Jump to content

Recommended Posts

Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

En liten fundering men det blev visst många frågor av den.

Edited by henke
Rubrik och taggar/Henke
Link to post
Share on other sites

Vet inte om tanken är att ersätta 302:orna... Tror mer att tanken är att ersätta alla BV206/208/309. Detta för att framför allt 206/208 börjar komma till åren och att de bara är gjorda av glasfiber. Vad jag har förstått så är även 309:orna duktigt slitna.

 

Men som sagt jag kan ju ha fel.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

"Plastbandvagnen" är inte helt uträknad, iaf inte som systemlösning.

 

206 börjar dock bli till åren och bör väl bytas ut snart, men man har bla i Boden för ett par år sedan utvärderat en modern variant av Bv 206 med bla en ny Dieselmotor, AirCondition, bättre fjädring, nytt bandaggregat. mer utrymme osv.

 

Men den är fortfarande helt i plast/komposit, vill minnas att man testade 3 vagnar i lite olika utförande och konstruktionslösningar.

Link to post
Share on other sites

I den version at Materielplanen som finns att läsa för oss vanliga dödliga, så framgår det att BV206/8 kommer vidmakthållas tills efter 2025.

Det är en bra konstruktion, och en dröm att köra :happy:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Absolut, men vi vet ju av erfarenhet också att man inte byter ut ett system genom ett snäpp med fingrarna (inte så ofta iaf ) "läs hkp4"

 

Men hur som, en ny plastvagn lär ju smygas in i FM först och HV sen, den vagn jag såg på I19 var endast för att hägglunds skulle testa den, den var inte på något vis slutprodukten av vad FM hade planer på att anskaffa.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Ryktet sa först att vi på 222:a Ing Komp skulle få 410an 2014. Men sen i sommras när jag var inne på KFÖ fick vi höra att vårt systerkompani, 224:e kommer få dom först istället så 222:a kommer rulla 302:a i några år till. Men ja dom ska ersätta 302:orna rakt av med 410:orna.

 

Sen angående strids/skyddsförmågan så tror jag inte man sänker den nämvärt mycket. 302:an idag har väldigt svagt pansar mot moderna fientliga pansarskott. Det som penetrerar en 410 penetrerar en 302a. Skulle väl vara om 302an var bättre på att ta emot 12.5:or möjligtvis. Men sen väger man upp det med att RWS:en som ska vara på 410 ger nattkapacitet, laseravståndsbedömning osv vilket gör vagnen effektivare än 302an när den väl behöver bekämpa något.

 

För mig personligen som sitter på stab/Tross plutonen så blir det nog en rejäl förbättring när 410 kommer ut med tanke på hur lite strid vi råkar ut för, bekvämligheten i 410an måste vara 7 mil bättre än 302an.

 

/Thompa

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

302an har en angiven hastighet på 66km/h så ingen större skillnad? Sen tophastigheten gör inte så stor skillnad, med 302an rullar vi i 40-50km/h, kör man in i terräng är man nere på 20-30km/h genast. Man kör inte ihjäl fienden ;)

Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...

Fler än de redan 48 beställda på G.. "Ca 100" anges antalet till. Totalt finns option på 127 utöver de 48 redan beställda. Vi får se exakt hur många som beställs denna gång..
http://allehanda.se/opinion/ordetfrittochdebatt/1.6308839-nya-bandvagnar-till-forsvaret-gynnar-ornskoldsvik
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6312938-forsvaret-lagger-ny-order-i-o-vik

Link to post
Share on other sites

Anledningen till att man inte köpte Bv 10 från början lär ha varit för att 206/208/308 rymdes exakt X antal av i en förlängd C-130, medan Bv 10 är större.

Därav tror jag inte att man kommer att överge de äldre modellerna av bandvagn utan bara succesivt byta ut dem mot nyare efter behov.

 

Just nu känns det som att det är just de gamla bensinarna som främst behöver bytas.

Den nyare typen av bandaggregat man konstruerade till Bv 10 finns numera även som standard på Bv 308 och det lär gå att beställa eller modifiera samtliga av de äldre modellerna med den nya typen av bandaggregat.

 

Jag tycker att bytet från PBV 302 till Bv 410 (FM's modellbeteckning på Hägglunds Bv 10) för ingenjörs- och ledningsförband verkar logiskt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Minimi
      Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! )
       
      Något som vet något mer?
       
       
      Tidigare namn på tråden "Humwee my ass! - Här diskuteras Galten" /Henke
    • By The Doc
      Första inlägget för min del.
       
      Ok here goes, har varit aktiv i HV i tre år nu och är på en insatskompani som nyttjar BV206. Med tanke på att HV tränas ganska offensivt i viss mån (min egen uppfattning) så känns ett fordon som ej kan stå emot finkalibrigt lite väl kort. Som transport medel etc har jag inget emot BV206 ska tilläggas.
       
      Det nyare BV typ 309/410 med en 12,7 tung kulspruta eller granatspruta vore ju en våt dröm, men är det befogat? Samt är det realistiskt?
      vad säger ni kamrater ?
    • By Chassi
      Har under en tid noterat att flertalet Bandvagnar 206 åker omkring med 1-2 dunkar Tryckolja 051 i bakvagnen, alltså som reservdunkar till hydraulsystemet.

      Helt övertygad om att man också fyller på 051 när så behövs, antagligen utan att styrsystemet är dränerat på den ursprungliga oljan som det enligt specifikationerna ska vara fyllt med Transmissionsolja A (ATF/Röd olja).

      Frågan jag ställer är då.
      Varför användes och föreskrivs som regel en ATF olja till styrsystemet?
      Är det något negativt förknippat med att styrsystemet fylls med tryckolja 051? (tar systemet skada?)

      Jag tror ju inte att de båda oljorna på något vis är kompatibla med varandra och "kan" blandas hur som helst, det är ju två helt olika oljor med olika egenskaper.
      Känner inte heller till något direktiv som medger varken blandning eller att 051 ersätter Trans A.
    • By 27Kilo
      Medan jag gick bilkårens bandvagnsutbildning så hittade jag någonting avvikande i den utdelade instruktionsboken. På sida 6:44 (2014 års utgåva) står det skrivet att en av de medåkande har sittplats på en undre motorhuven. Någonting jag fann konstigt då "platsen" saknar bälte.
       

      Efter att ha rådgjort med instruktör [vadslagning och vinst om formuleringens existens] fick jag veta att det var ett feltryck. Aningen så sitter medåkande bältade eller så kan en (1) stå i luckan. Gott så.

      Men så fick jag chansen att titta igenom utgåvan från 2003, och där finns exakt samma formulering på sidan 79.

      Är det ändrade säkerhetsföreskrifter som inte hängt med, lathet och felskrivningar eller någonting annat som hänt här? Hur ser det ut i verkligheten - Åker folk sittande på motorhuven?
    • By scattergun
      Då bandvagnarna (206:or) har enbart 24V kraftuttag så har man ju allt som oftast problem med laddning av telefoner, GPS, bärbara datorer och handradios. Jag har kikat lite på olika lösningar och kom fram till att detta var det enklaste för mig.
       
      Köpte en 24V-12V omformare på Ebay á 60 kr, kopplade sen in den i en apparatlåda från Elfa, i lådan har jag satt ett infällt cigaretttändaruttag för 12V med lock. Uttaget köpte jag på Jula för 23kr. Med en 24V hane så kan jag koppla in denna på bandvagnens uttag under ratten, och vips har jag ett 12V uttag som klarar 30A för att ladda sånt jag behöver!
       
      Det dyraste på hela anrättningen var nog apparatlådan, och arbetet var inte svårare än att en normalhändig person med lite elkunskap kan snickra ihop det. Dessutom är kapaciteten så hög på omkopplaren att man kan sätta delare och ha flera uttag om man behöver det.
       
      Här syns omformaren med en snabbladdare för radio inkopplad på cigguttaget!
       
      Hur har ni löst problemet med fel spänning i vagnarna??
       

×
×
  • Create New...