Jump to content

Rödpunktsikte AK4

Recommended Posts

Posted
@BJE
Risken är att ett HV beväpnat med Ak 5 skulle bli ett HV som inte längre bedriver skarpskjutningar i någon större utsträckning.

Som idag då ungefär!!! :bash:

Nu vet jag inte hur det är där du bor, men i Stockholm så skjuter HV skarpt tämligen frekvent. Som jag uppfattat det så är det den nollade 7,62-am som möjliggör detta.

Beträffande Ak 5D så var det väl så att de sista Ak 5:orna som levererades tillverkades som D, dvs det var inte redan färdiga vapen som byggdes om.

• Replies 1,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

@BJE

Stopp å belägg!

Ak5D och cga5p är tillverkad utav fullängds ak5. Jag har själv fått det bekräftat ifrån fabriken. Dessutom går det att se på vapnen ifråga då dem är märkta med årtal på. Dvs det är inte nya vapen. :bash:

Edited by Nifelhel
Posted
@BJE

Stopp å belägg!

Ak5D och cga5p är tillverkad utav fullängds ak5. Jag har själv fått det bekräftat ifrån fabriken. Dessutom går det att se på vapnen ifråga då dem är märkta med årtal på. Dvs det är inte nya vapen.

Å fan, då fick man lära sig något nytt idag också.

Posted
Tycker att det låter som att du ska gå med i jönssonligan som den nye Dynamit-Harry istället för HV om du tycker om stora smällar(Vilken jävla smäll, hihi,hoho, haha) :P , vi övar väl ändå för en skarp händelse, annars kan man lika gärna ge fan i det, har man en sån inställning så kan vi ju lika gärna börja skjuta med mynningsladdade svartkrutsmusköter, tänk vilket häftigt samtida eldöppnande med både rök och knall, vilka rysningar, brrrrr, det kommer ju trots allt bara bli övningssituationer, så man kan ju lika gärna fingera allt , ge fan i låga ställningar,  stå på böghög och snacka älgjakt samt vänta på att förplägnadslottorna blivit färdig med käket, som prostatagerillan var känd för förut....

;)

Jönsonligan vore kul att vara med i :bash:. Det var iof mer skrivet för att lätta upp stämningen.

Självklart skall HV öva realistiskt men om vi övar med AK4 eller AK5 har i mina ögon mindre betydelse, de gör samma jobb. Om AK5:an gör det lite bättre låter jag vara osagt, men det är av akademisk betydelse i fredstid då resultatet av denna förbättring inte resulterar i något.

Ibland dock verkar det mer som om folk vill ha de senaste prylarna för att tillfredställa det allmänna "prylbegäret" snarare än på skäliga grunder. För HV anser jag att AK4 räcker gott och beslutet att lägga pengarna på RPS snarare än att ombeväpna till AK5 tycker jag är gott.

Posted
niben Posted den Feb 27 2004, 01:13 

Ibland dock verkar det mer som om folk vill ha de senaste prylarna för att tillfredställa det allmänna "prylbegäret" snarare än på skäliga grunder. För HV anser jag att AK4 räcker gott och beslutet att lägga pengarna på RPS snarare än att ombeväpna till AK5 tycker jag är gott.

Håller med fullständigt.

Drar mig till minnes att en tungt vägande orsak att det blev Ak 5 i försvaret var att den var billigare än att köpa in nya Ak 4or i 5.56 mm kaliber, och bedömdes lika bra som Ak4 i sin konstruktion.

Om det inte varit för priset så var Ak 4 i 5.56 mm en god kandidat som var välkänd och välbeprövad och som majoriteten redan var utbildad på.

Rick

Posted

Det är visserligen sant att en träff med 5.56 är bättre än en miss/uteblivet skott med 7.62, men man får ha med i beräkningen att en träff med 7.62 vanligtvis är bättre än en träff med 5.56. Mynningsenergin är trots allt mer än dubbelt så hög, så i termer av eldkraft är det inte uppenbart att AK5 alltid har en fördel framför AK4. Det gäller till exempel om man måste skjuta på mycket långa avstånd, eller igenom sly, små träd eller tunna husväggar, då 7.62 är klart mycket bättre än 5.56 vill jag påstå.

Den s.k. "stoppkraften" hos 7.62 är också överlägsen, vilket inte är oväsentligt när man t.ex. vaktar skyddsobjekt mot sabotörer. Detta gäller särskilt om man jämför 7.62 med den nya "miljövänliga" 5.56-ammunitionen utan bly, som enligt FMV ger mindre verkan i mjuka mål.

Posted
Alla diskussioner kring stridsvärde eller komma snabbare till skott osv gällande AK4 vs AK5 eller andra vapen är totalt överflödiga när det gäller dagens hemvärn. Vi är mycket långt från någon verklig situation så det är i övningssituation vi pratar.

:unsure: och du tycker alltså att beväringen är närmare en verklig situation eller??????????? :dong::D:D:D:D:D:D:D:D

I så fall behöver dom ju inte AK 5 heller!, det räcker nog med ett playstation om vi ska tala om "Verkliga" lägen.

Posted (edited)
Alla diskussioner kring stridsvärde eller komma snabbare till skott osv gällande AK4 

:camo: och du tycker alltså att beväringen är närmare en verklig situation eller??????????? :):clap::camo::D:D:D:D:D:D

I så fall behöver dom ju inte AK 5 heller!, det räcker nog med ett playstation om vi ska tala om "Verkliga" lägen.

Nu är ni inne på rätt spår. Visst vore det fint om Bush och Saddam skulle göra upp på PS2 i Tekken 4 :)

Nej beväringarna är inte närmare skarpt läge, men utlandsstyrkan är! Att vi har AK5 i försvaret är ju inget konstigt, vi skulle ju byta från AK4 iallafall.

Vad jag menade är vad jag tycker är ett stort problem med försvaret idag i stort. Vi satsar en jäkla massa pengar på prylar och sedan har vi knappt råd att använda dom. Vad är det för mening att ha flera hundra tiptop stridsvagnar om man under utbildning får köra 4 km och skjuta 1 skarpt skott. Vad är det för mening med all vår tiptop utrustning när vi måste sparka 1/3 av personalen?

I det perspektivet tycker jag att vi gott kan släpa på en AK4 och viss annan äldre utrustning i HV om det är det som ger oss möjlighet att öva. Hellre en AK4 i fält än en AK5 i garderoben om ni fattar vad jag menar.

PS! Helst av allt vill jag ha en G36:a för jag e prylnissen no:1 ;) DS!

Edited by niben
Posted

de argument jag framför an g vapenbyte till ak5 är högst personliga och på många sätt ekonomiskt och politiskt ogenomförbara.

idag kan man inte byta till ak5 eftersom man plöjt ner både prestige och pengar i ak4.

man kunde ha hoppats att man från politiskt håll hade haft en större framförhållning på div budgetar = tilgång på pengar o vapen hade varit känd.

man kan även hoppas att man inte från vapenutredningar kommit fram till samma slutsatser som flera här, nämligen att ak4:

låter collare

har bättre precision på större avstånd kontra stridsekonomi/amförbrukning

är bättre på att skjuta sönder väggar eftersom det är viktigt at kunna

är lättare att utbilda skyttar på jmr ak5 med hänsyn till begränsad utb tid

mfl

och därför i stort sett ombeväpnat nästan hela FM med fel vapen.......

• 1 month later...
Posted (edited)

Väcker denna tråd efter en stunds vila.

Har nyligen fått reda på att vi ( IP MDS ) kommer att få den nya knallpåken senast sent i sommar augusti/september. ev innan semestern ( vilket jag inte tror ). När kommer NI att få ut eran AK4B??

OBS!! detta är inget Aprilskämt!!!

Edited by Zeb
Posted
@404 Skenberg

Jag tillhör skaraborgsgruppen ( skövde T2 ). Fick infon av Lt E.

Skaraborgsgruppen ligger under P4... Däremot ligger huset fysiskt inne på T2...

Fick också höra detta när jag var på Kurs på Skaraborgsgruppen förra veckan... Sedan hur det blir är väl en annan sak... Men först och främst skulle skjutledare utrustas med dom, för att kunna utbilda på pangen...

Posted

Jag tillhör också MDS (Norra Smålands Gruppen) och är skjutinstruktör men har inte hört ett pip om AK4B ifrån ing2.

Men kunde Jesus :baskerPa: göra vin av vatten så kanske kanske vi får ut siktena innan 2004 är slut :clap:

Posted
@404 Skenberg

Jag tillhör skaraborgsgruppen ( skövde T2 ). Fick infon av Lt E.

Skaraborgsgruppen ligger under P4... Däremot ligger huset fysiskt inne på T2...

@Fu Dahlberg.

Helt korrekt att Skaraborgsgruppen ligger under P4. Skrev först och tänkte sen. 20 höga upphopp i rask takt till mig. När det gäller datum på RPS så är ju inget spikat ännu men den infon du och jag har fått hoppas jag att det blir av efter semestern.

Posted (edited)

De hänger på hylsfångaren. den är inte riktigt utvecklad än.. så snart den är klar å producerad så kommer de att delas ut på insatskomp först å främst..

senast jag hörde om de iaf. ca 2 veckor sedan.

Edited by Arox
Guest Lt. Payne
Posted
Jag tillhör också MDS (Norra Smålands Gruppen) och är skjutinstruktör men har inte hört ett pip om AK4B ifrån ing2.

Men kunde Jesus  :ak: göra vin av vatten så kanske kanske vi får ut siktena innan 2004 är slut  :huh:

Nästan samma här..

Jag tillhör MDS(Skånska DragonGruppen) och är skjutinstruktör men har inte heller hört nåt om utbildning eller tilldelning gällande AK4B.

Posted
[

Jag tillhör MDS(Skånska DragonGruppen) och är skjutinstruktör men har inte heller hört nåt om utbildning eller tilldelning gällande AK4B.

Dom nyutbildade skjutinstruktörerna har fått utbildning på vapnet(kurs 04)

Dom som är skjutinstr sedan tidigare får vänta på att förbandet tilldelas vapnet.

Posted
Jag har utbildat 2st insats plutoner på AK4B . Det besked jag lever med är att Insatsplutonerna i SDG område skall ombeväpnas innan midsommar, dessutom vet  jag att det ligger 5000 vapen i Räppe.

Men det säger inte mycket... De snikna förrådsgubbarna. det är som ett avsnitt av MASH som jag såg för ett tag sen. Läkarna skulle ha ett odlingsskåp. på förrådet fanns det tre stycken men de fick ingen för då skulle de bara ha två kvar...

jag :navy: räppepersonal som håller på AK4B...

Posted
Jag har utbildat 2st insats plutoner på AK4B . Det besked jag lever med är att Insatsplutonerna i SDG område skall ombeväpnas innan midsommar, dessutom vet  jag att det ligger 5000 vapen i Räppe.

Känns som det är väldigt vettigt att precisera med på vilket ställe det finns så och så många vapen... :lol:

Posted (edited)

Från MDN sägs det att insatsplutonerna ska vara utrustade med Bertil innan maj månads slut. Önska kan man alltid göra...

EDIT: Kan även tillägga att jag varit och skjutit ett par av de åtta AK4B som MDN har till förfogande. En trevlig upplevelse, dock hade jag lite svårt att fokusera på punkten när jag låg i skugga och målet stod i skarpt solljus.

Enligt den utb. jag fått krävs inte hylsfångare när man skjuter Berti, däremot måste skyttarna ligga med 15m mellanrum om hylsfångare saknas...

Inga krav på skyddsglasögon...

Edited by 15,5cm
Guest Sgt Anton
Posted

:) Har nu fått skjuta med ak4B. hehe B)

en väldigt trevlig bekantskap, :) försökte smuggla en med mig hem ,O

men vi har ju blivit lovade den innan Midsommar...

Posted
De hänger på hylsfångaren.  den är inte riktigt utvecklad än.. så snart den är klar å producerad så kommer de att delas ut på insatskomp först å främst..

senast jag hörde om de iaf.  ca 2 veckor sedan.

Var på vapenkurs i ÅNN v413, och då fick vi klämma och känna lite på några AK4B.

Mycket trevligt!

Enligt Lt E. som var en av instruktörerna och den som visade oss vapnet så ska skyddsglasögon användas till en hylsfångare har tagits fram.

Vi ska alltså inte behöva vänta på att den tas fram.

Så vi kommer att få den vilket århundrade som helst ,O

Posted

Vet inte om det nämnts tidigare men norrbottensgruppen sitter på 8st ak4b för "utbildningssyfte". Har tyvärr inte fått klämma något på dom, men min plutch sa något kryptiskt om att vi kanske skulle få en kul överraskning under månaden. Tyvärr ville han inte säga exakt vad, men jag hoppas då på ak4b ,O

Posted

Är hos min mor och läste nyligen dagsen tidning. Ludvika tidningen.

Där va det repotage om "nya HV".

ALLA Ak4 som fanns på bild hadde rödpunktsikte monterat och hyllsfångare, Ställer mig undrandes till det, har insatsplutonerna (artiklen handlade om insats) i dalarna redan fått ut sina??? Snackar många bössor som användes under övningen! Sen kan det ju självklart vara så att dom bara publicerade dessa bilder för att luras, men uppfattningen jag fick va att alla hadde Ak4b.

Axial, kom hit nu och förklara tack.

Posted
Vet inte om det nämnts tidigare men norrbottensgruppen sitter på 8st ak4b för "utbildningssyfte". Har tyvärr inte fått klämma något på dom, men min plutch sa något kryptiskt om att vi kanske skulle få en kul överraskning under månaden. Tyvärr ville han inte säga exakt vad, men jag hoppas då på ak4b  :lol:

Hehe, Överraskning är ordet..... :camo:

MVH//BB(som vet)

Posted

Vad är ak4bertil? Är det nya hemvärnsvapnet? Då vill jag säja att vi i Kalmargruppen lär få det först, vi skall nämligen byta ut våra m/96´or vilken dag som helst....