Jump to content

Basker

Recommended Posts

Posted (edited)
Nu hamnar väl frågan lite fel, men eftersom det rör baskerns bärande provar jag ändå.

Ni som varit I FN-tjänst, bärs baskern istället för hjälm när man vill visa en

"low profile" för att undvika att se provocerande ut?

Jag har en anledning till frågan, men vill höra svaren först.

Beror väl på vad gällande dresscode säger?

KS06:

Hjälm = åka sisu/pbv (alt telehjälm), skjutövning, operationer med högre hotbild.

Basker = post, inne på CV, på patrull/social och ibland inte.

Annan huvudbonad = om det bedömdes lämpligare, för t ex ge skugga åt svålen vid järnvägbygge eller hindra regnet att rinna ner i nacken.

Bara alla bar likadan huvudbonad i gruppen var det ok.

@bushman

Eftersom du inte tillhör förbandet längre (UniR FM säger att man måste vara anställd minst 6 mån för att bära förbandets märken etc?????) så bär du inte dess basker. Annars kunde du komma på HV-övn med SWELOG-båge på uniformen och basker på huvudet. Om de nu bytt basker och den du har kvar överensstämmer med HV:s så är det enklast att fråga din Kvm om det är ok att använda den samt om han kan ordna ett nytt baskermärke (vad nu det är som gäller: armé, HV, eller inf) åt dig. För att undvika konflikt kan du vänta till dess att Kvm har en HV-basker och då ta på dig din egen. Om han gnäller så fråga varför han ska ha och inte du :)

Edited by Foxtrotcharliegrg
  • Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Vad gäller pansarbaskerns färg så har det diskuterats tidigare och ja, den har varit officiellt mörkblå, ända fram till UniR FM 2003.

Även i UniR FM 1999 var den svart.

Herr 106.

Jag tror inte UniRFM 1999 säger sig vara 100% färgkorrigerad så att Du med 100%ig säkerhet kan titta på bilderna i den och säga att baskern är svart. Det viktigaste för mig är texten som beskriver baskerfärgen som mörkblå och inte några skumma, halvkassa bilder som enbart skall fungera som illustrationer.

Jag kanske har fel, men OM det nu är som du vill ha det 106, då får ju varenda persedel inom FM fotograferas och måste finnas med på bild i UniRFM för att du skall förstå reglementet. Men även då kommer det säkert att bli fel, då en tryckprocess inte med 100% säkerhet kan garantera att färgtrycket överstämmer med verkligheten.

IIHF :D

Herr IIHF.

Varför skulle jag lita på bilderna (som varit fel förut) när det är så mycket enklare att läsa texten?

UniR FM 1999 kapitel 9.5 (Tjänstetecken för armén) sid 133:

Basker och baskertecken

Till uniform för Lapplands jägarregemente och för kavalleriet bärs mörkgrön

basker, för pansartrupperna svart, för Fallskärmsjägarkåren vinröd

och för Norrbottens gränsjägare sandfärgad sådan.

Personal vid försvarsmusiken bär röd basker.

eller 13.1 (Modellbeskrivningar) sid 225:

- Baskermössa m/52 och m/60 Av filt i mörkgrön, mörkblå, svart, vinröd (m/52),

mellanblå, beige eller klarröd färg med skyddskant

av skinn och inneliggande dragband.

UniR FM 1999 säger tydligt (i text) att pansarbaskern skulle vara svart, att de baskrar som delades ut på pansarförbanden vid den här tiden var mörkblå är en helt annan sak.

UniR FM säger att man måste vara anställd minst 6 mån för att bära förbandets märken etc?????

Jag har också hört talas om några tidsgränser för när man skall byta märken men jag har inte hittat det i någon text, kan du hjälpa till med lämplig paragraf/textstycke?

Det närmaste jag hittar är UniR FM 2003 Kapitel 1.4.2 (sid 31):

Militär personal skall, om inte annat bestäms av personalplacerande chef,

bära den försvarsgrens/det förbands uniform där vederbörande har sin

placering tills vidare.

Vid tidsbegränsad placering vid annan försvarsgren/förband/stab/skola

m m skall militär personal, med undantag för förbandschef och stabschef

vid förband (motsv) bibehålla egen försvarsgrens/eget förbands uniform.

Chef och stabschef vid förband (motsv) skall, om inte annat bestäms,

anlägga förbandets/enhetens uniform.

edit: felaktig ordföljd

Edited by 106
  • 4 months later...
Posted

Tjena.. jag har helt missat denna diskussion men jag upptäcke detta basker byte när jag var inte på www.mil.se/int

Min slutsats är helt enkel att baskerhysterin inom armén har gått ut över US och det är bara beklagligt.

När man gör något så extraordinärt som att sätta livet på spel för freden så borde man inte utrustas med 'standartuniformen'. Tänkte närmans på Kosovo där de istället för att ha den gamla kakibaskern (läs beige, sandfärdad eller vad ni vill) så har de igentligen ingen basker alls utan får på order bära arméns basker för övrigpersonal. Om man skulle skicka flottan eller flyget så skulle de inte bära basker alls, sånär som på amfibie och jägarna (men då endast om man skicka de just i den funktionen).

Jag tycker en uppstädning bland huvudbonaderna är på sin plats, vi militärer läser ändå av uniformerna och ser om det är en Hv-män eller FMUndSäk, behövs ingen basker för det. Och civila ser ingenskilland i vilket fall.

Bara min åskit.

Kanske återkommer med mer konkreta förslag på vad man borde göra.

Posted
tycker enbart att någon stolle på armen har gjort ett stort misstag.

om nu HV är en del av armen, varför får inte vi armens basker?

ALLA delar av armén bär inte arméns standardbasker. Var nöjd med att slippa se ut som en beväring och bär din hemvärnsbasker med stolthet.

Tillägg:*fniss*

Posted
tycker enbart att någon stolle på armen har gjort ett stort misstag.

om nu HV är en del av armen, varför får inte vi armens basker?

ALLA delar av armén bär inte arméns standardbasker. Var nöjd med att slippa se ut som en beväring och bär din hemvärnsbasker med stolthet.

Tillägg:*fniss*

jag bär det som min chf beordrar mig.

om jag sedan är stolt i den eller tycker färgen är åt H-E, så är det bara att gilla läget.

har nu FM gett oss basker så får vi väl bära den.

vem vet den kanske tom kan rekrytera folk? :o

Posted (edited)
Var nöjd med att slippa se ut som en beväring och bär din hemvärnsbasker med stolthet.

Så alla i FV ser ut som bevärningar då det enda som skiljer deras uniformer åt är gradbetäckningen?

En liten parentes: vill inte ha baskerhysteri i FV

Edited by QuizQuoz
Posted (edited)
Var nöjd med att slippa se ut som en beväring och bär din hemvärnsbasker med stolthet.

Så alla i FV ser ut som bevärningar då det enda som skiljer deras uniformer åt är gradbetäckningen?

*dunk*

Det jag menade var att alla beväringar springer runt i mörkblå baskrar. Jag gillar förvisso likformighet men det är väl kul att ha nånting som inte alla andra har??

[hån]

För övrigt är flygvapnet tillsammans med flottan en klädstil.

[/hån]

Edited by Karin
Posted

@NBC

En sexuell läggning

@C3grp

Ja verkligen det är så roligt. Ungefär som HV IP och deras israeliska vapenremmar och taktiska glasögon osv osv.

Posted
gradbetäckningen?

Hrm, i Flygvapnet så betäcker vi inte grader. Vad Dragonbataljon gör med sina hästar däremot ska vi inte fundera så mycket på. ;)

Posted (edited)

Kallas även dragonernas apfula ljusblå svettställ med ridstövlar för m/ä? Gardesbats m/ä är ju däremot så fin att man måste skaffa en egen tills man gifter sig.

edit: nån som vet vad dessa baskrar har kostat hv? tänk er att få zippo, bashatt eller en handbok överlevnad eller nåt liknande istället... vilket hade motiverat mest.. =D

Edited by johanp
Posted
gradbetäckningen?

Hrm, i Flygvapnet så betäcker vi inte grader. Vad Dragonbataljon gör med sina hästar däremot ska vi inte fundera så mycket på. ;)

Den svenska försvarsmakten disponerar numera enbart valacker. Det sista stoet på K1 var pukhästen Mary som gick i pension 2001.

Om dragoner som i sin ensamhet skulle ha vandrat in i spiltorna med pallar under den tiden då försvarsmakten fortfarande höll ston går det dock många historier om (tyvärr innehåller de säkert ett uns av sanning). :angry:

Posted
gradbetäckningen?

Den svenska försvarsmakten disponerar numera enbart valacker. Det sista stoet på K1 var pukhästen Mary som gick i pension 2001.

Om dragoner som i sin ensamhet skulle ha vandrat in i spiltorna med pallar under den tiden då försvarsmakten fortfarande höll ston går det dock många historier om (tyvärr innehåller de säkert ett uns av sanning). :angry:

hmm har hört om vissa invigningsriter inom flygvapnets mulleavd, ni vet de med en katt på huvudet och en hund runt fötterna.

det innehöll något kallat tik.

för övrigt är K1 det ända ställe där man kan bli beordrad att packa bajs.....

Posted

Till FU90 är det visserligen samma huvudbonad och mössmärke för menig till överste 1gr, men till blått så är det olika mössmärken för menig-överfurir och sergeant-general. Till skärmmössa finns även olika snoddar (hakband), majonäs på skärmen mm.

I marinen finns det ännu fler mössmärken för att skilja graderna åt.

Att säga att arméns blå filtmössa är för beväringar är väl lite missvisande då anställd personal också bär respektive förbands huvudbonad.

Posted
Har man tagit bort underbefäls bronsfärgade mössmärke till FU90 och underofficerers vita märke?

Jag tror att 106 talade om flygvapnet, dom har ju en propeller i fältmössan.

Posted
men till blått så är det olika mössmärken för menig-överfurir och sergeant-general.

du menar att personal under GU bär textilmärke istället för brodyr?

det såg jag som samma märke bara att Vpl bär ekonomivaranten.

;)

Posted
@C3grp

Ja verkligen det är så roligt. Ungefär som HV IP och deras israeliska vapenremmar och taktiska glasögon osv osv.

Också en sexuell läggning kanske?? ;) /Gusten :)

Guest Jojjoma
Posted

Det hade varit omöjligt att baskern har ersatt m/90 keps, eftersom vi i Uddevalla FBU-Ungdom har fortfarande m/90 keps! :)

Posted
Det hade varit omöjligt att baskern har ersatt m/90 keps, eftersom vi i Uddevalla FBU-Ungdom har fortfarande m/90 keps! :wub:

Är det någon som hävdat att baskern ersatt fältmössa 90?

Posted
Det hade varit omöjligt att baskern har ersatt m/90 keps, eftersom vi i Uddevalla FBU-Ungdom har fortfarande m/90 keps!  :)

Baskern har inte ersatt fältmössan utan är ett komplement avsett att användas enligt chefs beslutande eller vid enskilt uppträdande. :o

Posted

JAG tycker att baskern inte behövs i Hemvärnet.

Jag tycker dom pengarna som "investerats" på basker

istället skulle satsas på ett bättre kikarsikte till skarpskyttarnas AK 4.

Hensoldt siktet är bra men det finns bättre. :o

• 4 weeks later...
Posted

Det kan ju klart diskuteras om baskern behövs i HV, men å andra sidan har vi nu fått något för en gångs skull så låt oss behålla. ;) Som gammal pansar nisse så välkommnar jag baskern. :camo:

Posted
@ 40/48

Jag tycker dom pengarna som "investerats" på basker

istället skulle satsas på ett bättre kikarsikte till skarpskyttarnas AK 4

För dom pengarna som Hv-baskrarna kostade hade man inte fått många kikarsikten av acceptabel kvalité. Vem/vilken Hv-prickskytt skulle fått det? :camo:

Posted

Passar ingen - passar alla brukar vara det normala men du borde kunna få ut sadelskyddet i 52-54, 55-57 och 58-60.

Posted

Jag tycker mer att det är synd att alla fick samma färg och inte truppslagsspecifik, om nu alla nödvändigtsvis skall ha basker. Men visst det är ju kanske lite snyggare

Dessutom har den ju faktiskt lite tradition bakom sig men det har säkert redan någon skrivit om tidigare

karin

Tänk på att även pansaröverstar bär blå basker och de är kanske inte beväringar..

även fk,lt,kn,mj,övlt bär just den färgen....