Jump to content

Visby bra eller inte


JTS

Recommended Posts

@PB-Syte

Jag vet inte om jag vill kalla ledningssystemet för nytt heller, det är en vidareutveckling av det som sitter i Gbg-korvetterna. Vad gällande de korvetterna så har väl de samma möjlighet till HTM som en isbit har i helvetet :( .

Återstår att se vad man kommer att göra med Sthlm och Malmö för att få dem att bli fäiga för luftstrid :huh:

//Sgt Papa Bear

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är ju en sanning med modifikation. 9Lv mk3E (Cetris) har både helt ny hårdvara och mjukvara - och helt nytt gränssnitt och menyfunktioner. Den enda likheten mellan Cetris och Sesym (Gbg) är att båda är konstruerade runt ett öppet nätverk med RCOTS datorer som bas.

Inte för att ngt nånsin är säkert i den här firman, men HTM Gbg är beställt till våren 2006 - dock bara till två båtar (Sdv och Gle om jag inte minns fel) då dom kommer att få en liknande uppgradering som Sto/Mmö fick. Dock kommer dom att få behålla sin aktra pjäs och det var t.o.m tal om att dom ska få PS 201 (istället för PS 76), vilket dock låter tveksamt i mina öron då en sådan är snuskigt dyr.... :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är ju en sanning med modifikation. 9Lv mk3E (Cetris) har både helt ny hårdvara och mjukvara - och helt nytt gränssnitt och menyfunktioner. Den enda likheten mellan Cetris och Sesym (Gbg) är att båda är konstruerade runt ett öppet nätverk med RCOTS datorer som bas.

Inte för att ngt nånsin är säkert i den här firman, men HTM Gbg är beställt till våren 2006 - dock bara till två båtar (Sdv och Gle om jag inte minns fel) då dom kommer att få en liknande uppgradering som Sto/Mmö fick. Dock kommer dom att få behålla sin aktra pjäs och det var t.o.m tal om att dom ska få PS 201 (istället för PS 76), vilket dock låter tveksamt i mina öron då en sådan är snuskigt dyr.... :navy:

 

 

Njaaa..... det där med HTM får du nog se över dina källor lite, i vart fall vad gällande ledningssystemen. Möjligt att det görs något åt skroven, men det känner jag inte till. Vad gällande systemen däremot vet jag :ph34r: att det inte ligger någon beställning på att lyfta dem till MK3E.

 

Jag tror OBS tror att man nog prioriterar rr uppgradering och ARTE uppgradering på Sthlm framför en Gbg HTM

/Spekulation

//Sgt Papa Bear

Link to comment
Share on other sites

Ok, har försökt hitta var jag läste om HTM Gbg men har inte kunnat hitta det, så jag tar tillbaks det och hävdar motsattsen... :/

Men ngn vidare uppgradering av Sto/Mmö lär det inte bli då dom ju tyvärr ska utfasas from 2007 enligt fb04. ARTE:n är ju dock inget fel på (fick sig en genomkörare under HTM:en), därimot kan dom gärna slänga PS 75:an i sjön (Värdelöst-jädra-kommer från armèn-borde sänkas snarast så man blir av med skiten-system!) :baskerFN:

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

därimot kan dom gärna slänga PS 75:an i sjön (Värdelöst-jädra-kommer från armèn-borde sänkas snarast så man blir av med skiten-system!) :baskerFN:

 

Du vet vad vi i armén säger om icke önskvärd mtrl? SKTM = "Stämplas Kass - Tilldelas Marinen". :P

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Syftar du på PS 75 el. PS 90? PS 90 är säkert utmärkt till sin uppgift, det vet jag inget om då jag inte har handhaft den! PS 75 därimot... för att förstå varför den är dålig så måste man känna till dess bakgrund.

Den är från början utvecklad som luftspaningsradar till armèn, ungefär samtidigt byggdes tolv torpedbåtar om till robotbåtar och behövde som sådana en bättre spaningsradar. Snabbt var nått snille framme och tänkte till: "hmm, Ericsson har ju nyss utvecklat en ny spaningsradar till armèn - vi kan väl bara ta och sätta den på båtarna" - sagt och gjort - en ytkanal lades snabb till och vipps så hade man PS 75. Direkt visade sig problemen - den kunde inte "se" ytmål. Efter lite felsökning visade det sig att en luftspaningsradar tydligen inte är formad för att se ytmål ( ,O ).

Lösningen verkade dock enkel, man gjorde helt enkelt som ryssarna - man vinklade ner hela antennen ett par grader så att loben nådde ner till vattenytan, och så var problemet löst - trodde man!

Men resultatet blev en radar som inte är bra på att hitta vare sig yt eller luftmål och dessutom har ganska dålig räckvidd, nu är den dessutom ganska omodern.

Men, radarn i sig är det inget störra fel på - det enda problemet vi hade med den under min värnplikt var en brusten hydraul ledning i vridbordet - blir ganska kladdigt när det sprutar trycksatt olja ur ett rör 10 meter upp i masten :=o

Hoppas ni kan tyda nått ur allt detta dravel........ :navy:

 

@ mdn - Vby kommer att få ett nytt system från SAAB, Alekto kallas det. Alekto är ett VLS system som skjuter 127mm raketer - både au-raketer och motmål är det tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Om man nu skulle slänga på lvrobotar på Visby, var skulle man då placera dessa? Finns det överhuvudtaget nånstans att klämma in t ex ett VLS-system för Umkhonto alt ESSM?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det finns utrymme på lastdäck för ett framtida lv system (VLS). Öppningen i helikopterdäcket syns på visa bilder (långt förut på hkp-däck), tanken var ju att lyftbordet till Hkp:n skulle sitta här när man inte bar robotar. Men nu ser det ju ut att inte bli ngt sådant (lyftbord alltså)!

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det finns utrymme på lastdäck för ett framtida lv system (VLS). Öppningen i helikopterdäcket syns på visa bilder (långt förut på hkp-däck), tanken var ju att lyftbordet till Hkp:n skulle sitta här när man inte bar robotar. Men nu ser det ju ut att inte bli ngt sådant (lyftbord alltså)!

 

Som jag frågade i förrgår. Finns det någon plats för hkp-hangar då eller blir det bara hkp-platta?

Link to comment
Share on other sites

"Bara" plattan, vilket åandra sidan är ett stort kliv framåt för svenska flottan! :lol:

 

Nog tycker jag lv-robotar är ett större steg än en hangar för en helikopter som är så gott som värdelös att ha på ftg. Senaste vi hade lv-rob på fartyg måste väl ha varit ngn jagare på 60-talet som hade brittiska missiler (Seacat?). Eller hade Arköminsveparna RB-70 under en period (ngt i bakskallen säger det)?

Link to comment
Share on other sites

Nog tycker jag lv-robotar är ett större steg än en hangar för en helikopter som är så gott som värdelös att ha på ftg.

För ubåtsjakt så är helikoptrar långt ifrån värdelösa, tvärtom. Du får en enormt mycket större räckvidd på sensorer och vapen med en helikopter, dessutom är helikoptern i stort sett onåbar för ubåten.

Link to comment
Share on other sites

Nog tycker jag lv-robotar är ett större steg än en hangar för en helikopter som är så gott som värdelös att ha på ftg.

För ubåtsjakt så är helikoptrar långt ifrån värdelösa, tvärtom. Du får en enormt mycket större räckvidd på sensorer och vapen med en helikopter, dessutom är helikoptern i stort sett onåbar för ubåten.

 

Det enda ubåtsjakt Visby kan tänkas göra i framtiden är ju ändå på hemmavatten eller i andra kustnära områden eftersom fartyget är för litet och har taskig uthållighet för internationella/öppet hav - uppdrag. Då finns ju helikoptrar till hands som kan ha baser på land eller använda Visby enbart som en bensinstation. A 109 kan dessutom inte ta vapen utan enbart sonarbojar, visst är det bra men hon är som ubåtsjakthelikopter ytterst begränsad (dessutom har den för taskig räckvidd för ubåtsjaktoperationer).

 

Näe, ska det va helikopter ombord så ska det va en som är lämpad för det uppdraget (ASuW/SAR/Spaning/Attack tänker jag på främst) å inte ett hightech flygande öra som måste avbryta för att åka hem och tanka jämnt och ständigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu var ju ditt påstående att "en helikopter som är så gott som värdelös att ha på ftg", inte att "hkp 15 är värdelös på Visby"...

 

För övrigt så även en helikopter med begränsad ubåtsjaktsförmåga bättre än ingen helikopter och vad är det som säger att vi kommer att ha helikopterbaser i land i framtida utlandsuppdrag även om dessa är kustnära?

Link to comment
Share on other sites

Nu var ju ditt påstående att "en helikopter som är så gott som värdelös att ha på ftg", inte att "hkp 15 är värdelös på Visby"...

 

För övrigt så även en helikopter med begränsad ubåtsjaktsförmåga bättre än ingen helikopter och vad är det som säger att vi kommer att ha helikopterbaser i land i framtida utlandsuppdrag även om dessa är kustnära?

 

"En helikopter" syftandes på Hkp15 eftersom det är det är Visby som diskuteras. Visst är en helikopter ombord bättre än ingen alls men som det är nu (med Hkp 15 som alternativet) föredrar jag helt klart luftvärnsrobotar före den helikoptern.

I ett framtida tänkbart utlandsuppdrag i kustnära vatten för Visby där det både finns ett ubåts- och lufthot (om motståndaren har tillgång till så pass kvalificerade vapen som ubåtar förutsätter jag även att han har ett flygvapen) så anser jag nog att lufthotet är mer överhängande. Om de allierade inte har tillgång till landbaser så borde vi iallafall ha tillgång till andra länders örlogsfartyg som verkligen kan ha en riktig ubåtsjägare ombord som kan ta hand om den delen.

 

På tal om blue/green/brown water fartyg. Undrar hur Visby hade klarat sig under sådana här förhållanden :blink:Rysk Sovermennyjjagare i storm

Link to comment
Share on other sites

@Maskirovka - Du missförstod mig nog ang. hkp, jag anser liksom du att lv-robotar är fan så mkt viktigare än en hangar till HKP 15. Därimot är det ju inte fel att både kunna landa en hkp ombord OCH bära lv-robotar (vilket Vby kommer kunna) - därav det stora steget framåt!

Rb 70 på Arkö båtarna har jag inte hört ngt om, men därimot var det tänkt att Styrsö klassen skulle kunna/kan (?) bära rb 70!

 

Angående Sovremenny i hög sjö, tja båten (Vby) skulle säkert kunna klara den sjön, besättningen skulle nog inte må så bra dock (men det är ju därför man har särskilda "kräkoarer" ombord!). Dessutom skulle ryssen ha ungefär lika stor chans som en snöboll i helvetet att "se" Vby på ngn sensor i det vädret ( även om det nog inte var det du undrade!?)

 

@lanrezak - teoretiskt sett - ja, det går. men i dagsläget finns inget annat att sätta dit, har dessutom svårt att se vad som skulle kunna sitta där istället (bortsätt från ett lyftbord)?

0:)

Link to comment
Share on other sites

@Maskirovka - Du missförstod mig nog ang. hkp, jag anser liksom du att lv-robotar är fan så mkt viktigare än en hangar till HKP 15. Därimot är det ju inte fel att både kunna landa en hkp ombord OCH bära lv-robotar (vilket Vby kommer kunna) - därav det stora steget framåt!

Rb 70 på Arkö båtarna har jag inte hört ngt om, men därimot var det tänkt att Styrsö klassen skulle kunna/kan (?) bära rb 70!

 

Angående Sovremenny i hög sjö, tja båten (Vby) skulle säkert kunna klara den sjön, besättningen skulle nog inte må så bra dock (men det är ju därför man har särskilda "kräkoarer" ombord!). Dessutom skulle ryssen ha ungefär lika stor chans som en snöboll i helvetet att "se" Vby på ngn sensor i det vädret ( även om det nog inte var det du undrade!?)

 

@lanrezak - teoretiskt sett - ja, det går. men i dagsläget finns inget annat att sätta dit, har dessutom svårt att se vad som skulle kunna sitta där istället (bortsätt från ett lyftbord)?

0:)

 

Ang. RB 70 på Arkö så tror jag det är en gammal Marinkalender från 80-talet som spökar i bakskallen.

 

Måste bara fråga en sak så att jag inte är totalt bakom flötet. När vi snackar Visby, menar ni alla korvetterna eller bara den individen (fartyget HMS Visby).

Link to comment
Share on other sites

Alla individerna! Använder Vby då det trots allt är namnet på klassen och det går snabbare att skriva så. Dock är det än så länge bara Vby (fartyget) som har komplett landnings-utrustning (ljus, fällbar reling, däcksutrustning m.m)! Övriga individer kommer att uppgraderas efter provturerna är avklarade och dom ska levereras till FM (innan!) - detta gäller all utrustning! 0:)

Link to comment
Share on other sites

Alla individerna! Använder Vby då det trots allt är namnet på klassen och det går snabbare att skriva så. Dock är det än så länge bara Vby (fartyget) som har komplett landnings-utrustning (ljus, fällbar reling, däcksutrustning m.m)! Övriga individer kommer att uppgraderas efter provturerna är avklarade och dom ska levereras till FM (innan!) - detta gäller all utrustning! 0:)

 

Skönt att höra. Jag hade för mig att man någon gång läst att fartygen skulle få lite olika lösningar, ett par skulle få hangar men inga lv-rob å de andra vice versa.

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande: kan inte på ngt sätt garantera att det köps in lv-robot system till all 5 ftg:en (el. att det anskaffas överhuvudtaget!), men samtliga ftg har plats reserverat ombord!

Ursprungligen skulle Vby klassen omfatta 10 ftg, de 4 första skulle vara (primärt) avsedda för minjakt och de 6 resterande för ytstrid. Därmed skulle dom ha olika beväpning och utrustning beroende på delserie (4 första = serie 1, 6 sista = serie 2). Då enbart 6 båtar beställdes ändrades detta så att alla ftg:en skulle kunna utföra alla uppgifterna.

Tyvärr räknade ju nått snille på kockums fel på priset vilket resulterade i att varvet riskrade att gå i konkurs om dom tvingades leverera alla 6 till satt pris - efter omförhandling beslöts att varvet leverarar 5 båtar till priset av 6(!!!) :banghead:

 

Fråga: vilket lv-robot system ser ni helst att Vby tillförs? Är lite svag för ESSM själv, då det redan finns integrerat med SAABs stridsledningssystem/eldledning. Satt dock och kikade lite på Umkhonto IR igår och den verkar ju ganska lovande faktiskt. Tankar, förslag? :navy:

Link to comment
Share on other sites

A 109 kan dessutom inte ta vapen utan enbart sonarbojar,
Faktiskt kan A 109 ta vapen, även om sverige inte vill utnyttja den förmågan kommer andra att göra (till exempel malaysia kommer att beväpna sina), 300kg vapenlast på vardera sidan får väl betraktas som hyffsat för en helikopeter på 3 ton. Om man sedan ser till uthålligheten så verkar den nästan jämförbar med en NH 90.
Link to comment
Share on other sites

A 109 kan dessutom inte ta vapen utan enbart sonarbojar,
Faktiskt kan A 109 ta vapen, även om sverige inte vill utnyttja den förmågan kommer andra att göra (till exempel malaysia kommer att beväpna sina), 300kg vapenlast på vardera sidan får väl betraktas som hyffsat för en helikopeter på 3 ton. Om man sedan ser till uthålligheten så verkar den nästan jämförbar med en NH 90.

 

Det kan den nog. Ärligt talat så är jag nollställd när det kommer till helikopetrar. Tror det var achilleos eller BJE som tidigare skrev att man på flygflottiljerna var missnöjd med A109:an, eftersom den var på tok för liten, hade för taskig räckvidd och kunde inte lasta något för att vara på ett bra alternativ ombord på ett fartyg och lösa de uppgifter den skulle.

 

Jag skulle inte direkt bli missnöjd om man då skippade hangaren till förmån för luftvärnrobotar. Hellre SAM än en olämplig hkp. :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Lanrezac: Går det att köra modulärt ala stanflex och snabbt lyfta ur ev LvRb inför ett uppdrag och ersätta den med ngt annat ?
PB-Syte: @Lanrezac - teoretiskt sett - ja, det går. men i dagsläget finns inget annat att sätta dit, har dessutom svårt att se vad som skulle kunna sitta där istället (bortsätt från ett lyftbord)?

 

Jodå, visst finns det annat att sätta dit - Taurus CL skulle ge VBY systemet landattack förmåga med

ca 50 landmils räckvidd. Om man ponerar två fartyg agerandes tillsammans där ett av dessa får behålla

sina Umkhonto(som för övrigt ser ut att passa Vby relativt bra med hänsyn till bibehållen smygförmåga avseende invisning o sv) som paraply och det andra har några taurus ombord får man med sett till vby-systemets i övrigt relativt unika kustnära förmågor, totalt ett alldeles väldigt "argt" system.

 

För övrigt kan jag bara instämma med tråden ovan - hellre LvRb ombord än en inadekvat helikopter.

Man skulle t om kunna behålla lvrb ombord och som nämnts tidigare i tråden utöver detta även få plats med ett bra uav system som skulle klara alla hkp15 förmågor utom den uppenbara förlusten av helikopterns sjöräddnings förmåga.Det kommer naturligtvis att hända mycket avseende fartygsbaserad uav de närmsta åren men firescout som nämnts tidigare ser enligt spec ut som ett ypperligt alternativ.

(man skryter ju t om med en inte okänd svensk korvett i grafiken till sin marknadsföring 0:) )

 

00016.jpg

 

MVH / Karon :/

Edited by karon
Link to comment
Share on other sites

Jo iof skulle man kunna tänka sig Taurus på den platsen istället, men kan den avfyras via VLS? Och får den verkligen plats - borde ju va lite större än en lv- robot tycker jag (ser gärna Taurus robotar ombord i framtiden - är bara skeptisk till att det verkligen går)?

Håller med om att nån form av uav skulle va fullkomligt lysande att kunna bära med sig istället för hkp.

Som sagt, Umkhonto IR (eller kanske t.o.m Umkhonto R!) verkar klart intressant, men att den låter ju inte ftg:et bibehålla sin smygförmåga - då man fortfarande måste tända spanradarn för att visa in roboten till dess "lock on point" (och givetvis för att upptäcka ev. plan!).

Därimot så lär ju piloten i det fientliga planet få sig en överraskning då planets rr-varnare inte borde larma (planet blir ju inte belyst av nån eldledningsrr) då roboten använder sig av en ir-målsökare.

Men jag tycker att det verkar vara ett modernt och kompetent system, och troligtvis inte alls lika dyrt som ESSM el. Aster 15 lär va (motköp ngn!?). Frågan är ju - hur lätt är det att lura en modern ir-sökare med multispektrala motmedelsfacklor? :baskerPa: Även om det borde ha mindre betydelse i det här fallet då roboten bara använder målsökaren dom sista 4-5 sekunderna av flygtiden!

Link to comment
Share on other sites

Jo iof skulle man kunna tänka sig Taurus på den platsen istället, men kan den avfyras via VLS? Och får den verkligen plats - borde ju va lite större än en lv- robot tycker jag (ser gärna Taurus robotar ombord i framtiden - är bara skeptisk till att det verkligen går)?

Håller med om att nån form av uav skulle va fullkomligt lysande att kunna bära med sig istället för hkp.

Som sagt, Umkhonto IR (eller kanske t.o.m Umkhonto R!) verkar klart intressant, men att den låter ju inte ftg:et bibehålla sin smygförmåga - då man fortfarande måste tända spanradarn för att visa in roboten till dess "lock on point" (och givetvis för att upptäcka ev. plan!).

Därimot så lär ju piloten i det fientliga planet få sig en överraskning då planets rr-varnare inte borde larma (planet blir ju inte belyst av nån eldledningsrr) då roboten använder sig av en ir-målsökare.

Men jag tycker att det verkar vara ett modernt och kompetent system, och troligtvis inte alls lika dyrt som ESSM el. Aster 15 lär va (motköp ngn!?). Frågan är ju - hur lätt är det att lura en modern ir-sökare med multispektrala motmedelsfacklor? :baskerPa: Även om det borde ha mindre betydelse i det här fallet då roboten bara använder målsökaren dom sista 4-5 sekunderna av flygtiden!

 

 

Jovars nån form av system måste naturligvis puttra igång, om vi inte ska stå på väderdäck och kasta sten.

Angående taurus så finns och testas versionen jag talar om och jo, sist jag hörde nåt så blir den både

container baserad och vertikalt avfyrad men men..... i övrigt ungefär som kepd350.Naturligtvis så ryms det färre taurus på platsen för VL LvRb då de borde få en omkrets på ca 1m men kan vi trycka ner om så bara ett par stycken i det hålet så blir väl det väldigt lajbans. :)

 

Här kommer lite janes skvaller(om än några månader gammalt och med relativt suspekt målbild) :

 

The Taurus CL (Container Launched), is part of a feasibility study for the Swedish Armed Forces that was contracted in fall of 2004 by the Swedish MoD. There is not yet any firm requirement for such a missile, but the study itself follows Sweden's desire to acquire a long-range attack capability against land and sea targets. According to Swedish defense concepts, it can be assumed that those littoral targets are mainly ships in harbors and vital targets in coastal areas, where an enemy's amphibious forces would be staged. The Taurus CL project has ground (mounted on a heavy truck) and shipborne variants that differ from the air-launched KEPD 350 mainly in its solid-propellant booster, along with minor software changes.

 

// Karon 0:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...