Jump to content

3345

Recommended Posts

3 hours ago, Kilo3 said:

En artikel till på samma tema: https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/05/forsvarsmakten-far-200-nya-bandvagnar/

 

Vilka BV är de tänkta att ersätta?

De är inte tänkt att ersätta några bandvagnar, bandvagnsparken utökas i FM. Tittar man däremot på ett enskilt förband kan det såklart innebära att ett antal Bv 206 ersätts med Bv 410. 

I övrigt kan man lugnt säga att den artikel du länkade till inte är direkt knivskarp, där anges "200" som ett fast antal i rubriken när det i själva verket handlar om MINST 200 vagnar inom ramen för det internationella samarbetet. 

Dagens stora nyhet inom området är att FMV skrev kontrakt på 127 vagnar som börjar levereras nästa år, detta är en beställning i väntan på det internationella samarbetet, vilket innebär minst 327 nya vagnar totalt vilket gör rubriken än mer märklig.

 

Till detta kan tilläggas att Bv 206 ska genomgå renovering och t.ex få ny drivlina med dieselmotor och ny växellåda. Så det händer mycket på bandvagnsfronten.  

 

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-bestaller-nya-bandvagnar/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kanske varit på gång ett tag men nytt för mig iaf. 436 st för 7,6 miljarder ungefär.

 

edit: artikeln pratar lite om förvirringen mellan denna, bvs10, Beowulf, och den tidigare ordern på 127st. Nån här som vill reda ut?

 

https://armyrecognition.com/defense_news_december_2022_global_security_army_industry/swedish_army_to_get_bae_systems_bv410_articulated_vehicles_under_european_catv_programme.html

Edited by zkurt
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, zkurt said:

Kanske varit på gång ett tag men nytt för mig iaf. 436 st för 7,6 miljarder ungefär.

 

edit: artikeln pratar lite om förvirringen mellan denna, bvs10, Beowulf, och den tidigare ordern på 127st. Nån här som vill reda ut?

 

https://armyrecognition.com/defense_news_december_2022_global_security_army_industry/swedish_army_to_get_bae_systems_bv410_articulated_vehicles_under_european_catv_programme.html

Den här upphandlingen är tillsammans med Tyskland, GB och Nederländerna och 436 BV är totalt för alla fyra länder är min uppfattning. Det handlar om BV410 alltså BvS10. Utöver det har Sverige väl redan beställt 127 BV410 och utreder om man ska ha ytterligare en stor upphandling på fler av samma (utöver CATV och den om 127).

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Så som jag tolkar det är det 127 +(minst)200 beställa utöver de 150 som redan finns. Dvs runt 480 vagnar. Med 110 308/309 så landar vi på nästan 600 splitterskyddade bandvagnar. Det är ändå en rätt ansenlig mängd så man kan ju hoppas att några når ända ner till hemvärnet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Zimme said:

Så som jag tolkar det är det 127 +(minst)200 beställa utöver de 150 som redan finns. Dvs runt 480 vagnar. Med 110 308/309 så landar vi på nästan 600 splitterskyddade bandvagnar. Det är ändå en rätt ansenlig mängd så man kan ju hoppas att några når ända ner till hemvärnet. 

Nu när det pratas om att varje HV-bat ska få TOLO-förmåga så kanske man även tar ett helhetsgrepp om logistiken som gör det möjligt att ha tyngre (och mer bränsleslukande fordon). Med tanke på att vi är inne på att köpa nya PATGB (programmet med Finland och baltländerna) också och med bilder från Ukraina så kanske det är dags att splitterskydda iaf delar av HV och då hade en kombo av BV410 och ny PATGB varit mycket smakligt. Jag hoppas dock att man tar sitt förnuft till fånga och renodlar kompanierna (rena BV- och rena hjulkompanier istället för dagens blandning).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Kilo3 said:

Nu när det pratas om att varje HV-bat ska få TOLO-förmåga så kanske man även tar ett helhetsgrepp om logistiken som gör det möjligt att ha tyngre (och mer bränsleslukande fordon). Med tanke på att vi är inne på att köpa nya PATGB (programmet med Finland och baltländerna) också och med bilder från Ukraina så kanske det är dags att splitterskydda iaf delar av HV och då hade en kombo av BV410 och ny PATGB varit mycket smakligt. Jag hoppas dock att man tar sitt förnuft till fånga och renodlar kompanierna (rena BV- och rena hjulkompanier istället för dagens blandning).

Det låter väl rimligt.  Och många HV-bataljoner kanske inte behöver bv410 utan är mer betjänta av patgb i någon form. Men de som idag har 206or borde ju kunna få del av bv410 i vissa roller iaf.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi beställer ytterligare 236 + 40 Bv 410.  Vi har således nu beställt 553 Bv 410(150+127+236+40), varav 150st är levererade sedan något år tillbaka, övriga 403 är beställda under 2021 och 2022. 

 

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-bestaller-bandvagnar-i-omfattande-internationellt-avtal/

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...