Sytare Posted March 13, 2005 Report Posted March 13, 2005 God morgon indianer! Jag tänkte fråga er vilket enmanstält ni kör med (ni som har) då jag funderar på ett eventuellt inköp, Pro's & Con's är en självklarhet och priset... Det är en senare fråga! Quote
2Sharp Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Jag har Phoenix Phoxhole sedan 1997, hoppas det kan kvalificera som enmanstält? Mycket nöjd med det då det är lätt och håller tätt. (m4d skillz i/\/ rymng..) Nackdelen med puppa och liknande är ju att man enbart kan sova i den, inte laga mat eller annat meck. Fördelen är ju att det har liten packvolym och låg vikt. Det jag skulle vilja förändra är en båge i nederkant samt möjligheten att öppna i nederkant för att öka ventilationen. Det ökar ju dock vikten. Hoppas det var till någon hjälp Quote
scattergun Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Det skulle vara kul att se om det finns några alternativ som inte kostar skjortan!! alla dom fina (Carinthia, Phoenix och Ajungilak) kostar ju typ fyra lök eller mer.... ....finns något bra alternativ under tvåtusen, eller är det som med det mesta andra...att man får det man betalar för?? Quote
Sytare Posted March 14, 2005 Author Report Posted March 14, 2005 Orientering: firman betalar 980:- styck per enmanstält 2000 (enligt AFSE-prislistan som man precis besökt p.g.a. stöld ...) men det är väl subventionerat och nedmomsat och nedpressat med hjälp av oerhörda kvantiteer... Quote
scattergun Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Orientering: firman betalar 980:- styck per enmanstält 2000 (enligt AFSE-prislistan som man precis besökt p.g.a. stöld ...) men det är väl subventionerat och nedmomsat och nedpressat med hjälp av oerhörda kvantiteer... Vilket märke är det? Quote
2Sharp Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Kanske värdelös info, men.. Om jag inte helt missförstått så är enmanstält 2000 inte i gore-tex. Någon av de modellerna man testade var i gore-tex, men av någon anledning blev inte slutprodukten i gore-tex, kanske blev det för dyrt? Quote
heiho Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Lillbrorsan kom över 8 caravan solo för 100 kr st, jag fick det ena av honom och trivs bra med det. Quote
AdamKalle Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Kanske värdelös info, men.. Om jag inte helt missförstått så är enmanstält 2000 inte i gore-tex. Någon av de modellerna man testade var i gore-tex, men av någon anledning blev inte slutprodukten i gore-tex, kanske blev det för dyrt? Vi kallade den åtminstone alltid "goretexpuppan", tät var den och andades verkade den göra. Sedan har jag iofs för mig att befälen sa att det var "gore-tex eller motsvarande material med liknande egenskaper". Quote
Gusten Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Jag har ett Karrimor "Phrontliner" i G-tex. 2,5 m lång och bred ovanför huvudet med plats för en liten rygga. Öpnningen är en dragkedja diagonalt mellan vänster axel och höger höft, inga bågar, 600 gram ca. Jobbigt med väven i ansiktet men är man trött så... /Gusten Quote
2Sharp Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Vi kallade den åtminstone alltid "goretexpuppan", tät var den och andades verkade den göra. Sedan har jag iofs för mig att befälen sa att det var "gore-tex eller motsvarande material med liknande egenskaper". Precis, just liknande har jag också hört, jag har för mig att jag kollade sist jag hade ett i näven, alt. så hade jag tänkt att kolla.. minnet... Jag vet att de som vi testade under GU var i gore-tex, de är mycket lika 2K tältet/puppan. Quote
AdamKalle Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Vi kallade den åtminstone alltid "goretexpuppan", tät var den och andades verkade den göra. Sedan har jag iofs för mig att befälen sa att det var "gore-tex eller motsvarande material med liknande egenskaper". Precis, just liknande har jag också hört, jag har för mig att jag kollade sist jag hade ett i näven, alt. så hade jag tänkt att kolla.. minnet... Jag vet att de som vi testade under GU var i gore-tex, de är mycket lika 2K tältet/puppan. Jag har inte tittat närmre på någon puppa sedan GU, men jag har inte för mig att det stod specifikt "Gore-tex" någonstans utan det var den vanliga lappen med mer tekniska materialnamn och "Tillverkad i Bortre Uzbekistan" eller något i den stilen. Men de hade nog inte gjort ovan- och undersidorna i olika material om puppan ändå inte skulle "andas". De vi hade har jag för mig var "slutprodukten", och ska ha varit alldeles nya mitt utbår. För övrigt är ju det största hotet mot torr sömn i puppa inte vilket material den är gjord av, utan hur den är upprättad. Vi hade några stolpskott som lyckades få det att regna rakt in i puppan hela tiden, och inte för sitt liv kunde gissa vad det berodde på. Quote
Pannben Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Nu var det iofs ett par år sedan man sussade i ett enmanstält 2k, men vill ändå minnas att det var ett yttre spärrskikt av polyuretan som gjorde det fuktsäkert. Ganska säker på detta då jag läste "poly-URAN" på lappen när jag var lite komig och undrade vad fan som var tanken med det Quote
Johnnie Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 jag tillbringar varje år några veckor på fjällen har testat lite olika tält med varierande resultat , i år ska jag låna min brors tält ett "Lightent 1" , han är nöjd med det , väger inte mycket , fungerar i alla väder , så tycker jag att det är bra kanske det blir ett sånt man köper nästa gång!! Quote
slurry Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 ..2 flikar ensamma vargen modell tyg, funkar bra för mig.. ..är väl kanske inte så kräsen.. Quote
Guest Andrew Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Försvarets Enmanstält 2000 är inte ren "äkta" Gore tex. Iaf inte de som jag använt och fått ut på kortlån inom FV under div. övningar. Quote
GC1 Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 nu är det ju så att Goretex är gissningsvis 25 år gammalt och därmed finns utrymme för att tro att nån annan kommit på ett membran med liknande eller bättre egenskaper sedan dess, alltså att det inte är äkta goretex betyder knappas att det inte är bra grejjer. dessutom är mina erfarenheter av goretex och liknande material att det inte andas så som man kan tro om man ser en reklamfilm för så fort du får kondens eller svett i flytande form (droppar) så är det lika bra som vaxduk på att andas. Quote
2Sharp Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 nu är det ju så att Goretex är gissningsvis 25 år gammalt och därmed finns utrymme för att tro att nån annan kommit på ett membran med liknande eller bättre egenskaper sedan dess, alltså att det inte är äkta goretex betyder knappas att det inte är bra grejjer.dessutom är mina erfarenheter av goretex och liknande material att det inte andas så som man kan tro om man ser en reklamfilm för så fort du får kondens eller svett i flytande form (droppar) så är det lika bra som vaxduk på att andas. Absolut, en bra poäng.. Dock: (som jag ser det) Fördelen med gore-tex är ju att det är beprövat, jag har personligen inte testat något som funkat lika bra. Jag har å andra sidan inte jobbat på att testa heller. Jag svettas som en gris, inget gore-tex plagg jag har testat har lyckats ventilera ut den mängden av fukt jag producerar... men, jag håller mig varm och vindtät om än inte torr. Jag upplever att min phoxhole andas bättre än 2K tältet, där drar jag slutledningen att det valda materialet inte andas lika bra som gore-tex, det är ju länge sedan men jag tycker mig minnas att de vi testade under gu andades bättre också. Quote
Adam Wilhelm Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 (edited) Bill Gore hittade ett användningsområde för PTFE redan 1957. Goretex uppfinns 1969 och 1976 görs de första civila kläderna. Edit: Årtalen var helt uppåt väggarna. ;) Edited March 15, 2005 by Adam Wilhelm Quote
Gidenstam Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Mitt Hilleberg Akto fungarar aldelles utmärkt... ett "riktigt" tält som väger strax över 1 kg. Dock inte testat av mig under militär använing... /Gidenstam Quote
Doggydriver Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Vad är nu detta för frågeställning ädle släkting? Trodde alla visste att det var ett stycke "knäppe" som gällde ;) Allvarligt talat har jag ingen erfarenhet av enmanstält (förutom nämnda knäppetält) men på vissa låter det som om jag inte skådat ljuset än. Låt förslagen rulla in! Quote
Guest Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Trodde att "enmanstält" var mil. slang för kronans kalsonger + morgonstånd.. Har Moskosel-kåtans "T2" (utgått), som fungerar som 1-2 mans-tält. Kåtor Några fördelar med kåta: *Sitthöjd. *Ventilation i toppen, värme stiger uppåt och försvinner förhoppningsvis. Skönt varma dagar. * Går att använda kamin i en del mod. (lumpenretro) - Vikten kanske, såg dock att det fanns en 5-mans med "slimmad" vikt på 1,8 kg. Tältstång kan tillverkas på plats. (Avviker från ämnet nu, tror att den strl. är den minsta hos Mos. Men är vikten den samma, kanske man kan stå ut med mer plats..) - Beroende av att man måste få ner tältspiken i marken, lite svårt på klippor o.dyl. Quote
Huf Nsky F4 Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Angående Enmanstälten så finns det som ser ut som en puppa som består av Gore-Tex tyg och som är riktigt bra.. Jag testade ett sådant när jag var på Omskolnings kurs till Flygbassäk på F21 sommaren 2002.. Vi hade ett moment med Vattenövergång(Stridssim) i samband med soldatmarschen som vi gjorde. Vi lade in alla utrustning + kläder i detta tält som vi sedan vikte ihop, och allt var torrt när vi kommer till andra sidan.. Quote
skinner Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Har ett Hilleberg Nammatj. Riktigt nöjd. Quote
EO4 Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Hilleberg Unna. Självstagande, väger runt 2 kg. Riktigt komfortabelt och rymmer i nödfall två personer. "Våga vägra puppa!" Quote
Inf Posted March 16, 2005 Report Posted March 16, 2005 Rätta mig gärna om jag har fel men min uppfattning är att ett material endast får kallas Gore-Tex om det är godkänt av företaget som äger namnet och då självklart betalat ganska rejäla pengar för detta. Själva väven kan vara den samma i två olika plagg, men bara det ena får kallas Gore-Tex eftersom bara den tillveraren licensierat sin produkt. Quote
Bravo One Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Använder mig av en hootchie/basha i kombination med ett sovsäcksöverdrag så håller jag mig torr. Dock så klassas väl detta inte riktigt som enmanstält. Quote
Kn Glock Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Hilleberg Akto 1.6 Kg Hur bra som helst. ;) De levererar momsfritt till dig som är på mission. Ring direkt till Hilleberg B) Quote
Haegg Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Använder mig av en hootchie/basha i kombination med ett sovsäcksöverdrag så håller jag mig torr. Dock så klassas väl detta inte riktigt som enmanstält. Fortsätter på samma linje som Bravo One. Är det någon som har erfarenhet av Helsports Fjellduk? Den ska enligt tillverkaren fungera inte bara som vindskydd utan också som sovsäcksöverdrag, vindsäck, poncho osv. http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=2733 Quote
Dajo Posted April 13, 2005 Report Posted April 13, 2005 Rätta mig gärna om jag har fel men min uppfattning är att ett material endast får kallas Gore-Tex om det är godkänt av företaget som äger namnet och då självklart betalat ganska rejäla pengar för detta. Själva väven kan vara den samma i två olika plagg, men bara det ena får kallas Gore-Tex eftersom bara den tillveraren licensierat sin produkt. Gore-Tex är ett fabrikat av "membranväv". Endast Gore-Tex är Gore-Tex men det finns en drös med alternativa tillverkare men deras produkter heter inte Gore-Tex utan annat. Man kan alltså bara köpa Gore-Tex av tillverkaren av densamma. Väven i ett Gore-Tex plagg kan vara likvärdig som i ett "Sempatex" plagg men inte identisk. Quote
Zurse Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 knäppetält...lätt o bära, lätt o använda Quote
Recommended Posts