Brigadgeneralen Posted March 30, 2007 Report Posted March 30, 2007 Man ska självklart alltid bära den huvudbonad som hör till aktuell uniform. När det gäller basker är inte problemet med storleken utan stuket. Det gäller alltså att kunna få det rätta stuket så att baskern ninte liknar ett kvarnhjul... Lycka till med jobbet!! Quote
The Swede Posted March 30, 2007 Report Posted March 30, 2007 Man ska självklart alltid bära den huvudbonad som hör till aktuell uniform.När det gäller basker är inte problemet med storleken utan stuket. Det gäller alltså att kunna få det rätta stuket så att baskern ninte liknar ett kvarnhjul... Lycka till med jobbet!! Och stuket är till stor del beroende av att man har rätt storlek. Quote
kapi Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Vi ska dock inte kasta sten i glashus... Basker av, fältmössa på! nu måste jag fråga dig om du känner till folket på fotot eller om du bara hittat det? för han längst bak till vänstar är ruskigt lik Kn Whalgren som jag hade under GU Quote
Fu Dahlberg Posted June 3, 2007 Report Posted June 3, 2007 Vi ska dock inte kasta sten i glashus... Basker av, fältmössa på! nu måste jag fråga dig om du känner till folket på fotot eller om du bara hittat det? för han längst bak till vänstar är ruskigt lik Kn Whalgren som jag hade under GU tja... killen närmast kameran längst fram är ju fd ÖB... vet nog vem det är Quote
Hornet Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Tar detta här då det rör basker Fick en ide i går som slog mig varför inte? Bytta HVs Basker mott Landsstorms haten. Karoliner hat vid tillfällen som man idag bär basker. Man slipper problemet med att stucka och man får ett plag som funnits med hos landskaps trupperna sedan 1600 talet. Tex att användas vid Högvakt och tillfällen då man inte behöver bära fältmössa eller hjälm Så vad tyker folket? Quote
Krook Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Tar detta här då det rör basker Fick en ide i går som slog mig varför inte? Bytta HVs Basker mott Landsstorms haten. Karoliner hat vid tillfällen som man idag bär basker. Man slipper problemet med att stucka och man får ett plag som funnits med hos landskaps trupperna sedan 1600 talet. Tex att användas vid Högvakt och tillfällen då man inte behöver bära fältmössa eller hjälm Så vad tyker folket? Skulle inte den se konstig ut tillsammans med m/90? /K Quote
Hornet Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 varför? Gör den Svart, Brun eller Grå så funkar den väl lika bra som en Basker? Landsstorms förbanden hade väll vissligen M39 när det begav sig men jag tror inte det skulle se dummare utt till M90 än vad en basker gör. Quote
Skuggan Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Tar detta här då det rör basker Fick en ide i går som slog mig varför inte? Bytta HVs Basker mott Landsstorms haten. Karoliner hat vid tillfällen som man idag bär basker. Man slipper problemet med att stucka och man får ett plag som funnits med hos landskaps trupperna sedan 1600 talet. Tex att användas vid Högvakt och tillfällen då man inte behöver bära fältmössa eller hjälm Så vad tyker folket? Skulle inte den se konstig ut tillsammans med m/90? /K kanske... men den skulle se riktigt tuff ut till M/87 Quote
eskil Posted June 6, 2007 Report Posted June 6, 2007 kanske... men den skulle se riktigt tuff ut till M/87 Till m/87 skulle det säkert se helt okej ut. Men med M90 och trekantig hatt skulle man se ut som någon jäkla cowboy! Quote
g3space Posted June 6, 2007 Report Posted June 6, 2007 Nej, det skulle tamigfan inte se bra ut till någonting. Möjligen skulle det förstärka skogsmullekänslan något med marscherande hemvärnsmän sjungandes "min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt". Quote
PBGRK 0506 Posted June 6, 2007 Report Posted June 6, 2007 Vi ska dock inte kasta sten i glashus... Basker av, fältmössa på! nu måste jag fråga dig om du känner till folket på fotot eller om du bara hittat det? för han längst bak till vänstar är ruskigt lik Kn Whalgren som jag hade under GU nog är det Keno, allt! Quote
Skuggan Posted June 6, 2007 Report Posted June 6, 2007 Nej, det skulle tamigfan inte se bra ut till någonting. Möjligen skulle det förstärka skogsmullekänslan något med marscherande hemvärnsmän sjungandes "min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt". nu tror jag ju inte den skulle se ut exakt som den gamla landstormshatten.... går nog modernisera den lite men tänk er en högvaktsavlösning med HV i M/87, trekantshattar och gärna med nån form av tofs eller fjäder som markerar grad i hatten kan LG så kan HV eller nåt ;) (fjäder och bös skulle altså vara cermoniellt och inte nåt man har i vanliga fall) Quote
Brigadgeneralen Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Nej, det skulle tamigfan inte se bra ut till någonting. Möjligen skulle det förstärka skogsmullekänslan något med marscherande hemvärnsmän sjungandes "min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt". nu tror jag ju inte den skulle se ut exakt som den gamla landstormshatten.... går nog modernisera den lite men tänk er en högvaktsavlösning med HV i M/87, trekantshattar och gärna med nån form av tofs eller fjäder som markerar grad i hatten kan LG så kan HV eller nåt ;) (fjäder och bös skulle altså vara cermoniellt och inte nåt man har i vanliga fall) Herregud! Är det inte lika bra då att satsa på en bicorn med plymer direkt? Nej, basker på!! Quote
DaRaven Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Som stort fan av Italien måste jag ju uppmuntra till fler plymer och fjädrar i FM:s hattar Quote
g3space Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Som stort fan av Italien måste jag ju uppmuntra till fler plymer och fjädrar i FM:s hattar Skall något uppmuntras och återinföras så är det pickelhuvan! Quote
employed Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Får man fråga en känslig sak för vissa ... varför alla soldater ska ha perfekt stukade baskrar, men när de kommer till befälen så kan de ha på sej något som "liknar" vad en basker ska se ut. Ett prakt exempel: Detta har man sätt flera gånger i FM. Trevligt för soldaten som säkert stukats om ca tre gånger i ca fem timmar och vart igenom åtskilliga inspektioner. Fått skit för att märket sitter snett, baskern passar inte osv (ni vet själva hur de var i lumpen) Visst kan man ha viss översyn på befäl men hur ser alla andra soldaterna på detta? NEJ! Rätt ska vara rätt! Hur många stripsar jag än har fått genom i FM! Quote
Lt P Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 (edited) Får man fråga en känslig sak för vissa ... varför alla soldater ska ha perfekt stukade baskrar, men när de kommer till befälen så kan de ha på sej något som "liknar" vad en basker ska se ut. Ett prakt exempel: Detta har man sätt flera gånger i FM. Trevligt för soldaten som säkert stukats om ca tre gånger i ca fem timmar och vart igenom åtskilliga inspektioner. Fått skit för att märket sitter snett, baskern passar inte osv (ni vet själva hur de var i lumpen) Visst kan man ha viss översyn på befäl men hur ser alla andra soldaterna på detta? NEJ! Rätt ska vara rätt! Hur många stripsar jag än har fått genom i FM! Personligen så kan jag inte förstå varför Flygvapnet skulle haka på baskeriet när de istället kunde tagit chansen att reglera bärandet av flygmössan till m/90 i kommande UniRFM, såsom Gardesbataljon med nya båtmössan. Edited June 25, 2007 by Lt P Quote
Mungojerrie Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Får man fråga en känslig sak för vissa ... varför alla soldater ska ha perfekt stukade baskrar, men när de kommer till befälen så kan de ha på sej något som "liknar" vad en basker ska se ut. Ett prakt exempel:Detta har man sätt flera gånger i FM. Trevligt för soldaten som säkert stukats om ca tre gånger i ca fem timmar och vart igenom åtskilliga inspektioner. Fått skit för att märket sitter snett, baskern passar inte osv (ni vet själva hur de var i lumpen) Visst kan man ha viss översyn på befäl men hur ser alla andra soldaterna på detta? NEJ! Rätt ska vara rätt! Hur många stripsar jag än har fått genom i FM! What do u expect? Bilden visar ju en kvinna med långt hår precis som det skall vara. Du begär väl inte att hon skulle kunna bära en basker stukad á la KJ tidigt 90-tal och det skulle se klokt ut? /M Quote
pajohansson Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 What do u expect? Bilden visar ju en kvinna med långt hår precis som det skall vara. Du begär väl inte att hon skulle kunna bära en basker stukad á la KJ tidigt 90-tal och det skulle se klokt ut? /M Det går utmärkt för kvinnor med långt hår att bära en korrekt stukad basker. Det som krävs är att man lägger lite energi på det, istället för att bara trä på en svamp på huvudet. Quote
Krook Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Lite OT men ändå: Är det väl investerade pengar att överstar stukar basker på tjänstetid? /K Quote
Mattan Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Så här är det hos t.ex Royal Marines. Där genomgår man en lång utbildning där man utbildas till commandosoldat. Man får inte sin gröna basker förrän man klarat av kursen och därmed tillhör förbandet. Så jag föreslår att man gör så här i Sverige: Antingen tilldela samtliga soldater basker vid inryck eller vid muck då man är krigsplacerad. Utbildningen i sig är ett prov för att man ska få tillhöra förbandet som krigsplacerad eller ej, först därefter får man sin basker, så skit i allt vad baskerprov heter, för det står ingenstans att ett sådant ska avläggas. Jag var på en ledarskapskurs som hölls av Royal Navy och min grupp fick en commando sergeant som observatör. Han berättade just att om någon rörde hans basker så j-vlar, där kan man snacka om att det sitter mycket heder och prestige i baskern. Quote
The Swede Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Får man fråga en känslig sak för vissa ... varför alla soldater ska ha perfekt stukade baskrar, men när de kommer till befälen så kan de ha på sej något som "liknar" vad en basker ska se ut. Ett prakt exempel: Detta har man sätt flera gånger i FM. Trevligt för soldaten som säkert stukats om ca tre gånger i ca fem timmar och vart igenom åtskilliga inspektioner. Fått skit för att märket sitter snett, baskern passar inte osv (ni vet själva hur de var i lumpen) Visst kan man ha viss översyn på befäl men hur ser alla andra soldaterna på detta? NEJ! Rätt ska vara rätt! Hur många stripsar jag än har fått genom i FM! Visa mig var, och i vilket reglemente, det står hur en korrekt stukad basker ska se ut. Quote
Major Pain Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Vi som var med på Rindö 91 vet vikten av ett korrekt stuk på baskern! Vi vet även vilket värde baskern hade för var och en, det var mycket blod, svett och tårar innan man fick sin basker! Idag dag när vilken lalltratt som helst får ikläda sig en basker är ju värdet helt urvattnat, så låt kvinnor med hästsvans bära baskern som om det vore vilken mössa som helst! Quote
employed Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Visa mig var, och i vilket reglemente, det står hur en korrekt stukad basker ska se ut. Så du menar att alla värnpliktiga ska strunta i att stuka sin basker och låta den se ut som en svamp på huvudet, och hänvisa till att de inte finns något reglemente för hur den ska se ut? om de nu inte finns med i något reglemente för baskerstukning Quote
Sytare Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Så du menar att alla värnpliktiga ska strunta i att stuka sin basker och låta den se ut som en svamp på huvudet, och hänvisa till att de inte finns något reglemente för hur den ska se ut? om de nu inte finns med i något reglemente för baskerstukning Nej Yohn, det är därför vi har likformighet! Quote
Ekvall Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Vi som var med på Rindö 91 vet vikten av ett korrekt stuk på baskern!Vi vet även vilket värde baskern hade för var och en, det var mycket blod, svett och tårar innan man fick sin basker! Idag dag när vilken lalltratt som helst får ikläda sig en basker är ju värdet helt urvattnat, så låt kvinnor med hästsvans bära baskern som om det vore vilken mössa som helst! Och jag som trodde att värdet låg i de prestationer som man gjorde och sedan kunde minnas med stolthet. Inte behöver jag en basker för det. Men jag är väl bara en vanlig lalltratt som är bitter för att inte jag har en mossfärgad filtbit med ett bestick i. (no offence, Kj) Quote
Fk Satan Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Visa mig var, och i vilket reglemente, det står hur en korrekt stukad basker ska se ut. Så du menar att alla värnpliktiga ska strunta i att stuka sin basker och låta den se ut som en svamp på huvudet, och hänvisa till att de inte finns något reglemente för hur den ska se ut? om de nu inte finns med i något reglemente för baskerstukning Jmf fältmössan, finns det någon reglementerad stukning för den? men ändå stukas den till på de mest kreativa sätten... Samma sak med bashatten även där finns det en stukning. Allt är en del i någon form av hemlig Kläd-kodex som inte står i ett reglemente med som många väljer att följa. Men något som inte är reglementerat. @Major Pain Var under kapitlet "utbildningstecken" i UniR finns basker eller baskertecken upptaget? en Klok tjej sa till mig en gång "baskerprovet? låter som nåt man gör i scouterna" tycker hon har en mycket sund inställning om detta med basker. Quote
Degraderad Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Lite OT men ändå:Är det väl investerade pengar att överstar stukar basker på tjänstetid? /K När jag gorde vpl fick vi allt stuka baskra på våran fritid, ej under tjänst! Quote
Major Pain Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 Jag förstår att ni som inte har kämpat för era baskrar tycker jag är löjlig! Men för mig var "mössa av, basker på" en av dom största stunderna i mitt liv. Med ert resonemang skulle man kanske vara kvalificerad för tex körkort med automatik den dag man fyllde 18!? Skippa betygen i skolan, ge alla Mvg direkt första dagen. Eller? Quote
Ekvall Posted June 25, 2007 Report Posted June 25, 2007 (edited) Jag förstår att ni som inte har kämpat för era baskrar tycker jag är löjlig!Men för mig var "mössa av, basker på" en av dom största stunderna i mitt liv. Med ert resonemang skulle man kanske vara kvalificerad för tex körkort med automatik den dag man fyllde 18!? Skippa betygen i skolan, ge alla Mvg direkt första dagen. Eller? Jag förringar inte på något sätt din insats. Tvärtom. Jag tycker att du har all rätt att vara stolt över det du har gjort. Men det är för fasen en huvudbonad! Och att jämföra att få en basker utan baskerprov eller någon annan form av prestation med att ta körkort är bara löjligt. Eller? Är inte genomförd värnplikt med bra betyg en ansträngning nog att vara stolt över, oavsett tjänst, kj som kabeltattare... Edited June 25, 2007 by Ekvall Quote
Recommended Posts