madman Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 3 minutes ago, Winchester said: Tror inte begagnad Braunschewig kommer att finnas som alternativ på ett bra tag - Tyskland håller på att dubbla sitt antal ägda korvetter för att kunna tillgodose egna behov, de har inga de kan sälja utan att sätta sig i samma sits som gjorde att de fick köpa fler (nämligen att de har ett NATO-krav på att kunna skicka 4 stycken till en krissituation, och med bara fem skepp totalt gick det bara att skicka två, resten måste antingen vara på varv eller är djupt in i träningscykeln). Tror kravet var tre. Men ändå för lite med fem. Ändå har det sagts att de äldre ska erbjudas till nato land 2025. Istället för uppgradering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Winchester Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 Just now, madman said: Tror kravet var tre. Men ändå för lite med fem. Ändå har det sagts att de äldre ska erbjudas till nato land 2025. Istället för uppgradering. Krav på fyra insatsberedda korvetter stod på Wikipedia, och var förevändningen för köpet av fem till (eftersom fem ägda bara räcker till två insatsberedda). Sen får vi se hur det går med Tyskarna och deras flotta. (Korvetter i fregattstorlek, och fregatter i kryssarstorlek... tror de att de är Texas? ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 11 minutes ago, Winchester said: Sen får vi se hur det går med Tyskarna och deras flotta. (Korvetter i fregattstorlek, och fregatter i kryssarstorlek... tror de att de är Texas? ) Sedan lv-fregatten FGS Hessen kom i tjänst 21 April 2006 så har alla större tyska ytstridsfartyg som byggts eller som håller på att byggas saknat egen ubåtsjaktkapacitet (om man bortser från ev. HKP/UAV med ASW kapacitet). Vad säger det om tyska marinens planering? Vet dom nåt som inte vi vet [ännu]? /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 10 minutes ago, Perman said: Sedan lv-fregatten FGS Hessen kom i tjänst 21 April 2006 så har alla större tyska ytstridsfartyg som byggts eller som håller på att byggas saknat egen ubåtsjaktkapacitet (om man bortser från ev. HKP/UAV med ASW kapacitet). Vad säger det om tyska marinens planering? Vet dom nåt som inte vi vet [ännu]? /Per Skulle ändå inte påverka oss så mycket. Eftersom hkp14F skulle kunna landa på den äldre modellen. Så viss ubåtsjakt kunde bedrivas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IED Posted July 5, 2022 Report Share Posted July 5, 2022 9 hours ago, madman said: Tror kravet var tre. Men ändå för lite med fem. Ändå har det sagts att de äldre ska erbjudas till nato land 2025. Istället för uppgradering. Var har det sagts? Likt Winchester är det enda jag hört att de behöver flera för eget bruk och för att möta upp Natos krav. Den nya satsningen på försvaret lär ju inte heller innebära att de vill dra ner på ytstridsfartygen. Även om det har köpts begagnad till vissa typer så är det nog inte FMVs melodi att köpa begagnade ytstridsfartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted July 5, 2022 Report Share Posted July 5, 2022 7 hours ago, IED said: Var har det sagts? Likt Winchester är det enda jag hört att de behöver flera för eget bruk och för att möta upp Natos krav. Den nya satsningen på försvaret lär ju inte heller innebära att de vill dra ner på ytstridsfartygen. Även om det har köpts begagnad till vissa typer så är det nog inte FMVs melodi att köpa begagnade ytstridsfartyg. Det är väl det som kanske FMV kunde ändra? Väl fungerande plattformar med nästan all förmåga vi behöver som kan levereras snabbt är kanske bättre än att vänta och vara utan nån förmåga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 13, 2022 Report Share Posted July 13, 2022 (edited) Försöker återgå till trådämnet genom att länka till en intressant twitter diskussion om beslutet att behålla och uppgradera RFA Argus. Quote Gabriele Molinelli @Gabriel64869839 "It has been decided that extending in service and upgrading RFA ARGUS and operating her alongside Landing Ship Docking (Auxiliary)s in their current configuration, represents the optimum solution", says minister Jeremy Quin in written answer 11 July 2022. ARGUS refit on the way. Gabriele Molinelli på twitter För den som inte vill öppna twitter så återger jag den mest intressanta diskussionen här: Quote Gabriele Molinelli @Gabriel64869839 · 7 juli Svarar @Gabriel64869839 Originally, RFA Argus had 4 container holds repurposed as hangars, and 2 lifts (see first photo). One hangar and forward lift were eventually repurposed to become the hospital facility, with a substantial rebuild which included elevator and ramp for casualties movement. Hospital includes facilities for a 10-bed Intensive Care Unit, 2x 35 beds general wards, a 20 bed High Dependency Unit; Dental Surgery; Clinical Support Services; a Four-bay operating theatre and 1 CT scanner. Some 180-200 personnel when full Role 3 medical is activated. If i'm up to date, that still leaves 3 hangars, connected by watertight doors some 20 tons each. 1 single lift probably constrains movement options, but even so it's unlikely, at best, that any BAY class modification could match what Argus can and does still regularly offer: Quote Gabriele Molinelli @Gabriel64869839 · 7 juli Again on ARGUS, even the small superstructure including the funnel has found a way to be useful instead of an hindrance: it is used to simulate the landing on the constrained decks of frigates. You can see on deck, aft of it, the same grid that helicopters hook into. Quote Gabriele Molinelli @Gabriel64869839 · 7 juli Medical facility would remain. It's kind of the plan for the future, as well. Future Role 3 is supposed to come on the Multi Role Support Ships that will replace the amphibs and deliver littoral strike. It is supposed to be more modular so it can be spread on more than one ship. Quote Jonathan Chartier @PendaNess · 7 juli Svarar @Gabriel64869839 The problem is the MOD already tried using Argus as a poor mans LPH 30 years ago and her unsuitability for that role was a major driver in commissioning HMS Ocean. THer material state and the ability to keep a 41yo vessel going is highly questionable! Diskussionen fortsätter med för och emot. Problemet är väl att det inte finns pengar att bygga en modern ersättare, så antingen blir det väl en renoverad och uppgraderad Argus eller ingenting gissar jag. Ungefär som nya ersättare för Carlskrona och Trossö i svenska marinen. /Per Edited July 13, 2022 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted July 14, 2022 Report Share Posted July 14, 2022 23 hours ago, Perman said: Försöker återgå till trådämnet genom att länka till en intressant twitter diskussion om beslutet att behålla och uppgradera RFA Argus. Gabriele Molinelli på twitter För den som inte vill öppna twitter så återger jag den mest intressanta diskussionen här: Diskussionen fortsätter med för och emot. Problemet är väl att det inte finns pengar att bygga en modern ersättare, så antingen blir det väl en renoverad och uppgraderad Argus eller ingenting gissar jag. Ungefär som nya ersättare för Carlskrona och Trossö i svenska marinen. /Per Bra beslut tycker jag. Förmågan dessa fartyg bidrar med är svår att ersätta med ”Multi-roll-fartyg”. För mycket av den tillgängliga volymen måste vikas till de övriga rollerna, så de blir lite ”Jack-of-all-trades”, och aldrig riktigt bra på något. Speciellt förmågan att hantera helikoptrar och logistik, samt sjukvård och liknande blir svårt när 90% av volymen ska gå till annat. Jag önskar vi hade något liknande i vår flotta. (LHD-typ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 16, 2022 Author Report Share Posted November 16, 2022 (edited) Storbritannien beställer ytterliggare 5 st fregatter av typ 26. Sedan tidigare har man beställt 3 st av typ 26. De skall ersätta en del av de tidigare typ 23 fregatterna. Den huvudsakliga uppgiften kommer att vara ubåtsjakt. Australien har beställt 9 st och Kanada har beställt 15 st av fregatt typ 26 (antal osäkert). A British shipyard has been awarded a £4.2 billion contract to build the second batch of Type 26 frigates for the Royal Navy. Delivering on ambitions laid out in the National Shipbuilding Strategy Refresh earlier this year, the contract awarded to BAE Systems will support 1,700 British jobs over the next decade at BAE Systems sites in Govan and Scotstoun, Glasgow. As part of the contract, BAE Systems has committed to invest £1.2 billion in the UK supply chain, supporting a further 2,300 jobs with more than 120 suppliers all over the UK. Leading the Royal Navy’s anti-submarine warfare surface fleet, the five new City-class ships – HMS Birmingham, HMS Sheffield, HMS Newcastle, HMS Edinburgh and HMS London – will join the first three T26s already in build at Govan – HMS Glasgow, HMS Cardiff and HMS Belfast. Construction of all eight frigates is expected to be completed by the mid-2030s, with the first, HMS Glasgow, entering service by the end of 2028. https://www.gov.uk/government/news/british-shipyard-awarded-42-billion-to-build-royal-navy-ships https://www.navalnews.com/naval-news/2022/11/bae-systems-gets-contract-to-build-2nd-batch-of-5-type-26-frigates/ https://en.wikipedia.org/wiki/Type_26_frigate Edited November 16, 2022 by vikingman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted November 16, 2022 Report Share Posted November 16, 2022 (edited) Den brittiska varianten av type 26 fregatterna är den bäst balanserade enligt min lekmanna åsikt med både 48 st Sea Ceptor, Mk 41 VLS med 24 celler och två hkp. Tvåa kommer den australiska som visserligen har en större Mk 41 VLS men saknar Sea Ceptor. Sist kommer den kanadensiska som har Sea Ceptor men bara 24 robotar och saknar Phalanx CIWS. De två sistnämnda varianterna kommer normalt bara att ha 1 hkp, men den australiska kan ta en andra hkp om så skulle behövas. Av namnen så är det bara Belfast som inte använts sedan WWII. Generellt säkert en av världens bästa ubåtsjaktfregatter, men saknar lite kapacitet vad gäller lång distans sjömålssystem och lv-system. Prio ligger som sagt uppenbarligen på ubåtsjakt. Hoppas att man beställer de fem planerade type 32 snart som ska vara mer av en GP fregatt. De fem beställda type 31 fregatterna är enligt min mening egentligen bara en slags patrol frigate ('fitted for but not with' Mk 41 VLS). /Per Edited November 16, 2022 by Perman 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 30, 2022 Report Share Posted December 30, 2022 (edited) Royal Navy's bemannade minröjningsstyrka minskar nu gradvis i storlek. Av de 15 minjaktfartygen av Sandown-class som byggdes 1990-2001 så finns nu endast 3 st kvar i tjänst i RN. 2 av dessa är baserade i Gulfen i operation Kipion (Operation Kipion ). Samtliga 3 planeras tas ur tjänst fram till 2025. Av de övriga så har 3 överförts till Saudi Arabien, 3 till Estland, 2 till Rumänien och 2 till Ukraina. Jag gissar att om överföringen till Ukraina av f d HMS Shoreham och f d HMS Grimsby funkar så kommer ytterligare minjaktfartyg av klassen att överföras dit. Sandown-klassen är 'single mission minehunters' dvs. de kan inte svepa minor, men har en sekundär roll som OPV. Förutom Sandown-klassen så finns 6 minjaktfartyg av Hunt-klassen kvar i tjänst i RN byggda 1979-85, varav 2 är baserade i Gulfen i operation Kipion. Samtliga har genomgått omfattande modernisering av minjaktsystemet och räknas nu som de mest kapabla minjaktfartygen i världen. Quote The capabilities of the remaining eight vessels of the Hunt class have been significantly enhanced by the installation of Sonar Type 2193 and the NAUTIS 3 command system. The performance of Sonar 2193 exceeds that of any other mine hunting sonar in service in the world today and is capable of detecting and classifying an object the size of a football at a distance of up to 1,000 metres (1,100 yd). -- Seafox is described by the MOD as a "state of the art fire and forget system, capable of destroying mines in depths of up to 300 metres". De kvarvarande minjaktfartygen av Hunt-klassen kommer att tas ur tjänst 2029-2031 och ersättas av obemannade minröjningssystem. Jag är av den uppfattningen att en kombinerad bemannad/obemannad minröjningsstyrka hade varit den bästa lösningen för framtiden. Då hade man kunnat behålla en minröjningsstyrka i Gulfen även efter 2031, men då hade det förmodligen inte funnits lika mycket medel till att bygga de två hangarfartygen och att omsätta och (förhoppningsvis) bygga ut fregattstyrkan. I ärlighetens namn ska sägas att de kommande type 31 fregatterna ska ha möjlighet att medföra PODS (Persistent operational Delivery Systems): Quote Furthermore, they will be able to carry the planned persistent operational delivery systems or PODS, a ‘plug and play box of tricks’ carrying drones, autonomous minehunting equipment, a command center for commando raiders or humanitarian aid. Idén att förse Visby med en minröjningsmodul har väl dock knappast blivit en succé. Vad jag vet så används denna möjlighet ganska sällan. Sandown-class minehunter Hunt-class mine countermeasures vessel (Stern view of HMS Brocklesby off Bahrain in 2021; foto: Lt Nicholas Stevenson RN) /Per Edited December 30, 2022 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted December 30, 2022 Report Share Posted December 30, 2022 11 hours ago, Perman said: Royal Navy's bemannade minröjningsstyrka minskar nu gradvis i storlek. Av de 15 minjaktfartygen av Sandown-class som byggdes 1990-2001 så finns nu endast 3 st kvar i tjänst i RN. 2 av dessa är baserade i Gulfen i operation Kipion (Operation Kipion ). Samtliga 3 planeras tas ur tjänst fram till 2025. Av de övriga så har 3 överförts till Saudi Arabien, 3 till Estland, 2 till Rumänien och 2 till Ukraina. Jag gissar att om överföringen till Ukraina av f d HMS Shoreham och f d HMS Grimsby funkar så kommer ytterligare minjaktfartyg av klassen att överföras dit. Sandown-klassen är 'single mission minehunters' dvs. de kan inte svepa minor, men har en sekundär roll som OPV. Förutom Sandown-klassen så finns 6 minjaktfartyg av Hunt-klassen kvar i tjänst i RN byggda 1979-85, varav 2 är baserade i Gulfen i operation Kipion. Samtliga har genomgått omfattande modernisering av minjaktsystemet och räknas nu som de mest kapabla minjaktfartygen i världen. De kvarvarande minjaktfartygen av Hunt-klassen kommer att tas ur tjänst 2029-2031 och ersättas av obemannade minröjningssystem. Jag är av den uppfattningen att en kombinerad bemannad/obemannad minröjningsstyrka hade varit den bästa lösningen för framtiden. Då hade man kunnat behålla en minröjningsstyrka i Gulfen även efter 2031, men då hade det förmodligen inte funnits lika mycket medel till att bygga de två hangarfartygen och att omsätta och (förhoppningsvis) bygga ut fregattstyrkan. I ärlighetens namn ska sägas att de kommande type 31 fregatterna ska ha möjlighet att medföra PODS (Persistent operational Delivery Systems): Idén att förse Visby med en minröjningsmodul har väl dock knappast blivit en succé. Vad jag vet så används denna möjlighet ganska sällan. Sandown-class minehunter Hunt-class mine countermeasures vessel (Stern view of HMS Brocklesby off Bahrain in 2021; foto: Lt Nicholas Stevenson RN) /Per Mycket intressant. Jag har ingen vidare koll på just minröjning, annat än att det är bra med icke-magnetiska skrov, men jag undrar vad som gör dem bättre lämpade för det än andra fartyg? Möjligheten att röra sig långsamt eller vara still är förstås kritisk (annars hade man väl aldrig använt Voith Schneider propellrar). Själv funderade jag på varför man inte använder multi-skrovs-fartyg (katamaraner) för minröjning? Då skulle man ju kunna jobba ”under” båten så att säga? Fler möjligheter att hissa upp och ned olika verktyg osv. Sen att man får ett mycket större däck för hantering av drönare, material och ytterligare verktyg är ju en bonus. Jag såg att Australien gjort ett försök med Bay-klassen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bay-class_minehunter Men det har ju hänt en del inom materialteknik som kunde utnyttjas om man utvecklar ett nytt fartyg. Typ som en Skjold-klass, fast för minjakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 31, 2022 Author Report Share Posted December 31, 2022 (edited) 13 hours ago, Tombola said: Mycket intressant. Jag har ingen vidare koll på just minröjning, annat än att det är bra med icke-magnetiska skrov, men jag undrar vad som gör dem bättre lämpade för det än andra fartyg? Möjligheten att röra sig långsamt eller vara still är förstås kritisk (annars hade man väl aldrig använt Voith Schneider propellrar). Själv funderade jag på varför man inte använder multi-skrovs-fartyg (katamaraner) för minröjning? Då skulle man ju kunna jobba ”under” båten så att säga? Fler möjligheter att hissa upp och ned olika verktyg osv. Sen att man får ett mycket större däck för hantering av drönare, material och ytterligare verktyg är ju en bonus. Jag såg att Australien gjort ett försök med Bay-klassen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bay-class_minehunter Men det har ju hänt en del inom materialteknik som kunde utnyttjas om man utvecklar ett nytt fartyg. Typ som en Skjold-klass, fast för minjakt? Citat från tidskriften Örlogsväsendet 1985. Från en pdf: https://www.koms.se/content/uploads/2013/07/TiS-nr-2-1985.pdf Koncept M H-katamaran RAN målsättning med katamaranprojektet torde i huvudsak uppnås. Projektet inrymmer många intressanta lösningar. Det enda som inte uppnås är att systemet skall vara billigt. Detta bedöms vara anledningen till att liknande system inte nyttjas annorstädes. Några år senare byggde man Bay-class minehunter med katamaranskrov. 2 fartyg byggdes. Ett tredje slutfördes inte av okänd anledning. Inget av dem användes längre. https://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_minehunter Norge har Alta-klass minsvepare 3 st och Oksøy-klass minjägare 3 st av katamarantyp. Klasserna är nästan identiska. Kom i tjänst 1994-1997. https://en.wikipedia.org/wiki/Alta-class_minesweeper https://en.wikipedia.org/wiki/Oksøy-class_mine_hunter https://www.naval-technology.com/projects/oksoy/ https://warsearcher.com/shipsearcher/royal-norwegian-navy-current-and-retired/royal-norwegian-navy-mine-warfare-ships/ Edited December 31, 2022 by vikingman 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted December 31, 2022 Report Share Posted December 31, 2022 1 hour ago, vikingman said: Citat från tidskriften Örlogsväsendet 1985. Från en pdf: https://www.koms.se/content/uploads/2013/07/TiS-nr-2-1985.pdf Koncept M H-katamaran RAN målsättning med katamaranprojektet torde i huvudsak uppnås. Projektet inrymmer många intressanta lösningar. Det enda som inte uppnås är att systemet skall vara billigt. Detta bedöms vara anledningen till att liknande system inte nyttjas annorstädes. Några år senare byggde man Bay-class minehunter med katamaranskrov. 2 fartyg byggdes. Ett tredje slutfördes inte av okänd anledning. Inget av dem användes längre. https://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_minehunter Norge har Alta-klass minsvepare 3 st och Oksøy-klass minjägare 3 st av katamarantyp. Klasserna är nästan identiska. Kom i tjänst 1994-1997. https://en.wikipedia.org/wiki/Alta-class_minesweeper https://en.wikipedia.org/wiki/Oksøy-class_mine_hunter https://www.naval-technology.com/projects/oksoy/ https://warsearcher.com/shipsearcher/royal-norwegian-navy-current-and-retired/royal-norwegian-navy-mine-warfare-ships/ Tackar! Då känns det som att idén inte var så dum iaf. Är det för att de är dyrare som vi inte har dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 31, 2022 Report Share Posted December 31, 2022 (edited) 2 hours ago, vikingman said: Norge har Alta-klass minsvepare 3 st och Oksøy-klass minjägare 3 st av katamarantyp. Klasserna är nästan identiska. Kom i tjänst 1994-1997. https://en.wikipedia.org/wiki/Alta-class_minesweeper https://en.wikipedia.org/wiki/Oksøy-class_mine_hunter https://www.naval-technology.com/projects/oksoy/ https://warsearcher.com/shipsearcher/royal-norwegian-navy-current-and-retired/royal-norwegian-navy-mine-warfare-ships/ Tilläggas kan att de norska minröjningskatamaranerna är inte konventionella katamaraner utan mer ett mellanting mellan katamaran och svävare eller SES (Surface Effect Ship). De har haft sin beskärda del av problem i form av framdrivningsproblem, budget dispyter och försvunna medel till reservdelar. Allmänt kan man säga att sådana fartyg har sin fördel i att de snabbt kan vara på plats och att de påverkas mindre av undervattensdetonationer än deplacerande fartyg. Nackdelarna är att de inte är lika robusta som konventionella minröjningsfartyg, dyra att underhålla och känsligare för bränder än vanliga MCMV. Det kan väl knappast räknas som ett framgångsrikt projekt när man skrotar två av de nio färdigställda fartygen efter bara 10-12 dar till sjöss bara för att det inte finns reservdelar till flottan? globalsecurity har mycket mer info om dem än vad wiki har: Alta / Oksoy Surface Effect Ship (SES) Även den finska marinen har f ö prövat svävaren som ett mindre ytstridsfartyg, men övergav idén. Jag har för mig att man kom fram till att de var för känsliga för skärgårdsmiljön och för dyra i underhåll. /Per Edited December 31, 2022 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 31, 2022 Report Share Posted December 31, 2022 (edited) 2 hours ago, Tombola said: Tackar! Då känns det som att idén inte var så dum iaf. Är det för att de är dyrare som vi inte har dem? Ingen aning men vi har ju faktiskt haft minröjningsdrönare som var katamaraner i form av SAM-klassen som byggdes 1983 och 1992/93. Eftersom US Navy köpte två av dem under första Gulfkriget 1991 och sex exporterades till Japan så får man anta att de var lyckade. Dock så lades projektet med en ny minröjningsdrönare av SAM II typ ner ungefär vid senaste sekelskiftet, och man köpte 2001 i stället in en dansk minröjningsdrönare i form av HMS Sökaren för utvärdering. Saab offererar fortfarande en ny minröjningsdrönare i form av SAM 3: Sam 3 Minesweeping USV /Per Edited December 31, 2022 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted February 18 Report Share Posted February 18 (edited) On 12/31/2022 at 4:48 PM, Perman said: Ingen aning men vi har ju faktiskt haft minröjningsdrönare som var katamaraner i form av SAM-klassen som byggdes 1983 och 1992/93. Eftersom US Navy köpte två av dem under första Gulfkriget 1991 och sex exporterades till Japan så får man anta att de var lyckade. Dock så lades projektet med en ny minröjningsdrönare av SAM II typ ner ungefär vid senaste sekelskiftet, och man köpte 2001 i stället in en dansk minröjningsdrönare i form av HMS Sökaren för utvärdering. Saab offererar fortfarande en ny minröjningsdrönare i form av SAM 3: Sam 3 Minesweeping USV /Per Vad hände med fartyget Sökaren? Således det tillbaka till Danmark? Oerhört anonymt fartyg. Edited February 18 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 18 Report Share Posted February 18 (edited) 2 hours ago, Rauta said: Vad hände med fartyget Sökaren? Således det tillbaka till Danmark? Oerhört anonymt fartyg. Enligt danska wiki så utgick hon ur organisationen 2015 och såldes sedan på auktion. Köpt av den brittiska skeppsmäklaren apolloduck.co.uk som ska ha haft henne till salu på sin hemsida (finns dock inte kvar där). shipspotting.com har en bild på henne när hon ligger i hamnen i Oskarshamn 2015. Hon anskaffades tydligen som en delbetalning för Danmarks hyra av ubåten HMS Näcken. Byggdes 1999. Undrar om inte Kockums var inblandat i bygget av MSF klassen precis som med patrullbåtarna av Diana klassen? HSWMS SOKAREN MRF01 MSF-klassen Lite info om henne: Quote HMS Sökaren (MRF 01) är ett fjärrstyrt ftg konstruerat i Danmark (typen används även av danska flottan!), Som ett led i utvecklingen av fjärrstyrda svep har Försvarets Materielverk, FMV, för Försvarsmaktens räkning, anskaffat en minröjningsfarkost (MRF 01) från Danyard i Ålborg. Farkostens design bygger på danska marinens minröjningsfarkost MSF som utnyttjas för fjärrstyrd minsvepning och minjakt inom Standard Flex 300-systemet. MRF 01 skall utnyttjas av 4.minkrigsflottiljen som en plattform för taktik- och metodutveckling samt FMV prov och försök med nya fjärrstyrda svep. Verksamheten med farkosten är en del av utvecklingen av nytt fjärrstyrt svep ROSSS (Remote Operated Sweep and Sensor System). Inriktningen är att efter genomförda prov med minsvep skall farkosten även utnyttjas för prov och försök vid utveckling av fjärrstyrd minjakts- och bottenkarteringsfunktion Initialt kommer MRF 01 att utnyttjas för systemprover och syftet med proven är att utvärdera farkostens egenskaper som fjärrstyrd svepdragare. Resultaten skall ligga till grund för kravställningar och specifikation av ROSSS. Ftg:et är 26,3m långt, 7m brett och har ett deplacement på 129 ton, max fart är 12kn. Ftg:et kan även användas bemannat och har då en besättning på 7man. Hon är byggd i glasfiber och levererades 2001. /Per Edited February 18 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted February 18 Author Report Share Posted February 18 2 hours ago, Perman said: Verksamheten med farkosten är en del av utvecklingen av nytt fjärrstyrt svep ROSSS (Remote Operated Sweep and Sensor System). Inriktningen är att efter genomförda prov med minsvep skall farkosten även utnyttjas för prov och försök vid utveckling av fjärrstyrd minjakts- och bottenkarteringsfunktion Initialt kommer MRF 01 att utnyttjas för systemprover och syftet med proven är att utvärdera farkostens egenskaper som fjärrstyrd svepdragare. Resultaten skall ligga till grund för kravställningar och specifikation av ROSSS. Vad blev det av ROSSS? Blev det något köp av fjärrstyrd minjakt till svenska marinen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 19 Report Share Posted February 19 (edited) 22 hours ago, vikingman said: Vad blev det av ROSSS? Blev det något köp av fjärrstyrd minjakt till svenska marinen? Har ingen aning men jag har mailat FMV och frågat. Det jag vet är att två forskare på KTH gjorde 2006 ett examensarbete om hur en halvtidsmodernisering av SAM farkosterna skulle kunna se ut. Bl a så skulle förmågan att motstå undervattensdetonationer öka och de skulle bli lättare att bogsera dem i över 10 knop. Deplacementet skulle öka från ca 25 ton till 30 ton. Huruvida det blev någon HTM av dessa har jag som sagt ingen aning om. Om jag får gissa så tror jag de drabbades av den eviga freden som så mycket annat och står kanske och skrotar i nåt av marinens förråd. Jag har även frågat om man planerar att ersätta dessa. Vi får se om FMV svarar. Halvtidsmodernisering av minröjningsfarkost - Design och dimensionering av pontoner och chock isolatorer /Per Edited February 19 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 9 Author Report Share Posted March 9 Undersökningsfartyget HMS Enteprise skall avvecklas i slutet av mars. Fartyget ingår i Echo-klassen. Fartyget uppgift var att stödja ubåtsoperationer och kartlägga havsbottnen inför amfibieoperationer. Några av uppgifterna fartyget utfört kommer att tas över av de nya Multirole Ocean Surveillance Ships. https://ukdefencejournal.org.uk/hms-enteprise-to-be-decomissioned/ https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Enterprise_(H88) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted March 27 Report Share Posted March 27 On 2/18/2023 at 4:46 PM, Perman said: Enligt danska wiki så utgick hon ur organisationen 2015 och såldes sedan på auktion. Köpt av den brittiska skeppsmäklaren apolloduck.co.uk som ska ha haft henne till salu på sin hemsida (finns dock inte kvar där). shipspotting.com har en bild på henne när hon ligger i hamnen i Oskarshamn 2015. Hon anskaffades tydligen som en delbetalning för Danmarks hyra av ubåten HMS Näcken. Byggdes 1999. Undrar om inte Kockums var inblandat i bygget av MSF klassen precis som med patrullbåtarna av Diana klassen? HSWMS SOKAREN MRF01 MSF-klassen Lite info om henne: /Per Okej tack för info. Som sagt, ett anonymt litet fartyg. Anskaffades precis lagom till nedläggningsvågen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted March 29 Report Share Posted March 29 On 3/9/2023 at 12:06 PM, vikingman said: Undersökningsfartyget HMS Enteprise skall avvecklas i slutet av mars. Fartyget ingår i Echo-klassen. Fartyget uppgift var att stödja ubåtsoperationer och kartlägga havsbottnen inför amfibieoperationer. Några av uppgifterna fartyget utfört kommer att tas över av de nya Multirole Ocean Surveillance Ships. https://ukdefencejournal.org.uk/hms-enteprise-to-be-decomissioned/ https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Enterprise_(H88) Här kunde t.ex. Kustbevakningen kunna hålla sig framme? Finns säkert 20 år till kvar i dessa, och du får fartyg som kan användas både i fredstid och vid lite snårigare situationer. Ommålning och lite allmän uppfräschning av typ sängar och sånt, men de är väl inte särskilt hårt slitna? (Allt är på engelska, så borde vara enkelt att ta över). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted March 29 Report Share Posted March 29 8 minutes ago, Tombola said: Här kunde t.ex. Kustbevakningen kunna hålla sig framme? Finns säkert 20 år till kvar i dessa, och du får fartyg som kan användas både i fredstid och vid lite snårigare situationer. Ommålning och lite allmän uppfräschning av typ sängar och sånt, men de är väl inte särskilt hårt slitna? (Allt är på engelska, så borde vara enkelt att ta över). Vi har alltid blivit överraskade när vi gjort läglighetsköp över hur sliten utrustningen är och vilka dolda fel som finns. Sen anklagar vi upphandlande myndighet för att ha gjort ett dåligt jobb Tilläggas bör även att personal är billigare i andra länder än i Sverige. Att HMS Enterprise har en större besättning än KBV:s övriga fartyg är då rent av hindrande. Visst, är man lite kreativ och skruvar på automatisering, vissa krav och förmågor så kanske besättningen krymper. Men då blev läglighetsköpet återigen en svensk särlösning... Det är dyrt att vara fattig, men 9 gånger av 10 så verkar våra svenska särlösningar vara det som håller längst och är mest uppskattad av personalen som verkar med systemen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted March 29 Report Share Posted March 29 58 minutes ago, Adeptus Bellum said: Vi har alltid blivit överraskade när vi gjort läglighetsköp över hur sliten utrustningen är och vilka dolda fel som finns. Sen anklagar vi upphandlande myndighet för att ha gjort ett dåligt jobb Tilläggas bör även att personal är billigare i andra länder än i Sverige. Att HMS Enterprise har en större besättning än KBV:s övriga fartyg är då rent av hindrande. Visst, är man lite kreativ och skruvar på automatisering, vissa krav och förmågor så kanske besättningen krymper. Men då blev läglighetsköpet återigen en svensk särlösning... Det är dyrt att vara fattig, men 9 gånger av 10 så verkar våra svenska särlösningar vara det som håller längst och är mest uppskattad av personalen som verkar med systemen. Absolut. Men inte ens vid nykonstruktion är man immun mot dessa överraskningar när det gäller dolda fel. Se på HMS Prince of Wales som exempel. Sen är delar av bemanningen förstås kopplad till vapensystemen, som då inom Kustbevakningen oftast inte ens används, och därför inte behöver personal, normalt sett. Sen vill jag inte kalla det särlösningar. I stort sett alla fartyg som inte byggs som serier (vilket är de allra flesta) är ju anpassade för sitt användningsområde, så en ”särlösning” är helt normalt. Däremot kan ett fartyg som sysslar med just kartläggning av havsmiljön eventuellt bidra med förmågor vi inte har idag, som kan komplettera och förbättra Kustbevakningens arbete. Tankarna går såklart till Nord Stream incidenten. Jag är inte för att vi köper nåt vi inte behöver eller har användning för, men jag tycker man behöver vara lite på tårna både från Marinen, KBV och FMV när det väl dyker upp möjligheter till läglihetsköp, och inte bara kategoriskt avskriva dem, för ”det KAN bli fel”. Det kan det även om du bygger nytt, bevisligen. Och då tar det kanske några år innan du vet det. Under tiden har du ingen förmåga. HMS Echo och Enterprise har t.ex. helikopterdäck, vilket vi saknar överlag både inom KBV och Marinen. Och vi lär inte bygga något sådant än på ett tag, även om det finns tillfällen där vi skulle ha nytta av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 18 Author Report Share Posted May 18 Royal Fleet Auxiliary:s tankfartyg Wave Ruler och Wave Knight av Wave-klass läggs i "malpåse". De är stora fartyg med ett deplacement på ca 31500 ton och en längd av 196.5 m. De kom i tjänst år 2003. De kan tanka andra fartyg under gång. Försök att sälja fartygen till Brasilien har gjorts utan framgång. Royal Fleet Auxiliary (RFA) är en civil myndighet under det brittiska försvarsdepartementet. RFA lyder under amiralitetsstyrelsen genom chefen för kustflottan (Fleet Commander), men ingår inte i Naval Service. https://www.naval-technology.com/news/what-fate-awaits-uk-wave-class-fast-fleet-tankers/ https://en.wikipedia.org/wiki/Wave-class_tanker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 1 Author Report Share Posted June 1 Inofficiella källor säger att typ 23 fregatten HMS Westminster har visat sig vara i så dåligt skick att det skulle vara svårt att motivera kostnaden för reparationer och hennes ombyggnad har stoppats i väntan på ett beslut om hennes framtid. Om fartyget skrotas kommer Royal Navy bara att ha 10 fregatter fram till mitten av 2030 då de skall ersättas med 13 nya fregatter. HMS Westminster är en av bara 8 (FFTA) Type 23 fregatter utrustade med 2087 släpsonar som är den i särklass mest effektiva ASW-sensorn i brittiska flottan. https://www.navylookout.com/hms-westminster-refit-suspended-and-her-return-to-service-in-doubt/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 1 Report Share Posted June 1 Nu börjar man förstå varför chilenarna inte verkar vara intresserade av någon type 23 fregatt som ersättning för sitt 35 år gamla flaggskepp Almirante Williams. Förmodligen är de type 23 fregatter som hittills tagits ur tjänst i ännu sämre skick. Eller också planerar man en annan snillrik lösning. Dessa problem som Royal Navy har nu hade aldrig behövt uppkomma (eller åtminstone blivit mindre) om man hade börjar bygga de nya fregatterna tidigare. /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted July 30 Author Report Share Posted July 30 HMS Albion, ett amfibiefartyg av LPD-typ (landing platform dock) anlöpte hemmahamnen Plymouth kanske för sista gången den 28 juli. Fartyget har tjänstgjort i sex år runt om i världen på sin senaste mission och lämnar över sitt uppdrag till systerfartyget HMS Bulwark. Det oklart om fartyget kommer i tjänst igen eller om hon läggs i malpåse. Fartyget togs i tjänst juni 2003. Fartyget kan härbergera 256 soldater från Royal Marines. Storbritannien och Nederländerna har inlett ett samarbete om att utforska möjligheten att designa nya amfibiefartyg tillsammans. https://www.forces.net/services/navy/royal-navy-workhorse-hms-albion-comes-home-plymouth-possibly-final-time https://www.plymouthherald.co.uk/news/plymouth-news/plymouth-royal-navy-families-reunited-8635099 https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Albion_(L14) https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2023/june/30/20230630-anglo-dutch-50-years 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted September 14 Author Report Share Posted September 14 (edited) Royal Navy skall skrota och återvinna de två fregatterna HMS Monmouth (F235) och HMS Montrose (F236) av typ 23-klassen. HMS Monmouth har legat i malpåse sedan 2021 och HMS Montrose togs ut tjänst den 17 april 2023. Försvarsministeriet (MOD) kommer inte att betala för återvinningen av fartygen när de väl har sålts. HMS Bristol (D23) är en typ 82 jagare som också skall skrotas om den inte räddas som museifartyg. Då man beslöt att inte bygga en klass hangarfartyg för Royal Navy som typ 82 jagarna skulle eskortera blev HMS Bristol det enda fartyget som byggdes av sin klass pga nedragning av försvarsutgifterna. Fartyget togs i tjänst 1973 och deltog i Falklandskriget. År 1991 avrustades hon och ersatte HMS Kent som skol- och logementsfartyg i Portsmouth. Fartyget togs ur tjänst 2020. HMS Walney (M104) är en minsvepare som skall skrotas. Det togs ur tjänst 2010 och har inte funnit en köpare sedan 2014 då fartyget lades ut till försäljning. https://www.forces.net/technology/sea-vessels/royal-navy-warships-be-sold-spare-parts-after-decades-service https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Monmouth_(F235) https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Montrose_(F236) https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Bristol_(D23) https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Walney_(M104) Edited September 14 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.