Jump to content

Recommended Posts

• Replies 959
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted
Hade inte någon redan löst problemet med att hålla reda på amförbrukningen med hjälp av blinkande lampor i olika kulörer tidigare i tråden? :)

Shhhh! OPSEC! En Svensk Tiger! Loose lips sink ships etc etc. Det där är ju toppenhemligt - en polares syrras pojkväns badmintontränare har enligt säker källa hört att SSG har haft det där sedan minst 20 år tillbaka. :uuh:

Posted

Är det någon som vet om man tyestat magasin i kompositmaterial. Eller är detta en för dyr lösning?.

En del kompositmaterial är ju så unika att det går att fräsa oerhört tunt utan att materialet tappar styvheten eller hållbarheten. Det finns ju flera pistoltillverkare som har kompositdelar i sina magasin.

Posted
Det finns ju flera pistoltillverkare som har kompositdelar i sina magasin.

Men det man inte kommer ifrån är att ett kompositmagasin har fetare sidor än ett metalldito. När folk säger plastmag så misstänker jag att de menar syntetiska och kompositmaterial i största allmänhet - inte enbart polystyren.

• 3 weeks later...
Posted
Läst igenom sista delen av denna tråd lite hastigt;

Jag var i Danmark ganska nyligen ang. jobb på GHR (Gardes Husar regiment).

Hur som helst så är det "roligt" att läsa en del av diskussionerna här angående plastmagasin och AK5 med längre/kraftigre pipa och benstöd.

Detta är verklighet i Danmark, dom kör med plastmagasin och dessa funkar inte tillfredställande. Det går inte att fylla upp med mer än 28 ptr för en säker funktion och dessutom är dom "fetare" än plåtmagasin pga att plasten måste förstärkas i form av ribbor (bild tidigare i tråden).

Huvuddelen ville här ha "Svenska" magasin i plåt.

Plast väger mindre men det är knappast så att det uppväger nackdelarna med ett sämre system.

LSV eller Let Stötte Våben är i princip en M/95 (dansk Diemaco C7 = m16) med grov pipa, benstöd och optiskt riktemedel. LSW_web.jpg

Dessa tänktes fungera som understödsvapen på gruppnivå men de 100 skotts magasin man köpt för endamålet fungrade mer som enkelskottsmagasin. Sen att köra understöd på 30ptr magasin är ju som att koppla duracell batterier till ett kärnkraftsverk. Meningslöst.

Nu funderar man på att använda dessa vapen som skarpskytte vapen, får se var de hamnar till slut.

Slutkontentan är, varför kan vi inte ens åka över sundet och fråga någon annan innan vi själv får idéer? Dansken har samma problem med mtrl krångel som Sverige har och ofta på samma typ av mtrl. underofficerarna jag pratade med tyckte att man gott nok kunde ha ett bättre "lessons learned" system mellan länderna? Sparar man för mycket pengar på detta? Myndigheter verkar ha ett sug att göra av med så mycket som möjligt..

Förstår inte vad det är för kassa plast mag du fått tag i? Plastmaggen är med klass bättre, Tål mer, rostar inte samt att den tar senast ja mata i så va det 33-35 patroner och den sköt fint i automat läge samt patron läge. Sen att dom är lite fetare gör ingen skillnad, är de krig så lär du ha extra maggfikor eller väska.

Posted (edited)
Förstår inte vad det är för kassa plast mag du fått tag i? Plastmaggen är med klass bättre, Tål mer, rostar inte samt att den tar senast ja mata i så va det 33-35 patroner och den sköt fint i automat läge samt patron läge. Sen att dom är lite fetare gör ingen skillnad, är de krig så lär du ha extra maggfikor eller väska.

Kiljanden

Nu tror jag att vi blandar ihop äpplen och päron här, men om du nu lyckats trycka ner 33-35 patroner i ett 30 skotts plastmagg så är det en felfunktion i sig!

Rosten utanpå ett magasin är inte heller det något större deal. Det är därför man vårdar. Ett rostrelaterat problem skulle dock vara om magasinsfjädern rostar så pass att den går av. Men då har man nog badat länge med dem i polska industri-branddammar, framför allt är det ett problem som plastmagasin också kan lida av, för, fjädern där är i metall den också.

Att magasinen är fetare gör en hel värld av skillnad. Visst kan man få ut flera magasinsfickor och på så vis lösa problemet med antalet magasin. Men då kommer vi till den fysiska biten där magasinet förlyttas från en stängd magasinsficka till ett vapen. Ett tjockare magasin kan där kosta ett antal hundradelar extra tid, tid som man kanske inte har.

Att man sen förstäker magasinet med tvärgående ribbor är en nödvändighet, utanför vapnet har man "gott om plats". Men plasten som sitter inne i själva magasinsstyrningen är fortfarande lika tunn som metallen på de gamla maggen. De vapen som är byggda för att bruka plastmagasin har bra mycket fetare magasinsstyrningar för att man skall få rum med ett kraftigare magg. Det är därför som man t.ex. kan sätta in en adapter i en G36'a så att den kan ta standard M16-magg.

Mina fem öre så här mitt i natten.

EDIT:

Kom på ett argument till och bättrade på stavningen

Edited by Sytare
Posted

Kiljanden

Nu tror jag att vi blandar ihop äpplen och päron här, men om du nu lyckats trycka ner 33-35 patroner i ett 30 skotts plastmagg så är det en felfunktion i sig!

Rosten utanpå ett magasin är inte heller det något större deal. Det är därför man vårdar. Ett rostrelaterat problem skulle dock vara om magasinsfjädern rostar så pass att den går av. Men då har man nog badat länge med dem i polska industri-branddammar, framför allt är det ett problem som plastmagasin också kan lida av, för, fjädern där är i metall den också.

Att magasinen är fetare gör en hel värld av skillnad. Visst kan man få ut flera magasinsfickor och på så vis lösa problemet med antalet magasin. Men då kommer vi till den fysiska biten där magasinet förlyttas från en stängd magasinsficka till ett vapen. Ett tjockare magasin kan där kosta ett antal hundradelar extra tid, tid som man kanske inte har.

Att man sen förstäker magasinet med tvärgående ribbor är en nödvändighet, utanför vapnet har man "gott om plats". Men plasten som sitter inne i själva magasinsstyrningen är fortfarande lika tunn som metallen på de gamla maggen. De vapen som är byggda för att bruka plastmagasin har bra mycket fetare magasinsstyrningar för att man skall få rum med ett kraftigare magg. Det är därför som man t.ex. kan sätta in en adapter i en G36'a så att den kan ta standard M16-magg.

Mina fem öre så här mitt i natten.

EDIT:

Kom på ett argument till och bättrade på stavningen

Vissa vakter använder bara 15-20 skott för fjädernsbelastning och det är oxo i ett 30magasin.

de är rekomenderat att ha 30 så det inte blir eldavbrott men de går att få i mer, utan att de blir eldavbrott. Saken är den att risken finns. Det där med rost är en onödig sak, varför ha rost när man inte behöver, stenåldern typ. Sen så har ja gjort X antal magasin byten(med plåt och plast magg) under tid och ja har fått samma resultat ifrån stängda magasin fickor samt liggandes, och i förflyttning till skjutning. Sen så har ja märkt att plåt magg skramlar mer än plast dvs gör mer ljud vid smällar eller när man går in i något.

Men annars kanske ja har läst för snabbt detta är ak5 C? inte CF? alla mina uttalanden är ang cesar filip.

Posted

ang plast magasin vs "vanliga mag" den främsta argumentationen för plast mag är väl vikten men hur stor är skillnaden i vikt mellan ett plast magasin och ett vanligt metall magg? Hur många magasin bär gemene soldaten under värnplikten? 4? kånkade själv på 8 som standard under värnplikten och det jag vill komma till är att om det nu inte är en stor skillnad i mag vikt så blir den reella skillnaden i vikten soldaten kånkar på inte så stor kontra kostnaden?

Då finns det säkert andra saker man kan göra för att minska vikten?

Har inte orkat läsa igenom hela tråden precis kommit till jobbet å intefått i mig kaffet än ;)

Posted
ang plast magasin vs "vanliga mag" den främsta argumentationen för plast mag är väl vikten men hur stor är skillnaden i vikt mellan ett plast magasin och ett vanligt metall magg? Hur många magasin bär gemene soldaten under värnplikten? 4? kånkade själv på 8 som standard under värnplikten och det jag vill komma till är att om det nu inte är en stor skillnad i mag vikt så blir den reella skillnaden i vikten soldaten kånkar på inte så stor kontra kostnaden?

Har inte orkat läsa igenom hela tråden precis kommit till jobbet å intefått i mig kaffet än ;)

De är ju inte så smart o gå med 4 magg :P, själv så får man väl fixa så många magg man tycker man behöver, minst 6 - sen upptill hur mkt man själv vill bära på. kan ju säga direkt att plåt maggen avslöjaren gemtemot plast.

Posted

De är ju inte så smart o gå med 4 magg :P, själv så får man väl fixa så många magg man tycker man behöver, minst 6 - sen upptill hur mkt man själv vill bära på. kan ju säga direkt att plåt maggen avslöjaren gemtemot plast.

klart att man håller med om att 4magg är för lite speciellt när man bedriver någon form av anfalls strid, hade som sagt själv 8magg som standard när jag låg inne men jag skulle hellre haft 12.

du menar alltså att plastmaggen inte röjer ens position lika mycket som metal maggen kan göra?

Posted (edited)

Hur som helst så är det "roligt" att läsa en del av diskussionerna här angående plastmagasin och AK5 med längre/kraftigre pipa och benstöd.

Detta är verklighet i Danmark, dom kör med plastmagasin och dessa funkar inte tillfredställande. Det går inte att fylla upp med mer än 28 ptr för en säker funktion och dessutom är dom "fetare" än plåtmagasin pga att plasten måste förstärkas i form av ribbor (bild tidigare i tråden).

Plast väger mindre men det är knappast så att det uppväger nackdelarna med ett sämre system.

LSV eller Let Stötte Våben är i princip en M/95 (dansk Diemaco C7 = m16) med grov pipa, benstöd och optiskt riktemedel. LSW_web.jpg

Dessa tänktes fungera som understödsvapen på gruppnivå men de 100 skotts magasin man köpt för endamålet fungrade mer som enkelskottsmagasin. Sen att köra understöd på 30ptr magasin är ju som att koppla duracell batterier till ett kärnkraftsverk. Meningslöst.

Nu funderar man på att använda dessa vapen som skarpskytte vapen, får se var de hamnar till slut.

Slutkontentan är, varför kan vi inte ens åka över sundet och fråga någon annan innan vi själv får idéer? Dansken har samma problem med mtrl krångel som Sverige har och ofta på samma typ av mtrl. underofficerarna jag pratade med tyckte att man gott nok kunde ha ett bättre "lessons learned" system mellan länderna? Sparar man för mycket pengar på detta? Myndigheter verkar ha ett sug att göra av med så mycket som möjligt..

Kiljaden, det är danska magasin som beskrivs i texten ovan. Men jag har lite nyfikna frågor till dig. Hur länge hade du Ak5CF, och vart utbildades du?

Att det ryms fler patroner i det svenska plastmagasinen är för att de konstruerades för 32 (fylldes med 30, istället för plåtmag som ibland mår bra av att fyllas med bara 28).

Men skrammel? Inget vidare argument i min värld. (tomma magasin i eventuell flerbruksficka skramlar, men har du tomma magasin där så är du i strid, och då finns det annat som väsnas mer). Dom magasin jag med kamrater hade kassförklarade vi 30% av direkt, alltså inte alla, men tillräckligt många. Skulle vara roligt om dom som fanns ute på förband nu var bättre. Hade du eller någon kamrat några problem med magasinen över huvudtaget?

/Edit: Mer specifikt. Tappar magasinen patroner efter några månaders hård användning? Har ni haft problem med spruckna eller knäckta magasinläppar?

Edited by Toll
Posted

Kiljaden, det är danska magasin som beskrivs i texten ovan. Men jag har lite nyfikna frågor till dig. Hur länge hade du Ak5CF, och vart utbildades du?

Att det ryms fler patroner i det svenska plastmagasinen är för att de konstruerades för 32 (fylldes med 30, istället för plåtmag som ibland mår bra av att fyllas med bara 28).

Men skrammel? Inget vidare argument i min värld. (tomma magasin i eventuell flerbruksficka skramlar, men har du tomma magasin där så är du i strid, och då finns det annat som väsnas mer). Dom magasin jag med kamrater hade kassförklarade vi 30% av direkt, alltså inte alla, men tillräckligt många. Skulle vara roligt om dom som fanns ute på förband nu var bättre. Hade du eller någon kamrat några problem med magasinen över huvudtaget?

/Edit: Mer specifikt. Tappar magasinen patroner efter några månaders hård användning? Har ni haft problem med spruckna eller knäckta magasinläppar?

Ingen anning ang de danska maggen, ja förklarade dock de som fanns till CF, jag låg på kvarn, så hade jag väl CF så länge man får. Det med skrammel är ang "lumpar krig" i lumpen får man ju inte kasta iväg förbrukade magasin, därav i sammanstöt så måste man förvara användna magasin i västen, därav när man gör förflyttning snabbt så skrammlar plåt maggen mycket mer än plast maggen, iaf när jag sprang / smög. Du förstår väl att man inte kan hålla bly i luften hela tiden det pajar ju hela saken med att flanka, smyga runt fi :Malaj:?

Posted

Ingen anning ang de danska maggen, ja förklarade dock de som fanns till CF, jag låg på kvarn, så hade jag väl CF så länge man får. Det med skrammel är ang "lumpar krig" i lumpen får man ju inte kasta iväg förbrukade magasin, därav i sammanstöt så måste man förvara användna magasin i västen, därav när man gör förflyttning snabbt så skrammlar plåt maggen mycket mer än plast maggen, iaf när jag sprang / smög. Du förstår väl att man inte kan hålla bly i luften hela tiden det pajar ju hela saken med att flanka, smyga runt fi ;-)?

Man kastar inte bort sina magasin någon annanstans heller. Vad Toll menar är att strid för en jäkla massa oväsen, och då spelar det inte så stor roll om några tomma magasin i en magdump srkamlar lite när man rör sig; i det läget finns det annat att bekymra sig om. Ska man börja flankera så pass nära att skramlet är ett problem, så får man väl flytta tillbaka de tomma magasinen till magfickorna.

Posted

Ingen anning ang de danska maggen, ja förklarade dock de som fanns till CF, jag låg på kvarn, så hade jag väl CF så länge man får. Det med skrammel är ang "lumpar krig" i lumpen får man ju inte kasta iväg förbrukade magasin, därav i sammanstöt så måste man förvara användna magasin i västen, därav när man gör förflyttning snabbt så skrammlar plåt maggen mycket mer än plast maggen, iaf när jag sprang / smög. Du förstår väl att man inte kan hålla bly i luften hela tiden det pajar ju hela saken med att flanka, smyga runt fi :-P?

Man kastar inte bort sina magasin någon annanstans heller. Vad Toll menar är att strid för en jäkla massa oväsen, och då spelar det inte så stor roll om några tomma magasin i en magdump srkamlar lite när man rör sig; i det läget finns det annat att bekymra sig om. Ska man börja flankera så pass nära att skramlet är ett problem, så får man väl flytta tillbaka de tomma magasinen till magfickorna.

Ja bryr mig inte om det skrammlar lite i strid, det är de avgörande när man rör sig runt fienden så tyst som möjligt, förbrukade mag i krig kastas, sen vet ja inte hur du gör personligen. Får nya mag på ammo depån och slipper mata in egna patroner i maggen, ska vara färdiga magasin i lådor. Sen om det är standard att ladda om förhand när det är fredstid är en annan sak.

Posted
Ja bryr mig inte om det skrammlar lite i strid, det är de avgörande när man rör sig runt fienden så tyst som möjligt, förbrukade mag i krig kastas, sen vet ja inte hur du gör personligen. Får nya mag på ammo depån och slipper mata in egna patroner i maggen, ska vara färdiga magasin i lådor. Sen om det är standard att ladda om förhand när det är fredstid är en annan sak.

Och dessa uppgifter har du fått från vilken säker källa?

Posted

Say what?

Kommer den gamla myten om färdigladdade plastmag fram här igen? Har vi inte dödat den för längesedan?

Posted (edited)

Say what?

Kommer den gamla myten om färdigladdade plastmag fram här igen? Har vi inte dödat den för längesedan?

färdigladdade plastmag? utveckla? Finns det någon säker källa till att magasinen inte skulle vara redo i ett krig?

Edited by Kiljaden
Posted

"färdigladdade plastmag? utveckla? Skulle soldaterna sitta och ladda sina egna mag i ett krig skulle de bara göra de och lär ju inte ha mycket tid att strida. Det är ju alltid någon icke stridande som får uppgiften att tillföra klara ammo, de med magasin. Det behövs inte sägas att man bara tittar på TV och "får för sig saker" Alla andra krig har väl varit så om jag inte har fel? så varför skulle "nästa" krig vara baserat på att man ska ladda sina egna mag, visst kan de vara så i inledningen i ett krig att de första stridande förbanden inte fått klara mag. Samma service folk som laddar flyg, kommer ladda o serva vagnar o ladda magasin. "

Mig veterligen som låg inne som "service folk" som ladda flyg.. kallas även klargörings mekaniker har jag för mig... Vi skulle inte ladda nåra andras magg de e ganska stressigt att klargöra fpl stup i ett.. vet inte vilken dröm värld du lever i men ladda magasin e väl en självklarhet att man gör själv även i krig?

Posted

Say what?

färdigladdade plastmag? utveckla? Finns det någon säker källa till att magasinen inte skulle vara redo i ett krig?

Vad har du för källa på att magasin ska komma färdigfyllda? Just det här har varit uppe massa gånger tidigare på forumet, varje gång har det kommit fram att det är fel.

Du menar alltså att vi i princip har folk som är krigsplacerade som magasinsfyllare?

Posted

Say what?

Vad har du för källa på att magasin ska komma färdigfyllda? Just det här har varit uppe massa gånger tidigare på forumet, varje gång har det kommit fram att det är fel.

Du menar alltså att vi i princip har folk som är krigsplacerade som magasinsfyllare?

Då vill ja gärna veta vilken källa då efter som du inte kan gå med på det. Och sen killen som håller på me service varför skulle du få för dig att ja mena bara för man är service folk ska man göra allt, du gör den uppgiften du har som uppgift helt enkelt. Mycket civila som får ta på sig sådana uppgifter. Du vet vi har bara inte låst in civila i ett skyddsrum dom har väldigt många uppgifter dom me.

Posted

@Kiljaden

Det är du som hävdar att plastmagasin ska komma färdigfyllda. Då åligger det dig att styrka det påståendet. Annars hör det hemma i Myter-tråden.

Posted (edited)
Då vill ja gärna veta vilken källa då efter som du inte kan gå med på det. Och sen killen som håller på me service varför skulle du få för dig att ja mena bara för man är service folk ska man göra allt, du gör den uppgiften du har som uppgift helt enkelt. Mycket civila som får ta på sig sådana uppgifter. Du vet vi har bara inte låst in civila i ett skyddsrum dom har väldigt många uppgifter dom me.

Vad är det du vill ha källangivelse på? Vill du att jag ska leta upp en skrivelse från HKV där det står "I krig kommer alla soldater få fylla sina egna magasin"?

Bevisbördan ligger på dig: Jag har aldrig sett någonting officiellt som talar för varken eller. Det är just därför (och pga vad andra på forumet, med mycket bättre koll på saker än mig, har sagt) som jag säger att det inte kommer bli några färdigfyllda magasin.

Du skriver det som om det vore en självklarhet, då borde du inte ha några problem att visa en källa på det du säger. Kan du inte hitta det så kanske du ska fundera över vad du säger.

BG: Ska vi fortsätta bajsa i den här tråden eller gå över till en ny?

Edited by pajohansson
Posted

Men för H*****E! :baskerKav::baskerPa:;-):)

Alla som fortfarande, efter fullgjord värnplikt, tror att det i krig kommer delas ut fulla magasin så att soldaten kan kasta bort sina tomma; skicka PM till valfri admin och be att få bli raderade från det här forumet med omedelbar verkan.

Sedan kan ni raskt surfa vidare till ränjer.se, där ni hör hemma.

Posted (edited)
Men för H*****E! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Alla som fortfarande, efter fullgjord värnplikt, tror att det i krig kommer delas ut fulla magasin så att soldaten kan kasta bort sina tomma; skicka PM till valfri admin och be att få bli raderade från det här forumet med omedelbar verkan.

Sedan kan ni raskt surfa vidare till ränjer.se, där ni hör hemma.

Va...du sabbar min vuxentro 8-/ ...Jultomten tror jag inte längre på och jag vet att människor är elaka

men att man fick ut färdigladdade magasin vid ett krig trodde jag faktiskt på....Det var en hörnsten för mig.

Vad skall man nu tro på? :unsure:

Edited by TForce
Posted (edited)

Jag vet inget om färdigladdade mag i krig (men anser det verka otroligt).

Det ENDA jag vill veta (samma frågor jag ställt tidigare), är:

Kiljaden>> I vilket skick är de plastmagasin ni använt till CF?! Har ni använt dessa i kallt väder, -25 grader eller kallare? Hur länge (antal månader) använde du CF?

/Edit: Även OM 200.000 civilister kommenderades till "30 magasin om trettio skarpa, fyll på" så är väl uh-kedjan i krigstid att betrakta som flexibel? När DSFK kommer är jag nöjd så länge jag slipper vadmal och pvpjäs, typ.... Men det var ganska långt ifrån Ak5CF. Jag rättar in mig i ledet igen.

Edited by Toll
  • Forumsledning
Posted

helt åt skogen förbi trådens ämne....... det finns tråd som tar upp magasin och färdigladdat etc. använd dom.

Här gäller AK5C och försöken .. inget annat.

/BlåGul

Posted

Är det något (typ Van Der Kaye, eller hur han nu stavar) som vet hur leveranserna fortgår? Det jag tänker på främst är om man upptäckt några problem längs vägen eller kommit på andra ändringar. Är Ak5D återkallade eller kommer de återkallas när Ak5C kommer ut på förband så att de också kan modifieras eller väntar man tills man är klar med alla Ak5C?

Har man löst frågan med granattillsatsen (borde finnas COTS-lösningar) eller kommer de skyttarna ha vanliga Ak5 under överskådlig framtid?

Posted (edited)
Är det något (typ Van Der Kaye, eller hur han nu stavar) som vet hur leveranserna fortgår? Det jag tänker på främst är om man upptäckt några problem längs vägen eller kommit på andra ändringar. Är Ak5D återkallade eller kommer de återkallas när Ak5C kommer ut på förband så att de också kan modifieras eller väntar man tills man är klar med alla Ak5C?

Har man löst frågan med granattillsatsen (borde finnas COTS-lösningar) eller kommer de skyttarna ha vanliga Ak5 under överskådlig framtid?

Vad jag vet så har AK5C levererats under hela hösten till FM och att det tuffar på i fabriken.

Angående ändringar så har det införts mindre uppdateringar baserat på användarens synpunkter.

Detta då det ju är FMV som är beställare och FM som är användare och åsikter kan ändras över tiden.

Enligt tidigare trådar så skall samtliga AK5D moddas enligt samma utsträckning som AK5C.

Detta kommer att ske under våren vad jag vet.

De AK5D som är ute på trupp nu kommer troligen att gå sist in i kön när modden av AK5D skall bli AK5d mk2.

När AK5D är slutmoddad till AK5D Mk2 så kör man troligen resten av AK5C.

Detta för att överlappa behovet av antalet AK5D och AK5C i skogen.

Gällande granattillsats till AK5C så är det troligt att man har två inriktningar.

1. Mindre mod av befintliga m203 som finns i lager för att passa på AK5C för att fylla behovet under närtid.

2. Ny lösning av handskydd/granattillsats/sikte till AK5C/AK5D Mk2

mvh

Van der Kaye

Edited by Van der Kaye
Posted (edited)

Angående magasinen så syftade jag på Danmarks magasin tillvekade av Diemaco. Hur mycket dessa har gemensamt med dem för AK5 vet jag inte då jag inte ens sett ett Svenskt Ak5 plastmagasin. Intressantare är att de inte har fungerat helt tillfredställande i Danmark. Min lilla erfarenhet av dem är att de är både klumpigare och i alla avseenden sämre än AK5s gamla i plåt. Att plåt väger lite mer och skramlar är ingen större nackdel om dom fungerar, man kan alltid tejpa dem så att de låter mindre.

Hur fungerade plastmagasinen under vinterförhållanden? Var där problem med att plasten blev skör? funktionstörningar? Är det fastställt med plastmagasin till Ak5c eller ska det finnas möjlighet för eget val i framtiden?

Kom på en fråga till; i Danmark (NATO?) används ett 10 patroners plastklipp, liknande det till m/96 mauser, för snabbare påfyllning, har detta testats i Sverige?

Edited by Fj Fjun
Posted
Angående magasinen så syftade jag på Danmarks magasin tillvekade av Diemaco. Hur mycket dessa har gemensamt med dem för AK5 vet jag inte då jag inte ens sett ett Svenskt Ak5 plastmagasin. Intressantare är att de inte har fungerat helt tillfredställande i Danmark. Min lilla erfarenhet av dem är att de är både klumpigare och i alla avseenden sämre än AK5s gamla i plåt. Att plåt väger lite mer och skramlar är ingen större nackdel om dom fungerar, man kan alltid tejpa dem så att de låter mindre.

Hur fungerade plastmagasinen under vinterförhållanden? Var där problem med att plasten blev skör? funktionstörningar? Är det fastställt med plastmagasin till Ak5c eller ska det finnas möjlighet för eget val i framtiden?

Kom på en fråga till; i Danmark (NATO?) används ett 10 patroners plastklipp, liknande det till m/96 mauser, för snabbare påfyllning, har detta testats i Sverige?

Plastmagasin är en del av systemet AK5C och AK5D mk2.

Plastmagasinen är lättare och genomskinliga vilket underlättar kontroll av am mängd.

Magasin av plast är även billigare att massproducera samt bidrar till mindre slitage och spånbildning i vapnen.

Plastmagasinen från Diemaco är tillverkade i polyamid (svarta o gröna) och är inte genomskinliga och har ingen koppling till AK5C.

Kravet på svenska vapen, där magasin och tillbehör så som magasin ingår, är funktion ner till under -40 grader.

Plåtmagasinen fungerar fortfarande till AK5C, men utan funktion med sistaskottsspärr om man inte moddar patronföraren.

mvh

Van der Kaye