Snuffel Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Nu fungerade länken utan problem. Just det som tas upp är sånt som även killarna råkade ut för... Storlekarna är ju lite sisådär, nu har åtminstone jag "turen" att vara lika stor om inte större än många killar. Problemet tjejerna tar upp i artikeln kan ju lika gärna ha med dåligt tränade axlar att göra, däremot togs det upp liknande i första kommentaren på artikeln som det jag påpekade i mitt förra inlägg. Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 (edited) Kvinnor har väl aldrig varit måttstock för några som helst funktionsplagg så att säga, förutom då BH och sådant. Men skyddsvästar, mm? Nej du. Där har karlarna vart modellen sedan hedenhös tid. Själv storväxt och grövre än många killar så jag delar väl Snuffels "fördelar" fysiskt när det kommer till skyddsutrustning. Fått känna av detta sedan länge bl.a. genom mitt förra jobb på en lastbilsverkstad, mm, och passformen på det mesta var rena löjan på mycket. satt det inte åt, så satt det som en hösäck på en. Edited November 10, 2012 by Reqruit Hardhead Quote
2Sharp Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Jag har försökt att fördjupa mig i kroppsskydd/skyddsväst tillverkning etc. och det är inte helt enkelt att få det att passa kvinnor. Just för att storleken på brösten varierar ganska mycket, skall det passa "måste" man i princip bocka/vinkla det hårda skyddet (plattan) vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. Då kan det vara en fördel att ha en platt platta för att ge ett bättre skydd men sämre passform. Många bär K94 på ett felaktigt sätt, dvs man skiter i remmen runt buken, den är vital för att inte allt skall hamna på axlarna. Bästa hade varit om den var bredare och elastisk, men tar du dig tiden att anpassa längden och drar åt den när du tar på dig den så blir det betydligt bättre. Nu har jag inte använt kroppsskydd 12, men sannolikt gäller det som för de flesta kroppsskydd att man får tillpassa kroppen efter kroppsskyddet ;) Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 (edited) Jag har försökt att fördjupa mig i kroppsskydd/skyddsväst tillverkning etc. och det är inte helt enkelt att få det att passa kvinnor. Just för att storleken på brösten varierar ganska mycket, skall det passa "måste" man i princip bocka/vinkla det hårda skyddet (plattan) vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. Då kan det vara en fördel att ha en platt platta för att ge ett bättre skydd men sämre passform. Många bär K94 på ett felaktigt sätt, dvs man skiter i remmen runt buken, den är vital för att inte allt skall hamna på axlarna. Bästa hade varit om den var bredare och elastisk, men tar du dig tiden att anpassa längden och drar åt den när du tar på dig den så blir det betydligt bättre. Nu har jag inte använt kroppsskydd 12, men sannolikt gäller det som för de flesta kroppsskydd att man får tillpassa kroppen efter kroppsskyddet ;) Jag har försökt att fördjupa mig i kroppsskydd/skyddsväst tillverkning etc. och det är inte helt enkelt att få det att passa kvinnor. Just för att storleken på brösten varierar ganska mycket, skall det passa "måste" man i princip bocka/vinkla det hårda skyddet (plattan) vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. Då kan det vara en fördel att ha en platt platta för att ge ett bättre skydd men sämre passform. Många bär K94 på ett felaktigt sätt, dvs man skiter i remmen runt buken, den är vital för att inte allt skall hamna på axlarna. Bästa hade varit om den var bredare och elastisk, men tar du dig tiden att anpassa längden och drar åt den när du tar på dig den så blir det betydligt bättre. Nu har jag inte använt kroppsskydd 12, men sannolikt gäller det som för de flesta kroppsskydd att man får tillpassa kroppen efter kroppsskyddet ;) skall det fungera på kvinnor till 110% så måste det nästan vara mått-tillverkat, något jag vet en privat säkerhetsvakt lät göra, men det var inte billigt, det var vad jag blev informerad om. Men inom försvaret skulle det väl definitivt vara överkurs att låta varje kvinna få en utprovad och "måttsydd" enhet. jag vet inte ens om det förekommer. Vi kvinnor är så olika i formaten, allt från "plankor" som är småväxta till bamsingar på 180+ med metern under bysten och däröver. likaså byststorlek som varierar åtskilligt. Det är bara digga läget och försöka hitta rätt storlek ur standardsortimentet.... Edited November 10, 2012 by Reqruit Hardhead 1 Quote
Snuffel Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Jag har försökt att fördjupa mig i kroppsskydd/skyddsväst tillverkning etc. och det är inte helt enkelt att få det att passa kvinnor. Just för att storleken på brösten varierar ganska mycket, skall det passa "måste" man i princip bocka/vinkla det hårda skyddet (plattan) vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. Då kan det vara en fördel att ha en platt platta för att ge ett bättre skydd men sämre passform. Många bär K94 på ett felaktigt sätt, dvs man skiter i remmen runt buken, den är vital för att inte allt skall hamna på axlarna. Bästa hade varit om den var bredare och elastisk, men tar du dig tiden att anpassa längden och drar åt den när du tar på dig den så blir det betydligt bättre. Nu har jag inte använt kroppsskydd 12, men sannolikt gäller det som för de flesta kroppsskydd att man får tillpassa kroppen efter kroppsskyddet ;) Enligt vad jag hört via ryktesvägen så ska det finnas plattor specialanpassade för just kvinnor, men jag har aldrig själv haft behovet av att få ut plattor så huruvida det är sant eller inte och i sådana fall i vilken mängd dessa plattor finns kan jag inte uttala mig om. Sen är det väl som det mesta i FM, dessa plattor om dom verkligen existerar lär inte kunna få användas till krsk 12. Jag är helt inne på vad du menar att det är svårt att kunna tillpassa individuellt. Jag upplevde att många av killarna hade liknande problem som jag med krsk, för tro det eller ej, men killar är inte heller stöpta i samma form som vissa kan försöka få det till att låta... Det som hade underlättat hade varit betydligt fler fästpunkter där man kan ställa in och reglera krsk. Därför jag personligen föredrog 94'an framför 90'an. Är det någon som känner till hur krsk 12 har det när det gäller såna punkter och hur reglerbart är det egentligen? Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 (edited) Jag har försökt att fördjupa mig i kroppsskydd/skyddsväst tillverkning etc. och det är inte helt enkelt att få det att passa kvinnor. Just för att storleken på brösten varierar ganska mycket, skall det passa "måste" man i princip bocka/vinkla det hårda skyddet (plattan) vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. Då kan det vara en fördel att ha en platt platta för att ge ett bättre skydd men sämre passform. Många bär K94 på ett felaktigt sätt, dvs man skiter i remmen runt buken, den är vital för att inte allt skall hamna på axlarna. Bästa hade varit om den var bredare och elastisk, men tar du dig tiden att anpassa längden och drar åt den när du tar på dig den så blir det betydligt bättre. Nu har jag inte använt kroppsskydd 12, men sannolikt gäller det som för de flesta kroppsskydd att man får tillpassa kroppen efter kroppsskyddet ;) Enligt vad jag hört via ryktesvägen så ska det finnas plattor specialanpassade för just kvinnor, men jag har aldrig själv haft behovet av att få ut plattor så huruvida det är sant eller inte och i sådana fall i vilken mängd dessa plattor finns kan jag inte uttala mig om. Sen är det väl som det mesta i FM, dessa plattor om dom verkligen existerar lär inte kunna få användas till krsk 12. Jag är helt inne på vad du menar att det är svårt att kunna tillpassa individuellt. Jag upplevde att många av killarna hade liknande problem som jag med krsk, för tro det eller ej, men killar är inte heller stöpta i samma form som vissa kan försöka få det till att låta... Det som hade underlättat hade varit betydligt fler fästpunkter där man kan ställa in och reglera krsk. Därför jag personligen föredrog 94'an framför 90'an. Är det någon som känner till hur krsk 12 har det när det gäller såna punkter och hur reglerbart är det egentligen? Jag har försökt att fördjupa mig i kroppsskydd/skyddsväst tillverkning etc. och det är inte helt enkelt att få det att passa kvinnor. Just för att storleken på brösten varierar ganska mycket, skall det passa "måste" man i princip bocka/vinkla det hårda skyddet (plattan) vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. Då kan det vara en fördel att ha en platt platta för att ge ett bättre skydd men sämre passform. Många bär K94 på ett felaktigt sätt, dvs man skiter i remmen runt buken, den är vital för att inte allt skall hamna på axlarna. Bästa hade varit om den var bredare och elastisk, men tar du dig tiden att anpassa längden och drar åt den när du tar på dig den så blir det betydligt bättre. Nu har jag inte använt kroppsskydd 12, men sannolikt gäller det som för de flesta kroppsskydd att man får tillpassa kroppen efter kroppsskyddet ;) Enligt vad jag hört via ryktesvägen så ska det finnas plattor specialanpassade för just kvinnor, men jag har aldrig själv haft behovet av att få ut plattor så huruvida det är sant eller inte och i sådana fall i vilken mängd dessa plattor finns kan jag inte uttala mig om. Sen är det väl som det mesta i FM, dessa plattor om dom verkligen existerar lär inte kunna få användas till krsk 12. Jag är helt inne på vad du menar att det är svårt att kunna tillpassa individuellt. Jag upplevde att många av killarna hade liknande problem som jag med krsk, för tro det eller ej, men killar är inte heller stöpta i samma form som vissa kan försöka få det till att låta... Det som hade underlättat hade varit betydligt fler fästpunkter där man kan ställa in och reglera krsk. Därför jag personligen föredrog 94'an framför 90'an. Är det någon som känner till hur krsk 12 har det när det gäller såna punkter och hur reglerbart är det egentligen? Låter som om det åter är något man bara kan drömma våta drömmar om... Lär inte komma under vår livstid. Jag pratade med min bror och han sa att några trögare typer på att ta fram ny utrustning finns inte, redan på min brors tid hade det börjat komma kvinnor in i leden och de var i sanning inte uppskattade av alla på den tiden. utrustningen var knappast 100% funktionell till kvinnor då, och är väl inte det ens idag skulle jag tro. Välkommen till männens värld..... Edited November 10, 2012 by Reqruit Hardhead Quote
Rostch Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Det som hade underlättat hade varit betydligt fler fästpunkter där man kan ställa in och reglera krsk. Därför jag personligen föredrog 94'an framför 90'an. Är det någon som känner till hur krsk 12 har det när det gäller såna punkter och hur reglerbart är det egentligen? Man kan reglera KRSK12 relativt mycket då "axelbanden" går att förlänga eller dra ihop. Samt att det i övrigt är rätt modulärt, man kan ta bort allt som sitter på den. Halsskydd, axelskydd, kolvstöd mm. Den finns ju i 7 storlekar (tror jag det var). Men i slutändan handlar det ändå om något som väger in på 15 kilo som skall bäras dag ut och dag in tillsammans med vapen, hjälm, propp, kåpa, skyddsbrillor, igr, och bf.. Det kan ju upplevas otrevligt oavsett om du är kvinna eller man.. Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Det som hade underlättat hade varit betydligt fler fästpunkter där man kan ställa in och reglera krsk. Därför jag personligen föredrog 94'an framför 90'an. Är det någon som känner till hur krsk 12 har det när det gäller såna punkter och hur reglerbart är det egentligen? Man kan reglera KRSK12 relativt mycket då "axelbanden" går att förlänga eller dra ihop. Samt att det i övrigt är rätt modulärt, man kan ta bort allt som sitter på den. Halsskydd, axelskydd, kolvstöd mm. Den finns ju i 7 storlekar (tror jag det var). Men i slutändan handlar det ändå om något som väger in på 15 kilo som skall bäras dag ut och dag in tillsammans med vapen, hjälm, propp, kåpa, skyddsbrillor, igr, och bf.. Det kan ju upplevas otrevligt oavsett om du är kvinna eller man.. Är det något jag lärt mig av livet, så är det ge f*n i att gnälla över de villkor ens situation kräver, och det låter lovande att den är så pass anpassningsbar. trodde problemen var värre än så, när man hört allt gnällt om dålig passform, mm. Quote
Rostch Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Välkommen till männens värld..... Du har rätt. Mitt gamla KRSK94 i storlek L (de andra var slut) satt hur bra som helst, som skräddarsytt. Hjälmen är som en badmössa på oss män, marschkänga 90 sitter åt som ett par sockiplast och ger stöd som en pjäxa. LK100 är en fröjd för ryggen och är som ett andra skinn. 100% funktionellt var ordet! 2 Quote
2Sharp Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Välkommen till männens värld..... Du har rätt. Mitt gamla KRSK94 i storlek L (de andra var slut) satt hur bra som helst, som skräddarsytt. Hjälmen är som en badmössa på oss män, marschkänga 90 sitter åt som ett par sockiplast och ger stöd som en pjäxa. LK100 är en fröjd för ryggen och är som ett andra skinn. 100% funktionellt var ordet! Tycker mig skönja en viss nyans av lite ironi..? Oavsett hur man vänder och vrider på det så är det svårt att tillverka ett kroppsskydd som passar kvinnor, så det är felaktigt att endast skylla på att det är "männens värld". Skyddsväst som bärs dolt är lite enklare eftersom man sällan har hårda plattor i A4 stl. Quote
106 Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 ...vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. ... Det var väl anledningen till att man på äldre tiders bröstplåtar i stål gjorde en liten krage? Quote
Rostch Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 Samma anledning till att det finns en liten krage till nya kroppsskyddet. (också avtagbart) Tar 9mm Quote
2Sharp Posted November 10, 2012 Report Posted November 10, 2012 ... vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. ... Det var väl anledningen till att man på äldre tiders bröstplåtar i stål gjorde en liten krage? Inte en aning faktiskt? Jag skäms att jag inte fördjupat mig i detta Samma anledning till att det finns en liten krage till nya kroppsskyddet. (också avtagbart) Tar 9mm Är det uttalat enkom för detta syfte eller har det sagts annat om kragens syfte, typ splitter i största allmänhet? Nyfiken... Det brukar väl kallas splashback, dvs att en kula bryts upp och blir i princip sekundärsplitter. Quote
Rostch Posted November 11, 2012 Report Posted November 11, 2012 ... vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. ... Det var väl anledningen till att man på äldre tiders bröstplåtar i stål gjorde en liten krage? Inte en aning faktiskt? Jag skäms att jag inte fördjupat mig i detta Samma anledning till att det finns en liten krage till nya kroppsskyddet. (också avtagbart) Tar 9mm Är det uttalat enkom för detta syfte eller har det sagts annat om kragens syfte, typ splitter i största allmänhet? Nyfiken... Det brukar väl kallas splashback, dvs att en kula bryts upp och blir i princip sekundärsplitter. Uttalat syfte. Kragen sitter ju betydligt längre ner och mindre tajt mot 94an. http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_27920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~27920~ Quote
MartinGustav Posted November 11, 2012 Report Posted November 11, 2012 ... vilket ger problem att vinkeln i princip skickar en kula/splitter rakt i halsen/ansiktet på personen som bär västen. ... Det var väl anledningen till att man på äldre tiders bröstplåtar i stål gjorde en liten krage? Inte en aning faktiskt? Jag skäms att jag inte fördjupat mig i detta Samma anledning till att det finns en liten krage till nya kroppsskyddet. (också avtagbart) Tar 9mm Är det uttalat enkom för detta syfte eller har det sagts annat om kragens syfte, typ splitter i största allmänhet? Nyfiken... Det brukar väl kallas splashback, dvs att en kula bryts upp och blir i princip sekundärsplitter. Uttalat syfte. Kragen sitter ju betydligt längre ner och mindre tajt mot 94an. http://www.forsvarsm...er.aspx?~27920~ Men den där kragen sitter ju på ytterskyddet, kanske blir tightare och mer likt 94an om/när man har det på det inre skyddet? Och vart sägs det att det är uttalat som skydd mot sekundärsplitter från egna västen? Quote
2Sharp Posted November 11, 2012 Report Posted November 11, 2012 Uttalat syfte. Kragen sitter ju betydligt längre ner och mindre tajt mot 94an. http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_27920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~27920~ Ok, det tackar jag för Quote
martinator Posted November 12, 2012 Report Posted November 12, 2012 Okej, jag vill ju inte var en gnällröv - MEN det här kommer bli ett jävla problem när alla helt plötsligt ska ha rätt att göra GMU... Man kan inte anpassa mtrl så att den passa allt från 157 cm till 200 cm i längd. Det är ju nästan en halv meter i skillnad. Vi pratar Prêt-á-porter - inte haute couture. Vikt är ett problem, tunga saker blir jobbiga att bära för väldigt små och lätta personer. Relativt kroppsvikt blir det mycket mer än på en större person. Man kan nog inte heller göra formen på plattan hur som helst för att passa över brösten på yppiga damer. Det skulle nog få konsekvenser för fördelningen av anslagsenergin och behind armour blunt trauma. /m 1 Quote
Axial Posted November 12, 2012 Report Posted November 12, 2012 Hur löser andra länders försvarsmakter det här? Är det "tig och lid" där också? Quote
employed Posted November 13, 2012 Report Posted November 13, 2012 Ny artikel med de nya kroppsskydden i bild. http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Norrbottens-regemente-I-19/Nyheter/De-raddade-Boden/ Är de nya plattorna väldigt smala eller är det soldaterna som är slöa? Quote
Rickard N Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 Ny artikel med de nya kroppsskydden i bild. http://www.forsvarsm...-raddade-Boden/ Är de nya plattorna väldigt smala eller är det soldaterna som är slöa? Det där får du gärna utveckla, jag kanske är korkad men jag fattar inget av vad du menar. Quote
1.skalman Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 Ny artikel med de nya kroppsskydden i bild. http://www.forsvarsm...-raddade-Boden/ Är de nya plattorna väldigt smala eller är det soldaterna som är slöa? Det där får du gärna utveckla, jag kanske är korkad men jag fattar inget av vad du menar. Om du tittar på bildspelet och bild nr2 så ser man en bild från sidan på en soldat som siktar någonstans men hans kroppsskydd verkar vara väldigt tunt. Eller finns det som sagt smala och tjocka plattor? Hoppas det bringade lite klarhet. Quote
Rickard N Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 Ok, då är jag med Kanske inte sitter plattor i? Quote
109 Eken Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 övningsplattorna till krsk 94 var mycket tunnare än de skarpa, kanske samma sak här? Quote
903Lew Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 Med tanke på att det är samma plattor skulle det vara det enklaste svaret. Quote
3924 Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 (edited) Det kommer två olika sett av plattor till krsk12, ett tunt med lägre skyddsnivå och ett tjockare med högre skyddsnivå.Plattorna är inte är inte de samma som för krsk94 och det finns i dagsläget inte några övningsplattor till krsk12.Så de är troligtvis inga plattor i skyddet på bilden. Roligt att se att de börjar komma ut till förbanden! Edited November 14, 2012 by 3924 Quote
2Sharp Posted November 14, 2012 Report Posted November 14, 2012 Så man kan inte använda övningsplattorna till K94 till K12? Quote
3924 Posted November 15, 2012 Report Posted November 15, 2012 Så man kan inte använda övningsplattorna till K94 till K12? vet inte om måtten stämmer, kanske de gör har inte testat. Dock så kommer inte systemet med egna övningsplattor. Men systemet (K12) kommer i (tror det var) 8 olika storlekar, vilket betyder att det går att få till en betydligt bättre tillpassning än K94, både för tjejer å killar. Quote
Smeghead Posted November 17, 2012 Report Posted November 17, 2012 http://www.stripes.com/army-testing-body-armor-made-for-women-1.189212 http://www.csmonitor.com/USA/Military/2012/0709/Army-uses-Xena-Warrior-Princess-as-inspiration-for-new-body-armor-for-women Kvinnor inom FM lär ju få vänta ett bra tag på kroppsskydd anpassade för dom. Quote
Guest Reqruit Hardhead Posted November 17, 2012 Report Posted November 17, 2012 (edited) http://www.stripes.c...-women-1.189212 http://www.csmonitor...armor-for-women Kvinnor inom FM lär ju få vänta ett bra tag på kroppsskydd anpassade för dom. Jag hinner gå i pension innan det där kommer hit....... Gissar att rekryter får nöta på 94:an, eller har man fel? Edited November 17, 2012 by Reqruit Hardhead Quote
Ljungcrantz Posted November 17, 2012 Report Posted November 17, 2012 Rekryter kommer nog få konka på krsk90 10 år till Quote
Recommended Posts