robot Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag kollade på "We were soldiers" igår. På slutet av filmen beordrar Mel Gibson: bajonett på! Jag började då fundera på hur användandet ser ut i Sveriges fm. Jag läste om ak5:an här på soldf. Där står det att det inte finns några inköpta bajonetter till den. Utan de som finns är ak4:ans bajonetter. Använder vi bajonett i strid om det uppkommer i nutid? Om vi gör det, bestämmer man själv när man vill ha bajonetten på vapnet, eller görs det på kommando? Quote
S-TANK Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Det finns som du skriver ingen bajonett till ak5:an. När man använder ak4:ans bajonett är det vid högvakt motsv. Fästet skruvas fast på bössan. Duger inte mycket mer än att se stilig ut med. Allstå ingen bajonett i strid eftersom det inte finns några... S-Tank Quote
The Swede Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Bajonett till AK5 används endast vid parad. Det är tal om att införa bajonett till AK5C men inget är väl spikat där ännu. EDIT: Pucktvåa The Swede Quote
robot Posted January 9, 2004 Author Report Posted January 9, 2004 Så det blir till att förlita sig på fältspaden med andra ord? ;) Quote
panzerkampfwagen Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Vapengurus, vad hette bajonetten som förbjöds efter vk1? Undrar om det inte hette "Fransk Bajonett" eller motsvarande... Sedd framifrån var den som ett Y och lämnade mycket svårläkta sår. Quote
Guest Lt. Payne Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Om du skulle hamna i ett skarpt läge där din chef kommendererar: BAJONETT PÅ! Eller om du och din stridspartner bedömer att situationen kräver det, då är Fi troligen för nära för att man ska hinna ladda sitt vapen. Situationerna som jag kan tänka mig att behöva använda bajonett är vid SIB, rensning, anfall och försvar. Oavsett läge, så är det ingen situation man frivilligt vill hamna i. En välslipad KLAS, en Gud som älskar dig och en överdos adrenalin är också en god hjälp i detta läge. Quote
Sir Vival Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 [fre em] Får mig osökt att tänka på en scen ur filmen "Love honor and obey": Skurk ropar under eldstrid: "Fiiix bayoneeet!!!" Motståndarskurk: "FIX BAYONET???" Skurk: bryter ihop av skatt. Obetalbart! [/fre em] Quote
EOD Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Har sett flera bilder från Irak där jänkarna står post/"riot control" med bajonett och det är väl något som jag skulle se som en anledning till att sätta bajonettfäste på ak5C/D. De flesta fattar vinken när man lägger ner pipan men... Sedan får vi ju inte glömma ett användningområde till för bajonetten, minpikning. På Ing2 fick alla på 4.komp ut bajonett av just den anledningen och jag skulle gärna se att de satts upp på utrustningslistan för alla soldater även om nu ak5:an i nuvarnade skede saknar fäste. EOD Quote
RANGERTEDDY Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Hmmm detta har nog disskuterats innan... När jag gjorde min GU så använde vi Bajonett rätt ofta vid skarpskjutningar , funkade bra med de fästen som används vid Högvakt. (Rätt säker på att de fortfarande tränar med B.) Dock så funkar det nog bättre med "orginalet". Det blev endel "närstrid" under skjutningarna så bajonetten satt bra som den gjorde på AKn, befälen var rätt uppfinnigsrika när det gällde målspelet. det e ju lite över bajonetten!! MvH Quote
Raptor Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Ja, jag har också ett vagt minne av att vi diskuterade bajonetter i en annan tråd för ett tag sedan. Hur som helst, har aldrig använt bajonett p.g.a. att jag är utbildad på AK5. Kände aldrig ett skrikande behov av den under min utbildning. Hade nog, om jag ska vara ärlig, hellre tagit en pistol som backup än en bajonett. Quote
Sir Vival Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 (edited) Hitttade denna på Tradera, inte till en 5:a men till en FNC. Inte speciellt snygg, men fyller säkert sitt ändamål. En kamrats pappa som gjort FN-tjänst i Kongo, har berättat att lokalbefolkningen hade visst respekt för deras vapen (k-pist?), men var livrädda för bajonetterna. Om det nu var k-pist så kan jag förstå det, för 94-bajonetten är tämligen rejäl! Edit: räkfingrar + Bushmills... Edited January 9, 2004 by Sir Vival Quote
Fu Dahlberg Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Det är ingen bajonett... det är ett helt svärd mend et med respekten är helt sant... Kniv gav respekt... K-pist ingen! Quote
dxl Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag är inte utbildad på bajonett och har förutom högvakt aldrig andvänt bajonett. (där fick jag dock andvänding för den men det är en helt annan historia) Men det känns lite som att det går så mycket snabbare att använda kolven på sin AK en att få in sin bajonett i kroppen på fienden för att sedan kanske inte få ut den. Men som sagt jag vet inte och jag är helt hundra på att det finns de som vet bättre här. :P Quote
Guest Triggerpuller Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Att Ak5 inte har bajonett är ju riktigt olyckligt. Vi får väl hoppas att det åtgärdas. När man står i skit upp till halsen och får eldavbrott så skulle en dylik tingest nog komma väl till pass. Sen så finns det en ganska så skrämmande psykologisk faktor förknippad med "kallt stål". Quote
Sytare Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Jag är inte utbildad på bajonett och har förutom högvakt aldrig andvänt bajonett. (där fick jag dock andvänding för den men det är en helt annan historia) Men det känns lite som att det går så mycket snabbare att använda kolven på sin AK en att få in sin bajonett i kroppen på fienden för att sedan kanske inte få ut den. Men som sagt jag vet inte och jag är helt hundra på att det finns de som vet bättre här. :P Och så kör ni stålet i magen på bolsjeviken och sparkar av kadavret När det hölls riktiga bajonett-utbildnignar (på min farfars tid) så visste man precis hur man skulle använda den och undvek att den fastnade. Tydligen så har denna gamla visdom för länge sen gått till spillo. Quote
JTS Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 En bajonett fastnar inte. Man har ju ett ganska gra grepp om vapnet, man vrider bajonetten ett kvarts varv så blir det ingen vaakumeffekt heller. Även om man inte vrider om så är det inga problem att få ut den, det är ju bara att rycka till. Quote
Sir Vival Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 En bajonett fastnar inte.Man har ju ett ganska gra grepp om vapnet, man vrider bajonetten ett kvarts varv så blir det ingen vaakumeffekt heller. Även om man inte vrider om så är det inga problem att få ut den, det är ju bara att rycka till. Det känns betryggande att en "anställd" säger detta! :P Är det på "Heden" du huserar så får man kanske akta sig för att göra något dummt där! Quote
JTS Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Bara om du är ett påkört vildsvin. Då kanske jag kommer ut och provar lite bajonettfäktning på dig........ Quote
Sir Vival Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Bara om du är ett påkört vildsvin. Då kanske jag kommer ut och provar lite bajonettfäktning på dig........ Vad tusan! Har du talat med min "chef"? Påkört vildsvin kunde stämma bra på hennes beskrivning av mitt humör... :P Quote
JTS Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Ok, stay the f*** away från heden i så fall!! Quote
heiho Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Störst nytta av Ak4 bajonett har man, anser jag, som närstridskniv. Vi hade en del brott på fästknoppen när vi övade bajonettfäktning i lumpen. Hyffsat bra parersrång, fästgrunkan på handtaget är alldeles utmärkt till att attackera både muskler och skelett med. Knoppen ger en stor kraft på en liten yta, det kan vara användbart om man bara har bajonetten till hands och inte vill skära i folk. Vilket den för övrigt också är användbar till. Quote
Van der Kaye Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Bajonett till AK5 används endast vid parad.Det är tal om att införa bajonett till AK5C men inget är väl spikat där ännu. EDIT: Pucktvåa The Swede Bajonettfäste finns på AK5CF där AK4 bajonetten används. Men som sagt AK5CF är ju försöksvapen, så det återstår att se vad kunden vill ha i slutändan. För övrigt anserjag att AK4 bajjon är guld att ha i skogen, allt från att karva i fienden till inbrytning i guldburkar... MVH Van der kaye Quote
Knekt Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Eller helt enkelt: det är bra att soldaten har tillgång till en bra kniv. Även om just det inte diirekt är poppis i en del områden. Quote
breach Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 tacka vet jag bajonettet till Karbin M/1894 som vi hade när det var Beriden Högvakt, 30 cm kärlek! Quote
Harald Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Tänk på att bajonetten skall slipas rätt så den inte fastnar. Det får inte vara för låg gradvinkel på eggen om jag mins rätt. I övrigt så fann britterna bajonetten användbar under falklandskriget 1982. Quote
JTS Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Mina herrar. för femte gången. EN BAJONETT FASTNAR INTE! oavsett gradvinkel. Quote
The Swede Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Mina herrar. för femte gången. EN BAJONETT FASTNAR INTE! oavsett gradvinkel. Vad har du för egen erfarenhet av bajonettstrid? Har ni gjort truppförsök? The Swede Quote
BUCK Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Någon som vet om det är tänkt att man skall använda ak4 bajonetten (+ den sunkiga adaptern) till ak5 vid skarpt läge ? Har iaf hört att ak4 bajonetten åker ut vid mobilisering, så det känns ju vettigt att kunna använda den också... Quote
JTS Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Mina herrar. för femte gången. EN BAJONETT FASTNAR INTE! oavsett gradvinkel. Vad har du för egen erfarenhet av bajonettstrid? Har ni gjort truppförsök? The Swede Ja, faktiskt. Har provat med monterad bajonett och i handen på en nyligen överkörd vildsvinsgalt. Gör man bara som man blivit lärd och är aggressiv så fastnar inte bladet. Det kan vara svårt att vrida runt bladet för hand, med monterad så är det inga problem. Bladet fastnar inte. (om man inte planterar det i ett elefantskulderblad :P ) Quote
Knekt Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Mina herrar. för femte gången. EN BAJONETT FASTNAR INTE! oavsett gradvinkel. Vad har du för egen erfarenhet av bajonettstrid? Har ni gjort truppförsök? The Swede Ja, faktiskt. Har provat med monterad bajonett och i handen på en nyligen överkörd vildsvinsgalt. Gör man bara som man blivit lärd och är aggressiv så fastnar inte bladet. Det kan vara svårt att vrida runt bladet för hand, med monterad så är det inga problem. Bladet fastnar inte. (om man inte planterar det i ett elefantskulderblad :P ) Intressant! Då ska man också komma ihåg att vildsvin är mycket hårdare än en människa! Quote
Recommended Posts