Chaplain Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Efter allt som sagt om bajonetten. Den är nog mäst till för att vara moralhöjande för brukaren, i dagens läge. Och moralsänkande på "fientliga" civila ligistet man kan möta under vakttjänst. Dock under wwII dödades fler amerikanska soldater med svärd (samurai) än av bajonetter. Och nog är bajonetten till karbin och kpist imponerande, men kolla den till karbin m/(18)67-89! Går att ta tre fi i en stöt. Quote
Groaghach Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Efter allt som sagt om bajonetten. Den är nog mäst till för att vara moralhöjande för brukaren, i dagens läge. Och moralsänkande på "fientliga" civila ligistet man kan möta under vakttjänst. Dock under wwII dödades fler amerikanska soldater med svärd (samurai) än av bajonetter. Och nog är bajonetten till karbin och kpist imponerande, men kolla den till karbin m/(18)67-89! Går att ta tre fi i en stöt. Ngn som har en bild? Quote
BUCK Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 (edited) Här finns det mesta man vill veta om bajonetter Webpage edit: fixa länken Edited January 28, 2004 by BUCK Quote
Groaghach Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Klart intressant hemsida. Många bra bilder. Quote
Chaplain Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 Bajonetten jag särskilt tänkte på är den till Remington. Tack för bra länk! Quote
zaitoh Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 En sak jag undrar över är varför i helvete bajonetten är vertikalt monterad. Inte nu för att det spelar så särskilt stor roll, men jag vill i alla fall applicera bajonetten i fi som jag skulle gjort med svärd och kniv - dvs längs med revbenen och inte vinkelrätt mot dem. Har iofs inte fått bajonettutbildning i lumpen, men då vi övade med bajonetter under intron i HV så skulle akn inte vridas utan föras rakt fram. När jag gjorde det fick jag naturligtvis skäll eftersom det inte stod så i reglementet - men kan det vara så att felet berodde på att det var en fänrik som stod och gormade? Kanske ngn här som kan svara mig på varför konstruktionen ser ut som den gör, får jag ser ingen fördel alls med nuvarande utformning. Quote
JTS Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 En sak jag undrar över är varför i helvete bajonetten är vertikalt monterad. Inte nu för att det spelar så särskilt stor roll, men jag vill i alla fall applicera bajonetten i fi som jag skulle gjort med svärd och kniv - dvs längs med revbenen och inte vinkelrätt mot dem. Har iofs inte fått bajonettutbildning i lumpen, men då vi övade med bajonetter under intron i HV så skulle akn inte vridas utan föras rakt fram. När jag gjorde det fick jag naturligtvis skäll eftersom det inte stod så i reglementet - men kan det vara så att felet berodde på att det var en fänrik som stod och gormade? Kanske ngn här som kan svara mig på varför konstruktionen ser ut som den gör, får jag ser ingen fördel alls med nuvarande utformning. Den är monterad som den är pga. att man skall kunna hugga med den i både nedåt och uppåtgående rörelser. Man kommer utan problem att kunna driva en bajonett genom revben även om den är på "fel" håll. Det sköter kraften i anfallet om. Quote
zaitoh Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 Och vad för effekt ger en skärande rörelse med en oslipad egg...? Quote
Ing Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 Och vad för effekt ger en skärande rörelse med en oslipad egg...? Uh.. slipa bajonetten, lilla du. Quote
JTS Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 Och vad för effekt ger en skärande rörelse med en oslipad egg...? För det första så är det en myt att bajonetter måste vara oslipade. För det andra: Prova själv med din Ak 4 och bajonetten. Montera den och hugg neråt i en vattenmelon. Se vad som händer. Quote
zaitoh Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 Ok, om den ska vara skarpslipad då kan jag nästan köpa det hela. Gillar iofs inte alls tanken på att hugga med ak då den har för stor massa, är jävligt felbalancerad för detta samt att det är lögn i fan att få till en skärande (i stället för huggande) rörelse som ska leta sig igenom lager på lager av kläder. Men varför lärs pipstöt ut som det görs då? Eller kanske en bättre fråga - finns det någon som lärt sig att rotera vapnet innan bajonetten ska in i bröstkorgen? Quote
JTS Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 (edited) Ok, om den ska vara skarpslipad då kan jag nästan köpa det hela. Gillar iofs inte alls tanken på att hugga med ak då den har för stor massa, är jävligt felbalancerad för detta samt att det är lögn i fan att få till en skärande (i stället för huggande) rörelse som ska leta sig igenom lager på lager av kläder. Men varför lärs pipstöt ut som det görs då? Eller kanske en bättre fråga - finns det någon som lärt sig att rotera vapnet innan bajonetten ska in i bröstkorgen? Man hugger neråt mot öron, ansikte, hals och skuldra, man river uppåt mot ben och skrev. Inga problem att komma igenom de lagren med kläder. Som jag skrev tidigare så kommer du utan problem igenom revben med bajonetten monterad så som vi har den. Du får så mycket kraft och tyngd bakom stöten att det inte är några problem. Alltså behöver man inte vrida några vapen. Edit: I det nya närkampspaketet så lärs pipstöt ut med ca 45 graders lutning. om man är högerskytt lutar man utkastarhålet en smula uppåt. Edited February 1, 2004 by jake the snake Quote
vargen Posted February 9, 2004 Report Posted February 9, 2004 Är det någon som vet var man kan hitta instruktioner för hur man använder en bajonett i strid. Quote
Chaplain Posted March 3, 2004 Report Posted March 3, 2004 (edited) Kan inte låta bli att försöka blåsa lite liv i tråden igen. Varsågod. Hur man genomför bajonettanfall: IV. Tjänsten i fält. Soldatinstruktion infanteriet 1922 års upplaga § 60. Bajonettstrid. Vid bajonettstrid skall soldaten manhaftigt angripa och nedgöra fienden. Då »anfall med bajonett» kommenderas - bajonetten skall vara påsatt -tager soldaten i handen gevär, därest geväret icke redan bäres så, och förflyttar sig med ökad marschhastighet eller på sarskilt kommando i språngmarsch. På »gå på-marsch» rusar han under kraftiga hurra- rop in på, fienden och angriper denne med bajonetten. Då under anfallsstrid signaleras »marsch framåt», är detta tecken till, att bajonettanfall skall inledas och av de främsta avdelningarna slutligt förberedas genom att dessa stegra sin eld till det yttersta. Längre tillbaka varande avdelningar framrycka, därest de icke kunna göra fullt verksamt bruk av sina vapen, till de närmast fienden befintliga. Då sedermera »generalmarsch» slås (blåses), kommenderas anfall med bajonett, och bajonettanfallet utföres; framryckningen sker härvid med underavdelningarna i regeln i skyttelinje eller ordnade på annat lämpligt sätt. Frågor? Repitera! Verkställ! Edited March 3, 2004 by Chaplain Quote
Phaser Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Ok, om den ska vara skarpslipad då kan jag nästan köpa det hela. Gillar iofs inte alls tanken på att hugga med ak då den har för stor massa, är jävligt felbalancerad för detta samt att det är lögn i fan att få till en skärande (i stället för huggande) rörelse som ska leta sig igenom lager på lager av kläder. Men varför lärs pipstöt ut som det görs då? Eller kanske en bättre fråga - finns det någon som lärt sig att rotera vapnet innan bajonetten ska in i bröstkorgen? Man hugger neråt mot öron, ansikte, hals och skuldra, man river uppåt mot ben och skrev. Inga problem att komma igenom de lagren med kläder. Som jag skrev tidigare så kommer du utan problem igenom revben med bajonetten monterad så som vi har den. Du får så mycket kraft och tyngd bakom stöten att det inte är några problem. Alltså behöver man inte vrida några vapen. Edit: I det nya närkampspaketet så lärs pipstöt ut med ca 45 graders lutning. om man är högerskytt lutar man utkastarhålet en smula uppåt. Håller med, går igenom det mesta ;) Använd vapnets egen tyngd och hastighet så blir reultatet bra. Finns andra fulingar utan vapen, men det tar vi på fält istället. /Phaser Quote
Panzerschreck Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 citat från killar som kunde det här med krig. "Few men are killed by the bayonet, many are scared by it. Bayonets should be fixed when the fire fight starts" - General George Patton Jr, "War as I knew it" 1947 "The bullet is a mad thing; only the bayonet knows what it is about" - Field Marshal Prince Aleksandr V. Suvorov, "The science of victory" 1796 "The bayonet has always been the weapon of the brave and the chief tool of victory" - Napoleon Bonaparte Quote
Torak Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Enligt en skotte jag talade med i Nijmegen förra sommaren så skulle en pluton ur 1st Bn Black Watch ha kört ett bajonettanfall vid tagandet av Basra. Skottarna verkar ju minst sagt ha en förkärlek för att gå på marsch med kalla stålet! Mt Tumbledown etc. Dom kan inte vara riktigt kloka! Kör dom i kilt fortfarande? fast å andra sidan, frågar man efter en psykolog i Skottland så pekar dom bara på närmaste ölkran... Tja, de har ju fortfarande sghien dubh (eller hur tusan de stavar det den har manaden) i sockan till kilt. Och ja, de ar tokiga. (En av mina vanner ar i OTC i Skottland, och de har kilt till finuniform. Och om de misstanker att man har underbyxor under kilten sa kollar de, for det far man icke ha....) Quote
UAV Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Med en skarp kniv framtill på bössan lovar jag att jag att jag hade stuckit eller skurit mig själv inom tio minuter i skarpt läge. Bajonetten måste vara ivägen nåt alldeles otroligt. Vidare snackas det ofta om att vässa KLAS. Själv gjorde jag inte detta under värnplikten då det hände att dessa trillade ner från skåpen och slog folk i huvudet. Dessutom kan den säkert skada lk100 som den är fäst vid eller varför inte bäraren av ryggsäcken. Quote
Erik_G Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Med en skarp kniv framtill på bössan lovar jag att jag att jag hade stuckit eller skurit mig själv inom tio minuter i skarpt läge. Bajonetten måste vara ivägen nåt alldeles otroligt. Vidare snackas det ofta om att vässa KLAS. Själv gjorde jag inte detta under värnplikten då det hände att dessa trillade ner från skåpen och slog folk i huvudet. Dessutom kan den säkert skada lk100 som den är fäst vid eller varför inte bäraren av ryggsäcken. Jag tror du kan ha missuppfattat litegranna hur man bär sitt vapen. Du ser, pipan, det är den farliga änden, den ska peka mot fienden. Det är där bajonetten ska sitta, om det är beordrat att den skall vara monterad. Jag blir orolig om du måste fram o pilla vid mynningen på ett skarpladdat vapen. Räcker det inte med en hand på pistolgreppet och en på handskyddet? :P Slipa KLAS? Får man det? Är inte det otillåtet modifierande av kronans mtrl? Tror inte KLAS behöver slipas under värnplikten heller, för det är inte meningen att B-styrkorna ska få med sig kroppsdelarna hem i en påse. I skarpt läge har ni ändå inte tid att låta spadarna ligga i logementen o skräpa. Dessutom ska hjälm bäras :P Slutligen, vapen, alla vapen, om det så är Ak 5, bajonett eller spade, är farliga. Bara träning och åter träning gör dem farligare för fienden än för brukaren Kunde inte låta bli att vara lite elak mvh Erik G Quote
GC1 Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Med andra ord: alltid utom vid vattenövergång? Ja ungefär. Korta stridsavstånd, snabbt uppdykande fiender, risk för plötslig sammanstöt eller då du hellre vill sätta bajonetten i låret än skjuta genom en lunga på en civilist som skall omhändertas/avlägsnas/avvisas och plötsligt förvandlas till ett hot du måste värja dig för. jag skulle inte vilja chansa på att träffa någon i benet med en bajonett om jag var rädd för att personen skulle ge sig på mig. risken att du missar och heltplötsligt står inom armängds avstånd till den du skall ta hand om med vapnet riktat snett nedåt är för stor för min smak.... Quote
UAV Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 (edited) Ironisk som vanligt Erik_G. Min kanske något bristfälliga erfarenhet av AK5 säger mig att när man skall kräla, hoppa, skjuta springa samt fippla med bössan med en lk100 och pskott på ryggen när man dessutom är hungrig, trött och skitnödig resulterar i att en bajonett någon gång kommer i närheten av någons kroppsdelar. Men visst jag har aldrig använt en bajonett och böjer mig för den allvetande klarg. gruppchefen för pvhkpkomp. Vidare är en vass KLAS ett begrepp. Edited May 19, 2004 by UAV Quote
Erik_G Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Ironisk som vanligt Erik_G. Min kanske något bristfälliga erfarenhet av AK5 säger mig att när man skall kräla, hoppa, skjuta springa samt fippla med bössan med en lk100 och pskott på ryggen när man dessutom är hungrig, trött och skitnödig resulterar i att en bajonett någon gång kommer i närheten av någons kroppsdelar. Men visst jag har aldrig använt en bajonett och böjer mig för den allvetande klarg. gruppchefen för pvhkpkomp. Vidare är en vass KLAS ett begrepp. Man tillhör väl den ironiska generationen.. Men min poäng var att man inte bör ha bajonetten monterad hela tiden, utan bara då den tros komma till användning. Annars kan man nog lätt få lite extra ventilationshål i tältduken, på kläderna etc. Min andra poäng är att, när den är monterad, dvs i ett skarpt läge där det även är vassa och elaka 5,56 i bössan, bör man ha så pass mycket koll på var man pekar med bössan att det inte ska ske närkontakt med eventuella vassa accessoarer. (Och när vapnet ej är laddat så behandlar man ju det som det vore laddat...) Nu är jag inte någon erfaren skytteslusk, utan gjorde mina 14 månader som hangarsopare, men under de "skit under naglarna-övningar" som vi gjorde så pekade alltid vapnet bort från mig. Måste även ärligen erkänna att min kontakt med bajonetter inskränker sig till nagelpetande. Vidhåller att fredstida slipande av KLAS är onödigt. Slipning kan ske vid mobilisering. I fredstid finns yxa. Hursomhelst hade jag hellre haft en skarpslipad bajonett med mig än inget. Om inte annat kan man ju alltid öppna guldburk och peta naglarna med den (när man råkat bli sådär äckligt smutsig). Dock finner jag tanken på att använda bajonetten till det den är avsett till som fruktansvärt motbjudande. mvh Erik G Quote
scattergun Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Måste ifrågasätta det här med nyttan av att ha bajonett (alla får hoppa på mig nu!! ) annat än i skrämselsyfte för civilister. Ett vapen verkar i huvudsak genom att energi avlämnas i fiendens kropp, eller att tillräcklig sårskada tillfogas centrala blodbanan eller nervsystemet så att kollaps följer. En bajonett tillfogar i vissa fall en sådan omfattande skada, men måste ändå ses som ett dåligt vapen ur "one shot stop"-synvinkel. Hur många är det inte som blivit knivstuckna utan att märka det?! En adrenalinstinn fi lär inte bry sig speciellt mycket om att han blivit stucken lite i fläsket. Om en bajonett ska fungera ska den punktera en pulsåder, skära av en viktig muskel eller penetrera nervbanor....och det är inte så lätt att pricka sånt om folk inte samarbetar! ;) På AK5 är pipstöten det som närmast motsvarar hugget med bajonett. Vid en pipstöt avlämnas stora mängder energi i fiendens kropp, och jag är tveksam till vad som är bättre, en skarp bajonett som skär i fi utan att han märker det i stridens hetta, eller en pipa som trycker till utan att avge sårskada men istället avger energi!? ...och i SIB-miljö undrar jag om jag inte hellre har ett kort och smidigt vapen än något som bygger på längden.... Quote
eskil Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Skadan beror mycket riktigt på var man träffar med bajonetten. Var man träffar beror i sin tur på var man siktar. Med en bajonett siktar man mot tre olika träffområden: 1) Stickande rörelse mot buken mellan nedersta revbenen och bäckenet följt av ett ryck i sidled för att utvidga skadan. Vitala organ här är lever, mjälte, njurar och kroppspulsådern. 2) Stickande rörelse in mellan revbenen och sedan rakt ut igen. Måltavla här är hjära, lungor och aorta. 3) Svepande rörelse mot halsen för att skada luftstrupe och halspulsåder. Träffar man rätt kan man räkna med att fienden blir försatt ur stridbart skick tämmeligen omedelbart. Träffar man sämmre blir resultatet att man gör sin fiende mer uppretad... Quote
Stefan F Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Ang. fastnade bajonetter, som jag förstått det: Det som kan hända är att musklerna drar ihop sig och helt enkelt håller fast bladet. Ni som sett Rob Roy och kommer ihåg slutscenen. En del tyckte det var konstigt att gamle Roy kunde dra sig upp genom att hålla i klingan med händerna. Gör följande försök hemma med knivliknande föremål - EJ SKARPA KANTER (så där, nu är det inte mitt fel om ni skär er :P ) En av er håller i handtaget, den andra i "bladet", försök att enkelt dra loss "bladet". Det är mycket svårare än man kan tro. Med det i minne, betänk då hur starkt t.ex hopkrampade magmuskler kan hålla i ett blad. Är köttet dött så blir det betydligt lättare, då är det ju helt enkelt mindre motstånd ut, än in. Quote
Nifelhel Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Oj vad ni kan mycket om bajonettstrid. En vild gissning ifrån min sida, eran sammanlagda kunskap/erfarenhet utav bajonettstrid etc är lika stor som en piss i havet. Är bajonetten effektiv? Tveklöst JA!! Kolla i historieböckerna, den har använts flitigt i flera hundra år. Och den finns fortfarande kvar, om än i uppgraderad form. Så sluta diskutera och låt dem som har den använda den... jag kommer använda min om jag måste. Quote
Bamse Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Är bajonetten effektiv? Tveklöst JA!! Kolla i historieböckerna, den har använts flitigt i flera hundra år. Och den finns fortfarande kvar, om än i uppgraderad form. Så sluta diskutera och låt dem som har den använda den... Att gå i långa led mot varandra med spjut fungerade också i flera hundra år men det råkar vara så att det sker en viss utveckling också ibland! Varför inte diskutera? Är det så att du inte är intresserad så bry dig inte om att läsa eller skriva i tråden istället för att bara lägga in en onödig bild. Quote
Stefan F Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Precis, diskussionsforum tappar liksom lite av sin tjusning om man inte diskuterar. :P Sen om det är om saker som man faktiskt gjort eller inte är irrelevant. Quote
eskil Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Oj vad ni kan mycket om bajonettstrid. En vild gissning ifrån min sida, eran sammanlagda kunskap/erfarenhet utav bajonettstrid etc är lika stor som en piss i havet. Det är ganska få av oss här på forumet som har övat bajonettstrid, och ännu färre som har praktiserat det. Mina kunskaper i frågan ligger helt och hållet på det teoretiska planet. Men betyder det att vi inte ska dela med oss av den kunskap vi har till varandra? Det är ju bättre än att gå ut och pröva på varandra, eller hur? ;) Quote
GC1 Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Skadan beror mycket riktigt på var man träffar med bajonetten. Var man träffar beror i sin tur på var man siktar. Med en bajonett siktar man mot tre olika träffområden:1) Stickande rörelse mot buken mellan nedersta revbenen och bäckenet följt av ett ryck i sidled för att utvidga skadan. Vitala organ här är lever, mjälte, njurar och kroppspulsådern. 2) Stickande rörelse in mellan revbenen och sedan rakt ut igen. Måltavla här är hjära, lungor och aorta. 3) Svepande rörelse mot halsen för att skada luftstrupe och halspulsåder. Träffar man rätt kan man räkna med att fienden blir försatt ur stridbart skick tämmeligen omedelbart. Träffar man sämmre blir resultatet att man gör sin fiende mer uppretad... strålande utb i bajonetthantering! ingen som reagerar över att man behöver öva ordentligt med bajonett för att man skall klara av att använda den på rätt sätt? sedan finns ett argument till som för övrigt passar utmärkt in på bla scatterguns inlägg, om tillochmed hv och hela bankrånarsociteten utrustats med kroppsskydd borde vi inte förutsätta att våra presumtiva fiender oxå har det? vilken verkan har en bajonett mot mål som bär skyddsväst? själv tror jag att en rejäl stoppsmäll med akn i huvudet får vem sonm helsty att bli så pass desorienterad att man kan avsluta det på det ena eller andra sättet... Quote
Recommended Posts