Jump to content

Jas-39 till Pakistan?


pakistaniforce

Recommended Posts

Pakistan eyes Swedish Gripen fighter-bomber

Indo-Asian News Service

Islamabad, June 16

 

Pakistan hopes to acquire the Swedish JAS39 Gripen fighter-bomber to enable the Pakistan Air Force (PAF) maintain parity with its Indian counterpart, a private TV channel reported on Wednesday.

 

It said President Pervez Musharraf is visiting Sweden during his three-nation Scandinavian tour next month when the Gripen deal is likely to be discussed. Musharraf will also visit Denmark and Norway.

 

The Geo TV report said that Sweden, during foreign secretary Riaz Khokhar's visit last month, had agreed to sell the aircraft to Pakistan.

 

It contended that the Gripen was superior to the PAF's F-16 frontline combat jets. Pakistan had zeroed in on the Gripen after examining the French Rafael jet and the Euro fighter. This was after the US refused to sell additional F-16s to Pakistan, the report, quoting unnamed defence officials, said.

 

The Gripen would also help the PAF counter the MiG-27, MiG-29 and Mirage 2000 jets of the Indian Air Force (IAF), it added.

 

Sweden would also transfer the technology for overhauling and maintaining the aircraft, the report said, quoting unnamed defence officials.

 

Pakistan has planned to buy 40 Gripens with midair refuelling capability that would give them a 3,000 km range and enable them strike deep into enemy territory, the report said.

 

They will be equipped with jamming transmitters and a variety of armament.

 

The PAF will be inducting the JF-17 Thunder that is being developed with Chinese help but this would not happen before 2007, while the Gripen would be available much before that, the report said.

 

Pakistan says the JF-17 matches the F-16.

 

The Gripen, which first flew in 1988, is deployed by the air forces of Sweden, South Africa, Hungary and the Czech Republic

 

http://www.hindustantimes.com/news/181_830841,00050002.htm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ISLAMABAD (June 15, 2004): Pakistan is acquiring State-of-the-art high-tech front role JAS-Gripen Planes for the Pakistan Air Force (PAF) from Sweden. The planes on their induction in the PAF would help restore the balance in air defence over the South Asian skies especially between Pakistan and India. The Gripens are far superior especially between Pakistan and India. The Gripens are far superior than Mig-27, Mig-29, Mig-31 and Mairage-2000, the front role Indian fighters planes.

 

Well-placed defense sources told The News here on Monday that President General Pervez Musharraf is visiting three important Scandinavian countries next month including Sweden and it is expected that the deal for purchase of the Gripens would come up for discussion. The president will also visit Denmark and Norway in the same trip.

 

The sources said that Pakistan is going for JAS-39 version of the Gripen planes, considered to be far more effective than US F-16s, the only front role state-of-the-art planes the PAF is relying and the mainstay of the Pakistan Air Force for any eventuality. The overhauling and maintenance technology of these planes will also be transferred to Pakistan by Sweden once the deal is struck, the sources said.

 

Pakistan has decided to acquire the Gripens after finding difficulties in getting US made F-16s. Islamabad has also studied French-made Rafael and upcoming European planes, Euro fighters. However, it was decided to go into a deal for the Gripens.

 

Pakistan is expecting to induct JF-17 Thunder in the PAF in early 2007 but the Gripens would be available much before that, the sources said. The PAF is in dire need of high-tech planes. The Gripens will adequately fulfil this need, the sources said. Pakistan could not have any high-tech plane after acquiring F-16s some 20 years ago.

 

The JF-17 Thunder will be framed close to the F-16s while the Gripens will be Delta wing planes resembling with French made Mairage-2000 and will be all weather capability planes with multi-role of fighting, bombing and reconnaissance. The supersonic Gripens will be flying with mach-2plus speed, beating in speed all its contemporaries, the sources said.

 

The single seat fighter-attacker-reconnaissance Gripen is heads up and down display (hudd) that replaces normal flight instruments. Its excellence has already proven and with Electronic Counter Measures (ECM) and navigation system, the Gripen is considered to be the current century's plane in true sense, the sources added.

 

The sources said that Sweden is prepared to supply the planes according to the requirement of Pakistan. Foreign Secretary Riaz Khokhar visited Sweden last month and discussed with the authorities in Stockholm schedule of the visit of the presidnet. Both the capitals are engaged in finalising the dates for the visit. It is expected that Lt Gen (Retd) Hamid Nawaz, secretary defense would also be part of the entourage of the president, the sources added.

 

 

och folk tycker aftonbladet är dålig :)

Link to comment
Share on other sites

Man kommer också att skaffa några "mini-awacs" från sverige också, eftersom Indien har just skaffad sig Israeiliska Phalcon flygplan.

Men Frankrike försöker sälja sina mirage-2000-5/9, och har redan skickad folk för att få Pakistan att köpa miragen

Enda problemet med Jasen är delerna från USA/england, kan blockeras närsomhelst.

 

 

(January 21, 2003): A team of French aircraft manufacturer Dassault will visit Islamabad to discuss a request of purchase (ROP) of Mirage 2000 and Rafale fighter aircrafts by Pakistan. Both the aircrafts are to be dispatched to Pakistan for extensive role demonstration, according to senior Dassault official. Dassault has intensified its bid to sell its line of fighter aircrafts since losing to the American fighter aircrafts in Poland and South Korea.

 

The recent demonstration of BAE/SAAB Gripen fighter aircraft in Pakistan has added more worries to Dassault future in that country. Pakistan has been a long and satisfied operator of Mirage aircrafts, and Dassault is very nervous that it might lose its lucrative market there also.

 

 

www.forecastinternational.com

Edited by pakistaniforce
Link to comment
Share on other sites

Undrar om inte Pakistan är en allt för het potatis för att riksdagen ska tillåta försäljning dit. Det vore väl annars mycket positivt för de anställda på SAAB om orderboken fylls på med nya fräscha order, för vi har väl inte så många fler flygplan att leasa ut?

 

Huruvida USA kan stoppa en affär eller ej vet jag inte, men efter fjaskot med försäljning av Viggen till Indien så har väl Gripen-konsortsiet skaffat sig avtal som så långt som möjligt ska förhindra liknande problem.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Undrar om inte Pakistan är en allt för het potatis för att riksdagen ska tillåta försäljning dit. Det vore väl annars mycket positivt för de anställda på SAAB om orderboken fylls på med nya fräscha order, för vi har väl inte så många fler flygplan att leasa ut?

 

Huruvida USA kan stoppa en affär eller ej vet jag inte, men efter fjaskot med försäljning av Viggen till Indien så har väl Gripen-konsortsiet skaffat sig avtal som så långt som möjligt ska förhindra liknande problem.

 

/E

Efter FB 2004 kommer vi ha ett stort antal A/B flygplan över.....

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så kan det bli en hel del problem med framförallt motor och annan teknik om USA är avvaktande till export (annars skulle de väl försökt sälja egna Vipers). Dessutom kommer ju Svenska Freds och trädkramarna i riksdagen att gå i taket fullkomligt.

Låter utan tvekan som en bra idè.

Då kan man kanske få se hur gripen uppför sig i strid.

Det hoppas jag att vi slipper, krig mellan två kärnvapenmakter är inte en lockande framtidsutsikt, oavsett hur koola gun-camera-bilder du skulle kunna tanka ner från nätet.

Link to comment
Share on other sites

Håller med C DK012 här, det sista vi vill är att pakistan och indien drar igång nått stor krig i den här regionen med vad allt det innebär. Nu tror jag iofs att Hendrix inte var allt för allvarlig i sin kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Avseende högteknologiska saker på marken....

 

JAg är tämligen jättesäker på att det krävs mindre utrustning på marken för att hålla Gripen i luften jämfört med framförallt F16. :wub:

 

Avseende möjligheter för USA att stoppa försäljningen....

 

Jag har ett rätt starkt minne av att Industrigruppen JAS krävde att USA muntligen elelr skriftligen sa att man inte skulle stoppa eventuell vidareexport av den utrustning som sitter i gripen.

 

MEN OBS det är ett minne från mitten början av 90 talet :wub: Så om det är riktigt... Vet jag ej... Orkar inte leta igenom mn refernslitteratur för att se :wub:

 

Avseende stopp av försäljning på grund av krigsrisk med mera...

 

Det är väl okej.... Fredskramarna skulle ju bli glada istället :wub: Nu har ju båda sidorna svenska vapen så INGEN har en fördel :wub: KAn ju sälja BAmse till Indien istället så blir de säkert ännu lyckligare ;-)

*IRONISK*

 

EDIT:

Sedan.... Vem sa att Pakestan skulle anfalla Indien... De verkar ha fullt upp på hemmaplan och Mjödner med rätt blandning lär vara effektiv även mot Al Qaida.......

:wub:

 

EDIT2:

En sak slog mig.... USA och Pakestan är ju säkert JÄTTEpolare nu med tanke på att de behöver pakestan som basområde för sina äventyr i Afghanland....

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att det, av politiska skäl, kommer att bli omöjligt att sälja Gripen till Pakistan. Dessutom slipper jag hellst se kärnvapenbärande Gripar. Jag skulle hellre se att vi sålde Gripen till Taiwan eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Sverige gör saken värre om man inte säljer Jas till Pakistan :blink:

 

Indien har redan:

 

Su-30 Mki, MIG-29, Mirage-2000, Jaguarer, Harriers, Mig-27or, Mig-23 och man har planer att köpa in mer Mirage-2000-5.

 

Medan Pakistan har:

 

28 F-16 A/B, 150 Kinesiska Kopier av Mig-21 (f-7), gamla Mirage flygplan (mirage-3/5) och attack version utav Mig-17 kopior

och för att göra saken värre är dom här inte utrustad med BVR robotar medan Indien har redan AA-10, AA-12 och Super 530D.

 

Detta gör att Pakistan är mer beroende av sina kärnvapen.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom slipper jag hellst se kärnvapenbärande Gripar. Jag skulle hellre se att vi sålde Gripen till Taiwan eller liknande.

Suck, vad spelar det för roll. Klart Pakistan skall ha det bästa flygplanet för att försvara sig, dessto bättre om det planet är svenskt.

 

Löjligt, urlöjligt.

 

Dom får väl hänga på vad dom vill, det är en annan debatt. Jag antar att du skulle ogilla om england eller USA ville köpa Gripen också?? De kan ju också tänkas hänga kärnvapen.

Innan vi börjar oroar oss över trädkramarna i riksdagen får vi tydligen argumentera för att trädkramarna här på forumet skall komma in i matchen :blink:

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Skulle det ens gå? Att hänga på aldrig så taktiska kärnvapen på en Gripen? Har inte den här flygmaskinen lite väl kort räckvidd för att man ska känna sig sugen på att använda den som plattform för kärnvapen. Om man inte är alldeles vansinnigt desperat; men då kan man ju lägga kärnvapnen i en Scanialastbil.

 

När Sverige utvecklade vårt kärnvapenprogram projekterades för ett speciellt bombplan. Jag har sett någon skiss på det, det såg ut som en svullen Viggen. Tanken var väl att man skulle kunna flyga rätt långt in i Ryssland för att släppa bomberna där.

Link to comment
Share on other sites

När Sverige utvecklade vårt kärnvapenprogram projekterades för ett speciellt bombplan. Jag har sett någon skiss på det, det såg ut som en svullen Viggen. Tanken var väl att man skulle kunna flyga rätt långt in i Ryssland för att släppa bomberna där.

Antar att du syftar på A 36, ett projekt av SAAB. Vet att jag hittat bättre info och bilder tidigare, men hittar inte tillbaks dit. Räckvidden skulle vara en enkel resa till S:t petersburg och med lite tur tillbaks ut på internationellt vatten innan soppan tröt.

 

x_a36.gif

[Klicka för större bild]

Link to comment
Share on other sites

Pakistan har redan utvecklat kärnvapen som man kan bestycka flygplan med, detta var under 80-talet då man räknade med att ryssarna skulle anfalla genom Afghanistan, man använde sig utav Mirage, A-5 och senare F-16 för dessa roll.

Man nu använder man enbart markbaserade ballistiska missiler som man utvecklat med hjälp av Frankrike, Kina och N. Korea.

 

1. HATF-I/IA

 

System: Hatf-I/IA

Alternative Name: -

Type: BSRBM

Range: 80/100 km (50/62 miles)

Payload: 500 kg

Warhead: Single Conventional HE

Propellant Fuel: Solid

Guidance System: Unguided

Velocity: -

Apogee: -

CEP: 250 m

Stage(s): 1

Height: 6.000 m

Diametre: 0.550 m

Weight: 1,500 kg (lift-off)

Developer: KRL

Total tests: 2

Test Dates:

??.01.1989 (Hatf-1)

??.??.1992?(Hatf-1)

07.02.2000 (Hatf-IA)

Launch Location(s): Unknown

Status: Deployed

 

2. HATF-2 ABDALI

 

System: Abdali-1

Alternative Name: Hatf-II

Type: SRBM

Range: 180 km (108 miles)

Payload: 500 kg

Warhead: Single Conventional HE

Propellant Fuel: Solid

Guidance System: Inertial

Velocity: -

Apogee: -

CEP: 250 m

Stage(s): 1

Height: 9.750 m

Diametre: 0.550 m

Weight: 2,520 kg - 3,000 kg (lift-off)

TEL: ? (mounted on vertical rail launcher)

Developer: NDC

Test Dates: 03.07.1997, 28.05.2002, 26.03.2003

Launch Location(s): Sonmiani, District Lasbela, Balochistan

Status: Deployed, Under Production

 

3. HATF-3 GHAZNAVI

 

System: Ghaznavi-1

Alternative Name: Hatf-III

Type: SRBM

Range: 290 km (180 miles)

Payload: 500 kg

Warhead: Single Conventional/Nuclear

Propellant Fuel: Solid

Guidance System: Inertial

Velocity: -

Apogee: -

CEP: 250 m

Stage(s): 1

Height: 8.5 m (9.64 m?)

Diametre: 0.8 m

Weight: 4,000 kg (launch)

TEL: 8x8 MAZ-543

Developer: PMO

Test Date(s): 26.05.2002, 03.10.2003 (at 0842 hrs PST or 0342 hrs GMT)

Launch Location(s): Sonmiani, District Lasbela, Balochistan

Status: Undergoing Testing

 

4. HATF-4 SHAHEEN-1

 

System: Shaheen-1

Alternative Name: Hatf-IV

Type: MRBM

Range: 750 km (430 miles)

Payload: 1,000 kg

Warhead: Nuclear

Propellant Fuel: Solid

Guidance System: Terminal

Velocity: -

Apogee: -

CEP: 50 m

Stage(s): 1

Height: 9.100 m

Diametre: 1.000 m

Weight: 6,200 kg (lift-off)

TEL: 8x8 MAZ-543 (modified)

Developer: NDC

Test Dates: Static engine tests: 1997, 1998. Flight tests: 15.04.1999 (at 0958 hrs PST or 0458 hrs GMT ) over 450 km, flight time was 6 minutes, 12 seconds, 04.10.2002 (at 0830 hrs PST or 0230 hrs GMT), 08.10.2002, 08.10.2003 (at 0813 hrs PST or 0313 GMT) (ground-burst test of warhead), 14.10.2003 (air-burst test of warhead)

Launch Location(s): Sonmiani, District Lasbela, Balochistan

Status: Deployed (06.03.2003), Under Production

 

5. HATF-5 GHAURI-I

 

System: Ghauri-I

Alternative Name: Hatf-V

Type: MRBM

Range: 1,500 km (930 miles)

Payload: 700 kg (1,547 lbs.)

Warhead: 15 to 35 kT Nuclear

Propellant Fuel: Liquid - TM 185 (20% High Octane Jet Fuel, 80% Kerosene), AK-27I Oxidizer (27% N2O4, 73% HNO3), Iodium Inhibitor

Guidance System: Inertial

Velocity: -

Apogee: 350 km

CEP: 250 m/820 ft at 1,500 km

Stage(s): 1

Height: 15.852-16.000 m

Diametre: 1.320-1.350 m

Weight: 16,000 kg (16 tonnes), 14,000 kg (14 tonnes) (fuel)

TEL: 6x4 (prime-mover with 8-wheel trailer)

Developer: KRL

Total tests: 4

Test Dates:

06.04.1998 Details: Covering 1,100 km/682 miles in 9 minutes, 58 seconds

25.05.2002

29.05.2004

04.06.2004

Launch Location(s): 06.04.1998 Test: Malute, Tilla Jogian, District Jhelum, Punjab; 25.05.2002 Test: Dallana, District Dera Ghazi Khan, Punjab near the Suleiman Range, monitoring station was set up at Basti Jarh, 6 km from the launch site on the D.G. Khan-Quetta Road

Status: Deployed (08.01.2003) with Pakistan Army's 47th Artillery Brigade, Under Production

 

6. HATF-6 GHAURI-2

 

System: Ghauri-II

Alternative Name: Hatf-VI

Type: MRBM

Range: 2,000/2,300 km (1,240/1,440 miles)

Payload: 1,000/700 kg

Warhead: Single Nuclear

Propellant Fuel: Liquid

Guidance System: -

Velocity: -

Apogee: 350 km

CEP: 250 m

Stage(s): 1

Height: 18.000 m

Diametre: 1.320-1.350 m

Weight: 17,800 kg

TEL: 6x4 (prime-mover with 8-wheel trailer)

Developer: KRL

Test Dates: 14.04.1999 (covering 1,150 km)

Launch Location(s): Malute, Tilla Jogian, District Jhelum, Punjab

Status: Operationalized, Under Production

 

7. HATF-7 Shaheen-2

 

System: Shaheen-2

Alternative Name: None

Type: IRBM

Range: 2,500 km (1,500 miles)

Payload: 1,000 kg

Warhead: Nuclear

Propellant Fuel: Solid

Guidance System: Terminal

Velocity: -

Apogee: -

CEP: 50 m

Stage(s): 2

Height:

Diametre:

Weight:

TEL: 12x4

Developer: NDC

Test Date(s): Not Flight Tested, warhead tested in 2003,

Launch Location(s): Not Applicable

Status: Awaiting Testing

 

8. HATF-8 GHAURI-III

 

System: Ghauri-III

Alternative Name: Hatf-VII?

Type: IRBM

Range: 3,500 km

Payload: 1,000/700 kg

Warhead: Nuclear

Propellant Fuel: -

Guidance System: -

Velocity: -

Apogee: -

CEP: 250 m

Stage(s): 2

Height:

Diametre:

Weight:

TEL: ?

Developer: KRL

Test Date(s): Not Flight Tested, 29.09.1999 (static engine test)

Launch Location(s): Static engine test was carried out at Kahuta, District Rawalpindi, Punjab, flight test was postponed after being scheduled for launch from Mankera, District Mianwali, Punjab on 28.05.2002,

Status: Under Research & Development

Link to comment
Share on other sites

Guest järv

Man skjuter väl fortfarande taktiska kärnvapen med haubits (Frankrike?)? Så räckvidden är mer än tillräcklig. Dessutom så är ju versionerna av Gripen som skulle bli aktuella lufttankningsbara vilket gör det till ett väldigt uthålligt plan helt plötsligt..

 

 

OT:

 

Fanns det inte någon air-to-air tactical nuke under kalla krigets glada dagar?

Link to comment
Share on other sites

Fanns det inte någon air-to-air tactical nuke under kalla krigets glada dagar?

Det skapades mycket märkliga ting under kalla kriget, och mycket riktigt utveckade USA minst en version av jaktrobot med kärnvapenstridsspets, Douglas MB-1/AIR-2 Genie med en laddning på 1,5 kiloton, avsedd att bekämpa större formationer av fientligt bombflyg. Flera flugor i en riktigt stor smäll så att säga. Herrejösses.

Link to comment
Share on other sites

Fanns det inte någon air-to-air tactical nuke under kalla krigets glada dagar?

Det skapades mycket märkliga ting under kalla kriget, och mycket riktigt utveckade USA minst en version av jaktrobot med kärnvapenstridsspets, Douglas MB-1/AIR-2 Genie med en laddning på 1,5 kiloton, avsedd att bekämpa större formationer av fientligt bombflyg. Flera flugor i en riktigt stor smäll så att säga. Herrejösses.

Ännu mera märkligt är att man innan man fick fram särskilda A2A-raketer med kärnvapenstridsspetsar planerade att låta egna bombplan släppa frifallsbomber med kärnvapenstridsspetsar ner på lägre flygande fientliga bombplansformationer.

 

"Man tager vad man haver"

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

Undrar om inte Pakistan är en allt för het potatis för att riksdagen ska tillåta försäljning dit. Det vore väl annars mycket positivt för de anställda på SAAB om orderboken fylls på med nya fräscha order, för vi har väl inte så många fler flygplan att leasa ut?

 

Huruvida USA kan stoppa en affär eller ej vet jag inte, men efter fjaskot med försäljning av Viggen till Indien så har väl Gripen-konsortsiet skaffat sig avtal som så långt som möjligt ska förhindra liknande problem.

 

/E

Efter FB 2004 kommer vi ha ett stort antal A/B flygplan över.....

Det framgår av första inlägget att Pakistan vill ha versionen med lufttankning, så det utesluter A/B.

Link to comment
Share on other sites

Fanns det inte någon air-to-air tactical nuke under kalla krigets glada dagar?

Det skapades mycket märkliga ting under kalla kriget, och mycket riktigt utveckade USA minst en version av jaktrobot med kärnvapenstridsspets, Douglas MB-1/AIR-2 Genie med en laddning på 1,5 kiloton, avsedd att bekämpa större formationer av fientligt bombflyg. Flera flugor i en riktigt stor smäll så att säga. Herrejösses.

Det blir lite mindre märkligt om man tänkar på att de bombplan som skulle skjutas ner hade några megaton ombord för att bomba amerikanska städer. Då vill man verkligen ha stopp på dem...

Link to comment
Share on other sites

Överhuvudtaget kan man ifrågasätta folk som förespråkar en affär till gossarna i Pakistan! Indien och Pakistan har ju inte gjort annat än varit osams, och att dom har kärnvapen gör ju inte saken bättre!

Indien har en gryende nationalism (kanonbra i världens folkrikaste land!?) och pakistan har ju rätt mycket i ryggen med USA och annat.... fy fan vilken krutdurk!!

Man kunde ju hoppas att dom gjorde nåt annat än bråkade om några sketna bergstoppar och istället satsade fem öre på att ge mat till svältande barn (som det finns gott om i båda länderna!!)

Nä fy fan va förbannad jag blir!! Både på Indien och Pakistan och dom pappskallar som förespråkar vapenförsäljning till såna idioter!!! :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Undrar om inte Pakistan är en allt för het potatis för att riksdagen ska tillåta försäljning dit. Det vore väl annars mycket positivt för de anställda på SAAB om orderboken fylls på med nya fräscha order, för vi har väl inte så många fler flygplan att leasa ut?

 

Huruvida USA kan stoppa en affär eller ej vet jag inte, men efter fjaskot med försäljning av Viggen till Indien så har väl Gripen-konsortsiet skaffat sig avtal som så långt som möjligt ska förhindra liknande problem.

 

/E

Efter FB 2004 kommer vi ha ett stort antal A/B flygplan över.....

Det framgår av första inlägget att Pakistan vill ha versionen med lufttankning, så det utesluter A/B.

Jo, det vet jag....svarade bara att det visst finns överblivna Gripar att leasa ut eller sälja.

Men Pakistan vill nog ha fabriks nya och av senaste modellen för att matcha Indiens flygvapen.

Tror inte att de kommer välja gripen, utan något Amerikanskt ;) .

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Överhuvudtaget kan man ifrågasätta folk som förespråkar en affär till gossarna i Pakistan! Indien och Pakistan har ju inte gjort annat än varit osams, och att dom har kärnvapen gör ju inte saken bättre!

Indien har en gryende nationalism (kanonbra i världens folkrikaste land!?) och pakistan har ju rätt mycket i ryggen med USA och annat.... fy fan vilken krutdurk!!

Man kunde ju hoppas att dom gjorde nåt annat än bråkade om några sketna bergstoppar och istället satsade fem öre på att ge mat till svältande barn (som det finns gott om i båda länderna!!)

Nä fy fan va förbannad jag blir!! Både på Indien och Pakistan och dom pappskallar som förespråkar vapenförsäljning till såna idioter!!! :baskerHV:

Förstår inte vad som ger dig rätt att moralisera. Alla suveräna stater har rätt att försvara sig. Köper de inte av oss så köper de någon annanstans.

 

Sketna bergstoppar? Finns ett antal sådana i Sverige också..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...