Jump to content

Basker

Recommended Posts

Guest matte
Posted

Hmm....

Hörde en fågel viska...

...att en remiss för Basker till Flygvapnet passerat F17. F17 ställde sig positiva till remissen...En mörkblå basker med FV:s propeller...vi får se ;)

• Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hmm....

Hörde en fågel viska...

...att en remiss för Basker till Flygvapnet passerat F17. F17 ställde sig positiva till remissen...En mörkblå basker med FV:s propeller...vi får se ;)

Suck.

Bara de inte tar bort min flygmössa...

Posted
...att en remiss för Basker till Flygvapnet passerat F17. F17 ställde sig positiva till remissen...En mörkblå basker med FV:s propeller...vi får se  ;)
Allt ska vara klart innan deras Högvakt går på.. "är det sagt"

Tjänstgöringstecken för flygstaben (har glömt ved de heter den här veckan) är ungefär rätt storlek för att fungera som baskertecken, så det borde gå snabbt att fixa fram åt högvaktssoldaterna (ungefär som när Hv fick femårsmärke som baskermärke till högvakt).

Om det sedan är nödvändigt är en helt annan fråga.

Men det kanske är ett sätt att få långhåriga vpl att klippa sig.

Guest matte
Posted (edited)

Det är inte bara högvaktskompaniet på F17 som ska få basker utan det är tänkt till hela Flygvapnet!!!!

Edited by matte
Posted
...att en remiss för Basker till Flygvapnet passerat F17. F17 ställde sig positiva till remissen...En mörkblå basker med FV:s propeller...vi får se  ;)
Allt ska vara klart innan deras Högvakt går på.. "är det sagt"

Tjänstgöringstecken för flygstaben (har glömt ved de heter den här veckan) är ungefär rätt storlek för att fungera som baskertecken, så det borde gå snabbt att fixa fram åt högvaktssoldaterna (ungefär som när Hv fick femårsmärke som baskermärke till högvakt).

Om det sedan är nödvändigt är en helt annan fråga.

Men det kanske är ett sätt att få långhåriga vpl att klippa sig.

Menar du m/86 för flygtaktiskt kommando?

Den skulle ju sitta som smäck!

Posted
Det är inte bara högvaktskompaniet på F17 som ska få basker utan det är tänkt till hela Flygvapnet!!!!

Suck... vem ska nu bära den vita hjälmen?

Får se hur lång tid det tar innan marinen också smittas

Posted

Suck... vem ska nu bära den vita hjälmen?

Får se hur lång tid det tar innan marinen också smittas

Delar av Marinen har redan basker. Den andra delen av Marinen bär inte "ägget" oavsett.

Posted
Delar av Marinen har redan basker. Den andra delen av Marinen bär inte "ägget" oavsett.

Nej det vet jag. Det är bara flyget som bär hjälmen idags läget.

Jag kanske var lite otydlig. Jag tänkte om FV också påtvingas basker så kommer ju flottan vara de som är utan.

Funderingen gäller hur låntid det tar innan även flottan får basker.

Jag :dong: Baskerhysterin

Posted

Jag kanske var lite otydlig. Jag tänkte om FV också påtvingas basker så kommer ju flottan vara de som är utan.

Jag :dong: Baskerhysterin

Skriv inte Marinen då om du menar Flottan. ;)

... och nej. Jag varken tror eller hoppas att flottan får basker. Båtmössa eller skärmmössa/rundmössa beroende på vilken blå klädsel funkar bra. När man har grönt så funkar fältmössa fortfarande.

Posted
Båtmössa eller skärmmössa/rundmössa beroende på vilken blå klädsel funkar bra. När man har grönt så funkar fältmössa fortfarande.

Exakt! Även om nu jag bara har hoppas kvar, så hoppas jag på att den enda baskern i flyget stannar hos FBJS.

Och helikopterflottiljen, om man räknar dem till flyget?

Posted

Något som verkligen har retat upp mig är denna baskerfråga som bedrivs bland de värnpliktiga på LG.

Grejen är den att som värnpliktig på Livgardet/Gardesbat, får man baskern utan baskerprov!

Med motiveringen att LG inte har någon tradition med baskern (Fick den typ 2000) och att den endast ses som "ännu en persedel", ges baskern ut.

De flesta i min pluton har verkligen retat upp sig på att baskern bara delas ut. Man känner inte någon större stolthet i att bära en basker som delas ut som fältmössor, så att säga ännu en persedel.

Vad tycker ni. Är det inte mer än rätt att vi värnpliktiga på LG/Gardesbat får göra baskerprov nu när vi vill det? Eller skall baskern delas ut till ALLA värnpliktiga som "ännu en persedel".

//HoneyFresh

Posted (edited)

Filtluvan är och förblir en persedel... Varken kunskap eller förbandsanda sitter i kläderna.

BTW MilitärPåliser ska ha röd barre

Edited by Nifelhel
Posted
Båtmössa eller skärmmössa/rundmössa beroende på vilken blå klädsel funkar bra. När man har grönt så funkar fältmössa fortfarande.

Exakt! Även om nu jag bara har hoppas kvar, så hoppas jag på att den enda baskern i flyget stannar hos FBJS.

Inga huvudbonader har hittils försvunnit pga baskerinförande vad jag vet. :baskerHV:

Själv ser jag baskern som ännu ett val i huvudbonad för den verksamhet man nu skall utföra. Skall man röra sig i civilisationen i M/90, fara på sambands eller stabsövningar (som inte hålls i fältmiljö) i utlandet så torde det rimligen även finnas en basker som flygvapenpersonal kan bära när dom representerar flygvapnet.

Kan t.ex. nämna att när jag var nere och besökte Combined Endeavour (NATO sambandsövning i Tyskland) så kändes det ganska "sluskigt" att gå omkring med fältmössa när alla andra hade basker motsv "fin huvudbonad". Men det var som sagt den enda huvudbonaden jag kunde bära. En basker för sådana ändamål är enligt mig en bra valmöjlighet.

Sen kan man tycka vad man vill om baskern, smaken är som baken. Vissa tycker den ser bra ut, andra inte. Valmöjligheten bör ändå finnas.

Posted
Inga huvudbonader har hittils försvunnit pga baskerinförande vad jag vet. :huh:

Vit hjälm har försvunnit från förband som tidigare inte hade basker, försvinner för FV också om de basker.

... Vart är smiliesen med vit hjälm!?! :blink:

Posted
Inga huvudbonader har hittils försvunnit pga baskerinförande vad jag vet.  :huh:

Vit hjälm har försvunnit från förband som tidigare inte hade basker, försvinner för FV också om de basker.

... Vart är smiliesen med vit hjälm!?! :blink:

Nu blev jag nyfiken! Vilka förband hade tidigare vit hjälm?

Med min begränsade erfarenhet så har jag bara sett vit hjälm användas vid högvakt (parad o post), fanvakt och salutskjutning (även om förbandet, t e x HV, har basker).

Posted
Inga huvudbonader har hittils försvunnit pga baskerinförande vad jag vet.  :blink:

Försvann inte båtmössa (?) m/60 när baskern infördes?

vi fick då lov att ha båtmössan innan vi förtjänat baskern..detta utb.året 04/05

då vi skulle hjälpa till på balen...

Posted
Inga huvudbonader har hittils försvunnit pga baskerinförande vad jag vet.  :huh:

... Vart är smiliesen med vit hjälm!?! :lol:

Nu blev jag nyfiken! Vilka förband hade tidigare vit hjälm?

Med min begränsade erfarenhet så har jag bara sett vit hjälm användas vid högvakt (parad o post), fanvakt och salutskjutning (även om förbandet, t e x HV, har basker).

Vit hjälm användes vid de tillfällen du radat upp av samtliga arméförband som ej hade basker.

Iochmed baskerns införande till alla arméförband har man slutat använda vit hjälm vid parad.

@Span-eliasson

Detta var då ett reglementsbrott eftersom båtmössa m/60 har utgått.

The Swede :rocketl:

Posted
Inga huvudbonader har hittils försvunnit pga baskerinförande vad jag vet.  :banana

Försvann inte båtmössa (?) m/60 när baskern infördes?

Detta är sant (som the Swede tidigare antytt), men den försvann inte utan ersattes av baskern (som tydligen skall vara billigare i inköp, m/60:orna började väl bli slitna)

Posted (edited)

Jag :lala: Baskerhysterin

Skriv inte Marinen då om du menar Flottan. ;)

... och nej. Jag varken tror eller hoppas att flottan får basker. Båtmössa eller skärmmössa/rundmössa beroende på vilken blå klädsel funkar bra. När man har grönt så funkar fältmössa fortfarande.

Håller med om detta.

Båtmössan tyckte jag fungerade kanon. Måste säga att det var lite ql att man fick den eftersom det inte är så mång andra än Flottan som ha den. Och sen är det klart snyggt med rundmössa till blåkrageskjortan :huh:

Mvh

Palle

.--. .- .-.. .-.. .

Edited by Gnist
Posted

Flygvapnets underrättelseassistenter också...

Posted (edited)
Kanske nå´n som vet hur man resonerade när Arméns Musikkår fick röd basker.

De enda jag sett utomlands som använder rött är MP. T ex våra norska kollegor.

lsmp2_59667a.jpg

RETT FRA AFGHANISTAN: Løytnant Stine forteller at det norske militærpolitibidraget i Afghanistan blir satt pris på.

Det jag har hört är följade:

Ett befäl får idén att utrusta sina Militärpoliser med röda baskrar, vilket är standard utomlands för militärpoliser (tänk Fallskärmsjägarna). Då måste han skicka iväg ett PM till HKV för att få godkännande för att få bära baskern. På HKV så läser någon smart person förkortningen MP till Musikpluton istället för Militärpolis.

Och så fick Musikåren röda baskrar.

Tyvärr är detta något jag hört, men någon kanske vill verifiera?

Det där låter ju som en typisk klintbergare.

Rött är av viss tradition musikens färg i sverige. Plymaget till musikernas keppi var röd i stället för som för övriga svart. Idag finner man den röda färgen på hemvärnsmusikens röda axelklaffshylsor, LDK's röda epåletter samt på den uniform AMK, TRK och AMN bär, vilket egentligen är en moderniserad Göta livgarde m/ä.

Den röda baskerförgen kommer med all säkerhet utav detta arv, men kanske någon vill skriva till I&F under "fråga Braunstein" för att få fullständig klarhet i den röda baskerns bakgrund?

Edited by Lt P
Posted

Flygvapnets underrättelseassistenter också...

Ska man vara riktigt petig så FV-personal vid SkyddC och Musikkårern + vissa HV-musikförband. :lol:

Posted
Klintbergare = Vandringssägen, råttan i pizzan och liknande.

Tyckte att jag kände igen utrycket, men man kan inte vara säker fören man har frågat. ;)

@Lt P

Sen hur långt bak har rött varit tradition inom Musikåren? Och varför rött?