Jump to content

Basker

Recommended Posts

Posted
Pssst... Flygbasjägare = grön basker  ;)

Psst själv, flygbasjägare inte = Flygvapnet

Öh, nehej? Och vilket vapenslag tillhör de då?

• Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jaa, nu vill jag allt se en förklaring här?

Tänk om jag inte gjorde GU inom FV?? Då är det nog mycket annat jag missuppfattat..

:angry:

Posted
Tänk om jag inte gjorde GU inom FV?? Då är det nog mycket annat jag missuppfattat..

:angry:

Fan hur du gör C 2.a pjäs - nu har du ju slängt in 2Sharp i en existensiell livskris, så kan du ju inte göra! ;)

Posted
Och framför allt upp till kamp mot folk som inte kan korrekt benämning på reglementen!

Jaja.... Nästa gång är det kanske FRO som får dispens att bära sitt märke i en mörkblå huvudbonad, eller varför inte Röda Korset.

Dessa skall med alla medel bekämpas! ;)

*ändrar*

Posted
Jag anmäler mig frivilligt till UnifP!

Vem reser land och rike runt med mig för att kontrollera att UniRm följs?

Upp till kamp mot skäggiga hemvärnsmän, oputsade kängor på infanterister och lottor i svarta baskrar!

Vad du sysslar med på din fritid bryr jag mig inte om, men du ger f*n i hur jag sköter mina kängor. Det finns en tid för glänsande puts och det finns en tid för vaxfett/motsvarande.

Mot lämplig ersättning kunde jag fö tänka mig att följa med dig på dina rundor men inte som UnifP utan HFP(hemlig fältpolis). :angry:

Mitt uppdrag skulle vara mer allmänt hållet och mina befogenheter i princip obegränsade lite i stil med Judge Dread. :navy:

Inte bara skäggiga hemvärnsmän och lottor i svarta baskrar skulle ligga risigt till. Även beväringar med attitydproblem, officerare utan intresse för krigsförband och annat löst folk skulle leva farligt. HKV skulle behöva mer än en securitasvakt om man säger så.

Posted (edited)
Fan hur du gör C 2.a pjäs - nu har du ju slängt in 2Sharp i en existensiell livskris, så kan du ju inte göra!  ;)

BUUUHUUUUUUUU...

crybaby2.jpg

Edited by 2Sharp
Posted (edited)

Doden:

Som svar på användingen av basker vid Lottornas högvakt så kan jag berätta att vi fått godkänt att använda den mörkblåa baskern, pga att lottorna kommer från olika förband. Hur konstigt hade det inte sett ut om endel hade haft brun basker, några 59 keps och andra 90 keps???

Det hade väl sett ut som i Hemvärnet där alla också kommer från olika förband från början.

Vad jag förstått så är Lottakåren en organisation som sysslar med underhåll, förplägnad samt viss logistik inom Hemvärnet (rätta mig gärna om jag har fel här)

Altså de är inget eget förband men de är en del av HV som i sin tur är en del av armén, så i mina ögon vore det mest logiskt om Lottorna hade armé basker med Lotta märke i.

edit:

Kom på att du kanske menar att man är från olika förband NU och inte kommer från olika förband genom GU.

Eller?

Edited by dxl
Posted

Vi hade inte SVARTA baskrar utan mörkblå! Som om det nu skulle göra någon skillnad för alla UnifP, men lite bättre kanske det är. Ska föreslå att vi går utan huvudbonad nästa gång. Eller varför inte i bikini så kommer ingen att se vad vi har på huvudet. :angry:

Vi hade i alla fall dem trevligt stukade. Kantarellsässongen gick över fort.

Posted
Altså de är inget eget förband men de är en del av HV som i sin tur är en del av armén, så i mina ögon vore det mest logiskt om Lottorna hade armé basker med Lotta märke i.

Det var ju det de hade ;)

alla arme förband som tidigare inte haft basker bär numera Mörkblå (gäller även Utlandsstyrkan när den inte är under FN ledning)

förutom HV som har sandfärgad

altså, armébasker = Mörkblå ;)

Posted

@dxl

Lottorna är INTE en del av hemvärnet.

Lottorna är en frivillig försvarsorganisation. Dess medlemmar kan sluta avtal med försvarsmakten om tjänstgöring. Många lottor har skrivit på sådana avtal med hemvärnet. Andra har skrivit på avtal om tjänstgöring inom flygvapnet osv.

Lottorna är alltså inte mer knutna till armen än till t ex flygvapnet.

Posted

@

Skuggan skulle in och edita det där men du hann före tar och bankar huvudet i vägen istället :banghead:

@INF

Ok.

Tack för den infon.

Har aldrig haft någon kontakt med dom mer en flyktigt när de har stått i koket på övningar.

Tackar och bockar.

Posted
Vad jag förstått så är Lottakåren en organisation som sysslar med underhåll, förplägnad samt viss logistik inom Hemvärnet (rätta mig gärna om jag har fel här)

edit:

Kom på att du kanske menar att man är från olika förband NU och inte kommer från olika förband genom GU.

Eller?

Lottorna har avtal med flygvapnet, marinen och armen med hemvärnet. Det finns många olika befattningar, bla underhåll, förplägnad som inom hemvärnet. Men vi har även befattningar inom marinens ledningsstystem, luftstridssavmerkan inom FV sambandstjänst och stabstjänster, sjukvård m.m. De flesta som är med i lottorna har inte gjort GU utan en förkortad GU på en vecka. (kan knappt kalla det GU, men ändå). Alla lottor som gick högvakten har skrivit avtal med FM.

Titta in på lottornas hemsida www.lottorna.se så kan du se vilka olika tjänstegrenar det finns.

Som skuggan att den blå baskern är armebaskern så var det väl rätt att ha den med lottamärket på. Hur som helst så var det bättre att ha en mörkblå än den lavendelblå, tycker jag.

Posted
Pssst... Flygbasjägare = grön basker  ;)

Psst själv, flygbasjägare inte = Flygvapnet

Varken Flottan eller Amfibiekåren. :P

Däremot försvarsgrenen Flygvapnet.

Beträffande vilken huvudbonad lottorna skulle haft, så hade det nog varit minst fel med vit hjälm.

Men med tanke på hur många avsteg som gjordes från hur saker och ting ska gå till förra gången lottorna gick högvakt, så är jag inte förvånad. Varför följa reglementen om man kan göra på något eget vis?

Posted

Vad var det för avsteg som gjordes för fem år sedan? Var inte med i lottorna då men har hört att det var mycket problem den gången.

• Forumsledning
Posted

Då kan vi släppa vad Lottorna tillhör eller inte tilhör. Spåra inte ur BASKER-tråden nu som i snällt låter leva.. .

/ Kimster

BlåGul

Posted (edited)

Jaa, nu vill jag allt se en förklaring här?

:}

Här kommer den; "Flygbasjägare inte = Flygvapnet" skola uttydas såsom "Det finns så oändligt mycket mer inom Flygvapnet än Flygbasjägarna" Må så vara att FBJ har grön basker men de är (väl) i minoritet i flygvapnet? Lika litet som man kan säja att Marinen har grön basker bara för att kustjägeriet har det.

Jag försökte alltså inte uttala mig om vissa personer på forumets värnplikttjänstgöring och deras eventuella huvudbonader, ej heller bena ut vare sig Flygvapnet eller andra försvarsgrenars tjänster.

Lyckades jag förklara och trösta? :Malaj:

33656.jpg

EDIT: Glass till TvåSkarp

Edited by C 2.a pjäs
Posted
Men ber er tänka på en sak, NU har vi chansen att skapa en tradition att vara lite stolta över. Använd baskern som en symbol för att just du är med i Hemvärnet.

Jomenvisst ska denna nya persedel/symbol användas i en positiv anda och bidraga till att skapa en bättre HV-anda.

Olika förband kommer säkert skapa sina egna traditioner (dela ut vid intro, efter genomfört soldat-/egna baskerprov etc.). Hur sedan stukningen kommer vara beror nog på vad högre chefer tycker eller var de gjort sin vpl (kustartillerist, jägare, pansarsoldat....) samt vad enskild sold uppfattar som snyggt. Detsamma gäller säkert för själva symbolvärdet på en gammal/ny basker.

Om nu inte det nyupprättade förbandet UnifP avdelar en representant till varje TSF för att bistå med sin UniR FM(Basker) vid varje baskerutdelning... :P

Tycker heller inte att det spelar så stor roll hur den bärs eller stukas, det är ju ingen  modevisning verksamheten handlar om.

Iofs så är det mycket riktigt ingen modevisning verksamheten handlar om men vid t ex rekrytering på mässor ska det inte vara m/slusk på den som är HV:s ansikte utåt. Med tanke på all bild-bashing som finns i olika trådar är utseendet på stukningen och bäraren väldigt viktigt. Fast ibland är bilderna rätt roliga också! :D

Som andra har sagt tidigare: Det gäller att gilla läget och göra det bästa av situationen. Ingen tror väll på fullaste allvar att allt gnäll om varför HV ska ha basker, att det är fel färg/baskermärke skulle få HKV att ändra sig och säga upp baskerbeställningen till HV samt samla in de redan utdelade baskrarna? Det skulle vara ett slöseri utan dess like som kostar FM massor av pengar... och sådan sker ju inte i Sverige! ;)

Mvh

Foxtrotcharliegrg

Posted

@Foxtrotcharliegrg

Jupp basker är för "kasern" tjänst, inte skogstjänst. DEt kan jag hålla med om, samma sak när man uppträder på mässor. Då j*vlar gäller det att ha ett bra ansikte utåt! ngn som följer unir till 235453%. Gärna någon som är lite yngre, samt ngn med ett bra militäriskt utseende. Titta på bilmässor, datormässor osv. Inte f*n är det lönnfeta gubbar i 59års åldern med dåligt anpassad klädsel, 5dagars skäggstubb som står där då... utan det är ngt som är betydligt mer representativt....

Jag är övertygad om att Hemvärnets organisaton har mycket att lära när det gäller marknadsföring på mässor och i media. För nu gäller det att förändra förutsatta meningar som finns där ute! Baskern kan bli ett sätt att hjälpa denna förändring ifall den används på rätt sätt! För en välformad basker ser bättre ut jmf med en dåligt stukad m/59 mössa på en äldre manspersson som inte har en susning om vad UniR är för ngt!

När det gäller att få baskern finns det många olika bud ute i vårt land... allt ifrån att man får den bara man är med i Hv. ifall man uppfyllt kontraktet får man baskern, Soldatprov => basker. till rejäla strappatsövningar för att få baskern. Själv så fick jag den från tsf när jag var där och bytte sommarkängor. Detta kan bli ganska intressant att följa... Men själv så kommer jag att använda m/59 när jag är i skogen, vid kaserntjänst är det basker på, trotts att jag inte tycker om baskern. Men jag ser marknadsföringsmässiga fördelar med den.

Posted

Tycker vi ska kassera kevlar hjälmen och köra basker, blir ju billigare i längden hehe. Dessutom blir det ju snyggare foton från lumpartiden...den var väl ungefär argumenten jag kom på.

Posted

Är detta ett problem?

Hur många av de som i värnplikten haft basker (innan alla fick det) har haft sin basker på sig i skogen i någon större utsträckning?

Jag hade inte det, kan bara minnas att jag hade det vid de tillfällen då jag var med vid någon uppvisning och då hade jag inte en uppvisande funktion, alltså jag var med de människor som skulle titta på och berättade lite vad de såg, ungefär.

Är det någon som hävdat att man skall ha basker i skogen?

Posted
Jag är övertygad om att Hemvärnets organisaton har mycket att lära när det gäller marknadsföring på mässor och i media. För nu gäller det att förändra förutsatta meningar som finns där ute! Baskern kan bli ett sätt att hjälpa denna förändring ifall den används på rätt sätt! För en välformad basker ser bättre ut jmf med en dåligt stukad m/59 mössa på en äldre manspersson som inte har en susning om vad UniR är för ngt!

Då det är mycket svårare att stuka (forma?) en baskermössa än en vanlig fältmössa, vilken mer eller mindre kan användas ostukad, borde den sistnämnda vara att föredra för 57-årige och orakadade stabs-Gösta i marknadsföringssammanhang. Överdriven stukning, av både basker och fältmössa, kommer alltid att reta någon ("-Hur ser hans mössa ut??? Så där hade den aldrig fått sett ut när jag gjorde lumpen!!!") och bör således undvikas. Vi är ju trots allt i Sverige: Lagom är bäst!

F.ö. borde ett giltigt fältmösse-prov även gälla för basker och det finns ingen anledning att göra om det. Hur är det tänkt annars? Skall ett nytt prov erläggas varje år och skall huvudbonaden tas ifrån den som misslyckas alt. ej deltager?

Posted (edited)

@Rickard N

Vad är det som är ett problem? Att man, som Vinter skämtsamt (antar jag)föreslog, skulle kassera hjälmen för att bara använda basker och få snygga foton? Tror inte någon på allvar föreslagit att basker skulle vara bättre än fältmössa/booniehat/hjälm/toppluva i skogen. Utan att starta om en debatt så tycker jag iaf baskern hör hemma någon annanstans än på övning ute i skogen. Har för mig att det är chefen som anbefaller vilken huvudbonad som ska bäras.

@Rune Frunkh

Angående 57-åriga orakade Stabs-Gösta på mässor:

Då Fk Satan anser att (vilket jag håller med om) det gäller att visa ett bra ansikte utåt vid rekrytering så är det bättre med en ungdomlig militärisk framhållning. HV vill ju rekrytera yngre personal inte de som är 50+ (kan ändras med avseende på befattning) så då är det bra om infomänniskan (HV:s faktarabbland och inspirerande skyltdocka) väcker lite intresse. "Marknadsmäsiga fördelar" var ett bra uttryck! :lol:

Sedan kan personen faktiskt vara någon av alla de som faktiskt haft basker i lumpen (troligare nu när alla ska ha basker i någon färg), har någon kamrat/befäl som haft och hjälpt till att stuka den eller läst sig till hur det ska se ut via SoldF.com :P

Nu kommer mycket gissningar från min sida. De som vet får gärna rätta mig om jag har fel! Som det är nu delas väl HV-basker ut på TSF till alla där det beslutats om deras förband ska ha den? Diverse påhitt om att den först ska delas ut efter genomfört soldat-/strapats-/baskerprov etc. låter som lokala påhitt och inget som regleras i något reglemente?

Vill überjägar-span-IP-plutonen varje år springa runt Arjeplog i 72 timmar med en skoter på ryggen för att känna sig "värda" att bära sin Hv-basker får de göra det om de vill. ;)

Personligen tycker jag att den skulle kunna delas ut efter bataljonens årliga frivilliga soldatprov. För de som känner att de måste förtjäna sin basker. Andra kan se den som en liten moralhöjare i stil med att få soldatprovsmärket. Men det är bara min åsikt.

Tillägg 040914:1552

Självklart går det alldeles utmärkt att gå och hämta den på TSF som vilken pryl som helst. Idén jag hade med att dela ut den efter soldatprov eller motsvarande (t ex dygnsövning fre-sön) är bara för att göra något "extra" av det hela. :o

Mvh,

Foxtrotcharliegrg (som endast haft en kfor-basker)

Edited by Foxtrotcharliegrg
Posted

Alla som får ut sin basker ska skriva på ett prov att man minsann ska göra soldatmarchen alt. Niemegen (stavning) för att få bära den.

De som inte klarar detta får för all framtid dras med skammen att bära Olles brorsa i ur å skur. :)

(Viss ironi, men lite allvar bakom tanken)

Guest Lt. Payne
Posted

Nu hamnar väl frågan lite fel, men eftersom det rör baskerns bärande provar jag ändå.

Ni som varit I FN-tjänst, bärs baskern istället för hjälm när man vill visa en

"low profile" för att undvika att se provocerande ut?

Jag har en anledning till frågan, men vill höra svaren först.

Posted
Nu hamnar väl frågan lite fel, men eftersom det rör baskerns bärande provar jag ändå.

Njao, snanare att man bär hjälm väldigt, väldigt sällan.

Hjälm har helt klart mest burits när man åkte pebba eller sisu, jag nog bara att jag burit hjälm vid infartspost och någon enstaka patrull på Ba05..

Att man bär basker har väl mer varit standard än något som har varit fastslagit?

Posted

bara en undran.

fick ju en sandfärgad basker vid utb för NL03.

nu tillhör jag ju inte längre det förbandet men väl HV.

är det tillåtet att använda min basker, den verkar ju ha gått ur systemet då nuvarade NL använder T2-baskern.

eftersom HV är det förband där flest regelryttare och besserwissrar samlas och avundsjukan är väl utbredd, är det direkt ohälsosamt, att bära utr som förvisso är m-nr märkt, men som inte den stackars regelryttaren har själv.

vad gäller måste jag byta baskertecken innan den får användas.

vad jag vet så kommer det inte genomföras något "baskerprov" för att få ha den.

det skulle inte funka eftersom blod är tjockare än soldatsvett, och vissa bara skall bära basker för att visa att de minsann är bättre än andra.

och vem skall kontrollera vem som går och köper basker på egen hand.

eller mer vanligt, har en hållhake på KVM, så att han fixar ut den till dem.

tyvärr är de ju så det funkar på många platser.

Posted

I Libanon bar vi alltid basker, hjälmen medfördes i fordonen men bars inte.

I Bosnien bars alltid hjälm, i alla fall på de kompanier jag tjänstgjorde på.

The Swede :)