Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ser ditt inlägg som din egna personliga åsikt. Marchkänga 08 har varit guld. Känner soldater som använt sina x-antal mil genom all slags terräng utan problem. Skalplagget har haft sina problem med för klena dragkedjor.

Dock så har de rättat till detta i de nya batcherna. Har inte haft problem sen dess. Värmejacka 08 tar mycket mindre plats och förstärker väldigt bra. MONO12 är enligt mej bättre pga den miskade vikten.

Känns som att de finns ett utb-behov här. Mtrl ska tåla, dock inte allt. Offrar man vikt så brukar något bli klenare vilket gör att man måste vara mer försiktig med sin mtrl.

Du får se det som du vill men jag hade samma naiva inställning som du innan jag inte fått prova grejorna ordentligt.

Marschkängan är gjord för människor som bär tung packning, dock är ankelstödet obefintligt.. Jag gillar också kängorna.. Som kasernsko.. "Ta på er gore-texinlägget när ni ska passera ett vattendrag, byta sulor och därefter omvänd procedur" - är inte funktionellt. Som vanligt en pryl som är gjord för att klara allt men blir sämst på allt. ( Lundhags, Meindl, Jörn blir svaret.)

Har du bara haft problem med dragkedjan på skalplagget har du inte _använt_ det så där finns inte så mycket mer att säga. (Läs gärna mitt inlägg i skalplaggstråden)

Mono12 som bildrör = ok!

Plasten som masken är gjord av är under all kritik. använd den i -10 och säg sedan att den är bra.

Armen ger ett sånt glapp så att röret åker runt i bergodalbana på huvudet efter en stunds användande.

Att man ska behöva slå på röret för att den ska slockna (pga genial mekanisk funktion) är under all kritik.

Att riskera mörkläggning i röret när man snubblar till / kastar sig i skydd / rör huvudet för fort är jag skeptisk till.

En mask / hjälmfäste från 2000-talet som inte har motvikt?! (balans är viktigare än grammen!)

Linskyddet sitter dåligt till inte alls när hålet blivit uttöjt.

Hur är det tänkt att man ska sitta i fordon med den? Hjälmen i knät blir svaret.

Smådetaljer som det "strypsäkra" senilsnöret är märkligt. Tanken är god men brottsstyrkan är 1 kilo lite drygt.. således om du tappar den från huvudet, tappar du den från nacken och du har haft ett jävligt jobbigt snöre i vägen i onödan..

(Jag är bitter av naturen och FMV får gärna höra av sig om de behöver någon som inte är blyg med sina åsikter)

Edited by Rostch
  • Like 1
Posted

Du får se det som du vill men jag hade samma naiva inställning som du innan jag inte fått prova grejorna ordentligt.

Naiv? Vet inte vad du menar. Har genomfört de mesta det mesta som går att göra med uppräknat utr.

Någon som vet om plattorna kan ta mer än en projektil? Det finns tex plattor som kan ta ett flertal.

Posted

Är det någon innehavare av Krsk12 som kan posta lite/mycket bilder på saken ifråga?

Känns lite som att det är en vital del i denna tråd som på något konstigt vis förbisetts :)

Kolla tidigare i tråden?

• 11 months later...
Posted

Nu glider jag in här mycket senare..

Jag måste bara göra lite uppföljning:

Om det leverades 6 000st krsk 12 år 2012... varför har inte alla soldater det idag? Det har gått 2 år och vi är väl runt 6 000 soldater i GGS/K?

Sen så snackade de om ett bärsystem som ska vara kompatibelt. Vad för bärsystem då? Är det bärsystemet som Snigeldesign vann upphandling med FMV om eller hur ser det ut?

*Frustrerad*

Posted

Om det leverades 6 000st krsk 12 år 2012... varför har inte alla soldater det idag? Det har gått 2 år och vi är väl runt 6 000 soldater i GGS/K?

Sen så snackade de om ett bärsystem som ska vara kompatibelt. Vad för bärsystem då? Är det bärsystemet som Snigeldesign vann upphandling med FMV om eller hur ser det ut?

*Frustrerad*

Jag undrar också samma sak 6000 st kroppsskydd borde ju inte ta så lång tid att leverera och om dom började levereras 2012 borde alla finnas nu sen länge i förråd. Du har rätt att i princip alla GSS/K borde kunna få ut varsin.

Det är väl nya stridsväst 2012 som ska vara kompatibelt men den är inte levererad än.

Posted

*Frustrerad*

Jag undrar också samma sak 6000 st kroppsskydd borde ju inte ta så lång tid att leverera och om dom började levereras 2012 borde alla finnas nu sen länge i förråd. Du har rätt att i princip alla GSS/K borde kunna få ut varsin.

Det är väl nya stridsväst 2012 som ska vara kompatibelt men den är inte levererad än.

Man kan tycka att det borde vara så, men tyvärr går det fruktansvärt långsamt med leveranser till förband. Dessutom skall det utbildas på hur man bygger ihop det korrekt och det tar ytterligare tid.

Stridsväst 12 är levererad men har inget BOA, det dyker förhoppningsvis upp under hösten så västen kan fördelas så fort det bara går.

Posted

*Frustrerad*

Man kan tycka att det borde vara så, men tyvärr går det fruktansvärt långsamt med leveranser till förband. Dessutom skall det utbildas på hur man bygger ihop det korrekt och det tar ytterligare tid.

Stridsväst 12 är levererad men har inget BOA, det dyker förhoppningsvis upp under hösten så västen kan fördelas så fort det bara går.

Ok. Skönt då kanske man kan räkna med ny stridsväst i början på nästa år iaf. :)

• 4 months later...
Guest Triggerpuller
Posted (edited)

Fick idag höra att Kroppsskydd 12 endast kommer att tilldelas "utlandsstyrkan". Övriga förband tilldelas Kroppsskydd 90 intill dess att nya kroppsskydd köps in vid ett senare tillfälle. Troligtvis någon gång på 20-talet.

Edited by Triggerpuller
Posted

Fick idag höra att Kroppsskydd 12 endast kommer att tilldelas "utlandsstyrkan". Övriga förband tilldelas Kroppsskydd 90 intill dess att nya kroppsskydd köps in vid ett senare tillfälle. Troligtvis någon gång på 20-talet.

Du är felinformerad. Det finns gott om förband utanför utlandsstyrkan som har Kroppsskydd 12.

Posted

Det är som sagt fel att bara US får ut det nya kroppsskyddet. Dock är de högst prioriterade följt av IBSS och därefter personal i beredskap.

Posted (edited)

Men säg mig då det här, om nu KRSK-12 är på väg ut i verksamhetens spjutspetsar som tidigare hade -94'or, borde det inte bli fler förband som nu kan få -94'or då?

Edited by Blanco