Maskirovka Posted December 14, 2011 Report Posted December 14, 2011 Är det någon som vet hur många Bofors L/60 samt L/70 (landbaserade versionen) det svenska försvaret köpte in? Samt när L/60 fasades ut? Quote
Pal Posted December 14, 2011 Report Posted December 14, 2011 Jag har inget svar. Men i World Defence Almanac 1991 så står det: AA guns: 500 20mm, 40 mm Quote
Maskirovka Posted December 15, 2011 Author Report Posted December 15, 2011 Jag har inget svar. Men i World Defence Almanac 1991 så står det: AA guns: 500 20mm, 40 mm Det borde väl vara många fler med tanke på det antal stridsfordon 90 som levererats till den svenska armén. Har för mig att det är 650 stycken, nu är ju såklart inte alla grundversionen eller luftvärnsvagnen men huvuddelen är. Dessa använder L/70-versionen. Quote
903Lew Posted December 15, 2011 Report Posted December 15, 2011 Senaste arménytt säger 500 90-vagnar, merparten 9040. Quote
MadLuna Posted January 6, 2012 Report Posted January 6, 2012 1948 ska det ha funnits ca 900st 40 mm m/36 i Armen, då tillkommer övriga delar av försvarsmakten och vad de hade vet jag inte Efter det så köpte man ju in en massa m/48. Lokalluftvärnsplutoner/kompanier med m/36 fanns i tjänst åtminstone i början av 90-talet men skrotades nog snabbt vid den stora slakten som kom då. Quote
Darkwand Posted January 8, 2012 Report Posted January 8, 2012 On 1/7/2012 at 12:54 AM, MadLuna said: 1948 ska det ha funnits ca 900st 40 mm m/36 i Armen, då tillkommer övriga delar av försvarsmakten och vad de hade vet jag inte Efter det så köpte man ju in en massa m/48. Sitter och läser i Bofors 350 år och man blir inte klokare precis. Innan kriget hade Borfors totala beställningar (alla länder) på 1500 pjäser. Dock hann man inte med så man la ut produktion på underleverantörer i flera länder, dessa pjäser kan ha åkt lite hur som helst, jag har för mig att vi fick "polsktillverkade" pjäser under kriget som vi köpt av Tyskland under kriget. On 1/7/2012 at 12:54 AM, MadLuna said: Lokalluftvärnsplutoner/kompanier med m/36 fanns i tjänst åtminstone i början av 90-talet men skrotades nog snabbt vid den stora slakten som kom då. Jag har för mig att det skrotade projektet med 40 mm m/48 på dumper "Tridon" skulle ersätta dessa inom lokalförsvaret men slakten kom emellan. Quote
Peo Posted January 8, 2012 Report Posted January 8, 2012 1948 ska det ha funnits ca 900st 40 mm m/36 i Armen, då tillkommer övriga delar av försvarsmakten och vad de hade vet jag inte Efter det så köpte man ju in en massa m/48. Sitter och läser i Bofors 350 år och man blir inte klokare precis. Innan kriget hade Borfors totala beställningar (alla länder) på 1500 pjäser. Dock hann man inte med så man la ut produktion på underleverantörer i flera länder, dessa pjäser kan ha åkt lite hur som helst, jag har för mig att vi fick "polsktillverkade" pjäser under kriget som vi köpt av Tyskland under kriget. Lokalluftvärnsplutoner/kompanier med m/36 fanns i tjänst åtminstone i början av 90-talet men skrotades nog snabbt vid den stora slakten som kom då. Jag har för mig att det skrotade projektet med 40mm m/48 på dumper "Trion" skulle ersätta dessa innom lokalförsvaret men slakten kom imellan. Triad vad tänkt till KA. Lokalförsvaret fick nöja sig med ett vackert väder sikte på pjäsen (nu kommer jag inte ihåg vad det hette...) Quote
Darkwand Posted January 15, 2012 Report Posted January 15, 2012 1948 ska det ha funnits ca 900st 40 mm m/36 i Armen, då tillkommer övriga delar av försvarsmakten och vad de hade vet jag inte Efter det så köpte man ju in en massa m/48. Sitter och läser i Bofors 350 år och man blir inte klokare precis. Innan kriget hade Borfors totala beställningar (alla länder) på 1500 pjäser. Dock hann man inte med så man la ut produktion på underleverantörer i flera länder, dessa pjäser kan ha åkt lite hur som helst, jag har för mig att vi fick "polsktillverkade" pjäser under kriget som vi köpt av Tyskland under kriget. Lokalluftvärnsplutoner/kompanier med m/36 fanns i tjänst åtminstone i början av 90-talet men skrotades nog snabbt vid den stora slakten som kom då. Jag har för mig att det skrotade projektet med 40mm m/48 på dumper "Trion" skulle ersätta dessa innom lokalförsvaret men slakten kom imellan. Triad vad tänkt till KA. Lokalförsvaret fick nöja sig med ett vackert väder sikte på pjäsen (nu kommer jag inte ihåg vad det hette...) Nja det fanns väl tre versioner av systemet varav en saknade avancerad eldledning och den tuffaste hade integrerad eldledningsradar med laser IR/TV sikte. Alla var dock monterade på dumperchassi. Quote
Perman Posted February 13, 2019 Report Posted February 13, 2019 Boforskanonen som revolutionerade luftförsvaret En intressant artikel om hur Bofors legendariska 40 mm kanon blev till. Dock så saknar jag lite info om Bofors 25 mm kanon m/32 som väl var en föregångare och en slags miniversion av 40 mm kanonen. Bofors 120 mm lvakan FM1 (även kallad 4501) ska f ö ha varit en 40 mm kanon "på steroider" ( Världens största luftvärnskanon ). /Per 1 Quote
FurirJönsson Posted February 14, 2019 Report Posted February 14, 2019 Lite OT men en Israelisk firma som jag glömt namnet på har tagit fram ett nytt system där L/70 är vapendelen med värmesikte och spaningsradar och eldledning stadgar osv. Verkar ball! Quote
SNix Posted February 14, 2019 Report Posted February 14, 2019 On 2/14/2019 at 8:36 AM, FurirJönsson said: Lite OT men en Israelisk firma som jag glömt namnet på har tagit fram ett nytt system där L/70 är vapendelen med värmesikte och spaningsradar och eldledning stadgar osv. Verkar ball! Är det den här du tänker på? Quote
Chassi Posted February 14, 2019 Report Posted February 14, 2019 -Day and night capability Det hade vi väl innan vi uppgraderade till DIRSI-pjäser :P Nåväl, nu har vi ju ingenting. Quote
FurirJönsson Posted February 14, 2019 Report Posted February 14, 2019 SNix: japp just den! Chassi: Pjäserna som uppgraderades med Dirsi använde eldlednings system 1A innan mod alltså öga och metkäpp. Det var pjäser som inte var kopplad till en Cig. Quote
Chassi Posted February 25, 2019 Report Posted February 25, 2019 On 2/14/2019 at 8:47 PM, FurirJönsson said: SNix: japp just den! Chassi: Pjäserna som uppgraderades med Dirsi använde eldlednings system 1A innan mod alltså öga och metkäpp. Det var pjäser som inte var kopplad till en Cig. Ja men det var lite så jag menade. Man hade ju planer på att ersätta Cig 790 med någon ny form av centralinstrumentering men då detta ansågs för dyrt så vart lösningen DIRSI vilket ju i princip är ett "vackert-väder-system" utan egentlig invisning mer än att man kunde få veta ungefär åt vilket håll målet befann sig. 40/48 förbanden med Cig som inte blev DIRSI skulle ju säljas till Baltikum men sedan så avvecklades ju även DIRSI. Quote
weekendwarrior Posted June 13, 2019 Report Posted June 13, 2019 Vilket är det mest uppgraderade, moderna och kvalificerade eldrörsluftvärnssystem framtaget med Bofors 40mm L/70 som eldenhet och vilka var dess funktioner och egenskaper? Quote
Perman Posted January 18, 2025 Report Posted January 18, 2025 (edited) On 6/13/2019 at 10:28 PM, weekendwarrior said: Vilket är det mest uppgraderade, moderna och kvalificerade eldrörsluftvärnssystem framtaget med Bofors 40mm L/70 som eldenhet och vilka var dess funktioner och egenskaper? BAE's 40/L70 Mark 3 borde väl kunna vara en kandidat. Tyvärr så finns det ganska få specifikationer publicerade på denna ultimata 40 mm pjäs: Eldhastighet: 330 sk/min Ammunition stowage per gun: 101 rounds per magazine Maximum range: 12.500 m Effective range against surface targets: 10.000 m Effective CIWS range: 2,500 m against a sea skimming missile Weight: Mark 3: Above deck (excluding ammunition): 7,700 lbs. (3,500 kg) Below deck: 770 lbs. (350 kg) Elevation: -20 / +80 degrees Rate of elevation: 57 degrees per second Train: 360 degrees continuous (slip rings) Rate of Train: 92 degrees per second The Mark 3 is a Stealthy mounting based on the Sea Trinity. The Mark 3 operates from 440 Vac 60 Hz three phase power. Quote ^Proximity fuzing is greater than 33 feet (10 m) for aircraft, 16 feet (5 m) for missiles and 10 feet (3 m) for sea skimmer targets. ^Tracer burns for about 4 seconds. ^Bofors 40 mm 3P ammunition fuze options allow three different proximity modes as well as settings for time, impact and armor piercing requirements. Quote ^The Mark 3 uses a dual compartment 101-round magazine. The magazine can be rapidly switched to provide options between the latest Bofors 6 mode programmable 3P rounds and other 40 mm L/70 ammunition types. Specifikationerna hämtade från 40 mm/70 (1.57") Model 1948, SAK 315, SAK 350, SAK 520, Model 1958, Sea Trinity, Mark 3 and Mark 4 Men 40/L70 Mark 4 då frågar vän av ordning. Det stämmer att Mark 4 pjäsen utvecklades efter Mark 3, men pjäsen är en något billigare lättviktsversion utan däck penetration och utan bemanning i tornet. Dock med något lägre eldhastighet jmf med Mark 3. Detta beror troligen på att Mark 4 använder 40/L70 pjäsen från stridsfordon 90 (men upp och ner). Mark 4 torde vara modernare i de flesta avseenden, men Mark 3 har som sagt högre eldhastighet och större uthållighet (fler färdiga granater vid pjäsen). Mark 4 borde dock delvis kompensera detta genom bättre tillförlitlighet (enligt BAE). Quote The Mark 3 can be integrated with any analog or digital fire control system. This mounting is normally unmanned and controlled from the combat information center but can be locally controlled from an on-mount operator's console for aiming and will remain fully stabilized by the gun's local gyros. In case of total power supply failure, the gun can be layed and fired manually. A radar on the gun barrel is used for correcting the FCS solution. The Mark 4 is an improved version of the Mark 3 and has replaced the hydraulic drives of earlier designs with all electric motors which reduces the flammability of the mounting and improves reliability. Neither of these mountings have any deck penetration except for electrical connections. Comparison of Bofors 57 mm Mark 3 (left) and 40 mm Mark 3 guns. Här några bilder på fartyg med 40/L70 Mark 3 pjäsen: Japan Coast Guard(JCG) PL51 Hida Brazilian corvette Barroso (V34) Fragata Independência (F44) /Per Edited January 19, 2025 by Perman 3 Quote
Perman Posted March 9 Report Posted March 9 (edited) Jag kom att tänka på det här med att renovera och uppgradera äldre marina pjäser. Varför har inte BAE/Bofors tagit fram uppgraderings kit till äldre 40 & 57 mm pjäser? Leonardo (f d OTO Melara) har ju tagit fram upgrade kits till den äldre 76 mm Compact pjäsen som höjer eldhastigheten från 85 sk/min till 100 eller till 108 sk/min. Bofors skulle troligen t ex kunna ta fram ett upgrade kit till den gamla 40 mm Mk 2 pjäsen som höjer eldhastigheten från 240 till 300 sk/min. Dvs. samma eldhastighet som 40 mm pjäsen på CV 90 vagnen och den senaste marina 40 mm Mk 4 pjäsen. Jag vet att Bofors historiskt har prioriterat utveckling av ammunitionen och pjäs pålitlighet framför en hög eldhastighet. Runt senaste sekelskiftet så renoverades visserligen 14 st marina gamla 40 mm m/48 pjäser till Mk 2 standard, men detta var inte beställt från BAE/Bofors utan från FMV genom Marinen. Prioritet låg då inte på högre pjäsprestanda utan på bättre pålitlighet bl a genom elektrisk drift och för att kunna möta vissa miljökrav. Ett upgrade kit till 40 mm Mk 2 pjäsen skulle kunna vara ett attraktivt och ekonomiskt fördelaktigt alternativ för t ex Koster-klassens minjakter, för stödfartyget Carlskrona (utifall att hon ska behållas efter 2030) och för fi Katanpää-klassens minjakter. Speciellt för Katanpää så är det väl inte så långt kvar innan dessa fartyg behöver en renovering och uppgradering, och då kommer nog en uppgradering av huvudpjäsen vara nödvändig. Här är ett par länkar mer info om Bofors marina 40 & 57 mm pjäser: Sweden 57 mm/70 (2.25") SAK Marks 1, 2 and 3 Sweden 40 mm/70 (1.57") Model 1948, SAK 315, SAK 350, SAK 520, Model 1958, Sea Trinity, Mark 3 and Mark 4 /Per Edited March 9 by Perman Quote
Chassi Posted March 9 Report Posted March 9 Vad skulle motivera en sådan uppgradering egentligen? Quote
Perman Posted March 9 Report Posted March 9 (edited) 41 minutes ago, Chassi said: Vad skulle motivera en sådan uppgradering egentligen? Förmodligen för att det inte är så många år kvar till att 40 mm Mk 2 pjäsen måste utgå av åldersskäl, för att den är omodern eller brist på reservdelar. Dessa pjäser härstammar ju från slutet av 40-talet konstruktionsmässigt och bör väl ha tillverkats på 50- eller 60-talen. Vi borde inte heller glömma bort att 40 mm m/48 pjäserna på stabsfartyget Visborg belas med användningsförbud under hennes sista tjänsteår pga. brist på underhåll. Pärmtroll har ju sagt att det inte alls är så säkert att KOS får en 40 mm pjäs i den kommande LTF:en, utan det kan även bli en vapenstation. Då vore väl en mindre renovering och uppgradering av den befintliga pjäsen vara ett attraktivt alternativ inte minst ekonomiskt. Luleå-klassen kommer förmodligen att få en uppgraderad version av BEA/Bofors 57 mm Mk 3. Då skulle man kunna passa på och ta fram ett upgrade kit så att man, till en förhållandevis låg kostnad, även kan uppgradera Mk 3 pjäserna på VBY och GLE till samma standard. /Per Edited March 9 by Perman 1 Quote
Andratenor Posted March 9 Report Posted March 9 Det är dock en rätt stor skillnad i utvecklingskostnad att ta fram ett uppgraderingskit för en pjäs som används av totalt 10 fartyg i två flottor (+ några till som kommer avvecklas) och en pjäs som används av 150+ fartyg i över 20 flottor. Och detta är alltså för Compact. Super Rapld finns i närmare 100 pjäser till och den allra nyaste, Sovraponte (som är en lättversion utan däckspenetrering) i ytterligare 11 ex. 1 Quote
Pärmtroll Posted March 9 Report Posted March 9 2 hours ago, Perman said: Varför har inte BAE/Bofors tagit fram uppgraderings kit till äldre 40 & 57 mm pjäser? För att marknaden inte efterfrågat det. 2 hours ago, Perman said: Runt senaste sekelskiftet så renoverades visserligen 14 st marina gamla 40 mm m/48 pjäser till Mk 2 standard, men detta var inte beställt från BAE/Bofors utan från FMV genom Marinen. Prioritet låg då inte på högre pjäsprestanda utan på bättre pålitlighet bl a genom elektrisk drift och för att kunna möta vissa miljökrav. 40mm mk2 har inte någon ren elektrisk drift, de har samma typ av elektrohydrauliska drift som de haft sedan de byggdes på 50-talet. D.v.s. en elmotor driver en hydraulväxel som i sin tur driver aktuell kuggkrans, och pjäserna har en sådan drivlina för travers och en för elevation. I 40mm mk2 uppgraderingen ingick en ordentlig översyn, omsättning av uttjänta komponenter, ett nytt riktdon (från riktbygel till riktboll) samt en ny pjäskupol med en kupévärmare. Men det var i stort sett det hela och pjäserna är i övrigt i det närmaste identiska med tidigare 40/48. 2 hours ago, Perman said: Då vore väl en mindre renovering och uppgradering av den befintliga pjäsen vara ett attraktivt alternativ inte minst ekonomiskt. I det läget vore det sannolikt både billigare och bättre att köpa ett nytt system istället. 2 hours ago, Perman said: Då skulle man kunna passa på och ta fram ett upgrade kit så att man, till en förhållandevis låg kostnad, även kan uppgradera Mk 3 pjäserna på VBY och GLE till samma standard. Det är redan omhändertaget på olika sätt i vidmakthållandeplanen för det pjässystemet. 1 3 Quote
torpedorør Posted March 9 Report Posted March 9 Norske firmaet Normo automasjon har forøvrig oppgradert et antall norske Bofors 40mm L/70 "fra 60-tallet" blant annet med nytt elektrisk servosystem til erstatning for det hydrauliske, et unikt magasin med 96 runder og Vo-radar, og koblet opp mot det som må være et SAAB Ceros elektrooptisk/radar ildledersystem. De oppgraderte kanonene er installert i alle fall på de tre Jan Mayen kystvaktfartøyene. (Scroll litt ned i artikkelen) https://www.klikk.no/reportasje/kystvaktens-nye-jan-mayen-klasse-mangler-n-viktig-ting-7375993 3 Quote
Perman Posted March 9 Report Posted March 9 15 minutes ago, torpedorør said: Norske firmaet Normo automasjon har forøvrig oppgradert et antall norske Bofors 40mm L/70 "fra 60-tallet" blant annet med nytt elektrisk servosystem til erstatning for det hydrauliske, et unikt magasin med 96 runder og Vo-radar, og koblet opp mot det som må være et SAAB Ceros elektrooptisk/radar ildledersystem. De oppgraderte kanonene er installert i alle fall på de tre Jan Mayen kystvaktfartøyene. (Scroll litt ned i artikkelen) https://www.klikk.no/reportasje/kystvaktens-nye-jan-mayen-klasse-mangler-n-viktig-ting-7375993 Tack! Har länge undrat vad det är för pjäs på just dessa fartyg. /Per Quote
Perman Posted March 10 Report Posted March 10 Fyra skott för att skjuta ned en Shahed med en gammal manuellt riktad 40 mm m/48 kanon: Quote The “Skifs” unit is shooting down Russian Shahed drones over Kharkiv region using a Bofors 40 mm gun. Special Kherson Cat på X /Per Quote
Slenke Posted March 11 Report Posted March 11 22 hours ago, Perman said: Fyra skott för att skjuta ned en Shahed med en gammal manuellt riktad 40 mm m/48 kanon: Special Kherson Cat på X /Per Så med en Tridon borde det då räcka med ett skott (i teorin). Quote
Chassi Posted March 11 Report Posted March 11 37 minutes ago, Slenke said: Så med en Tridon borde det då räcka med ett skott (i teorin). I teorin räcker det med ett skott, alltid. Verkligheten är annorlunda. Quote
Slenke Posted March 11 Report Posted March 11 38 minutes ago, Chassi said: I teorin räcker det med ett skott, alltid. Verkligheten är annorlunda. 4 handjagade skott med manuellt sikte bör bli ett eller absolut max två automatiserade med Tridon. Allt annat är underkänt givet samma förutsättningar som i klippet från Ukraina. Quote
TKraften Posted March 11 Report Posted March 11 31 minutes ago, Slenke said: 4 handjagade skott med manuellt sikte bör bli ett eller absolut max två automatiserade med Tridon. Allt annat är underkänt givet samma förutsättningar som i klippet från Ukraina. Tror på 1 skott med 3P ammo. Verkar vara otrolig precision i systemet. //TF Quote
Chassi Posted March 11 Report Posted March 11 2 hours ago, Slenke said: 4 handjagade skott med manuellt sikte bör bli ett eller absolut max två automatiserade med Tridon. Allt annat är underkänt givet samma förutsättningar som i klippet från Ukraina. Ja det är ju i det närmaste en skolskjutning det där klippet visar. Quote
vikingman Posted March 12 Report Posted March 12 (edited) On 2026-03-10 at 17:59, Perman said: Fyra skott för att skjuta ned en Shahed med en gammal manuellt riktad 40 mm m/48 kanon: Hade varit intressant att veta vad det skulle kosta att nytillverka Bofors 40 mm m/48 pjäser nu jämfört med på 50- eller 60-talet? Verkar ju klart effektiv att skjuta ned de här sattygen. Edited March 12 by vikingman Quote
Recommended Posts