Charlie Spartan Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Föredrar Bajonetten till M16 (M9) Praktiskt litet blad på ca 30 cm med sågtandad översida. Monterad på vapnet är det få som vill käfta med dig, He He (egen erfarenhet från Kosovo). Den går även att använda till att klippa upp taggtråd med. Kort och gott ett mycket praktiskt verktyg, bättre än AK 4 bajonetten. Rick Quote
JTS Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Den är riktigt grym. Jag vill ha en. Quote
Sytare Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 För en stackars oinvigd, hur ser Ak 4-bajonetten ut? Bild tack... Quote
Sytare Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 (edited) Hmmm... Nu när jag sett objektet i fråga så kan jag meddela av erfarenhet att det är en sjudjävla jaktkniv ;) EDIT: När jag räknade efter, det är inte så många av i jaktlaget, men den förekommer. Edited January 10, 2004 by Tollen Quote
Guest Triggerpuller Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Enligt en skotte jag talade med i Nijmegen förra sommaren så skulle en pluton ur 1st Bn Black Watch ha kört ett bajonettanfall vid tagandet av Basra. Skottarna verkar ju minst sagt ha en förkärlek för att gå på marsch med kalla stålet! Mt Tumbledown etc. Quote
Guest Hobby Samurajen Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 (edited) Vapengurus, vad hette bajonetten som förbjöds efter vk1? Undrar om det inte hette "Fransk Bajonett" eller motsvarande... Sedd framifrån var den som ett Y och lämnade mycket svårläkta sår. Är verkligen Y bajonetten Förbjuden?? eller har ingen sagt till kineserna? För jag har en fällbar kinesisk spikBajonett som skruvas fast på Kalasnikoven... Edited January 11, 2004 by Hobby Samurajen Quote
Sytare Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Enligt en skotte jag talade med i Nijmegen förra sommaren så skulle en pluton ur 1st Bn Black Watch ha kört ett bajonettanfall vid tagandet av Basra. Skottarna verkar ju minst sagt ha en förkärlek för att gå på marsch med kalla stålet! Mt Tumbledown etc. Dom kan inte vara riktigt kloka! Kör dom i kilt fortfarande? fast å andra sidan, frågar man efter en psykolog i Skottland så pekar dom bara på närmaste ölkran... Quote
Fk Fjellman Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Föredrar Bajonetten till M16 (M9) Praktiskt litet blad på ca 30 cm med sågtandad översida. Monterad på vapnet är det få som vill käfta med dig, He He (egen erfarenhet från Kosovo). Den går även att använda till att klippa upp taggtråd med. Kort och gott ett mycket praktiskt verktyg, bättre än AK 4 bajonetten. Rick Mmm... man kanske ska skaffa sig en sån... passar ju på min fina hagelbrakare... //Sgt Fjellman Quote
Sir Vival Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Vapengurus, vad hette bajonetten som förbjöds efter vk1? Undrar om det inte hette "Fransk Bajonett" eller motsvarande... Sedd framifrån var den som ett Y och lämnade mycket svårläkta sår. Är verkligen Y bajonetten Förbjuden?? eller har ingen sagt till kineserna? För jag har en fällbar kinesisk spikBajonett som skruvas fast på Kalasnikoven... Här är en bild på en i alla fall... Quote
Arox Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Visst fan finns bajje till AK5. hade jag iaf.. på högvakten... eller har jag drömmt mig igenom dessa fyra veckor av nötande med den på och av? Quote
Groaghach Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Är det ngn som vet vad bajonetten till K-pist m/45C hette? Quote
2Sharp Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Visst fan finns bajje till AK5. hade jag iaf.. på högvakten... eller har jag drömmt mig igenom dessa fyra veckor av nötande med den på och av? Om du hade läst tråden så hade du inte behövt fråga... Hett tips Quote
69:an Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 BAJONETT!!! OT: Hahahaha gick in på länken och han som leder budgivningen på tradera kallar sig för ssg ranger....hahahaaha. OT slut Personligen tycker jag att det fästet/adaptern till AK5:an för bajonett m/AK4 verkar lite klent och om jag inte missminner mig så är det gjort i aluminium! Någon mer än jag (iofs bara högvakt) som haft problem med sitt fäste? //C Quote
Sir Vival Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Någon mer än jag (iofs bara högvakt) som haft problem med sitt fäste? Om det är ett slitet fäste, eller om det inte sätts fast som det ska/spänns åt, så är det ingen liten risk att bajonetten ramlar i backen, eller i vart fall på sned (vilket ser l*dermässigt ut). Det är en "exercismässig" nödlösnig. Quote
Sg Joker Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Jag tycker bajonetten till SA80 verkar lite respektingivande.. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...item=2216383238 Quote
KD803 Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Är det ngn som vet vad bajonetten till K-pist m/45C hette? Bajonett m/14. Egentligen framtagen till karbin m/94-14. Quote
Groaghach Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Är det ngn som vet vad bajonetten till K-pist m/45C hette? Bajonett m/14. Egentligen framtagen till karbin m/94-14. Tackar, tackar. Quote
2Sharp Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Jag tycker bajonetten till SA80 verkar lite respektingivande.. Kanske förutom att den har ett blad som är offset från centrum av handtaget är klumpig pga fästanordningen till vapnet, är i helmetall vilket är lagom bekvämt i kyla... Även M9 bajonetten tycker jag inget vidare om, stor, tung och klumpig, de tidigare 9M bajonetterna var kända för att gå sönder, det skall ha rättats till på senare versioner iofs.. väl brant eggvinkel, sågtandningen på ryggen duger till metalla, inte trä något vidare. Hela paketet med balja och bajonett tycker jag blir otroligt klumpigt och slängigt. Dock är den säkert en av de bättre kompromisserna mellan bajonett och fältkniv, definiteivt bättre än Ak4'ans bajonett eller den tidigare M7 bajonetten. Men, smaken är ju givetvis annorlunda Quote
Ing Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Det har pratats en del om att bajonetten kan fastna när man sticker med den. Det kan ju aldrig vara något positivt. Varför i hela friden gör man då en sågtandad rygg på den? Så mycket kan det ju aldrig vara värt, målet med en bajonett måste väl vara att den ska användas som just... bajonett, och inte såg? Quote
2Sharp Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Det har pratats en del om att bajonetten kan fastna när man sticker med den. Det kan ju aldrig vara något positivt. Varför i hela friden gör man då en sågtandad rygg på den? Så mycket kan det ju aldrig vara värt, målet med en bajonett måste väl vara att den ska användas som just... bajonett, och inte såg? Jag tror, som tidigare nämnts, att risken att bajonetter fastnar i en kropp är obefintlig, dock kan den säkert fastna i kläder, utrustning etc. Anledningen att man satt sågatandning är väl att de gör ett försök att anpassa den som ett fältverktyg? Ex: M9 bajonetten ser ju mer ut som en kniv än en bajonett. En av anledningarna att man har satt tandning på knivar har varit för att man skall kunna "såga"/slita upp kroppen på div. flygfarkoster vilket för mig känns rätt osannolikt, men jag har ehller aldrig försökt. Rep, särskilt blöta kan vara ett annat tillämpningsområde där jag tycker att sågtandning är bra. Quote
Ing Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 nä, jag kan mycket väl tänka mig att en vanlig, slät bajonett inte fastnar, men med sågtänder på ryggen av bladet borde problemet plötsligt kunna uppstå MYCKET lättare. Alltså.. har man inte andra knivar med sig ändå? ;) "Såga upp" vet jag att brandkåren gör, men bara med bilrutor (som är laminerade). Kanske fungerar likadant på andra fordon också...vilket behov! Quote
A2Keltainen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Jag tror, som tidigare nämnts, att risken att bajonetter fastnar i en kropp är obefintlig, dock kan den säkert fastna i kläder, utrustning etc. Jag är personligen beredd att ta den risken med tanke på de fördelar en bajonett ger i viss strid. Jag vill bland annat ha möjligheten att sticka fiender som ser döda ut med den för att kolla att de är döda på riktigt, och inte bara simulerar döingar för att i något olämpligt ögonblick meja ned mig och min trupp. Sticker man i halsen så borde det inte vara så stor risk att bajonetten fastnat i varken utrustningen eller kroppen, och då slås även fienden snabbt ut om det skulle visa sig att han simulerat död. Bajonetten ger även en psykologiskt fördel i mina ögon, då den är mer "konkret" ur våldssynvinkel än skjutvapen. Vad jag menar med detta är att de flesta människor förmodligen på "gutlevelnivå" direkt får en känsla av att de inte vill ha bajonetten i magen när de ser den. Däremot så ser jag ingen nytta för sågtandningar och liknande på bajonett. Jag vill bara ha något gjort av segt stål att sticka med och som även fungerar som en kniv. Quote
2Sharp Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Jo, men just i hud/kött/ben så lär det inte spela någon roll om bajonetten är tandad eller inte, kroppen är späd när det kommer till slipat, kallt stål.. Jag tycker också att behovet att kunna slita upp kroppen på en flygfarkost känns som ett mycket ovanligt alternativ, men så skall det tydligen vara. Säkert fanns det fler saker som man också kan/kunde använda tänderna på ryggen till som var med i kravspecen. Quote
Sillen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Har man inte tandat bajonetten för att få större verkan i fienden också? Drar mig till minnes en scen i "På västfronten intet nytt" när det kommer nya rekryter som har tandat sina bajonetter, efter uppmaning av sina grundutbildare. Veteranen upplyser att ingen vid fronten gör så och att motståndaren kommer sticka ut hans ögon om han blir tillfångatagen med en sån bajonett. Quote
Sir Vival Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Det har pratats en del om att bajonetten kan fastna när man sticker med den. Det kan ju aldrig vara något positivt. Varför i hela friden gör man då en sågtandad rygg på den? Så mycket kan det ju aldrig vara värt, målet med en bajonett måste väl vara att den ska användas som just... bajonett, och inte såg? Jag tror, som tidigare nämnts, att risken att bajonetter fastnar i en kropp är obefintlig, dock kan den säkert fastna i kläder, utrustning etc. Anledningen att man satt sågatandning är väl att de gör ett försök att anpassa den som ett fältverktyg? Ex: M9 bajonetten ser ju mer ut som en kniv än en bajonett. En av anledningarna att man har satt tandning på knivar har varit för att man skall kunna "såga"/slita upp kroppen på div. flygfarkoster vilket för mig känns rätt osannolikt, men jag har ehller aldrig försökt. Rep, särskilt blöta kan vara ett annat tillämpningsområde där jag tycker att sågtandning är bra. På den gamla USAF-kniven var tandningen på ryggen till plexihuven, men fungerar bra på masonit (nu minns jag inte om även USA hade fpl med träbeklädnad eller om det mest var engelska). Den fungerar även på glasfiberarmerad epoxi. Quote
Vacon Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Amerikanska armén använder sig av bajonetter i Irak. Quote
FK H Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Situationer jag skulle vilja kommendera bajonett på vid är: - SIB - Bevakningsuppgifter då det finns civilpersoner i närområdet. - Strid/patrullering i tät skog Quote
Knekt Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Situationer jag skulle vilja kommendera bajonett på vid är: - SIB - Bevakningsuppgifter då det finns civilpersoner i närområdet. - Strid/patrullering i tät skog Med andra ord: alltid utom vid vattenövergång? Quote
FK H Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Med andra ord: alltid utom vid vattenövergång? Ja ungefär. Korta stridsavstånd, snabbt uppdykande fiender, risk för plötslig sammanstöt eller då du hellre vill sätta bajonetten i låret än skjuta genom en lunga på en civilist som skall omhändertas/avlägsnas/avvisas och plötsligt förvandlas till ett hot du måste värja dig för. Quote
Recommended Posts