bearbetas individuellt, och allt monteras ihop i slutändan. Nå, det här är några funderingar jag haft på min kammare, det är en ambition och inte något definitivt. Avslutningsvis kan jag som illustration av några ovanstående tankegångar posta ett par bilder på ett nybörjar-arbete jag lekte fram. Hästhuvudet här är i basrelief, men det är från början en riktig 3D-modell (rätt dålig dock, men den var gratis) som jag krympt i djup och dragit genom CAM. Jag skulle lika gärna ha kunnat strunta i att krympa i djup, och delat modellen mitt på djupet, sedan maskinbearbetat varje sida för sig och limmat ihop. Problemet då hade blivit insidorna av hästens öron, eftersom det är undercuts. I just det är fallet skulle jag ha kunnat vända varje sida var för sig och kört insidorna, och fått ett fullgott resultat. Tid att bearbeta detta nybörjarprojekt var cirka 1 timme CAD, 20 minuter CAM, och maskinkörningen tog en timme eller så, jag är osäker för jag satt och fikade med grannen medan fräsen jobbade på. Är jag helt ute och cyklar, vad tror ni erfarna modellbyggare? Quote
Piffen Posted September 11, 2007 Report Posted September 11, 2007 Finns det någon här som har måtten på takboxen till en PBV401 samt lådan till avgasrörsförlängarna. Det börjar bli lite akut att få klart modellen. Även vart man kan få tag på sträckplåt (brogaller) som passar scalaenligt med SKIF:s MT-LB som just ska vara till takboxen. Vart tog killen vägen som hade plasticwarfare vägen. Han hade en sån bra beskrivning hur man byggde 401:an. Tyvär sumpade jag förra beskrivningen och skulle behöva ha en ny. /A Quote
Erik_G Posted September 12, 2007 Report Posted September 12, 2007 Vart tog killen vägen som hade plasticwarfare vägen. Han hade en sån bra beskrivning hur man byggde 401:an. Tyvär sumpade jag förra beskrivningen och skulle behöva ha en ny. /A Han är här, någonstans.. och artikeln finns också här, någonstan.. Närmare bestämt här: http://www.plasticwarfare.se/?p=75 Måtten på lådan är ganska så givna eftersom de är fästa i "takrelingarna" på MTLB'n. Dessutom finns lådan med på SPHF´s ritning på 401an. Fotoetsade galler finns att köpa av fabrikatet ABER. Kommer inte ihåg vilket art.nr. Jag köpte nätet "över disk" på nån modelltävling, så jag hade möjlighet att se vilket som verkade passa bäst. /E Quote
Erik_G Posted September 25, 2007 Report Posted September 25, 2007 Bilder från Euromilitaire, som hölls den 22-23 september 2007 i Folkestone i södra England fins att se här: http://www.plasticwarfare.se/?p=180 mvh Erik G Quote
Olga-Belle Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Här är ett fantastiskt bygge som ni inte får missa. Ingvar Sylegårds 122:a Quote
Erik_G Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Ah, Sylegårds fina 122a. Den kan man säkert få se live på tekniska muséet i Malmö helgen den 27 och 28 oktober då modelltävlingen C4-Open går av stapeln. Samma byggare hade ju med en superb scratchbyggd Strf 9040C för ett par år sedan. På C4-Open brukar även det prestigefyllda priset "SPHF´s pris till bästa svenska pansarfordon, alla kategorier" delas ut. Tyvärr brukar konkurrensen vara allt annat än hård. Tyvärr och tyvärr förresten, det har ju givit mig chansen att vinna priset. Men i år kommer jag nog få hård konkurrens, bland annat av en annan forumsmedlem som sitter hemma och jobbar hårt på sitt bidrag. SPHF får ta fram pris till "Ett ganska bra svenskt pansarfordon, alla kategorier, byggt av en sekreterare i en svensk pansarförening", eller hur, Olga-Belle? En uppsättning Ksp m/39 i 1/35 vore lämpligt.. säg fyra stycken, så de räcker till ett par centar och en Strv m/41 med inredning... /E Quote
Faers Posted October 20, 2007 Report Posted October 20, 2007 Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på er som är så förbaskat skickliga Dock så arbetar jag själv med en del modeller, just nu med en leopard 1 a5 i desertcamo (är medveten om att dte nog inte finns, men det är ett test) Och kna lägga upp lite bilder sen för feedback, för jag har kommit till en gräns där jag bara vet ett par saker till jag ska göra. Men sen så undrar jag om ni proffs har några tips åt en "nybörjare"? Jag är inte direkt avancerad eller så, plus att jag (tyvärr) köper relativt billiga byggsatser. Jag arbetar mest med vagnar, för jag tycker det är en bra grund för vidare arbete sen. Så, alla tips mottages varmt Quote
Erik_G Posted October 20, 2007 Report Posted October 20, 2007 Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på er som är så förbaskat skickliga Dock så arbetar jag själv med en del modeller, just nu med en leopard 1 a5 i desertcamo (är medveten om att dte nog inte finns, men det är ett test) Och kna lägga upp lite bilder sen för feedback, för jag har kommit till en gräns där jag bara vet ett par saker till jag ska göra. Men sen så undrar jag om ni proffs har några tips åt en "nybörjare"? Jag är inte direkt avancerad eller så, plus att jag (tyvärr) köper relativt billiga byggsatser. Jag arbetar mest med vagnar, för jag tycker det är en bra grund för vidare arbete sen. Så, alla tips mottages varmt Svårt att ge generella tips bara sådär, men det finns gott om olika artiklar på nätet. Ett par bra ställen att börja leta på är IPMS Stockholms hemsida http://www.ipmsstockholm.org samt Missing-Links, http://www.missing-lynx.com Bägge siterna har både forum och artikelarkiv. Missing Links har även ett inspirerande modellgalleri. Annars kanske du hittar ett och annat matnyttigt på http://www.plasticwarfare.se Om du vill bygga en öken-Leopard så används/användes ju Leopard 1 av Australien, som ju hade någon form av ökencamouflage på sina. Andra ökencamouflerade leoparder är ju danskarnas Leopard 2 A5Dk som ska eller har skeppats till Afghanistan, samt de kanadensiska dito som redan finns där. De senare är väl i och för sig målade i standard "natoflage", men efter några dagar i Affe så har de väl mer eller mindre självkamoflerat sig. /E Quote
Faers Posted October 20, 2007 Report Posted October 20, 2007 Tackar för de tipsen Ska nog använda det danskarna har på sina leoparder som du föreslog erik, det är ett relativt enkelt färgschema ser det ut som. Man får se vad man hinner pyssla ihopa på helgerna när man är ledig, det kommer nog upp en bild på hur det ser ut för tillfället imorgon Quote
Faers Posted October 21, 2007 Report Posted October 21, 2007 Ok picture-time! Tar gärna emot feedback och saker som kan göras bättre annorlunda: Quote
Recommended Posts