Meteor Posted June 13, 2012 Report Posted June 13, 2012 Nu har det äntligen kommit efter många turer, och förtjänar väl därmed en egen tråd.http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Nytt-kroppsskydd-till-svenska-soldater/Spontant så ser det bra ut. I praktiken två olika kroppsskydd för olika ändamål. Smutt också att det finns rikligt med fästmöjligheter för diverse fickor. Torde eliminera behovet av att bära stridsväst OCH kroppsskydd för många. Dock.. I förråd sedan mars, men man hann inte tillföra krsk12 till FS23. Något märkligt tycker jag. Svs08 tillfördes i insatsområdet, nog hadde man mäktat med ett nyt krsk 1,5 månad innan rotation.. Quote
REALIN Posted June 13, 2012 Report Posted June 13, 2012 (edited) Ser ganska bra ut, nu vill man ju också ha den. Ok så FS24 ska få den vilket är väldigt bra. Undra dock när andra delar av armén kommer få den. Hur snabbt kan leverantören leverera? Edited June 13, 2012 by REALIN Quote
903Lew Posted June 13, 2012 Report Posted June 13, 2012 Det kan se hur bra ut som helst, dock står det noll och intet intressant i artikeln. Hur mycket väger det? Vilken skyddsklass har det? För i helvete, vilket mtrl är det sytt av? Vilken livslängd är beräknad? Är det sytt av samma norska producent som förfalskade ballistiska prover i den förra, avbrutna, upphandlingen? Det är skönt att Klas Åberg på FMV är nöjd med skyddet (man undrar om det är samma kille som var ansvariga för det förra försöket) men utan svar på ovanstående är det där bara en puff-piece likt de man kan läsa i Connoisseur och andra tidningar med begränsad intellektuell spänst. Quote
Blanco Posted June 13, 2012 Report Posted June 13, 2012 Det kan se hur bra ut som helst, dock står det noll och intet intressant i artikeln. Hur mycket väger det? Vilken skyddsklass har det? För i helvete, vilket mtrl är det sytt av? Jag är okunnig på området, men är det sådant man vill gå ut med offentligt? I övrigt håller jag med, tillsynes lockande, och en hel del rätt, men var är den avgörande infon (som du efterfrågar)? Quote
5020 Weiström Posted June 14, 2012 Report Posted June 14, 2012 Ser riktigt bra ut rent spontant iaf. Men jag håller med 903Lew i en fråga. Vad är vikten. Det står att den kan förstärkas med plattor. Är det samma plattor som vi redan har, som jag förstått från vissa väger bly och lite till. Eller har dom även tagit fram nya plattor? Av den ena västen att dömma så tror jag en del kommer gå över till platecarrier. Det är ju bara att hålla tummarna på att dom skickar in en stororder så dom kan börja pytsa ut den till förbanden. Quote
Rostch Posted June 14, 2012 Report Posted June 14, 2012 3000st skulle ingå i den första leveransen. Plattorna skulle vara nya om jag inte minns fel men inte speciellt mycket lättare än tidigare. Quote
Blanco Posted June 14, 2012 Report Posted June 14, 2012 Ytterligare en läsning av FMV´s artikel gjorde mig nyfiken; "Kroppsskydd 12 (KRSK 12) är en del av PBSUS, personligt ballistiskt skyddsutrustningssystem. Där finns också ett existerade ögonskyddssystem och den sista delen för ett fullständigt skydd är ett huvudskydd kombinerat med hörselskydd och kommunikation, vilket är under utveckling." Vad syftar dom på? Ersättare med integerat Skydd+gruppradio? Eller missförstår jag formuleringen? Quote
REALIN Posted June 14, 2012 Report Posted June 14, 2012 Dom syftar på den nya hjälmen som även ska funka som telehjälm så man slipper ha två olika. Quote
Nilsanders Posted June 14, 2012 Report Posted June 14, 2012 Är det sytt av samma norska producent som förfalskade ballistiska prover i den förra, avbrutna, upphandlingen? Ska tydligen vara http://www.m-v-s.de/en/militaer/ Quote
Meteor Posted June 14, 2012 Author Report Posted June 14, 2012 Är det sytt av samma norska producent som förfalskade ballistiska prover i den förra, avbrutna, upphandlingen? Jag förtydligar "En projektgrupp med representanter från FMV, leverantören Mehler Vario System och Markstridsskolan, bildades och på tre månader tog gruppen fram det nya kroppsskyddet." Men ja, jag håller med om att man kunde varit mer kärnfull i sin information. Skyddet kommer dock knappast vara sämre än krsk94 som klarar 7,62AP. Under 2012 kommer 6000 krsk12 levereras, allt enligt detta blogginlägg: http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2012/02/06/soldaten-ett-prioriterat-omrade/ 1 Quote
REALIN Posted June 14, 2012 Report Posted June 14, 2012 Så 6000st i år. Hoppas dom beställer in så många dom kan till kommande åren så hela io14 kan ta del av den så fort som möjligt! Quote
REALIN Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Dom har laddat upp en film nu om ni inte sett den. Fanns inte där när jag läste här om dagen i alla fall. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Nytt-kroppsskydd-till-svenska-soldater/ Quote
sotilas Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 (edited) "Den stora nyheten är att det är ergonomiskt.." Jo ja tackar ja det var ju på tiden Men fortfarande vad väger det? Vilken skydd är det i plattor mm?? Ser fint o fluffigt ut men det känns lite skumt att dom inte ens säger vad det väger.. Edited June 15, 2012 by sotilas Quote
REALIN Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Dom sa i alla fall i filmen att den ger bättre skydd än KS94. Quote
GC1 Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Dom sa i alla fall i filmen att den ger bättre skydd än KS94. Vilket inte betyder mycket, kroppskydd 94 är inget vidare bra kroppskydd med dagens mått, men det enda som gick att stoppa i skottsäkra plattor i. Quote
REALIN Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Dom sa i alla fall i filmen att den ger bättre skydd än KS94. Vilket inte betyder mycket, kroppskydd 94 är inget vidare bra kroppskydd med dagens mått, men det enda som gick att stoppa i skottsäkra plattor i. Betyder väll att den minst klarar 7,62 AP. Det finns också möjlighet för sidoplattor, det går väll inte i KS94? Quote
2Sharp Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Trevligt att se att detta verkar rulla på och faktiskt vara på väg ut i org. med hyfsad snabbhet. Vad som förvånar mig absolut mest är att det på FMV's hemsida verkar framställas (min tolkning) som man plockat fram något unikt, men jag tycker ju att form och utförande är väldigt likt RAV/CIRAS etc. som ju inte direkt är något fräscht, inte som i dåligt men inte så banbrytande och några år senare än "alla andra". Men, hoppas dem som skall ha grejorna får dem snabbt och att grejorna funkar bra Quote
GC1 Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Dom sa i alla fall i filmen att den ger bättre skydd än KS94. Vilket inte betyder mycket, kroppskydd 94 är inget vidare bra kroppskydd med dagens mått, men det enda som gick att stoppa i skottsäkra plattor i. Betyder väll att den minst klarar 7,62 AP. Det finns också möjlighet för sidoplattor, det går väll inte i KS94? Det kan det mycket väl betyda men av erfarenhet så... Själva västen KS94 är inget underverk direkt, det som gjort den till den mest burna i lite heta lägen är möjligheten att stoppa i plattor fram och bak, och därmed gjort att vikten drivits upp. Menar man att den nya västen är ergonomisk (för alla?) och har bättre skyddsnivå än kropsskydd 94 med plattor är det bara att, tacka och ta emot! Det enda smolket i bägaren är väl att, som 2Sharp säger, vi väntat så länge och nu får något som motsvarar en produkt som funnits länge på "hyllan". Quote
Nestor Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 (edited) För att inte tala om krsk90 Att 94-skyddet väger as beror väl till stor del på att det togs fram primärt för vagnsbesättningar och inte för personal med huvudsakligen avsutten tjänst? Hursomhelst, det är riktigt kul att det går framåt på personlig utrustning-sidan. Ska bli intressant nu fram till sensommaren/hösten att höra från FS24 hur det ter sig i verkligheten också. Vad är tanken bakom den grågröna enhetsfärgen? Edited June 15, 2012 by Nestor Quote
REALIN Posted June 15, 2012 Report Posted June 15, 2012 Vad är tanken bakom den grågröna enhetsfärgen? Tanken är väll precis som du säger en enhetsfärg. En färg som passar så bra som möjligt för både grön och beige m90 samtidigt. Quote
beaver_sthlm Posted June 16, 2012 Report Posted June 16, 2012 Vikt ca 14 kg med tyngsta skyddsnivån och tilläggsskydd monterade. Säger ryktet. Quote
5020 Weiström Posted June 17, 2012 Report Posted June 17, 2012 En sak jag la märke till nu när jag kollade på filmen är hur man satt fästpunkterna(FP) på västen för yttre bärande. När man tar på sig västen så viker man upp ett tygstycke där dom främre FP sitter, spänner åt sidostyckerna där sidornas FP sitter. Finjustering sker med hjälp av kamrat på ryggen. Hade det inte varit smidigare att låta sidornas FP sitta ihop med bröstets FP i ett och samma tygstycke? För då kommer fickorna aldrig att flyta på sig. Det jag menar är att om man ställer in sidorna lite fel, går upp/ner i vikt eller monterar plattorna så kan man få ett litet glapp mellan kvadraten på bröstet med FP och sidornas FP. Detta syns när herren från FMV tar på du västen. Detta innebär också att man inte kan fästa sina fickor över den skarven och även kunna spänna åt västen. För sätter man en ficka rakt över skarven så måste man ju ta hjälp av en polare som spänner åt på ryggen då man inte kan lyfta upp endast frontstycket för att komma åt spännremmarna som finns under. I mitt lilla huvud så hade det varit bättre om tygstycket på bröstet hade suttit ihop med ett tygstycke som går ut på sidorna. För även om man råkar göra en lite dålig eller lite sned inställning av remmarna så kommer ju fickorna alltid att sitta på samma ställe. Nu var det ju inte något jätte stort glapp á la öppningen på SV2000 och säkert jätte lätt att fixa till med lite justering av remmarna. Men den justeringen hade man sluppit om man gjort ett enda stort tygstycke med FP. Blev visst lite mer text än planerat :P men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Quote
REALIN Posted June 19, 2012 Report Posted June 19, 2012 Står lite mer här. Bekräftad vikt på 14kg med högsta skyddsnivån. http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Nytt-kroppsskydd/ Quote
2Sharp Posted June 19, 2012 Report Posted June 19, 2012 (edited) OM jag förstår vad du menar så nej Finjusteringen görs fram, under den delen du lyfter upp, grovjusteringen görs bak. Om man som du hade sagt, hade haft ett stort tygstycke framtill så hade det inneburit att västen hade justerats långt bak på sidan, vilket är tungt, klumpigt och mycket krångligt. När kroppsskyddet är tomt och lätt så funkar det men när du trasslar på buren utr. som fickor och IGR och.. och... Jag förstår vad du menar med att fickorna inte kan överlappa skarven mellan framdelen och sidan, nu har jag inte testat just kroppsskydd 12, men väl liknande konstruktioner (av vad jag kan se/jämföra från bilderna i denna tråden och andra bilder) och det lär man sig ganska enkelt att lösa. De liknande kroppsskydd jag testat har varit Paraclete RAV/RMV, Eagle CIRAS och något annat som jag inte kommer på... Även om FMV ger intrycket att detta är ett helt unikt kroppsskydd vars like icke funnits någonstans i hela universum så är min högst bestämda uppfattning att formen är ganska lik etablerade kroppsskydd på marknaden. Så 2005 skulle jag vilja säga... Kroppsskydd 12 har dock ingen "snabbkoppling" så du kan få av dig hela kroppsskyddspaketet. Enligt systemföreträdare på MSS har dessa visat sig vara lite tveksamma ur slitagehänseende, surt att dumpa hela kroppsskyddet när du inte menar det för att något slitits. Om jag förstod det ansåg man att har man inte ett specifikt behov av att komma låta kroppsskyddet falla, ex: vatten, så ansågs det inte meningsfullt med den funktionen. Nu kan det ju vara så att man avser NIR, slitage, flamsäkerhet och andra egenskaper, men jag väljer att ta tillfället i akt att göra mig lustig över FMV självgodhet*... är någon kränkt av det så kan ni ju ringa mig. Jag väljer faktiskt att vara mkt. positiv till detta så länge ingen visar mig på motsatsen. En sak jag la märke till nu när jag kollade på filmen är hur man satt fästpunkterna(FP) på västen för yttre bärande. När man tar på sig västen så viker man upp ett tygstycke där dom främre FP sitter, spänner åt sidostyckerna där sidornas FP sitter. Finjustering sker med hjälp av kamrat på ryggen. Hade det inte varit smidigare att låta sidornas FP sitta ihop med bröstets FP i ett och samma tygstycke? För då kommer fickorna aldrig att flyta på sig. Det jag menar är att om man ställer in sidorna lite fel, går upp/ner i vikt eller monterar plattorna så kan man få ett litet glapp mellan kvadraten på bröstet med FP och sidornas FP. Detta syns när herren från FMV tar på du västen. Detta innebär också att man inte kan fästa sina fickor över den skarven och även kunna spänna åt västen. För sätter man en ficka rakt över skarven så måste man ju ta hjälp av en polare som spänner åt på ryggen då man inte kan lyfta upp endast frontstycket för att komma åt spännremmarna som finns under. I mitt lilla huvud så hade det varit bättre om tygstycket på bröstet hade suttit ihop med ett tygstycke som går ut på sidorna. För även om man råkar göra en lite dålig eller lite sned inställning av remmarna så kommer ju fickorna alltid att sitta på samma ställe. Nu var det ju inte något jätte stort glapp á la öppningen på SV2000 och säkert jätte lätt att fixa till med lite justering av remmarna. Men den justeringen hade man sluppit om man gjort ett enda stort tygstycke med FP. Blev visst lite mer text än planerat :P men jag hoppas ni förstår vad jag menar. *Disclaimer: detta uttalande kommer säkerligen bita mig i röven en vacker dag, men det är ok, jag bjuder på det och lovar att återkomma om så blir fallet. Edited June 19, 2012 by 2Sharp 1 Quote
5020 Weiström Posted June 19, 2012 Report Posted June 19, 2012 Tack 2Sharp för svaret. Vill bara göra ett förtydligande. Vill inte ta bort inställningsmöjligheten framtill, utan bara bredda tygstycket man lyfter på för att spänna åt västen. Jag tror igentligen att det är en liten sak man lär sig att "gå runt" när man väl använder västen frekvent. Precis som du skrev 2Sharp. Men hur som haver så är jag glad att dom börjar lägga ner lite pengar på soldaternas utrustning. Det kommer ju bli ett modulärt system om något. Kunna välja om man vill köra platecarrier eller den dålda västen med nya stridsvästen istället. Då är det ju bara att hoppas att man får ut tillräckligt med fickor så att soldaterna kan ha båda systemen färdigkittade, iaf under missioner så dom har lite valmöjligheter. Quote
JTS Posted June 19, 2012 Report Posted June 19, 2012 Det kommer nog bli så att de flesta väljer att bära sitt kroppsskydd "slick" med kanske en enstaka ficka på bröstet och sedan en stridsväst 08/12 över. Nackdelen med att sätta alla fickorna på krsk12 är att då har man allt på sig, eller inget. Vid vissa uppgifter vill man behålla skyddet men dumpa stridsutrustningen för att bevara stridsvärdet, exempelvis vägsök eller annan stationär verksamhet. Sätter man då fickorna på krsk så tappar man möjligheten att skala vikt snabbt. Sen kommer krsk säkerligen att bli bra, jag har pillat på det och jag gillar absolut det jag ser. Vi skall bara lära oss hur vi skall hantera det på bästa sätt. Quote
Vargas Posted June 20, 2012 Report Posted June 20, 2012 Nej för helsike! Jag tänker vara före majoriteten och börja hata KRSK 12 redan innan det är tilldelat, bara av ren princip för att det inte är lika ballt/coolt/nytt som nåt jag läst om på nätet. För övrigt hatar jag både AK6, AK7 och AK8 också. Precis som JTS skriver handlar det om att lära sig att nyttja grejerna på rätt sätt. Grejerna blir inte bättre än sina användare, men visst är det kul att försöka materielsporta bort sylten i ryggen och sågspånet i skallen ... 5 Quote
employed Posted June 22, 2012 Report Posted June 22, 2012 Kommer det någon Marine version av den, likt KRSK04? Quote
GC1 Posted June 22, 2012 Report Posted June 22, 2012 Nej för helsike! Jag tänker vara före majoriteten och börja hata KRSK 12 redan innan det är tilldelat, bara av ren princip för att det inte är lika ballt/coolt/nytt som nåt jag läst om på nätet. För övrigt hatar jag både AK6, AK7 och AK8 också. Precis som JTS skriver handlar det om att lära sig att nyttja grejerna på rätt sätt. Grejerna blir inte bättre än sina användare, men visst är det kul att försöka materielsporta bort sylten i ryggen och sågspånet i skallen ... Bra där... Nästan rätt! Så vem får ha synpunkter på utrustningen? Jag vill bara kolla så att jag inte gör fel om jag klankar ner på någon pryl som tas fram efter en ålderdomlig spec och sen upphandlas in absurdum på ett sätt som gör att då prylen finns på förband är den antingen omodern, inte direkt anpassad eller bara dyrare än andra beprövade alternativ som då är billigare... (texten ovan handlar inte nödvändigtvis om det nya kroppskyddet) Quote
employed Posted June 26, 2012 Report Posted June 26, 2012 Amerikanska jämförelser MTV 13.6kg IOTV 13.6-15.9 kg beroende på storlek Som man ser så skiljer sig inte västarna märkbart mycket från KRSK12 till utseendet. Quote
Recommended Posts