Jump to content

Brittiska flottan krymper


vikingman

Recommended Posts

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6850000

 

Brittiska flottan krymper


Bara ett av 19 skepp är ute och försvarar den brittiska kusten

I Storbritannien befinner sig för ovanlighetens skull alla de stora brittiska krigsskeppen i hemmavatten under julhelgen. Det har skapat en debatt om att den brittiska flottan är på väg att tappa sitt inflytande i världen på grund av neddragningar.

2017 har döpts till Flottans år i Storbritannien, men det skrattar många åt britter åt just nu. 18 av de 19 största brittiska krigsskeppen, så kallade jagare och fregatter, ligger i hamn över julen i Portsmouth eller Devonport i södra England.

Bara ett skepp Fregatten St Albans är ute och skyddar den brittiska kusten. Det har nog inte hänt i modern tid att inget av de stora krigsskeppen är på uppdrag utomlands, säger militära experter i brittiska medier.

Skeppen som ligger i hamn gör det för att de behöver underhåll eller för att personalen ska få julledigt. Det har tolkats av vissa kritiker som att den brittiska flottan krympt för mycket och saknar tillräckligt med resurser.

År 2000 fanns det 35 stora brittiska krigsfartyg och i dag 1. Personalstyrkan inom flottan har minskat med en sjättedel under samma period, uppger brittiska medier.

Premiärminister Theresa May avfärdade kritiken i parlamentet strax före julledigheten. Hon anser att det är viktigt att inte bara titta på vad de stora krigsfartygen gör för insatser.

– I Medelhavet räddar den brittiska flottan flyktingar från att drunkna och i Irak och Syrien är brittisk militär engagerad, säger hon.

Dessutom ska ett nytt hangarfartyg tas i full drift 2020. Fartyget som döpte efter Drottning Elizabeth har kostat mer än 30 miljarder kronor och är det mest påkostade i den brittiska flottans historia.

I veckan fick fartyget stora rubriker i brittiska medier eftersom det sprungit läck under de första testerna till havs. Men läckan på 200 liter i timmen tonades snabbt ned eftersom den knappt märks på ett fartyg som väger 65 000 ton.

 

Claes Aronsson, London

Link to comment
Share on other sites

Allvarligast är väl att så gott som samtliga större amfibiefartyg ska försvinna eller riskerar att försvinna, och Royal Marines kan därmed i stort sett stå utan transportmöjligheter om några år. Det är redan klart att flaggskeppet HMS Ocean ska säljas till Brasilien och det går rykten om att även HMS Albion och HMS Bulwark ska tas ur tjänst och säljas eller skrotas. Visserligen ska väl ett av de nya hangarfartygen kunna användas som landsättningsfartyg om så krävs, men det är en klen tröst. En annan allvarlig brist är det lilla antal robotjagare och fregatter som kommer att vara tillgängliga för eskort av de nya hangarfartygen. Efter den senaste snabba beslutet att ta ytterligare två minjaktfartyg av Hunt-klassen ur tjänst så är minjaktsresurserna nu nere på en kritisk låg nivå, speciellt när man tänker på att RN även upprätthåller en permanent närvaro i Gulfen med fyra minjaktfartyg och ett eller två stödfartyg.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Perman said:

Allvarligast är väl att så gott som samtliga större amfibiefartyg ska försvinna eller riskerar att försvinna, och Royal Marines kan därmed i stort sett stå utan transportmöjligheter om några år. Det är redan klart att flaggskeppet HMS Ocean ska säljas till Brasilien och det går rykten om att även HMS Albion och HMS Bulwark ska tas ur tjänst och säljas eller skrotas. Visserligen ska väl ett av de nya hangarfartygen kunna användas som landsättningsfartyg om så krävs, men det är en klen tröst. En annan allvarlig brist är det lilla antal robotjagare och fregatter som kommer att vara tillgängliga för eskort av de nya hangarfartygen. Efter den senaste snabba beslutet att ta ytterligare två minjaktfartyg av Hunt-klassen ur tjänst så är minjaktsresurserna nu nere på en kritisk låg nivå, speciellt när man tänker på att RN även upprätthåller en permanent närvaro i Gulfen med fyra minjaktfartyg och ett eller två stödfartyg.

 

/Per

de ser nästan ut som de vill ge Argentina en ny chans.

Link to comment
Share on other sites

Argentina har väl knappt en flotta kvar längre.

 

Så HMS Ocean ska säljas till Brasilien. Heh. De kommer alltså att köpa ett nytt stort fartyg som de knappt kommer att ha råd att använda...

 

Fast hon torde väl i alla fall vara i bättre skick än vad Foch var, så ur den synvinkeln är det kanske bättre.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Andtryggve said:

Argentina har väl knappt en flotta kvar längre.

 

Så HMS Ocean ska säljas till Brasilien. Heh. De kommer alltså att köpa ett nytt stort fartyg som de knappt kommer att ha råd att använda...

 

Fast hon torde väl i alla fall vara i bättre skick än vad Foch var, så ur den synvinkeln är det kanske bättre.

 

Ja hon torde vara i bättre skick eftersom hon är yngre och har varit i tjänst hela tiden, men hon är ju knappast en fullvärdig ersättning för Foch. Ocean kan ju bara ta helikoptrar. Tror inte hon kan operera med någon typ av flygplan utan en kostsam och omfattande ombyggnad. Men hon är ju ändå ett mångsidigt och kapabelt helikopterhangarfartyg. Räknar dock inte med någon längre tjänstgöring i brasilianska flottan. Ocean byggdes bara för att vara i tjänst i 20 år. Tror att man ska se henne som en temporär lösning i avvaktan på ett eget hangarfartyg. Ger övning och sjöträning i att operera med en större "flattop".

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Att Ocean inte var byggd för att vara i tjänst i mer än 20 år  ändrar ju saken lite, då lär hon väl kräva en hel del underhåll? .Och det lär väl knappast vara möjligt att bygga om HMS Ocean för att operera med Skyhawks? Då måste hon väl t ex utrustas med katapult.

 

Sedan kanske man kan få lite övning i att operera med riktiga hangarfartyg som du säger, i alla fall när det gäller helikoptrar. Men frågan är ju hur verklighetsförankrade Brasiliens planer på nya hangarfartyg verkligen är. Speciellt med tanke på att de väl har lagt atomubåtsprojektet på is i ett tag i brist på pengar.

 

Det hon skulle kunna användas som är väl som basfartyg vid större räddningsoperationer vid naturkatastrofer och så.

Link to comment
Share on other sites

Hon lär ju få en ordentlig genomgång och översyn i samband med övertagandet så hon är nog god för ytterligare några år. Dock så har jag för mig att hon inte är byggd efter riktigt samma militära normer och krav som ett riktigt hangarfartyg. Hon lär inte kunna operera med Skyhawks. Dom flygplanen är väl ändå mogna för skroten snart? Däremot så kan hon operera med alla typer av helikoptrar inkl. Apache och Chinook. Jag tror det är möjligt att Brasilien bygger ett kombinerat hangarfartyg och helikopterfartyg med skijump typ spanska Juan Carlos/ australiska Canberra om några år.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Perman said:

Hon lär ju få en ordentlig genomgång och översyn i samband med övertagandet så hon är nog god för ytterligare några år. Dock så har jag för mig att hon inte är byggd efter riktigt samma militära normer och krav som ett riktigt hangarfartyg. Hon lär inte kunna operera med Skyhawks. Dom flygplanen är väl ändå mogna för skroten snart? Däremot så kan hon operera med alla typer av helikoptrar inkl. Apache och Chinook. Jag tror det är möjligt att Brasilien bygger ett kombinerat hangarfartyg och helikopterfartyg med skijump typ spanska Juan Carlos/ australiska Canberra om några år.

 

/Per

Jo, det förstås. Sea Knights kanske de kan få tag i, men de flesta har väl rätt många flygtimmar på skroven. De kanske vill köpa Osprey, men de kommer väl med en rätt saftig prislapp.

 

Apaches kan de förstås köpa. Dock är det väl samma sak där. Dyrt. Det troliga är väl att de kommer att flyga med sina Seahawks från Ocean om de köper henne. Det duger hon säkert bra till.

 

Om de köper/bygger ett fartyg med ski-jump så måste de väl i princip köpa F-35B om de ska operera med flyg från den. Det får väl anses vara rätt otroligt att de skulle ha pengar till det.

Gamla Harriers kanske skulle vara ett alternativ, men finns det så många kvar längre? De som inte är skrotade är väl de som används av amerikanska marinkåren, och de lär väl mer eller mindre köra slut på sina innan de får F-35B.

 

När det gäller hangarfartyg så sade man tydligen från brasilianskt håll att planen är ett bygga ett hangarfartyg i Brasilien, ihop med en utländsk partner. Där har tydligen fransmännen försökt sälja in en konventionell version av Charles de Gaulle, men om jag minns rätt

så ansåg man väl att den var för dyr för franska flottan en gång i tiden.

 

Det där med hangarfartyg är väl mer ett prestigeprojekt än något som de verkligen har ett behov av. Men de har ju redan haft två hangarfartyg, och före det slagskepp så det vore ju inget ovanligt om det fick styra.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga vad som kommer att hända, men gissningen är att Bulwark och Albion kommer att sparas eftersom nyheten om deras avveckling orsakat ett sådant hallå.

 

Min gissning är att man istället minskar på Royal Marines och försöker hitta något annat sparobjekt, som en Bay, Argus, ett par minjakter eller en Type 23.

 

Enligt de senaste planerna (enligt ett parlamentsmeddelande 14.12) skall flottan år 2020 ha följande fartyg:

 

2 hangarfartyg (Queen Elizabeth)

6 jagare (Type 45)

13 fregatter (Type 23)

5 patrullfartyg (River Batch 2)

5 forskningsfartyg (Echo, Enterprise, Scott, Protector och en ersättare till Gleamer som döps nästa år)

7 attackubåtar (5 Astute och 2 Trafalgar)

4 robotubåtar (Vanguard)

13 minjakter (6 Hunt och 7 Sandown)

18 patrullbåtar (16 Archer + Scimitar och Sabre i Gibraltar)

5 landstigningsfartyg (2 Bulwark och 3 Bay)

6 tankfartyg (2 Wave och 4 Tide)

3 trängfartyg (Fort)

1 flygskolfartyg (Argus)

 

Sedan in på 2020-talet skall Type 23 fregatterna ersättas av 8 Type 26 och 5-6 Type 31 med avveckling från och med  2023 och ersättning 2026. Dessutom ersätts de sista Trafalgarubåtarma med två Astute till och i slutet av årtiondet Vanguardklassen av Dreadnoughtklassen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra info, men min gissning är något mindre optimistisk. Jag tror inte att RN med nuvarande budget kommer att kunna bemanna bägge hangarfartygen med de besparingar som du nämner. Åtminstone ett av landsättningsfartygen av Albion-klassen tror jag kommer att gå, speciellt om Royal Marines (som du säger) även kommer att minskas. Fler besparingar på fregatt- eller minjaktsidan tror jag inte heller på, eftersom man redan är nere på absoluta miniminivåer med tanke på eskortfartyg som behövs till de två hangarfartygen och alla "commitments" som RN har över världen. Två minjakter av Hunt-klassen har dessutom tagits ur tjänst alldeles nyligen. HMS Argus är väl redan planerat att tas ur tjänst 2024 och jag tror detta kan komma att ske tidigare än så (vilket också skedde med RFA Diligence som togs ur tjänst 2016 i stället för som planerat 2020). Dessutom så måste man hitta personal till fem patrullfartyg 2020 jämfört med tre idag (HMS Severn togs ur tjänst 27 Okt 2017). Type 31 general purpose fregatterna tror jag på när jag får se dem sjösättas. RN och BAE Systems kommer nog att vara fullt sysselsatta med att bygga, färdigställa och bemanna de åtta Type 26.

 

För att återvända till QE klassen så tror jag man sett på ett åtminstone längre perspektiv bara kommer att ha råd och möjlighet att använda ett av dem som strike carrier, medans det andra fartyget kommer att användas som helikopterlandsättnings- eller helikopterövningsfartyg eller befinna sig i "ready reserve". Detta då beroende dels på mycket dyra F-35 flygplan och naturligtvis svårigheten att bemanna bägge samtidigt fullt ut. Dessa roller kommer förmodligen att skiftas mellan fartygen precis som man gjort med Albion fartygen de senaste åren.

 

Tiden lär väl visa vem av oss som gissade mest rätt. ;-)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Brasilien och Chile har nu informerats om att de kan få överta fregatter och amfibiefartyg från RN:

 

UK reportedly mulls selling frigates and amphibious ships to Brazil and Chile

 

Med fler Duke fregatter och kanske även ett av amfibiefartygen så ser den chilenska flottan ut att behålla sin position som den bäst utrustade och bäst övade marinen i Sydamerika. Tråkigt för RN naturligtvis.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

F. d. HMS Ocean kommer att övertas av den brasilianska flottan redan i Juni i år:

 

MoD sells Royal Navy flagship HMS Ocean to Brazil for £84m

 

Till skillnad mot förhållandet i Sverige så återanvänds pengarna som man får försäljning i den brittiska försvarsmakten.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

F. d. brittiska helikopterhangarfartyget HMS Ocean sattes idag i tjänst som PHM Atlântico i den brasilianska flottan:

 

Brazilian Navy Commissioned Helicopter Carrier Atlântico - Former HMS Ocean

 

De 4 30 mm kanonerna som nämns är tveksamt om de verkligen är nytillskott. Enligt JFS 2014-15 så utrustades Ocean med 4 st 30 mm kanoner redan i en ombyggnad 2012-14 medan hon fortfarande var i brittisk tjänst, men möjligen kan själva kanonerna vara av en senare modell nu. Varför man inte har behållit de tre Phalanx CIWS är svårt att förstå, men kan ha att göra med ekonomin eller med licens avtal med USA.

 

Brazilian Navy commissions helicopter carrier Atlântico (A 140)

(med kort videoklipp)

 

/Per

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Perman said:

Varför man inte har behållit de tre Phalanx CIWS är svårt att förstå, men kan ha att göra med ekonomin eller med licens avtal med USA

När det gällde flygplanet AMX sas det att Brasilien inte var ett godkänt exportland för M61 Vulcan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, griffon said:

När det gällde flygplanet AMX sas det att Brasilien inte var ett godkänt exportland för M61 Vulcan.

 

Ok, det var intressant. Kan mycket väl vara orsaken. Nu har ju i och för sig sydamerikanska flottor inte satsat speciellt på CIWS överhuvudtaget.

 

Att lämna ett så stort fartyg nästan helt utan någon form av närskydd mot luftmål verkar inte vettigt. 30 mm DS30M Mk 2 (som är monterad) är ju optimerad mot ytmål som snabba attackbåtar och liknande farkoster. Varför inte montera 4 st allmålspjäser typ BAE 40 mm Mk 3 eller Mk 4 i stället? Mk 3 finns ju redan på vissa fregatter och korvetter i brasilianska flottan. Det skulle ge visst närskydd både mot ytmål och luftmål. De två aktra plattformarna för Phalanx verkar dock vara kvar så kanske man installerar nåt kortdistans lvrb-system typ Mistral [Sadral (6) eller Tetral (4)] där i framtiden.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu börjar problemen med Brexit påverka de marina planerna:

 

Royal Navy Type 31e frigate programme abruptly suspended – but not dead in the water

 

Det finns en uppenbar risk för att man kommer att tvingas börja ta type 23 fregatterna ur tjänst 2023 innan ersättaren type 31 är på plats.

 

/Per

 

EDIT: Contest to build a ‘budget frigate’ on hold as MoD runs out of funds

 

 

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Enligt Defence Insight så kommer antalet jagare och fregatter i Royal Navy mellan 2023-40 att vara färre än dagens 19 st:

 

Naval Analyses på twitter

 

Billigaste och enklaste lösningen för att förhindra detta torde vara att antingen senarelägga utrangeringen av type 23 och/eller beställa fler type 31 fregatter (som kostar en fjärdedel av vad type 26 kostar), men det blir ju inte gratis att lösa det hur man än gör. Med endast 16-17 jagare och fregatter så gissar jag att RNs möjligheter att operera i Mellanöstern och i havet utanför Sydostasien kraftigt kommer att begränsas. Detta inträffar också när man precis har fått de två hangarfartygen operativa, fartyg som i sin tur kräver eskortfartyg. Jag skulle nog säga att ekvationen inte ser ut att gå ihop.

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Perman said:

Enligt Defence Insight så kommer antalet jagare och fregatter i Royal Navy mellan 2023-40 att vara färre än dagens 19 st:

 

Naval Analyses på twitter

 

/Per

 


Hur översätter man "surface combatants" i ovanstående twitterinlägg?

Skulle man nöjt sig med ett hangarfartyg och lagt pengarna på andra fartyg? Kommer Royal Navy att ha råd att ha två hangarfartyg igång?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vikingman said:


Hur översätter man "surface combatants" i ovanstående twitterinlägg?

Skulle man nöjt sig med ett hangarfartyg och lagt pengarna på andra fartyg? Kommer Royal Navy att ha råd att ha två hangarfartyg igång?

 

"Major surface combatants" bör väl bli större ytstridsfartyg. Nej jag tror inte man kommer att ha råd att ha två fullt operativa hangarfartyg på 65.000 ton igång samtidigt sett på längre sikt. Det ena kommer troligen att läggas i "ready reserve" eller möjligen få en begränsad användning som landsättningsfartyg med helikoptrar. Med bara 16-17 jagare/fregatter kommer man inte att hitta eskortfartyg för dessa samtidigt som man ska upprätthålla sina marina åtaganden runt om i världen. Sett i bakspegeln så tror jag det hade varit mer realistiskt med ett hangarfartyg och fler fregatter. Positivt dock är att man med type 31 nu håller på att ta fram en GP fregatt som kan byggas relativt snabbt och till en rimlig kostnad.

 

Eventuellt kommer man även (delvis som varvsstöd) att utveckla och bygga fler relativt billiga OPV fartyg av River klass batch 2 (eller 3?) som kan avlasta de större ytstridsfartygen med uppgifter som guard ship i hemlandet, Gibraltar, Falklands och West Indies,  skuggning av ryska fartyg, eskortering av handelsfartyg i Gulfen osv.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Royal Navy kommer att reduceras till 15 större ytstridsfartyg (jagare + fregatter) 2027 enligt en rapport från UK Ministry of Defense. Detta är färre jagare och fregatter än vad Italien eller Frankrike har. Orsaker är bl a att leveransen av fregatterna av type 31 skjutits fram från 2023 till 2027 och att de nuvarande type 23 fregatterna kommer att börja tas ur tjänst fr o m 2023. Kommer man att kunna hitta eskortfartyg till hangarfartygen så att de kan utnyttjas fullt ut? Det var just detta scenario jag fruktade för när man beställde de bägge hangarfartygen.

 

Royal Navy's Surface Combatant Fleet Set to Decline to 15 Vessels

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Naval Analyses rapporterar på twitter att Storbritannien har offererat ett antal type 23 fregatter till den grekiska flottan (tidsram ej nämnd men uppenbarligen i närtid). Om detta är sant så betyder det en tidigare aldrig skådad nedskärning av Royal Navys fregattflotta. Personligen så tror jag man ska ta detta med en nypa salt. Naval Analyses har tidigare rapporterat om affärer som sedan inte inträffat. Det är inte alls omöjligt att type 23 fregatter kommer att överföras till den grekiska flottan, men knappast i omedelbar närtid. Första type 23 fregatten är planerad att utgå 2023 följd av ett fartyg per år.

 

NavyLookout skriver i kommentarerna att det är osannolikt att några brittiska fregatter säljs innan strategiska beslut tagits, och att det redan som det är kommer att uppstå en svacka i antalet fregatter från 2023.

 

Naval Analyses på twitter

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Något överraskande är att det stora stödfartyget RFA Argus som var planerat att utgå 2024 nu kommer att behållas förbi 2030:

 

RFA Argus extended in service beyond 2030

(navylookout.com)

 

RFA Argus är Royal Navy's "Primary Casualty Receiving Ship (PCRS)" och "Aviation Training Ship", men eftersom hon är bestyckad så kan hon inte klassas officiellt som lasarettsfartyg. Hon, de två LPD fartygen av Albion-klass och de tre landsättningsfartygen med docka av Bay-klass kommer alla att ersättas av sex st Multi-Role Support Ships (MRSS) på 2030-talet. RFA Argus byggdes ursprungligen som kontainerfartyget MV Contender Bezant 1980-81 och rekvirerades av Royal Navy i Maj 1982 under Falklandskriget. Sedan såldes hon tillbaka till de ursprungliga ägarna i Nov 1982 för att återigen köpas in och modifieras till 'aviation training ship' som ersättning för gamla HMS Engadine. Inför första Gulfkriget så modifierades hon sedan till lasarettsfartyg men behåller förmågan att öva helikopterbesättningar. 

 

RFA Argus (A135)

(en.wikipedia.org)

 

 image.thumb.png.43dbeb67589bc2a2658f407fde450b6a.png

(foto: navylookout.com)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perman said:

Något överraskande är att det stora stödfartyget RFA Argus som var planerat att utgå 2024 nu kommer att behållas förbi 2030:

 

RFA Argus extended in service beyond 2030

(navylookout.com)

 

RFA Argus är Royal Navy's "Primary Casualty Receiving Ship (PCRS)" och "Aviation Training Ship", men eftersom hon är bestyckad så kan hon inte klassas officiellt som lasarettsfartyg. Hon, de två LPD fartygen av Albion-klass och de tre landsättningsfartygen med docka av Bay-klass kommer alla att ersättas av sex st Multi-Role Support Ships (MRSS) på 2030-talet. RFA Argus byggdes ursprungligen som kontainerfartyget MV Contender Bezant 1980-81 och rekvirerades av Royal Navy i Maj 1982 under Falklandskriget. Sedan såldes hon tillbaka till de ursprungliga ägarna i Nov 1982 för att återigen köpas in och modifieras till 'aviation training ship' som ersättning för gamla HMS Engadine. Inför första Gulfkriget så modifierades hon sedan till lasarettsfartyg men behåller förmågan att öva helikopterbesättningar. 

Fartyget verkar ha svensk anknytning då det har 2 × Lindholmen Pielstick 18 PC2.5V dieselmotorer! Alltså licensbyggda Pielstick-motorer byggda på Lindholmen i Göteborg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/24/2020 at 12:11 PM, Perman said:

Naval Analyses rapporterar på twitter att Storbritannien har offererat ett antal type 23 fregatter till den grekiska flottan (tidsram ej nämnd men uppenbarligen i närtid). Om detta är sant så betyder det en tidigare aldrig skådad nedskärning av Royal Navys fregattflotta. Personligen så tror jag man ska ta detta med en nypa salt. Naval Analyses har tidigare rapporterat om affärer som sedan inte inträffat. Det är inte alls omöjligt att type 23 fregatter kommer att överföras till den grekiska flottan, men knappast i omedelbar närtid. Första type 23 fregatten är planerad att utgå 2023 följd av ett fartyg per år.

 

NavyLookout skriver i kommentarerna att det är osannolikt att några brittiska fregatter säljs innan strategiska beslut tagits, och att det redan som det är kommer att uppstå en svacka i antalet fregatter från 2023.

 

Naval Analyses på twitter

 

/Per

 

Efter vårens händelser, så kanske Sverige skulle fråga om erbjudandet står kvar? Vi skulle kunna ha nytta av några Type 23 med Sea Ceptor…

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tombola said:

Efter vårens händelser, så kanske Sverige skulle fråga om erbjudandet står kvar? Vi skulle kunna ha nytta av några Type 23 med Sea Ceptor…

 

En Type 23 kräver lika mycket besättning som hela Visby-klassen tillsammans. Var hittar du manskapet?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Winchester said:

 

En Type 23 kräver lika mycket besättning som hela Visby-klassen tillsammans. Var hittar du manskapet?

 

För att inte nämna alla nya system som det måste utbildas på och som måste föras in i underhålls- och reservdelskedjan. Dessutom så är det inte så att de avrustade fartygen bara ligger och väntar på att användas, utan de fartyg som nu tas ur tjänst är ju såna som står inför en omfattande renovering och modernisering. Det finns förmodligen en anledning till att Chile, som trots att man är i stort behov av att ersätta sitt flaggskepp den 40 år gamla type 22 fregatten Almirante Williams, mig veterligen ännu inte har visat intresse för fregatten HMS Monmouth som togs ur tjänst förra året. Detta trots att de redan använder tre st type 23 (dvs. man har redan utbildad personal och etablerade underhålls- och reservdelskedjor på fartygstypen).

 

Om vi är ute efter ubåtsjaktkapacitet för att skydda kustsjöfarten, våra marinbaser, och transporter till Gotland så är det inte heller de mest kapabla enheterna som tas ur tjänst först, utan det är de fem av GP (General Purpose) versionen. Type 23's ubåtsjaktsensorer är knappast optimerade för att användas i skärgården eller i kustbandet. Inte så att de inte skulle gå att använda i svenska kustfarvatten, men som sagt inte optimerade för sådana operationer. 

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Winchester said:

 

En Type 23 kräver lika mycket besättning som hela Visby-klassen tillsammans. Var hittar du manskapet?

Jo, det är väl problemet. Tills vi får upp personalstyrkan i FM så lär det vara en dröm. Som Per säger är det ju inte heller ”bara” att lägga till en fartygsklass… iaf inte en så stor.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Tombola said:

Jo, det är väl problemet. Tills vi får upp personalstyrkan i FM så lär det vara en dröm. Som Per säger är det ju inte heller ”bara” att lägga till en fartygsklass… iaf inte en så stor.

Ser fortfarande begagnad Braunschweig korvett som en skaplig lösning. För att snabbare öka vår numerär.

Passar även bra vid en Nato medlemskap. Istället för att vänta typ 4-5 år.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, madman said:

Ser fortfarande begagnad Braunschweig korvett som en skaplig lösning. För att snabbare öka vår numerär.

Passar även bra vid en Nato medlemskap. Istället för att vänta typ 4-5 år.

 

Tror inte begagnad Braunschewig kommer att finnas som alternativ på ett bra tag - Tyskland håller på att dubbla sitt antal ägda korvetter för att kunna tillgodose egna behov, de har inga de kan sälja utan att sätta sig i samma sits som gjorde att de fick köpa fler (nämligen att de har ett NATO-krav på att kunna skicka 4 stycken till en krissituation, och med bara fem skepp totalt gick det bara att skicka två, resten måste antingen vara på varv eller är djupt in i träningscykeln). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...