Guest Reqruit Hardhead Posted November 17, 2012 Report Posted November 17, 2012 (edited) Rekryter kommer nog få konka på krsk90 10 år till Live by it med andra ord. bara och slita och vara glad med andra ord. Ingen idé att gnälla, bara att le och jobba på. Men jag funderar på en sak. Jänkarna har haft kvinnor i stridande befattningar sedan 60-70 talet, det vill säga 40+ år, och först nu tas det fram vettigt funkade skydd, I Sverige kom tjejer in på försvaret vettigt under 90-talet, så det skall dröja fram till runt 2030 innan vettiga skydd tas fram här i Svedala? Man kan börja undra lite. Edited November 17, 2012 by Reqruit Hardhead Quote
709 Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 ....Jänkarna har haft kvinnor i stridande befattningar sedan 60-70 talet, det vill säga 40+ år, och först nu tas det fram vettigt funkade skydd. I Sverige kom tjejer in på försvaret vettigt under 90-talet, så det skall dröja fram till runt 2030 innan vettiga skydd tas fram här i Svedala? ... USA inte officiellt inte haft några kvinnor i stridande befattning ännu, men Sverige har haft fritt sen 89. Så det exemplet fungerar tyvärr inte. Betänk också att USA hade samma materiel 2001 som under 80-talet. Det är först efter Afganistan och Irak nr 2 som dagens hypermoderna USA startades. Wiki: From the beginning of the 1970s, most Western armies began to admit women to serve active duty.Only some of them permit women to fill active combat roles, including Australia, New Zealand, Canada, Denmark, Finland, France, Italy, Germany, Norway, Israel, Serbia, Sweden and Switzerland. In 2011 and 2012, the U.S. Defense Department began looking at loosening its near-universal ban on women serving in direct positions of combat, including ground combat, as opposed to other prominent but non-combat positions (for example, two women second lieutenants were allowed to try, but did not successfully complete, the grueling U.S. Marine Corps ground infantry combat leader officer course). Over 40,000 women served in almost every role the armed forces had to offer. However, while many came under fire, they were not permitted to participate in deliberate ground engagements. Since 1989 there are no gender restrictions in the Swedish military on access to military training or positions. They are allowed to serve in all parts of the military and in all positions, including combat. Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 ....Jänkarna har haft kvinnor i stridande befattningar sedan 60-70 talet, det vill säga 40+ år, och först nu tas det fram vettigt funkade skydd. I Sverige kom tjejer in på försvaret vettigt under 90-talet, så det skall dröja fram till runt 2030 innan vettiga skydd tas fram här i Svedala? ... USA inte officiellt inte haft några kvinnor i stridande befattning ännu, men Sverige har haft fritt sen 89. Så det exemplet fungerar tyvärr inte. Betänk också att USA hade samma materiel 2001 som under 80-talet. Det är först efter Afganistan och Irak nr 2 som dagens hypermoderna USA startades. Wiki: From the beginning of the 1970s, most Western armies began to admit women to serve active duty.Only some of them permit women to fill active combat roles, including Australia, New Zealand, Canada, Denmark, Finland, France, Italy, Germany, Norway, Israel, Serbia, Sweden and Switzerland. In 2011 and 2012, the U.S. Defense Department began looking at loosening its near-universal ban on women serving in direct positions of combat, including ground combat, as opposed to other prominent but non-combat positions (for example, two women second lieutenants were allowed to try, but did not successfully complete, the grueling U.S. Marine Corps ground infantry combat leader officer course). Over 40,000 women served in almost every role the armed forces had to offer. However, while many came under fire, they were not permitted to participate in deliberate ground engagements. Since 1989 there are no gender restrictions in the Swedish military on access to military training or positions. They are allowed to serve in all parts of the military and in all positions, including combat. Trots detta är situationen lätt besvärande, att det inte finns vettigt anpassade skydd för kvinnor, skydd som sitter dåligt, trycker, är för långa i kroppen, mm. är ett hinder i att göra ett fullgott jobb, något även de amerikanska kvinnorna påpekade. Hur många år skall det dröja innan vi i Sverige skall få vettiga skydd? För vad jag förstått efter vad jag läst här så har många kvinnor sagt ganska negativt om de nuvarande skyddens passform. Skydd som uppfyller sitt syfte utan att vara i vägen. Att dem väger och så vidare går inte att komma ifrån. Quote
5020 Weiström Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 Rekryter kommer nog få konka på krsk90 10 år till Jag kan nog tycka att det inte hade gjort nåt. Att ha krsk 90 ev 94 till GMU-rekryter samt även annan lite äldre utrustning(läs sv2000), men se till att det inte är 150 år gammalt. Då får dom lära sig och sina kroppar att extra utrustning och krsk blir extra vikt, och är ganska jobbigt, samtidigt så lär dom sig hur grejorna funkar. För då kanske den nya utrustningen, som håller på att fasas in nu till dom anställda, bli som en liten morot för rekryterna. För det är ju alltid roligt att få ut utrustning som ny/nyare och sitter lite/mycket bättre. För jag kan ju tycka att det är lite bättra att man låter rekryterna slita på de äldre grejorna istället för det nya. För då används prylarna, istället för att bara slänga det i brännaren. Och om det går sönder så är det ju bara att skicka till en sömmerska, om det inte är "beyond all repair". Men som sagt! Det är ju bara vad jag tycker Quote
Ljungcrantz Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 Det ligger något i det du säger 5020. Har för mig att Tyskarna ha så att man har någon sunkig sele under GUn men får lite bättre utrustning i senare skede Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 Det ligger något i det du säger 5020. Har för mig att Tyskarna ha så att man har någon sunkig sele under GUn men får lite bättre utrustning i senare skede Det är bara att slita och släpa, sedan kvittar det vad man har för utrustning, bara och slita på. Och le och vara glad! Men nu skall den här tösabiten ta och vila till i morgon! Quote
Nestor Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 (edited) . Det är bara att slita och släpa, sedan kvittar det vad man har för utrustning, bara och slita på. Och le och vara glad! Nej. Det kvittar inte. Dåligt anpassad utrustning leder till trasiga soldater Edited November 18, 2012 by Nestor 1 Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 (edited) . Det är bara att slita och släpa, sedan kvittar det vad man har för utrustning, bara och slita på. Och le och vara glad! Nej. Det kvittar inte. Dåligt anpassad utrustning leder till trasiga soldater Man får vara glad för det man får, men hoppas att det inte blir "stenåldersgrejer" men jag tror väl inte de lassar på en alltför gammal "skit". Men som sagt, man får vara glad för det man får. Nu blir det vila i liggande läge, over and out. Syns åter här på ondsdag. Edited November 18, 2012 by Reqruit Hardhead Quote
Nestor Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 Jag förstår faktiskt inte varför man ska vara "glad" över undermålig utrustning som har sönder soldaterna genom att bara använda den. Är utrustningen inte anpassad för soldat eller uppgift, så är den kass. Så enkelt är det. Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 (edited) Jag förstår faktiskt inte varför man ska vara "glad" över undermålig utrustning som har sönder soldaterna genom att bara använda den. Är utrustningen inte anpassad för soldat eller uppgift, så är den kass. Så enkelt är det. Jag förstår faktiskt inte varför man ska vara "glad" över undermålig utrustning som har sönder soldaterna genom att bara använda den. Är utrustningen inte anpassad för soldat eller uppgift, så är den kass. Så enkelt är det. Man kan inte som rekryt välja och vraka precis.Man får nöja sig med det man får. Edited November 18, 2012 by Reqruit Hardhead Quote
beaver_sthlm Posted November 18, 2012 Report Posted November 18, 2012 Jag förstår faktiskt inte varför man ska vara "glad" över undermålig utrustning som har sönder soldaterna genom att bara använda den. Är utrustningen inte anpassad för soldat eller uppgift, så är den kass. Så enkelt är det. Jag förstår faktiskt inte varför man ska vara "glad" över undermålig utrustning som har sönder soldaterna genom att bara använda den. Är utrustningen inte anpassad för soldat eller uppgift, så är den kass. Så enkelt är det. Man kan inte som rekryt välja och vraka precis.Man får nöja sig med det man får. Att anpassa sig och vara nöjd är dock skilda saker. Att vara nöjd med undermålig utrustning är märkligt. Att anpassa sig till den kassa verkligheten är en annan. 1 Quote
5020 Weiström Posted December 7, 2012 Report Posted December 7, 2012 känns som att denna kaptenen valt lite fel del av det nya kroppsskyddet att ha under stridsvästen http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/ men! alla sätt är ju bra, utan dom dåliga :P Quote
2Sharp Posted December 7, 2012 Report Posted December 7, 2012 Jag tror inte det finns så mycket "fel", jag har en gissad uppfattning om att man, faktiskt, får göra lite som man vill hur man avser att nyttja de olika bärarna. Eller så har den stackars officeren inte fått ut hela kitet... Quote
5020 Weiström Posted December 7, 2012 Report Posted December 7, 2012 Jag tror inte det finns så mycket "fel", jag har en gissad uppfattning om att man, faktiskt, får göra lite som man vill hur man avser att nyttja de olika bärarna. Eller så har den stackars officeren inte fått ut hela kitet... kan mycke väl vara så. fick bara känslan av skärp med rejäla hängslen :P kom även att tänka på att halsskyddet kanske inte funkar ihop med västen för dolt bärande. har bara sett krsk12 på bild, så jag vet ej hur mycket man kan pussla med de båda västarna. Quote
employed Posted December 8, 2012 Report Posted December 8, 2012 Min första upplevelse jag fått av 12an är att den är riktigt lätt. Konstruktionen är mycket stabilare än 94an och står tom upp när man lägger ifrån sig den. Skulle vara kul att testa den i fält en längre tid för att se om den håller och pallar. Quote
hajjper Posted December 8, 2012 Report Posted December 8, 2012 Har bara tafsat på 12:an några minuter och det första som slog mig var hur smidig den är jämfört med 94:an. Jag kan tycka att FM kan lasta över alla gamla 94:or till HV nu så vi slipper 90:an. Till skydda/bevaka duger den utmärkt. Och jag förstår att soldaterna i FS är väldigt glada att slippa patrullera med det gamla härket. Quote
5020 Weiström Posted January 5, 2013 Report Posted January 5, 2013 Om man kollar på några utav fm's bloggar så ser man inte en enda person som inte använder halsskyddet på kroppsskyddet. Har man infört det som standard att den alltid ska sitta monterad eller är det just i Afghanistan man har det som standard, vilket jag mycket väl kan förstå. Quote
RiP Posted January 5, 2013 Report Posted January 5, 2013 känns som att denna kaptenen valt lite fel del av det nya kroppsskyddet att ha under stridsvästen http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/ men! alla sätt är ju bra, utan dom dåliga :P Det kan ju även vara så att han inte vill kitta 12:an för att snabbt kunna gå ner i "projicerad hotbild" men bibehålla skyddet!? /RiP Quote
5020 Weiström Posted January 5, 2013 Report Posted January 5, 2013 känns som att denna kaptenen valt lite fel del av det nya kroppsskyddet att ha under stridsvästen http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/'>http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/ men! alla sätt är ju bra, utan dom dåliga :P Det kan ju även vara så att han inte vill kitta 12:an för att snabbt kunna gå ner i "projicerad hotbild" men bibehålla skyddet!? /RiP Det är väl det man har den andra delen av kroppsskyddet till? Den för dolt bärande, utan möjlighet att fästa fickor på. Sen bara för att förtydliga så var jag inte dödsallvarlig när jag skrev det inlägget 1 Quote
gokart Posted January 7, 2013 Report Posted January 7, 2013 (edited) är det nån som vet vilken tjocklek det är på nylonet? vilket anges i "denier" eller "D" jag hoppas det är motsvarande 500D och inte 1000D (vilket är overkill). Amerikanarna har sedan nått år börjat övergå mer till 500D. Kanske att jag missat, men kommer det nått midjebälte motsvarande ett "battle belt" till den? Edited January 7, 2013 by gokart Quote
Smeghead Posted January 7, 2013 Report Posted January 7, 2013 1000D om jag inte minns fel, tänk på att fodralen ska hålla för några års slitage också. Quote
gokart Posted January 8, 2013 Report Posted January 8, 2013 (edited) jo det är kanske lika bra. Det dröjer väl 15 år innan det systemet byts ut till nått annat. kanske tacksamt från skattebetalarns sida om man kan köra en väst per soldat tills det blir nytt system. Den dolda västen borde de kunnat göra i 500D dock. Borde inte bli så mycket slitage på den med tanke på att man har nån chestrig eller sv2000 över den, i de fall man inte har den helt dold under uniforms-rocken/skjortan. Hur som helst så kommer den täckas av nått annat i de flesta fall och 500D blir därmed mer än tillräckligt. Edited January 8, 2013 by gokart Quote
RiP Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 känns som att denna kaptenen valt lite fel del av det nya kroppsskyddet att ha under stridsvästen http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/ men! alla sätt är ju bra, utan dom dåliga :P Det kan ju även vara så att han inte vill kitta 12:an för att snabbt kunna gå ner i "projicerad hotbild" men bibehålla skyddet!? /RiP Det är väl det man har den andra delen av kroppsskyddet till? Den för dolt bärande, utan möjlighet att fästa fickor på. Sen bara för att förtydliga så var jag inte dödsallvarlig när jag skrev det inlägget Min tanke var mer att vid ett möte med locals tar han av sig stridsvästen, behåller krsk12 på och får med all sannolikhet iaf inte med sig den väst som är avsedd för det dolda bärandet. Spekulationer från mig naturligtvis, med av det jag har förstått så är det inte speciellt gott om plats i fordonen hos FS-styrkorna. Mvh RiP Quote
5020 Weiström Posted January 15, 2013 Report Posted January 15, 2013 (edited) känns som att denna kaptenen valt lite fel del av det nya kroppsskyddet att ha under stridsvästen http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/ men! alla sätt är ju bra, utan dom dåliga :P Det kan ju även vara så att han inte vill kitta 12:an för att snabbt kunna gå ner i "projicerad hotbild" men bibehålla skyddet!? /RiP Det är väl det man har den andra delen av kroppsskyddet till? Den för dolt bärande, utan möjlighet att fästa fickor på. Sen bara för att förtydliga så var jag inte dödsallvarlig när jag skrev det inlägget Min tanke var mer att vid ett möte med locals tar han av sig stridsvästen, behåller krsk12 på och får med all sannolikhet iaf inte med sig den väst som är avsedd för det dolda bärandet. Spekulationer från mig naturligtvis, med av det jag har förstått så är det inte speciellt gott om plats i fordonen hos FS-styrkorna. Mvh RiP Jag förstår vad du menar Krsk12 består ju av två västar. Den som kaptenen bär på bilden, som det går att fästa fickor på. Och en slät som är till för dolt bärande. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Nytt-kroppsskydd-till-svenska-soldater/ Då torde väl skyddsvästen för dolt bärande vara den som man använder om man väljer att använda Sv08. Då kan han ju göra som du säger, att ta av västen om han ska på möte med de lokala förmågorna. Och då ha ett ännu snällare intryck då han har västen innanför vapenrocken istället för ett synligt kroppsskydd. Då har han den andra skyddsvästen i sitt skåp på campen. Menade aldrig att han skulle ha båda med sig i fordonet Men som någon här över skrev, så kan det ju var sätt att dom inte fått ut hela paketet som hör till Krsk12. Men vad vet jag! Han har löst problemet iaf och har ett skydd på sig, då är jag nöjd. Edited January 15, 2013 by 5020 Weiström Quote
RiP Posted January 26, 2013 Report Posted January 26, 2013 känns som att denna kaptenen valt lite fel del av det nya kroppsskyddet att ha under stridsvästen http://blogg.forsvarsmakten.se/afghanistanbloggen/2012/12/05/provost-marshals-bilder/ men! alla sätt är ju bra, utan dom dåliga :P Det kan ju även vara så att han inte vill kitta 12:an för att snabbt kunna gå ner i "projicerad hotbild" men bibehålla skyddet!? /RiP Det är väl det man har den andra delen av kroppsskyddet till? Den för dolt bärande, utan möjlighet att fästa fickor på. Sen bara för att förtydliga så var jag inte dödsallvarlig när jag skrev det inlägget Min tanke var mer att vid ett möte med locals tar han av sig stridsvästen, behåller krsk12 på och får med all sannolikhet iaf inte med sig den väst som är avsedd för det dolda bärandet. Spekulationer från mig naturligtvis, med av det jag har förstått så är det inte speciellt gott om plats i fordonen hos FS-styrkorna. Mvh RiP Jag förstår vad du menar Krsk12 består ju av två västar. Den som kaptenen bär på bilden, som det går att fästa fickor på. Och en slät som är till för dolt bärande. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Nytt-kroppsskydd-till-svenska-soldater/ Då torde väl skyddsvästen för dolt bärande vara den som man använder om man väljer att använda Sv08. Då kan han ju göra som du säger, att ta av västen om han ska på möte med de lokala förmågorna. Och då ha ett ännu snällare intryck då han har västen innanför vapenrocken istället för ett synligt kroppsskydd. Då har han den andra skyddsvästen i sitt skåp på campen. Menade aldrig att han skulle ha båda med sig i fordonet Men som någon här över skrev, så kan det ju var sätt att dom inte fått ut hela paketet som hör till Krsk12. Men vad vet jag! Han har löst problemet iaf och har ett skydd på sig, då är jag nöjd. Just, så kan det ju helt klart vara, att han inte fått ut allt, det vore väl helt i linje med övrig verksamhet i FM! /RiP Quote
JTS Posted January 26, 2013 Report Posted January 26, 2013 Han bär sannolikt den yttre västen innanför SV08 eftersom han inte har behov av att bära den dolda västen. Den dolda västen bär man när det är olämpligt eller omöjligt att bära den yttre västen, det är inte så att det automatiskt är den man bär om man bär tillsammans med SV08 som Kaptenen har valt att göra. Anledningen till att han bär SV08 utanpå Krsk12 och inte har satt fickorna direkt på kroppsskyddet, vilket man naturligtvis också kan välja att göra, är med största sannolikhet att han vill kunna variera hur mycket plats han tar upp i fordonet. Man kan ju tänka sig att han ibland står som takskytt eller liknande, och då kan det vara trångt att bära full utrustning. Men vad vet jag. Quote
REALIN Posted September 30, 2013 Report Posted September 30, 2013 Nu verkar ju Kroppsskydd 12 kommit ut till en del förband sen ett tag tillbaka utöver FS. Kan ni som använt/ använder den ge en liten utvärdering? Blev det ett bra köp? Något som borde få klartecken att börja levereras på bredd? Quote
Rostch Posted September 30, 2013 Report Posted September 30, 2013 Kroppskydd 12 är en av de bättre prylarna FMV har fingrat på under de senaste 5 åren. Förvisso är det inte svårt att glänsa när resterande prylar varit junk som Marchkänga 08, skalplagg 08, värmejacka 08, MONO12, ponchon med mera.. Risken är bara att när det finns (FMV) nivå 3 och 5 så kommer femmorna alltid bäras pga att de har högre skyddsgrad.. Således blir KRSK12 tyngre än KRSK94.. Den stora skillnaden blir ju självklart när man har 3orna i och en i övrigt tight rigg utan 12 magasin. Annan fördel är att den levereras med två D-kurvor i stället för en D och en E.. Knäskydd, armbågsskydd och ett snärtigt sy-kit följer också med.. Hela systemet osar faktiskt kvalité... och det var det länge sedan något annat gjorde måste jag säga.. 1 Quote
employed Posted October 5, 2013 Report Posted October 5, 2013 @Rostch Ser ditt inlägg som din egna personliga åsikt. Marchkänga 08 har varit guld. Känner soldater som använt sina x-antal mil genom all slags terräng utan problem. Skalplagget har haft sina problem med för klena dragkedjor. Dock så har de rättat till detta i de nya batcherna. Har inte haft problem sen dess. Värmejacka 08 tar mycket mindre plats och förstärker väldigt bra. MONO12 är enligt mej bättre pga den miskade vikten. Känns som att de finns ett utb-behov här. Mtrl ska tåla, dock inte allt. Offrar man vikt så brukar något bli klenare vilket gör att man måste vara mer försiktig med sin mtrl. Quote
Smeghead Posted October 5, 2013 Report Posted October 5, 2013 Låg vikt, hög skyddsnivå, lågt pris. Välj två. 1 Quote
Recommended Posts