Jump to content

Basker

Recommended Posts

• Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Dock är jag inte emot baskerprov och dylikt, men då ska persedeln i fråga ha något värde. Inte bara för en själv utan rent generellt inom hela FM, vilket basker inte har idag.

Jag håller inte med. Alla som har lite koll på baskrar och märken kan se var den kommer ifrån, och en grön basker med treudd/televerket/ND/lodjuret/vargen eller vinröd med fallskärm kommer alltid ha ett värde som är annorlunda mot alla andra kulörer och plåtar.

• Forumsledning
Posted

Kommer dom verkligen det ? ..låt säg om 5år ?

Jag tror det den där klyftan kommer fasas ut mer eller mindre. Långt ifrån alla kommer ha "stenkoll" på baskrar..

Posted

En basker är ett utbildnings tecken, den har kostat och skall bäras därefter...

Baskrar man får är en persedel och kan lika gärna vara en mössa..

Jag tror det den där klyftan kommer fasas ut mer eller mindre. Långt ifrån alla kommer ha "stenkoll" på baskrar..

Posted

Vad har du fått det ifrån?

Läs UniR FM och återkom sen.

The Swede :/

Posted

Hur många har koll på vad de olika baskrarna står för idag? Tror nog att de som har koll på att basker kan betyda något särskilt även kommer att ha koll på de olika baskrarna även i framtiden.

Baskern är en persedel. Svårare än så är det inte. Däremot finns det ett antal förband som gjort det till något annat, men det blir inte rätt för det.

Posted

En basker ÄR en form av mössa.

Med skillnaden att den tydligen ser snyggare ut, och idag ska alla se snygga(re) ut.

Dags att uppdatera sig om läget?

Dessutom... det retar alltid någon. :/

Posted
En basker ÄR en form av mössa.

De nitade hålen hade nästan perfekt mått för märkets skruvar men det var kanske fel?

I övrigt hade jag tur och fick precis rätt storlek så jag kunde slänga snöret som hängde ur, alltid skönt att slippa en knut som kan ge sig. Jag soldf:ade fram en procedur för att blöta mössan för att göra den osymetrisk, funkade inget vidare. Kass materiel som inte kommer färdig från fabrik.

Mössan värmer nog hyfsat om man drar ned den ordentligt men jag saknar skärmen...

Trist att utvecklingen ibland går bakåt, stoltast är jag över funkis, bra funktion är automatiskt vackert.

Posted

Det här var ett känsligt ämne

men utan att reglementsbajsa (UniR)för mycket vill jag i korthet säga att

där jag kommer ifrån omplaceras man om man inte klarar basker provet.

Därefter kan man bära sin basker på rätt sätt o vid rätt tillfällen

Jag har sett för mycket Hv soldater som bär basker som en rysk marin infanterist eller har sorg i förbandet, eller centrerat basker märket mellan ögonen...

By the way: Vem som bär vad bestämms ju i sista distans av FörbandsC. SkolC. motsvarande.

och varför inte hänvisa till:1.1.4 UniR Endast de uni,persedlar o tjänste tecken som anges i detta reglemente får bäras, varvid angivna bärandebestämmelser tillämpas.Egenmäktiga förändringar av fastställd mtrl. får ej göras :baskerHV:

Posted
Det här var ett känsligt ämne

men utan att reglementsbajsa (UniR)för mycket vill jag i korthet säga att

där jag kommer ifrån omplaceras man om man inte klarar basker provet.

Därefter kan man bära sin basker på rätt sätt o vid rätt tillfällen

Jag har sett för mycket Hv soldater som bär basker som en rysk marin infanterist eller har sorg i förbandet, eller centrerat basker märket mellan ögonen...

Det är självklart att man omplaceras om man inte klarar av tjänsten. Hur skulle det annars fungera? Att det sedan kallas baskerprov och att man får en basker som tecken på att man klarat provet är en historisk sinkadus, det kunde lika gärna ha varit tjäderprovet och en tjäderfjäder eller fältprovet och en nylonrem till bössan.

Det är väl bra att HV inte förväxlas med förband som har gjort speciella prov? Det skulle vara värre för den symboliska prestigen för er med riktigt bra utbildning om alla hade rätt vinklar, stuk och tovning som hobby.

Posted
Mössan värmer nog hyfsat om man drar ned den ordentligt men jag saknar skärmen...

Trist att utvecklingen ibland går bakåt, stoltast är jag över funkis, bra funktion är automatiskt vackert.

saknar du skärmen på båtmössan?

Posted

Jag höll på att skriva "Båtmössa???" men när jag funderar har jag ett svagt minne av en båtformad sak med lite veck som hörde till permisuniformen. Jag måste leta upp några gamla fotografier och kolla. Att en prydnadspryl kan falla så fullständigt ur minnet, iofs inte så förvånande för mig. Det finns inget intressant tekniskt i dem, bara godtyckligt meningslöst mode som har stor social mening. Till m59:an, mekoverallen och de simpla grönkläderna användes det hjälm, grön skärmmössa och till vardags vid mellantrist väder stickade olles brorsa. Det var aldrig något annat när jag gjorde lumpen som flygmek.

Har man alltid haft en speciell prydnadsmössa i armén parallellt med funkismössorna?

Posted

Jag höll på att skriva "Båtmössa???" men när jag funderar har jag ett svagt minne av en båtformad sak med lite veck som hörde till permisuniformen. Jag måste leta upp några gamla fotografier och kolla. Att en prydnadspryl kan falla så fullständigt ur minnet, iofs inte så förvånande för mig. Det finns inget intressant tekniskt i dem, bara godtyckligt meningslöst mode som har stor social mening. Till m59:an, mekoverallen och de simpla grönkläderna användes det hjälm, grön skärmmössa och till vardags vid mellantrist väder stickade olles brorsa. Det var aldrig något annat när jag gjorde lumpen som flygmek.

Har man alltid haft en speciell prydnadsmössa i armén parallellt med funkismössorna?

Nja, det här med att i fält bär man alltid hjälm har ju redan avhandlats, och så är det ju inte. Hur det är nu vet jag inte, men tidigare så törs jag utlova att 100% av de som erövrat basker hade med den även i fält, samt att den ibland bars i fält (vilket troligen inte gällde båtmössan). Basker bars alltså även ibland till stridsutrustning, vilket verkar förvåna många. Sedan när temperaturen kryper ner mot -40, så finns det lämpligare huvudbonader. Dock kan basker till snödräkt se mycket trevligt ut, vad sägs om det? Så gör man väl inte idag va?

/M

Posted
Nja, det här med att i fält bär man alltid hjälm har ju redan avhandlats, och så är det ju inte. Hur det är nu vet jag inte, men tidigare så törs jag utlova att 100% av de som erövrat basker hade med den även i fält, samt att den ibland bars i fält (vilket troligen inte gällde båtmössan). Basker bars alltså även ibland till stridsutrustning, vilket verkar förvåna många. Sedan när temperaturen kryper ner mot -40, så finns det lämpligare huvudbonader. Dock kan basker till snödräkt se mycket trevligt ut, vad sägs om det? Så gör man väl inte idag va?

/M

Har aldrig burit basker i "fält", definitivt aldrig till stridsutrustning. Har haft den på huvudet i skogen en gång under en KB/PB-dag. Så 100% är en direkt felaktig siffra. Hur jägeriet gör vet jag inte.

Posted

Hmmf, vi bar alltid hjälm (förutom vid P100 bygge). Hade man inte hjälmen på sig så kastade vår elaka Kn kottar i huvudet. Hjälm på var en mycket vanlig order på vår pluton (gällde iofs mest mtrl gruppen som körde tgb40). Sen var vi PBV401 burna med, så alla bar hjälm av ren "erfarenhet" med tiden..

Posted

samma sak hos oss, baskern låg i skåpet och hjälmen satt på huvudet. men för oss var basker en persedel som vilken annan, bara det att det dröjde 4månader innan vi fick ut den. kan ju se det braiga med att ha en fältmössa som komplement till hjälm men basker är enbart till för kasernbruk

Posted

Flygvapenbaskern utdelas efter man är klar med sin GSU (enl. uppgift för att baskrar ska symbolisera att man "uppnått en högre utbildningsnivå", minns inte vem som sade det). Jag, som muckar om två veckor, har dock fortfarande inte sett röken av någon. Inte för att jag bryr mig det minsta, korvmössan är snyggare till permisuniformen, man ser mer ut som en flygare även om man bara är bevakningslök innerst inne. ;)

Den enda basker jag vill ha och kommer känna mig stolt över är en FN-basker, och den har jag ännu inte förtjänat.

Posted
Flygvapenbaskern utdelas efter man är klar med sin GSU (enl. uppgift för att baskrar ska symbolisera att man "uppnått en högre utbildningsnivå", minns inte vem som sade det).

Kan ha något samband med att det är först då som m/87 brukar delas ut. Baskern är ju faktiskt en del av m/87.

Jag, som muckar om två veckor, har dock fortfarande inte sett röken av någon.

Ännu så länge så har jag bara sett baskern på Högvakts-, förlåt Bevakning/Insats-, kompaniet och några typer på FTK. Tvivlar på att den kommer ut på bred front innan det riktiga baskermärket kommer ut, det som används nu är tydligen en provisorisk lösning eftersom det var så j-la bråttom med basker till första högvakten. :}

• 2 weeks later...
Posted

Javisst, varför inte, det är ju ändå bara en mössa och alla andra länder gör det ju. Men varför i hela friden använder man inte flygmössan istället? Den finns redan, den signalerar förbandstillhörighet och den ser alldeles utmärkt ut även till det gröna 90-systemet. Det finns många nationer som gör så, och dessutom så används den redan till den gröna flygdräkten.

/P

Posted (edited)

När slutade man använda Fältmössa M/59 till M90 vi fick under inga omständigheter ha M/90 fältmössa i Boden 97/98.

Personligen tycker jag att det ser bättre ut med M/59 fältmössan det blir för mycket kept med M/90 fältmössan. Min fråga är dock när måste man bära basker om man är med i tex hemvärnet, personligen har jag lite svårt att smälta det här med att alla ska ha basker så personligen skulle jag använda den så lite som möjligt.

Lyckades hitta UniR på mil.se Norra Militärdistriktet hade inte tagit bort sin PDF fil så då vet jag att man får bära Fältmössa M/59 så då undrar jag bara när man slutade dela ut M/59.

Edited by Darkwand
Posted
Lyckades hitta UniR på mil.se Norra Militärdistriktet hade inte tagit bort sin PDF fil så då vet jag att man får bära Fältmössa M/59 så då undrar jag bara när man slutade dela ut M/59.

Sommaren 2000 i Boden. Då kom M90 kepsen ut.

Posted
Man får endast bära fältmössa M59 om man gjort prov för den numera.

Prov för att bära fältmössa!?

När varenda malaj får basker så gör hårdingarna prov för att få bära fältmössa. Hå hå ja ja!

Posted (edited)
Min fråga är dock när måste man bära basker om man är med i tex hemvärnet, personligen har jag lite svårt att smälta det här med att alla ska ha basker så personligen skulle jag använda den så lite som möjligt.

Du måste bära baskern om din närmast chef eller högre befäl har bestämt att truppen ska ha den huvudbonaden, t ex vid gemensam uppställning, fanvakt, rekrytering etc. Utöver det så är det inget krav på baskerbärande (om det inte ingår i stående order för ditt förband), du har antagligen en M/59 som sitter mycket bättre och är mer praktisk...

Likformighet är inte bara praktiskt utan det är även snyggt :)

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edit:Litet tillägg

Edited by Foxtrotcharliegrg
  • 1 year later...
Posted

På ett ungefär vilken storlek bör man välja för att baskern ska sitta snyggt? Har storlek 62 (stort ja. Great mind). Borde basker i storleken 61-63 sitta snyggt eller en storlek mindre, 58-60?

Nej, jag har inte för avsikt att springa runt i basker. Är bara nyfiken. :Malaj:

Posted
På ett ungefär vilken storlek bör man välja för att baskern ska sitta snyggt? Har storlek 62 (stort ja. Great mind). Borde basker i storleken 61-63 sitta snyggt eller en storlek mindre, 58-60?

Nej, jag har inte för avsikt att springa runt i basker. Är bara nyfiken. :Malaj:

Tja, svaret beror lite på vilken frisyr du tänk dig till baskern...

Lång till mellanlång frisyr borde i ditt fall bli storlek 61-63 och kort till inget hår följdaktligen 58-60.

Mer spännande varianter som afrokrull, turban och dredds motsv vet jag i ärlighetens namn inte ungefärlig storlek på.

Prova dig fram till den storlek du gillar (och som förhoppningsvis sitter estetiskt tilltalande), baskerbrist har jag aldrig hört talas om...

/M