Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mina 5 öre !

VI är väl ett försvar med ett reglemente ?

Om vi är ett försvar då borde väl samma gälla inom detta en och samma försvar...

Altså är en Sergant,furir mm en sergant, furir mm och skall såförbli tills denne antingen stiger i grad eller degraderas.

Att inte använda en sergant mm som en sergant mm är slöseri och därmed idoti !

Hv mfl kan inte köra sitt eget race utan får snällt rätta sig i ledet.

Jag anser att FBU borde ta hand om all befälsutbildning som inte berör vpl samt YOP och ROP.

Samt att alla frivillig grader borde nollas och frivillighten samt Hv börjar på ny kula med sina vpl grader alt menig grader.

Då slipper vi det här tjafset om Hv´s särart...

OM Hv är en del av FM så gäller FM.

Genom en omstart så får vi en likformighet över hela FM och underlättar för samarbete och ger grunden för att YO inte skall se ner på frivilligheten. Det skulle även eliminera Hv´s töntstämpel

Och om nu HV befälen är så bra som de hävdar så torde de snabbt vinna tillbaka sin grad i det nya systemt och ha ett bra argumnet mot YO och deras åsikter.

GMY

Posted
Att inte använda en sergant mm som en sergant mm är slöseri och därmed idoti !

Så alla som muckat som vpl/Fk ska vara plutonchef i Hemvärnet om de går med? Även de som inte var vpl/Fk på trupp?

Ska endast de som muckat som vpl/menig få vara soldater (icke befälsbefattning) i Hemvärnet?

Jag tror det skulle bli rätt tomt på soldater i Hemvärnet då de majoriteten av de som går med i Hemvärnet (enligt min uppfattning) muckat med en grad.

Eller missförstår jag din tanke?

/D

Posted

Ja och nej !

Nej

Att inte använda något till dess fulla potential eller på fel sätt är gravt misbruk.

Tex använda en globalkniv till tälja med....

Hv är en del av FM och det är i princip misbruk och materielförstöring

att inte använda det verktyg som tillverkats under vpl till dess fulla potential eller ens del av den.

Ja

Givetvis skall det tas hänsyn till personal läget och special utbildningar.

Det blir inte många barn gjorda med en indian och 53 hövdingar...

GMY

• 11 months later...
Posted (edited)

Kan som spinnoff till tidigare inlägg av mig i denna tråd meddela att jag har återfått min grad. Jobbar mig långsamt uppåt i befattning dock (stfgrch senast).

Som sagt, det är vägen dit inte målet som är roligast.

Edited by Fu Zeeuus
Posted

Senaste högvakten gick kvartersmästaren (kapten) som gevärspost, vari består problemet?

.oO( förutom att avgående/pågående post från LG blev synnerligen överraskad när han såg kragspegeln.) :D

För övrigt skriks det en massa här om att vpl graderna/befattningarna ska gälla för evigt, en stilla undran blir:

Vilka är det som mår illa av dagens situation? de som kan/kunde eller de som inte kan/kunde?

Ett leda handlar inte om grad utan om förtroende och tillit, enda sättet att erhålla förtroende och tillit är att förtjäna det, uppifrån OCH nerifrån.

Har du en hög småpåvar alt. ufo:n till befäl? Ta upp saken med den högsta officer du litar på, alternativt utbildningsgruppens befäl. Antingen får du smisk på fingarna eller också blir det bättre, i endera fall har du gjort vad du kan. Passar det inte i nu heller, byt pluton/kompani/bataljon eller lämna in.

Min erfarenhet är att en dålig chef inom hv går i befattning under en tidsram om ett halvt till ett år. Så länge kan du nog vänta, eller hur? Hv är ju trots allt en livsstil :)

Sen kan jag hålla med om att till exempel 15 löjtnanter är lite mycket i en pluton, men var glad i alla fall ty den plutonen borde ju faktiskt ha minst 15 utbildade instruktörer och det borde innebära en attans massa bra övningar... :D

Posted

Under min korta visit i hemvärnet, som tyvärr fick avbrytas då andra viktigare engagemang tog mer tid i anspråk, var jag ksp-skytt mitt sista år. Det var inget problem med det bara för att jag råkar vara VO/Lt. Jag ser inte heller problemet riktigt.

Alternativet vore ju att hemvärnet, som förr i tiden, hade egna gradbeteckningar och bara nyttjade befattningsgrader. Ingen bra lösning tycker jag. Bättre då att likforma utbildningen så att en grad alltid motsvarar en liknande utbildning.

/P

Posted

Själv är jag stabsgruppchef i botten, schasse, som rumlat runt i dynghögarna som skytteslusk i 8 år inom HV som Lasse i ledet. Varför? Jo jag ville inte vara skyttegruppchef då jag inte har den kompetensen, men jag ville inte heller sitta på stab för det gör jag hela dagarna i mitt jobb! Men nu har jag tröttnat på leran och krupit upp i HV:s stabsbil. Gött! Men nu som signalist! :P . Chefskapet var vakant och en lustiger strid som gick ut på att ingen av oss befäl ville ha den skedde, och det resulterade i att en nyutbildad signalist inom FRO, tillika pansarfänrik är sambandsgruppchef, vi två proffs stabare är signalister (båda sergeanter) och en fd ingenjörsgruppchef är stexare! Till saken hör att snittåldern är 31 och äldst är 35...... vad vill jag med det här? Vi nyttjar våra grader fullt ut när det behövs som en befälsreserv, bla tar vi hand om VB funktionen i fält. MEN! i min befattning är jag Lasse i ledet och det är valt med tanke på min sociala situation och att jag ligger i beredskap. hade någon sagt att jag skulle sprätta sergeant märkena bara för att det ska stämma i HV hade jag nog funderat på om han är galen, ty jag är sergeant i själ och hjärta! :D

Posted

Det skulle kännas väldigt olustigt att sy på fänrik stjärnor i höst om jag söker mig till HV på ny adress, och börjar som skytteslusk så att säga. Hur ligger det till, kan man degradera sig själv?

:P

Posted

Det är förmodligen inte olagligt att sy på lägre :Malaj:

Och om det är det skulle det bara kul att se det domslutet :)

Min erfarenhet inom HV, är att grader mest är en pappersgrej, inom kompaniet, det är tjänsteställningen som är relelvant...

Tror aldrig jag har kallat någon av mina "överordnande" vid grad... mer än för att reta de stackars fännrikarna :banana

:lala:

Posted (edited)

Jag muckade GU som furir. Sedan läste jag på universitetet och efter första KFö, som sög, skrev jag till pliktverket och bad om en militär befattning som motsvarade min utbildning och civila anställning.

På stört fick jag en vidareutbildning och blev fänrik samt en krigsplacering därefter.

Sedan, efter 90-talets indragna övningar, valde jag att bli extra HV-soldat och tyckte att det var lätt förmätet att dra på sig fänriksgalonerna direkt och de chefer som fanns då protesterade inte, klokt nog. Istället gick jag gruppchefs- och trupputbildarkurser och befäste min furirkompetens. I och med att jag håller på med andra intressanta samhällsuppdrag som tar en hel del tid har jag nöjt mig med att vara vanlig skyttesoldat i plutonen och glatt överlåtit chefandet åt andra.

Sen hamnade jag, ganska nyligen, som deltagare i ett ceremoniellt sammanhang som fanbärare och den nye kompanichefen hade lusläst personalrullorna där jag stod med fänriksgraden från krigsorganisationen. Jag fick därför order om att ta på mig "rätt" gradbeteckning och utrustning. (Extra besvärligt var det att gå i nogrann marsch med ena handen på svärdsfästet och den andra handen i full färd att manövrera en stor fana med tillhörande stång)

I HV är det inflation på fänrikar och långt ifrån alla av oss har den kompetensen som krävs av en plutonchef, kompanikvartersmästare eller liknande. Många kan inte ens leda en grupp på ett godkänt sätt i en övad stridssituation samtidigt som vi har furirer etc från jägarförband som skulle platsa som Plutonchef vilken dag som helst om de ville... Det utgör väl inget större problem för ett samkört gäng som känner varandra men för en nyrekryterad eller inhoppad övningsdeltagare som inte känner alla är det rätt förvirrande.

Det kanske är dags göra en rockad bland befälsgraderna hos hemvärnssoldater så att man graderas efter reell kompetens och befattning i HV-organisationen?

Edited by PokerJoel
Posted

Personligen kan jag tycka att kragspeglarna förvirrar och att det hela borde regleras. Fast värre är att befattningar, oavsett hur många stjärnor kragspegeln rymmer, verkar tilldelas efter lång och trogen tjänst snarare en reell kompetens.

Posted
Jag muckade GU som furir. Sedan läste jag på universitetet och efter första KFö, som sög, skrev jag till pliktverket och bad om en militär befattning som motsvarade min utbildning och civila anställning.

På stört fick jag en vidareutbildning och blev fänrik samt en krigsplacering därefter.

Sedan, efter 90-talets indragna övningar, valde jag att bli extra HV-soldat och tyckte att det var lätt förmätet att dra på sig fänriksgalonerna direkt och de chefer som fanns då protesterade inte, klokt nog. Istället gick jag gruppchefs- och trupputbildarkurser och befäste min furirkompetens. I och med att jag håller på med andra intressanta samhällsuppdrag som tar en hel del tid har jag nöjt mig med att vara vanlig skyttesoldat i plutonen och glatt överlåtit chefandet åt andra.

Sen hamnade jag, ganska nyligen, som deltagare i ett ceremoniellt sammanhang som fanbärare och den nye kompanichefen hade lusläst personalrullorna där jag stod med fänriksgraden från krigsorganisationen. Jag fick därför order om att ta på mig "rätt" gradbeteckning och utrustning. (Extra besvärligt var det att gå i nogrann marsch med ena handen på svärdsfästet och den andra handen i full färd att manövrera en stor fana med tillhörande stång)

I HV är det inflation på fänrikar och långt ifrån alla av oss har den kompetensen som krävs av en plutonchef, kompanikvartersmästare eller liknande. Många kan inte ens leda en grupp på ett godkänt sätt i en övad stridssituation samtidigt som vi har furirer etc från jägarförband som skulle platsa som Plutonchef vilken dag som helst om de ville... Det utgör väl inget större problem för ett samkört gäng som känner varandra men för en nyrekryterad eller inhoppad övningsdeltagare som inte känner alla är det rätt förvirrande.

Det kanske är dags göra en rockad bland befälsgraderna hos hemvärnssoldater så att man graderas efter reell kompetens och befattning i HV-organisationen?

Det är inte utan att jag blir intresserad hur du får ihop din civilia utbildning med din krigsplacering.

Anser du dig vara för fin för att vara i terränglådan eller?

I min värld har det inget med varandra att göra och att ha läst på universitet är inte direkt exklusivt heller för den delen. Ungefär lika exklusivt som att handla på Konsum.

Posted
Fast värre är att befattningar, oavsett hur många stjärnor kragspegeln rymmer, verkar tilldelas efter lång och trogen tjänst snarare en reell kompetens.

Har du några exempel på det?

Det var mycket sådant förr, har inte stött på det på länge.

Nu är det kompetens efter befattning, har du inte kompetensen när befattningen finns så kan du bli tjänsteförrättande under en kortare tid medens du går på HvSS och genomför dom kurser som behövs.

Posted

På stört fick jag en vidareutbildning och blev fänrik samt en krigsplacering därefter.....

Det är inte utan att jag blir intresserad hur du får ihop din civilia utbildning med din krigsplacering.

I min värld har det inget med varandra att göra och att ha läst på universitet är inte direkt exklusivt heller för den delen. Ungefär lika exklusivt som att handla på Konsum.

Jag gjorde samma sak. Efter avslutad högskoleexamen blev jag Krigsplacerad efter min Yrkeskompetens som Receptarie och Blev befodrad till Sergeant utan någon som helst extra militär utbildning.

Posted

Har sagt det förr, får väl säga det igen.

1. Din grad är din grad, och det är inte upp till dig vad du anser dig ha.

2. Tjänsteställning styr lydnadsförhållanden i alla lägen, i hela FM.

3. Att utge sig för att inte vara officer kan vara ett problem, särskilt om du blir tillfångatagen (och vice/versa).

Posted

Fast värre är att befattningar, oavsett hur många stjärnor kragspegeln rymmer, verkar tilldelas efter lång och trogen tjänst snarare en reell kompetens.

Har du några exempel på det?

Det var mycket sådant förr, har inte stött på det på länge.

Nu är det kompetens efter befattning, har du inte kompetensen när befattningen finns så kan du bli tjänsteförrättande under en kortare tid medens du går på HvSS och genomför dom kurser som behövs.

Det finns tyvärr fortfarande för många chefer på för få soldater och dessa chefer är oftast i befattning eftersom de överlevt andra som inte orkat med slöheten i organisationen. I min bataljon är det i det närmaste utrensat med tidigare var det, i alla fall enligt mig, ett allvarligt problem.

Vad gäller HvSS har jag inte så mycket positivt att säga. Plutonschefskursen där var ett skämt i jämförelse med de utbildningar som ges i Livgardets regi för Hemvärnet.

Posted

Kan du vidareutveckla (exempelvis genom att speca vilken version av HVSS plutch kurs du gått, eftersom den ändrats en hel del)? Jag genomför utvärdering av bägge för våra soldater och det är inte det som framkommit. Dock är de rät olika uppbyggda.

Posted

Är alltid enkelt att gnälla på HvSS, jag personligen är en av de individerna och anser att HvSS skall läggas ned och inordnas under MSS/Kvarn och att de skapar en Hv-avdelning som sköter Hv-kurser.

Men men det är kanske lite OT.

Men det är en intressant fundering ifall man enbart skall införa befattningsgrader inom FM, skulle bli en hel del sy-arbeten då... Själv har jag haft ca 10st olika befattningar inom Hv. Allt ifrån mening -> Lt grad för de olika befattningara. Så för min del så hade det blivit en massa sy-arbete...

Men för att inte tala om hur det ska bli för landets alla YOF... Som skulle få byta grader i tid och otid allt beroende på hur de är krigsplacerade...

Posted
Kan du vidareutveckla (exempelvis genom att speca vilken version av HVSS plutch kurs du gått, eftersom den ändrats en hel del)? Jag genomför utvärdering av bägge för våra soldater och det är inte det som framkommit. Dock är de rät olika uppbyggda.

Den jag gick för typ två år sedan tror jag helt sonika hette Plutonchefskurs och varade under en vecka. I jämförelse med mina kamrater som gått i Livgardets regi har jag konstaterat att flera viktiga moment saknades i kursen på HvSS;

- Den var ej upplevelsebaserad, utan baserades till största del på diskussioner och salsundervisning.

- Tid i befattning var minimal, och utan stressande element.

- I stället för att fokusera på rollen och leda förband i strid lades mesta tiden på att skriva ordermallar. (Vilket förvisso en del tycktes behöva.)

Förvisso är miljön där trevlig och maten god, men det skapar knappast alla ingångsvärden som en chef behöver. Hela kursen präglades av att "alla skall godkännas" och utan krav och prov är det inte svårt att efterleva den filosofin.

Posted

Den jag gick för typ två år sedan tror jag helt sonika hette Plutonchefskurs och varade under en vecka. I jämförelse med mina kamrater som gått i Livgardets regi har jag konstaterat att flera viktiga moment saknades i kursen på HvSS;

- Den var ej upplevelsebaserad, utan baserades till största del på diskussioner och salsundervisning.

- Tid i befattning var minimal, och utan stressande element.

- I stället för att fokusera på rollen och leda förband i strid lades mesta tiden på att skriva ordermallar. (Vilket förvisso en del tycktes behöva.)

Förvisso är miljön där trevlig och maten god, men det skapar knappast alla ingångsvärden som en chef behöver. Hela kursen präglades av att "alla skall godkännas" och utan krav och prov är det inte svårt att efterleva den filosofin.

Dom Plutonchefs kurser på Hvss som dom har nu är uppdelade på två kurstillfällen med 10 dagar i varje.

:banghead:

Posted
Dom Plutonchefs kurser på Hvss som dom har nu är uppdelade på två kurstillfällen med 10 dagar i varje.

Bra med mer tid, förutsatt att man även ökat tempot. Dessutom hoppas jag att man vågar ställa krav på deltagarna.

Posted (edited)

Den nya är väsentligt bättre, men till skillnad från LGGs så är den mer inriktad på ledarskapet istället för taktik. Tror bägge behövs, och LGGs bör utökas (framförallt var det senast på tok för lite tid i befattning enligt utvärderingen).

Edited by Hans Engström
Posted

När jag gick GB på LGG så hade PB ett varsitt fyratimmars pass under "slutövnings"-dygnet.

När jag gick PB på STG var jag plutch i typ ett moment, och körde två ordergivningar inför helpluton.

Posted

Är du på kurs så är det inte befattnings tiden som är avgörande, utan att lära sig grunder i din nya roll som plutch. Du ska lära dig ledarskap och taktik, detta kan göras på flera sätt,. HvSS och Lgg hade olika synsätt på hur kurserna skulle innehålla.

Men som ”Hans E” sa så har nu HvSS fördubblat sin kurs till 20 dagar där ledarskap är den stora biten.

Gå i befattning det ska du göra på ditt kompani och då är det upp till din kompch att se till att du får befattnings tid på övningarna som ger både fördjupning och utmaning.

Ps, jag genomförde plutch kurs på Lgg (1999)och den är en av de bättre kurser som jag gått..

Posted
Gå i befattning det ska du göra på ditt kompani och då är det upp till din kompch att se till att du får befattnings tid på övningarna som ger både fördjupning och utmaning.

Håller med dig om detta, men ser ändå helst att man ökar trycket på kursdeltagarna under själva kursen. När allt skiter sig och allt tycks hända samtidigt inser man rätt snabbt hur komplex en chefsroll är. I ett sådant scenario är det givetvis väldigt vikigt med utvärderingar.

Att inte gå i sin befattning under kursen och basera moment på salsundervisning skapar förvisso ett teoretiskt ramverk att fortsätta sitt lärande inom - men utan praktik där teorin ställs på prov är denna utbildningsform förkastlig.

Posted

3. Att utge sig för att inte vara officer kan vara ett problem, särskilt om du blir tillfångatagen (och vice/versa).

Håller helt med, finner det otroligt barnsligt att hävda civila meriter om man ändå inte är krigsplacerad i den befattningen. Jag vill gärna veta vad det är ni gör civilt som renderar befordran militärt?

Är det ingen som funderat på att en situation kan uppkomma där ni efter att ha använt civila meriter kommit upp er till en grad ni militärt inte kan ansvara för? Hur gör ni som varandes Fänrik och sergeant om någon anser att ni skall ta över en pluton och ni saknar kompetensen?

Befattningen styr, själv har jag varit med om att en överläkare (Kn) och en sjuksköterska (menig men borde ha officers grad i händelse av krigsplacering som just sjuksköterska) var underställda en menig som gick som gruppchef som en del av soldatens befordingsgång. Fungerade alldeles utmärkt för alla insåg att det var rätt man på rätt plats som gäller i krigsmakten, inte någons självbild vad de borde vara.

Posted

Istället för att vara amgruppchef i artilleribataljonens trosskompani blev jag bataljonsassistent, alltså personalvårdare, i en liknande bataljon. Det är väl inte att undvika "terränglådan" direkt? Sedan hade jag ju nytta av pv-kunskaperna i mitt civila jobb. Försvaret kunde ta tillvara mina civila kunskaper och jag kunde använda de militära kunskaperna i jobbet: En win-win situation.

Posted

Håller helt med, finner det otroligt barnsligt att hävda civila meriter om man ändå inte är krigsplacerad i den befattningen. Jag vill gärna veta vad det är ni gör civilt som renderar befordran militärt?

Är det ingen som funderat på att en situation kan uppkomma där ni efter att ha använt civila meriter kommit upp er till en grad ni militärt inte kan ansvara för? Hur gör ni som varandes Fänrik och sergeant om någon anser att ni skall ta över en pluton och ni saknar kompetensen?

Befattningen styr, själv har jag varit med om att en överläkare (Kn) och en sjuksköterska (menig men borde ha officers grad i händelse av krigsplacering som just sjuksköterska) var underställda en menig som gick som gruppchef som en del av soldatens befordingsgång. Fungerade alldeles utmärkt för alla insåg att det var rätt man på rätt plats som gäller i krigsmakten, inte någons självbild vad de borde vara.

Jag tror att du har missförstått en liten detalj. För min del så blev jag krigsplacerad som Receptarie, och i samband med det fick jag sergeants grad inget som jag bett om eller strävat efter utan den grad som jag tydligen skall ha på min befattning.

Vad jag har förstått så är det så det går till, du kan krigsplaceras på civil kompetens och får då grad efter befattning. Du får inte en grad bara för att du är enormt kompetent på att fnula med mojar civilt, men om du blir krigsplacerad med att fnula med mojar och det innom FM anses att folk som fnular med mojar skall ha Generals grad så är det det du får även om du gjorde lumpen som malaj i en garderob.

Så om du tycker att jag är barnslig som vill ha en krigsplacering där min fulla kompetens kommer till nytta så bjuder jag på det. ;)

:banghead: Däremot så blir det lite absurt som för min del när man avvecklar mitt krigsförband och jag går med i hemvärnet, för då behåller jag den grad som jag fick på min senaste befattning fast den inte har något med min kompetens som infanterist att göra. (Jag har inget emot att backa ner i grad om det är tillåtet)

Förresten en liten OT fråga. Är det någon som vet om jag fortfarande skall ha ett färgat streck på min gradbeteckning och i vilken färg? Jag har fått olika bud.

Posted
Förresten en liten OT fråga. Är det någon som vet om jag fortfarande skall ha ett färgat streck på min gradbeteckning och i vilken färg? Jag har fått olika bud.

Hkv/Prot borde ha en sida där man kan fråga om sådana saker. Förr stod e-postadresser till dem på mil.se men det verkar vara borttaget nu, kanske var för många som frågade för att de inte förstod vad man egentligen menade i UniR FM 2003. :banghead:

Hur fungerar det, får FM/Pliktverket automatisk reda på när någon tar en examen så de eventuellt kan ändra till en mer lämplig krigsplacering eller måste varje person meddela detta?

Måste de som går befordringsutbildning genom HvSS genomföra KFÖ/KFK eller motsvarande antal övningsdagar innan de får graden?