Ibsen Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 @Ibsen: Titta på bilden i min presentation. Det är en Wigénsbasker med foder kvar. Så du kan få dig ett hum om hur de ser ut. Ser ärligt talat ingen skillnad på den och denf ranska. Kan bero påm att det är ett foto dock. Quote
The Swede Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Det roliga med baskrar är att dom är så personliga. Du kan inte få samma stuk på två baskrar. Jag har köpt två franska baskrar i samma storlek av samma tillverkare men dom uppför sig helt olika. Vad gäller Wigéns-baskrar så håller jag med om att det går att få till ett bra stuk utan att ta ur fodret men det beror helt och hållet på om man hade tur med den basker man fick på förrådet. Den jag fick ut på Ing2 var helt omöjlig att göra något vettigt med. Den risken löper du inte på samma sätt med en fransk basker. The Swede Quote
valmet Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 tänkte bara fråga om det är så att alla får ut baskern redan då man hämtar ut sina saker, typ fältjacka och kalsonger, vid inryck? Det har då på trosskompaniet på I19/pbat fått Quote
Raffe Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 Ex de som gör baskerprov får inte basker direkt vid inryck. Quote
Guest Triggerpuller Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 @Ralph: Fel. Har valmet fått ut basker? Ja. Får valmet bära basker? Nej. Kommer valmet att få genomföra baskerprov och därefter ev bära basker? Ja. Slutsats FMLOG: Olika TSF jobbar på olika sätt. Quote
Fk Satan Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 Basker är för kasern-jägare! Hörde ett ryckte om att vår IP-kompch planerar ett "basker-Prov" för oss som skall genomföras under hösten, känns j*vligt pinsamt att "kämpa" för en Hv-basker som inte tillför det minsta, förutom de som gör högvakten då kan jag tänka att man har en ev. nytta av baskern... Jag kommer att vara med och göra detta j*vla basker fjams prov som är helt bestämt av en fjant som tror han är ngt. och tror att vi ska göra ett j*vla fjams prov för at få en j*vla basker som jag kan hämta ut vid närmaste förråd... ska pissa på baskern när jag får den, och kommer _ALDRIG_ att använda den! m/59:an rockar FETT! Quote
Guest Triggerpuller Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 (edited) Själv gillar jag den här attiraljen. För övrigt så har vart ting sitt syfte och sin plats. Och just basker ska väl mest vara snyggt? Sverige torde för övrigt vara det enda landet i Europa med en dylik debatt kring en jäkla filtbit. /Akktu Stakki som bär när det är lämpligt. Edited July 3, 2004 by Akktu Stakki Quote
Fk.Mandrake Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 Nåja....... Om och när vi i Halland får ut baskern så har jag min inställning klar. Jag tycker det i sig kan vara snyggt med basker, den har ett symbolvärde inom vissa förband och ett klädesplaggsvärde för andra förband. Min mening är att anskaffandet av baskern inte var nödvändigt och att pengarna kunde lagts på annan typ av matriel eller till övningar. Men eftersom det nu är beslutat att vi skall ha den så kommer jag att bära den. ALLTID!!! Jag kommer f*n i mig att sätta fast den med häftpistol ovanpå hjälmen! Fk.Mandrake/som ser baskern som ytterligare en militär pryl att komma på ett alternativt användningsområde med. Quote
Hans Engström Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 @ Fk Satan Förutsätter att du aldrig tänker bär m/87 då? Eller är du medlem i kompanistab? Quote
KD803 Posted July 3, 2004 Report Posted July 3, 2004 @ Fk Satan Förutsätter att du aldrig tänker bär m/87 då? Eller är du medlem i kompanistab? Han är ju fänrik. Då bär man skärmmössa till m/87... Quote
Hans Engström Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Endast medlem i kompstab eller högre får ut skärmmössan.. Quote
The Swede Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Endast medlem i kompstab eller högre får ut skärmmössan.. Så stog det i UniR FM 1999 men den formuleringen är borttagen i UniR FM 2003. Nu får t.ex alla HV-befäl med officers tjänsteställning bära regementsknappar till sin m/87, det fick endast HV-batch och kompch motsv. göra innan. The Swede Quote
Fk Satan Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 Enda gången jag kan tänka mig att jag kommer att använda M/87 är ifall man ska iväg på ngn planeringsträff... Och då fungerar skärmmössan fint för min del. ngn basker blir det inte. Alternativt att man tar M90 med 59-mössan Quote
Guest Triggerpuller Posted July 4, 2004 Report Posted July 4, 2004 (edited) Tja själv ser jag ut som ett riktigt fån i både skärmmössa och fältmössa. Dessutom trivs jag inte i fältmössa, jag tycker mest att den inbjuder till slapphet och lathet avseende bärandet av hjälm. Således använder jag mest hjälm till M/90 alt ingen huvudbonad alls, förutom vid sån där suspekt ej stridsrelaterad verksamhet á la möten samt vintertid då pälsmössa och hjälmunderlag är trevligt. Till M/87 blir det basker. Edited July 4, 2004 by Akktu Stakki Quote
Brigadgeneralen Posted July 10, 2004 Report Posted July 10, 2004 Basker skall vara nykokt, fransktillverkad och ljusblå. Inget annat gäller...! Quote
Paperboy Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Se där!! Utan förvarnig delades baskern ut i dag på vår Basic. En Basic som även utbildning på AK4b ingick. Quote
Hensoldt Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Är det bara i Västmanlandsgruppen det finns en slapphet utan dess like? Det förekommer ingen som helst kontakt under året förrutom när det blir dax för den enda övningen som de behagar anordna. När skulle vi få ny mtrl? Skickat på posten? Det känns inte som om man är med i Hv! Kom gärna med egna erfarenheter från era grupper, så man kan jämföra. Quote
FkN Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Är det bara i Västmanlandsgruppen det finns en slapphet utan dess like? Det förekommer ingen som helst kontakt under året förrutom när det blir dax för den enda övningen som de behagar anordna. När skulle vi få ny mtrl? Skickat på posten? Det känns inte som om man är med i Hv! Vad menar du med "kontakt". Det är väl ändå dom enskild komp/bat som har hand om den utbildningen ni är kontrakterade till? Kom gärna med egna erfarenheter från era grupper, så man kan jämföra. Södertörnsgruppen har vad jag hört för det mesta med representanter på bataljonens chefsmöten, antingen handläggaren eller C A-sekt. Därefter så delger kompch kompaniet det västentliga. Quote
LeadHead Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Endast medlem i kompstab eller högre får ut skärmmössan.. Så stog det i UniR FM 1999 men den formuleringen är borttagen i UniR FM 2003. Nu får t.ex alla HV-befäl med officers tjänsteställning bära regementsknappar till sin m/87, det fick endast HV-batch och kompch motsv. göra innan. The Swede På I 19 får (fick 03/04) furirer ut skärmmössa. Detta har dock att göra med att de är på väg att bli sergeanter och ska ha sergeantsbal. Quote
LeadHead Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 (edited) Det är rätt positivt att pansar får tillbaka sin svarta basker, det var väl så det började om jag inte missminner mig. Fråga: Har pansarbaskern någonsin officiellt varit något annat än just svart? De mörkblåa baskrarna är ju trots allt i praktiken svarta (visserligen är mitt färgseende defekt men inte är det många belysningssituationer som gör att de ser speciellt blåa ut...) Jag fick en svart pansarbasker när vi på Ingbat fick ut våra. Ingen märkte något... Edited September 5, 2004 by LeadHead Quote
The Swede Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Att furirerna får ut skärmmössa beror ofta på att varken förrådspersonal eller befäl är särskilt insatta i UniR FM och tror att det skall vara så. Så är dock inte fallet. Vad gäller pansarbaskerns färg så har det diskuterats tidigare och ja, den har varit officiellt mörkblå, ända fram till UniR FM 2003. The Swede Quote
Hensoldt Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 @ Fk Nordin Med kontakt menar jag all kontakt över huvudtaget från ngn militär instans till mig. Antingen via brev, e-post, telefon. Dom kan fan i mig få använda brevduvor om dom så vill, bara dom hör av sig ngn gång. ;) Quote
Panzerfaust Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Shit... jag måste bli Fänrik fort som f-n då? Allt för att slippa bajsker B) Finns inget finare än en insvettad 59a till 90 dressen. Till betongpjamasen ska man ha korvmössa, helt värdelsöt att inte den är kvar. Tror jag ska gå med i flottan eller FV istället då får man ju iaf snygga grejer på skallen. Bra att SBP fått korvisen iaf, synd bara att det är framskjutet till nästa år, vill så gärna bära den vackarste huvudbonaden av dem alla. Mer korvmössor till folket! Bojkotta HV basker! Quote
Fk Satan Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Finns inget finare än en insvettad 59a till 90 dressen. Mer korvmössor till folket! Bojkotta HV basker! IFalll du vore kvinna så tror jag att du skulle fått en puss för dessa åsikter! 59-mössan ÄGER fick min Hv-basker för ett tag sedan, enda gången jag använt den var vid en uppställning när det krövdes likformighet, dock har jag inte stukat den ännum utan kör med ngn form av PRO-stukning samt den ryska skolan med baskern låååångt bak på huvudet För det står väl inget i UniR om stukning? Quote
The Swede Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 För det står väl inget i UniR om stukning? Jodå, på sidan 128 har du en bild där det anges att basker bärs med kantremmen 2-3 cm över ögonbrynen. The Swede Quote
Fk Satan Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 För det står väl inget i UniR om stukning? Jodå, på sidan 128 har du en bild där det anges att basker bärs med kantremmen 2-3 cm över ögonbrynen. The Swede Se på f*n, nu får jag bojkotta mitt ryska sätt att bära baskern på.... utan nu får det bli PRO-modellen istället, för det står ju inte HUR baskerna ska vara stukad, bara hur den ska vara placerad på huvudet :P Eller har jag missat något annat i UniR? Quote
Nifelhel Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 (edited) Så här ska det se ut: /Nifelhel -Som fortfarandet inte förstått det ständiga bitchandet över en bit filt. Man blir varken bättre soldat eller tål mer för att man bär en annan persedel. Det ser bara bra ut liksom. Kunde ju tro att detta är en hög kärringar i en klädaffär, så som vissa gnäller.. Har den bara för skojs skull och på order utav högre chef. I skogen är det praktiska persedlar som gäller. Edited September 6, 2004 by Nifelhel Quote
2Sharp Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Så här ska det se ut: Vad är det för något skumt som syns nedanför baskermärket? Under kanten på filtluvan?? Quote
Nifelhel Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Så här ska det se ut: Vad är det för något skumt som syns nedanför baskermärket? Under kanten på filtluvan?? En gammal Nifelhel? Frågor på det? Inte? håll käft och fortsätt gräv värn.. Quote
2Sharp Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 En gammal Nifelhel? Frågor på det? Inte? håll käft och fortsätt gräv värn.. Ahhhh, tyckte det såg lite schletet ut... men nu vet jag.. Man blir visst en bättre soldat av en [kass] filtluva... Quote
Recommended Posts