Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har inte jättekoll på just plutonchefskurserna HVSS har, men gruppchefskurserna ändras ju efter feedback från föregående år samt anpassas. Alla "ettor" är ju också mest orientering egentligen (gruppchefsettan kan alla gå, plutonchefsettan kan alla gruppchefer och en del andra gå osv) och inte tänkta för dom som går i befattning.

Det beror ju såklart på var man kommer ifrån, jag blev jätteförvånad på samtliga mina kurser på HVSS att inga andra deltagare gjort blixtlås och korridor med skarp ammunition, en del hade aldrig ens gjort grupps framryckning på linje med eld och rörelse med skarp ammunition. För mig gav det inget, för några gav det mer.

Samma sak är det ju med det teoretiska, för mig var det mycket som gav en aha upplevelse, det var nyttigt att nöta OBO/OBKoch fempunktsorder även om jag visste var det var innan osv.

Framförallt så gav det mig jättemycket att träffa soldater från andra delar av Sverige med andra uppgifter.

Så tycker jag :)

Posted

Tack för era synpunkter tar det till mej och börjar med intro kursen i april så får jag börja med detta och själv bilda mig en uppfattning hur jag ska gå vidare....

I min situation så behövs det säkert kurser  .

• 2 years later...
Posted

Två frågor kring detta:

Om man muckat som värnpliktig fänrik i gamla systemet har man:

1. Möjlighet att bära fänriks gradbeteckningar i HV från scratch?

2. Möjlighet att söka utbildning/tjänst i HV direkt mot tex underrättelsebefäl/skyttgruppchef etc el börjar man alltid som (i exemplen ovan) som und.ass/skyttesoldat osv?

Posted (edited)
4 hours ago, Kronan_92 said:

Två frågor kring detta:

Om man muckat som värnpliktig fänrik i gamla systemet har man:

1. Möjlighet att bära fänriks gradbeteckningar i HV från scratch?

2. Möjlighet att söka utbildning/tjänst i HV direkt mot tex underrättelsebefäl/skyttgruppchef etc el börjar man alltid som (i exemplen ovan) som und.ass/skyttesoldat osv?

1. Tekniskt sett ja, tror jag, det som gällde åtminstone innan 2018 (?) var att man behöll den grad man muckat med. Graden har dock ingen betydelse i praktiken.

2. Nej, du kommer nästan helt säkert inte kunna gå direkt in som befäl i någon form när du är helt ny i Hemvärnet. Tror inte det finns något formellt hinder men jag har väldigt svårt att tänka mig att någon förbandschef skulle sätta dig i den rollen utan att du har varit med på ett par övningar först. Möjligen om man håller på och sätter upp ett helt nytt förband, och då handlar det snarare om att du är/har varit typ reservofficer eller liknande. Att ha gjort värnplikt som KB lär inte räcka.

Edited by AR123456789
Posted (edited)
3 hours ago, AR123456789 said:

1. Tekniskt sett ja, tror jag, det som gällde åtminstone innan 2018 (?) var att man behöll den grad man muckat med. Graden har dock ingen betydelse i praktiken.

2. Nej, du kommer nästan helt säkert inte kunna gå direkt in som befäl i någon form när du är helt ny i Hemvärnet. Tror inte det finns något formellt hinder men jag har väldigt svårt att tänka mig att någon förbandschef skulle sätta dig i den rollen utan att du har varit med på ett par övningar först. Möjligen om man håller på och sätter upp ett helt nytt förband, och då handlar det snarare om att du är/har varit typ reservofficer eller liknande. Att ha gjort värnplikt som KB lär inte räcka.

Tack! Låter som en logisk väg.

Kanske drar iväg en ansökan! Om

inte annat för att få uppdatera sergeantsmössan med ett fk-märke. :)

Edited by Kronan_92
  • 2 weeks later...