The Swede Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 karin Tänk på att även pansaröverstar bär blå basker och de är kanske inte beväringar.. även fk,lt,kn,mj,övlt bär just den färgen.... Nja, sist jag kollade hade pansar svart basker men det har kanske ändrats igen? Quote
40/48 Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 @ 40/48 Jag tycker dom pengarna som "investerats" på basker istället skulle satsas på ett bättre kikarsikte till skarpskyttarnas AK 4 För dom pengarna som Hv-baskrarna kostade hade man inte fått många kikarsikten av acceptabel kvalité. Vem/vilken Hv-prickskytt skulle fått det? Ett litet räkne exempel, om baskern med märket kostar 50 kr, och vi är 50000 hemvärnsmän. 50 * 50000 = 2500000 kr Jag tror man får många kikarsikten för 2,5 miljoner kr. Mvh 40/48 Quote
ipren Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 vi ska väl ha svart basker till 87 tror jag och sen blå till 90. så var det i den förra unirfm. Det är säkert ändrat nu, har inte kollat i den på flera år faktiskt. Men som många har påpekat så har vi faktiskt mörklå baskrar på förrådet. Svart basker bars å gamla ärorika P1 iaf och sen går det rykte om någon felleverans som har gjort att vi nu har dessa baskrar. men det är troligen en skröna Quote
Karin Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 vi ska väl ha svart basker till 87 tror jag och sen blå till 90.så var det i den förra unirfm. Det är säkert ändrat nu, har inte kollat i den på flera år faktiskt. Men som många har påpekat så har vi faktiskt mörklå baskrar på förrådet. Svart basker bars å gamla ärorika P1 iaf och sen går det rykte om någon felleverans som har gjort att vi nu har dessa baskrar. men det är troligen en skröna Att det ska vara så jäkla svårt! Pansar=svart basker Utlandsstyrkan + förband som inte haft basker tidigare=mörkblå basker Quote
AdamKalle Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Är denna "nya" mörkblå färg samma blå som blev "ledig" när KA försvann (marinblå på gränsen till svart), eller är den mindre mörk? Quote
Karin Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Är denna "nya" mörkblå färg samma blå som blev "ledig" när KA försvann (marinblå på gränsen till svart), eller är den mindre mörk? Jag vet inte hur KAs gamla basker såg ut men det verkar ju troligt att den har överförts till andra enheter när KA las ner. Jag tycker att den ser väldigt mörk ut. Döm själv mil.se. Quote
The Swede Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 vi ska väl ha svart basker till 87 tror jag och sen blå till 90.så var det i den förra unirfm. Det är säkert ändrat nu, har inte kollat i den på flera år faktiskt. Nja, så är det inte riktigt. Enligt UniR FM bär pansartrupperna svart basker. Detta ändrades till UniR FM 99, tidigare var det mörkblå som gällde. Det finns inget om att det ska vara svart till den ena uniformen och mörkblå till den andra. Detta med färgen på pansarbaskern har diskuterats tidigare och jag tror inte att någon riktigt vet varför pansar fick mörkblå basker, tillochmed den gamla vadderade baskern fanns i mörkblått utförande. Jag har både en svart och en mörkblå sådan i samlingen. /The Swede Quote
AdamKalle Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Jag vet inte hur KAs gamla basker såg ut men det verkar ju troligt att den har överförts till andra enheter när KA las ner. Jag tycker att den ser väldigt mörk ut. Döm själv mil.se. Sant - den verkar vara väldigt lik KA-baskern (som jag har för mig kallades m/92), åtminstone om man jämför med min. Quote
Nifelhel Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 @ 40/48 Jag tycker dom pengarna som "investerats" på basker istället skulle satsas på ett bättre kikarsikte till skarpskyttarnas AK 4 För dom pengarna som Hv-baskrarna kostade hade man inte fått många kikarsikten av acceptabel kvalité. Vem/vilken Hv-prickskytt skulle fått det? Ett litet räkne exempel, om baskern med märket kostar 50 kr, och vi är 50000 hemvärnsmän. 50 * 50000 = 2500000 kr Jag tror man får många kikarsikten för 2,5 miljoner kr. Mvh 40/48 Det blir ändå inte många sikten, för lägg till projektutveckling, inköp testsikten, test- och utvärderings-period, upphandling, inköp utav fastställda sikten. Och det kostar pengar i massor. Sen är vi ju inte 50'000 aktiva i Hv....möjligen på pappret men inget annat. Pris för basker: 180 kr inkl emblem (FMLog prislista 02-03-13) Källa: www.SoldF.com/mossor Och vad skulle vi sätta kikarsiktena nånstans då? På ak4an? HAHAHA Nej glöm det. Quote
AdamKalle Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Det blir ändå inte många sikten, för lägg till projektutveckling, inköp testsikten, test- och utvärderings-period, upphandling, inköp utav fastställda sikten. Och det kostar pengar i massor. Och sedan hamnar de på förråden, där de lär stanna eftersom de "inte får utdelas", och så var den investeringen slängd i sjön. Quote
40/48 Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 @ 40/48 Jag tycker dom pengarna som "investerats" på basker istället skulle satsas på ett bättre kikarsikte till skarpskyttarnas AK 4 För dom pengarna som Hv-baskrarna kostade hade man inte fått många kikarsikten av acceptabel kvalité. Vem/vilken Hv-prickskytt skulle fått det? Ett litet räkne exempel, om baskern med märket kostar 50 kr, och vi är 50000 hemvärnsmän. 50 * 50000 = 2500000 kr Jag tror man får många kikarsikten för 2,5 miljoner kr. Mvh 40/48 Det blir ändå inte många sikten, för lägg till projektutveckling, inköp testsikten, test- och utvärderings-period, upphandling, inköp utav fastställda sikten. Och det kostar pengar i massor. Sen är vi ju inte 50'000 aktiva i Hv....möjligen på pappret men inget annat. Pris för basker: 180 kr inkl emblem (FMLog prislista 02-03-13) Källa: www.SoldF.com/mossor Och vad skulle vi sätta kikarsiktena nånstans då? På ak4an? HAHAHA Nej glöm det. Ett nytt räkne exempel. 180 * 40000 = 7200000 kr 7.2 miljoner kr kan användas till många roliga saker. Basker är inte rolig tycker jag. Och AK4 är ett bra SKARPSKJYTTEVAPEN . Jag är nöjd med min , men kikarsiktet kunde varit lite bättre. mvh 40/48 Quote
Guest åkejg Posted May 29, 2005 Report Posted May 29, 2005 Är det någon som vet var man kan få tag på en helröd basker i bra kvalité? Den ska vara i samma färg som musikkårens basker. Quote
C 2.a pjäs Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Svart basker bars å gamla ärorika P1 iaf och sen går det rykte om någon felleverans som har gjort att vi nu har dessa baskrar. men det är troligen en skröna Nä. Eftersom P1 var "livförband" användes båtmössa. Samma för K1, I1, I4 och I3, det var färgen på sömmen som skillde. I4 hade röd söm, I1 ljusblå och I3 möjligen gul. Adam Kalle: Kustartilleriets basker hade mycket riktigt m/92 som modellbeteckning. KA 1 hade ursprungligen en fjäril som baskermärke... Quote
AdamKalle Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 KA 1 hade ursprungligen en fjäril som baskermärke... Ehhhmm.. Va? Varför i hela fridens namn valde man att ha en fjäril av alla saker som baskermärke? Quote
Innuendo Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Ehhhmm.. Va? Varför i hela fridens namn valde man att ha en fjäril av alla saker som baskermärke? "Nobody would ever suspect the butterfly" -Bart Simpson Quote
C 2.a pjäs Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Ehhhmm.. Va? Varför i hela fridens namn valde man att ha en fjäril av alla saker som baskermärke? "Nobody would ever suspect the butterfly" -Bart Simpson Tänk er detta märke helt i guld...så ser det ut som en citronfjäril har satt sig på baskern... Quote
Plut.Sjv.AQ Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Angående pansarbaskerns mörk-mörkblåa eller svarta färg så fick vi höra följande, på MekB19: Bakern skall vara svart och de vi fick ut från förådet var så mörkt blåa att de kunde tas för svarta. Det mumlades, men sas aldrig oficiellt, om att; 1 det skulle vara någon form av fel från tillverkaren, 2 den mörk-mörkblå färgen skulle vara bättre och se mer svart ut i blött tillstånd (läs fältmässigt), 3 den helsvarta färgen skulle "gråna". Men som sagt det sas aldrig oficiellt. Quote
eskil Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 (edited) KA 1 hade ursprungligen en fjäril som baskermärke... Ehhhmm.. Va? Varför i hela fridens namn valde man att ha en fjäril av alla saker som baskermärke? Därför? Är det någon som vet var man kan få tag på en helröd basker i bra kvalité? Den ska vara i samma färg som musikkårens basker. Finns en till salu på Tradera Edited May 30, 2005 by eskil Quote
Vinter Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Angående pansarbaskerns mörk-mörkblåa eller svarta färg så fick vi höra följande, på MekB19: Bakern skall vara svart och de vi fick ut från förådet var så mörkt blåa att de kunde tas för svarta. Det mumlades, men sas aldrig oficiellt, om att; 1 det skulle vara någon form av fel från tillverkaren, 2 den mörk-mörkblå färgen skulle vara bättre och se mer svart ut i blött tillstånd (läs fältmässigt), 3 den helsvarta färgen skulle "gråna". Men som sagt det sas aldrig oficiellt. Jag har hör samma sak, om det nu är en skröna som går i boden eller om det är sanning vågar jag inte gissa. Quote
Lt P Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 Svart basker bars å gamla ärorika P1 iaf och sen går det rykte om någon felleverans som har gjort att vi nu har dessa baskrar. men det är troligen en skröna Nä. Eftersom P1 var "livförband" användes båtmössa. Samma för K1, I1, I4 och I3, det var färgen på sömmen som skillde. I4 hade röd söm, I1 ljusblå och I3 möjligen gul. Adam Kalle: Kustartilleriets basker hade mycket riktigt m/92 som modellbeteckning. KA 1 hade ursprungligen en fjäril som baskermärke... Här sprids det tydligen rykten. Så här var det: I1 - mörkblå båtmössa med gul passpoal I3, K3 - mörkblå med vit passpoal I4 - mörkblå med röd passpoal K1 - mellanblå båtmössa med vit passpoal Övriga arméförband - stålgrå båtmössa med gråblå passpoal. Källa: UniRA 1987 I1 båtmössa bärs numera av LG/inf till daglig dräkt m/1886 samt I4 av AMK och TRK till deras musikdräkt m/ä. /P Quote
skytten Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 KA 1 hade ursprungligen en fjäril som baskermärke... Ehhhmm.. Va? Varför i hela fridens namn valde man att ha en fjäril av alla saker som baskermärke? Därför? Är det någon som vet var man kan få tag på en helröd basker i bra kvalité? Den ska vara i samma färg som musikkårens basker. Finns en till salu på Tradera Handlade en sån av en överskottsförsäljare från Glommersträsk till diverse b-styrke grejer. Tror de var 50 :- för den, gamla tyska prylar.. Quote
AdamKalle Posted May 30, 2005 Report Posted May 30, 2005 http://www.mil.se/images/vapen/KA1.gif.webp[/img ] Tänk er detta märke helt i guld...så ser det ut som en citronfjäril har satt sig på baskern... Kunde just gissa att det var det märket du menade.. Precis ett sådant jag sprang omkring med när det begav sig. Personligen gillade jag att märkena skiljde sig mellan KA-regementena, nu har man väl iofs inte lika stor nytta av det längre så då får väl Thorleif duga. Quote
sleget Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 Har mig en fin booniehat! Sån där ny som man kan fästa saker i.Fast vår har knappar på sig också, så att vi kan fästa våra maskeringsnät i den. Är det så att dom kan ställa er för att hålla om maskeringsnätet runt tält, och ändå ha händerna fria? Ruska lång? Quote
C 2.a pjäs Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 Här sprids det tydligen rykten. Så här var det: . . . Man får tacka för korrigeringen! Men, det väl inte så illa ihågkommet eftersom man var en med litet intresse för vad knektarna satte på skallen. Quote
Amfibieslusken Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 (edited) Personligen gillade jag att märkena skiljde sig mellan KA-regementena, nu har man väl iofs inte lika stor nytta av det längre så då får väl Thorleif duga. De gamla märkena var dessutom 10 ggr snyggare. EDIT: @C 2.a pjäs: SPECIELLT det med Karl XI´s namnschiffer Edited May 31, 2005 by Amfibieslusken Quote
C 2.a pjäs Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 De gamla märkena var dessutom 10 ggr snyggare. Speciellt det med Karl XI ´s namnskiffer i, elller vad tycker du? Quote
Fanjunkar´n Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 Kanske nå´n som vet hur man resonerade när Arméns Musikkår fick röd basker. De enda jag sett utomlands som använder rött är MP. T ex våra norska kollegor. RETT FRA AFGHANISTAN: Løytnant Stine forteller at det norske militærpolitibidraget i Afghanistan blir satt pris på. Quote
Mattsson Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 Kanske nå´n som vet hur man resonerade när Arméns Musikkår fick röd basker.De enda jag sett utomlands som använder rött är MP. T ex våra norska kollegor. RETT FRA AFGHANISTAN: Løytnant Stine forteller at det norske militærpolitibidraget i Afghanistan blir satt pris på. Det jag har hört är följade: Ett befäl får idén att utrusta sina Militärpoliser med röda baskrar, vilket är standard utomlands för militärpoliser (tänk Fallskärmsjägarna). Då måste han skicka iväg ett PM till HKV för att få godkännande för att få bära baskern. På HKV så läser någon smart person förkortningen MP till Musikpluton istället för Militärpolis. Och så fick Musikåren röda baskrar. Tyvärr är detta något jag hört, men någon kanske vill verifiera? Quote
Fanjunkar´n Posted May 31, 2005 Report Posted May 31, 2005 Det jag har hört är följade: Ett befäl får idén att utrusta sina Militärpoliser med röda baskrar, vilket är standard utomlands för militärpoliser (tänk Fallskärmsjägarna). Då måste han skicka iväg ett PM till HKV för att få godkännande för att få bära baskern. På HKV så läser någon smart person förkortningen MP till Musikpluton istället för Militärpolis. Och så fick Musikåren röda baskrar. Tyvärr är detta något jag hört, men någon kanske vill verifiera? Det är nästan för bra för att vara sant!!! Quote
Recommended Posts