Gulo-Gulo Posted June 26, 2012 Report Posted June 26, 2012 (edited) Måste tyvärr säga att jag är skeptisk tills jag får prova... Med tanke på FMV "övriga" tester på mtrl så kan jag inte ge mycket för detta heller! Edited June 26, 2012 by Gulo-Gulo Quote
Guest Triggerpuller Posted June 28, 2012 Report Posted June 28, 2012 Jag minns hur 2Sharp prisade SV2000 kring dess införande och bannade den efter ett tag. Tror att historien möjligen kommer att upprepa sig även om jag naturligtvis är positiv till att få något bättre utan att behöva betala för det ur egen ficka. Som ju brukar vara normalfallet när man är en del av den gemena esken. Rent generellt är det jävligt svagt av etablissemanget att leverera ett nytt kroppsskydd först när FS-insatsen lider mot sitt slut. Norrmännen fick sin motsvarighet redan för 4 år sedan och redan det var sent. Västen för "dolt" bärande är i mina ögon en onödig utgift. Quote
Ramirez Posted June 29, 2012 Report Posted June 29, 2012 Någon som har ett hum om när den kommer ut till förbanden här hemma? Hört att P7 ska få den inom kort. Quote
Guest Major Error Posted June 30, 2012 Report Posted June 30, 2012 Behöver man en väst i en stridsvagn? ;) Borde väl komma till LG och K3 först om man förväntar sig effekt här hemma. Lär väl behövas innan P7?? mvh Major Error Någon som har ett hum om när den kommer ut till förbanden här hemma? Hört att P7 ska få den inom kort. Quote
Snowtiger Posted June 30, 2012 Report Posted June 30, 2012 Nu har P7 förvisso blivit av med sina vagnar och illvilliga rykten säger att regementet borde byta namn till I7... Så västarna kan nog komma till pass där tidigt ändå. Quote
JTS Posted June 30, 2012 Report Posted June 30, 2012 FS24 får ut dom först - FS24 sätts upp av P7. Därefter sker tilldelning enligt särskild ordning. Men säg mig Majoren, varför skulle inte P7 till skillnad från K3 och LG ha nytta av dessa kroppsskydd? Quote
REALIN Posted June 30, 2012 Report Posted June 30, 2012 Nu har P7 förvisso blivit av med sina vagnar och illvilliga rykten säger att regementet borde byta namn till I7... Så västarna kan nog komma till pass där tidigt ändå. Jadu, I 19 borde bytt till P 5 efter alla nedläggningar istället för haft kvar I 19. :P Quote
weekendwarrior Posted June 30, 2012 Report Posted June 30, 2012 Behöver man en väst i en stridsvagn? ;) Rätt bra att ha något som skyddar mot splitter när något pansarbrytande träffar vagnen. Quote
Guest Major Error Posted July 1, 2012 Report Posted July 1, 2012 Nu menade jag inte att P7 inte skulle få västar, men jag ifrågasatte bara ordningen. Men med FS så blev ju det förklarat Quote
weekendwarrior Posted July 1, 2012 Report Posted July 1, 2012 Jag tycker kroppskydd (korrekt förkortning, någon?) 12 ser lovande ut men Fan kommer nog och tar mig innan jag får ut ett. Quote
REALIN Posted July 1, 2012 Report Posted July 1, 2012 Förkortning till kroppsskydd är KS. Som jag nämnt tidigare hoppas jag att det levereras fler än 6000st nästa år så alla soldater i IO14 får ut ett var så fort som möjligt. Skydd är alltid viktigt och många är fortfarande kvar på KS90A. Quote
903Lew Posted July 1, 2012 Report Posted July 1, 2012 Förkortning på kroppsskydd är krsk. KS är en gammal förkortning på ett sjukhus i Solna. Quote
trädet Posted July 1, 2012 Report Posted July 1, 2012 Förkortning till kroppsskydd är KS. Som jag nämnt tidigare hoppas jag att det levereras fler än 6000st nästa år så alla soldater i IO14 får ut ett var så fort som möjligt. Skydd är alltid viktigt och många är fortfarande kvar på KS90A. Är inte rätt benämning KRSK? På mina papper från TSF står det iaf "KRSK90A, K" Quote
employed Posted July 9, 2012 Report Posted July 9, 2012 Någon som har info på vad är de för plattor i KRSK12 och hur mycket klarar de av? Klarar den av två till tre 7.62 tex? De finns ett antal plattor som klarar mycket stryk. Här är en video på en tex. http://www.liveleak.com/view?i=950_1341726128 Sen har vi ju Dragonskin som har bristfällig design, men klarar x-antal 7.62 i ny.skick Quote
REALIN Posted July 9, 2012 Report Posted July 9, 2012 (edited) Ok konstigt att dom använder KS 12 på FMs blogg. Edited July 9, 2012 by REALIN Quote
REALIN Posted July 9, 2012 Report Posted July 9, 2012 (edited) FMV använder dock " Kroppsskydd 12 (KRSK 12)". My bad. http://www.fmv.se/sv...enska-soldater/ Edited July 9, 2012 by REALIN Quote
Smeghead Posted July 10, 2012 Report Posted July 10, 2012 Någon som har info på vad är de för plattor i KRSK12 och hur mycket klarar de av? Klarar den av två till tre 7.62 tex? Om jag nu inte minns helt jävla fel så ska det ena paret vara specat för NIJ III + RPS 4 vilket gör att dom även stoppar våra stålkärneproj och det andra paret för NIJ IV + RPS 5 som även inkluderar .30-06 AP och rysk tutti frutti-ammo i form utav 7.62X39mm API BZ och 7.62x54R B32 API. Quote
RiP Posted July 30, 2012 Report Posted July 30, 2012 OT med anknytning till eventuellt överbliven material..Obs egna spekulationer!!! Insåg just en sak, och det är att HV säkert kommer att bli tilldelade de överblivna KS90A istället för de eminenta splitterskydden som har delats ut till dagsdato! Samtidigt som de i HKV PROD inför tvångsbärande av väst vid all typ av stridsövning övning för att få mer pang för pengarna, dvs att västarna faktiskt bärs vid övning. Jag tror personligen att det skulle höjja ribban ytterligare ett snäpp inom HV (nu får jag säker skit..) iom att det säkert bara blir tyngre och tyngre att kriga de 4-8 dagarna per år...härliga tider hoppas jag skall komma. slut /OT med anknytning till eventuellt överbliven material..Obs egna spekulationer!!! /Richard Quote
kexet Posted July 30, 2012 Report Posted July 30, 2012 OT med anknytning till eventuellt överbliven material..Obs egna spekulationer!!! Insåg just en sak, och det är att HV säkert kommer att bli tilldelade de överblivna KS90A istället för de eminenta splitterskydden som har delats ut till dagsdato! Samtidigt som de i HKV PROD inför tvångsbärande av väst vid all typ av stridsövning övning för att få mer pang för pengarna, dvs att västarna faktiskt bärs vid övning. Jag tror personligen att det skulle höjja ribban ytterligare ett snäpp inom HV (nu får jag säker skit..) iom att det säkert bara blir tyngre och tyngre att kriga de 4-8 dagarna per år...härliga tider hoppas jag skall komma. slut /OT med anknytning till eventuellt överbliven material..Obs egna spekulationer!!! /Richard Har inte HV redan Krsk90A? I min värld är det dom som är "splitterskydden", eller du kanske menade att HV ska få Krsk94? Quote
RiP Posted July 30, 2012 Report Posted July 30, 2012 OT med anknytning till eventuellt överbliven material..Obs egna spekulationer!!! Insåg just en sak, och det är att HV säkert kommer att bli tilldelade de överblivna KS90A istället för de eminenta splitterskydden som har delats ut till dagsdato! Samtidigt som de i HKV PROD inför tvångsbärande av väst vid all typ av stridsövning övning för att få mer pang för pengarna, dvs att västarna faktiskt bärs vid övning. Jag tror personligen att det skulle höjja ribban ytterligare ett snäpp inom HV (nu får jag säker skit..) iom att det säkert bara blir tyngre och tyngre att kriga de 4-8 dagarna per år...härliga tider hoppas jag skall komma. slut /OT med anknytning till eventuellt överbliven material..Obs egna spekulationer!!! /Richard Har inte HV redan Krsk90A? I min värld är det dom som är "splitterskydden", eller du kanske menade att HV ska få Krsk94? Jomenvisst! Tackar för att du skingrar dimmorna i mitt vilda spekulerande. Då det var det jag spekulerade kring, inte om något som redan är ett faktum. Så jo, HV har redan "Kroppsskydd 90A" så då tyckte jag att iom införandet av det nya "kroppskydd 12" så skulle man kunna tänka sig att det eventuellt inte förefaller totalt osannolikt att FM i sin vishet skänker alla restrerande "Kroppsskydd 94/K" till just nämnda instans. /R Quote
wolfie666 Posted July 31, 2012 Report Posted July 31, 2012 Krsp 94 används redan av hv idag. Men då i skarp tjänst. Att vi därimot kommer tilldelas det när krsp 12 finns på förbanden tvivlar jag på. Det är stöldbegärligt mtrl. Så kanske att det kommer finnas på kasun eller bat förråd men aldrig hos enskild tror jag. Quote
MartinGustav Posted October 19, 2012 Report Posted October 19, 2012 Nu verkar det som om krsk 12 börjar komma ut på förbanden, I19 facebooksida har lagt upp bilder från en SIBövning, där man klart ser soldater i krsk12. Jag anser fortfarande att det vore bättre att ha kroppskydd (och väst oxå för den delen, som är i samma färg) i en uppsättning mossgrönt, samt en i khaki, som med fördel tilldelas inför missionsutb när man ska till ett land med klimat där annan färg än grönt lämpar sig. Quote
Ljungcrantz Posted October 21, 2012 Report Posted October 21, 2012 Är detta krsk12 på denna bild med nya västen? https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/545745_537793542914323_1231529789_n.jpg Quote
MartinGustav Posted October 22, 2012 Report Posted October 22, 2012 Jo, det är den, finns på nästan varje bild i det albumet dessutom, om man tittar några sekunder på varje bild. Quote
Axial Posted November 8, 2012 Report Posted November 8, 2012 (edited) Är det nån som har koll på hur väl krsk 12 passar för kvinnor? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5338600 Det skrivs inte uttryckligen i artikeln att man avser krsk 90, men det är kanske ingen vågad gissning? Ni som är kvinnor och har använt krsk 90, är det verkligen så illa som beskrivs i artikeln? Edited November 8, 2012 by Axial Quote
Ljungcrantz Posted November 8, 2012 Report Posted November 8, 2012 Bilder från Höstlöv 2012: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.548311278529216.145343.199366556757025&type=1 där man kan se krsk12 Quote
IB5 Posted November 8, 2012 Report Posted November 8, 2012 Är detta krsk12 på denna bild med nya västen? https://fbcdn-sphoto...231529789_n.jpg Jag tror att det bara är krsk12 på den soldaten, utan väst. Dvs krsk12 kan du fästa fickor direkt på, över hela skyddet, så du behöver ingen väst ovanpå om du inte vill. Quote
Rostch Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Är det nån som har koll på hur väl krsk 12 passar för kvinnor? http://sverigesradio...artikel=5338600 Det skrivs inte uttryckligen i artikeln att man avser krsk 90, men det är kanske ingen vågad gissning? Ni som är kvinnor och har använt krsk 90, är det verkligen så illa som beskrivs i artikeln? Bör inte vara något problem.. finns i många storlekar och dom minsta (1,2) är rätt små. Tyvärr kan man ju inte göra så mycket med tjockleken på skyddet bara för man är liten.. plattorna är dock lite mindre i västar med storlek 1,2,3.. Quote
Snuffel Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Axial: Nu kunde jag iofs inte läsa artikeln du länkade till, den var redan borttagen? Nåväl, jag använde krsk90 under dom tre första månaderna, efter det så var det 94'an som gällde. Krsk90 sitter knappast optimalt på kvinnor, men knappast pga storleken. Vi råkar ha bröst, och somliga av oss är större på den fronten. Man fick alltid ta en större storlek, dra in ordentligt i midjan med hjälp av kardborren och lätta över axlarna. Det ledde till att man fick ett krsk som mest gled runt och flyttade sig när man själv befann sig i rörelse. Vidare trycker både krsk90 och Krsk94 över barmen rätt ordentligt under ansträngning med andnöd som följd. Man lärde sig rätt snabbt hur man var tvungen att andas och röra kroppen under ansträngning... Krsk94 var bättre av den anledningen att den satt bättre kloss an mot kroppen genom "snöret". Tyvärr har jag ingen erfarenhet av krsk12 än så länge. 1 Quote
Axial Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Jag fick inte heller min länk att fungera, så jag provar igen då. Annars finns den att hitta via tidningen Hemvärnets facebooksida. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5338600 Quote
Recommended Posts