Lockwed Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Den här bilden hittade jag när jag glosade runt lite på nätet och det är ju en svensk soldat med originalbajonet på ak5. Quote
The Swede Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Visst är det det, en vaktsoldat från L108 Den bajonetten var dock inget som vaktpluton utrustades med från Sverige utan inköpta lokalt, främst för paradtjänst. The Swede Quote
Lockwed Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Visst är det det, en vaktsoldat från L108 Den bajonetten var dock inget som vaktpluton utrustades med från Sverige utan inköpta lokalt, främst för paradtjänst. The Swede Tack för det snabba svaret! Då slipper man ligga sömnlös och grunna på den saken Quote
LeadHead Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 OBS! detta är en allmän fråga. Hur många här har någonsin haft en utbildning i stridsteknik med bajonett? Vi hade ett kort pass med närstrid med pip-/bajonettstöt - kolvslag - skärning en kväll under högvaktsträningen på Almnäs. Som Kn I (ännu en av alla gamla I22-jägare som har hamnat på Ingbat) uttryckte det, fritt citat: "Jag vill %#@#& inte göra högvakt med soldater som inte kan driva in bajonetten i låret på en motståndare." Quote
Yxgubbe Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Jag vill minnas att vi hade lite utbildning med bajonettstrid med kpist när jag gjorde värnplikten 1980-81. Och när vi åkte ner till Libanon 1989 ingick bajonetten i utrustningen tillsammans med kpisten. Där (i Libanon) låg bajonetten, åtminstone för min del, kvar i skåpet under hela tiden, utan att behövas. Quote
Fu Kjellberg Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Den här bilden hittade jag när jag glosade runt lite på nätet och det är ju en svensk soldat med originalbajonet på ak5. Titta en gotlänning från vaktpluton. Även samma kille på So03 Andra från vänster översta raden. Ajabaja Levin. Fingret på avtryckaren. Quote
Animal Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 (edited) Jag vill minnas att vi hade lite utbildning med bajonettstrid med kpist när jag gjorde värnplikten 1980-81.Och när vi åkte ner till Libanon 1989 ingick bajonetten i utrustningen tillsammans med kpisten. Där (i Libanon) låg bajonetten, åtminstone för min del, kvar i skåpet under hela tiden, utan att behövas. Jag var oxå nere i Libanon -89 (L100), men inte fasen fick vi med oss nåra bajonetter (hade kpist). Såg heller inga som hade, bortsett från gänget som höll på med vapendrill. Fick bara den där blåa morakniven... Under lumpen fick vi visserligen ut den, men ingen utbildning skedde med bajonett. Edited September 8, 2004 by Animal Quote
Yxgubbe Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Ja, transportkompaniet på 102'an fick i alla fall ut "svärdet". Det låg i sin plastpåse och tog plats hela missionen. ;) Och jag tror att vi dessutom bara fick ut de "vanliga rödskaftade" Mora-knivarna... Med lite tur har man ju senare lyckats lägga vantarna på en av de blå Reindeer-knivarna Quote
Animal Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Jaha, där ser man... Då borde vi ha roterat mot varandra... låg oxå på transport (tunga), fast på 100:an. Har dock kvar min blåa... Quote
Recommended Posts