Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som andra nämnt har Hv/NSS en tydlig rikning mot Säk-förband vilket jag tro att man sakta börjat fatt.

Dock stog jag på barikaden för detta redan 1997 efter min vpl i flygvapnet och ännu har man inte tagit fram anvisningar och utbildning av Plutonchef/Kompanichef i hur man på ett taktiskt sätt använder och utnytjar hunden för att skydd/bevaka eller försvara den anläggningar eller objekt som vi har som förstahands uppgifter.

Jag har en fasansfull bild av vilken fiende vi kan komma möta som Hv/Nss soldater om vi skulle utsättas för ett väpnat angrepp och då handlar det om en liten motståndare med mycket god utbildning och snabba fordon som rycker fram längs allmän väg mot sina mål och slår med granatspruta och tung ksp.

I nästa skede är det okupation dvs friakriget som det en gång hete som möter oss.

För att klara av dessa situationer saknar vi inte direkt materiel utan utbildning och bra taktiska reglementen.

Sen är det givet vis bra om vi kan få in enkel materiel som kan ge motståndaren ett litet helvete om de finns i varje buske i sverige.

Så helt enkelt utbildning på det vi har, mer utbildning i taktik och stridsteknik som kan hjälpa oss att vinna striden trots kortare utbildningstider.

Enligt gamla dokument från avhoppade GRU agenter skall spetznas haft order om att undvika hemvärnsförbanden i största möjliga mån då man ansåg dem oberäkneliga och farliga då de kunde terrängen alt för väl.

Detta bör vi fortsätta vara, oberäkneliga och lite udda i vårt sätt att lösa uppgiften.

• Like 1
Posted

Ok då ska jag komma med mina 5 öre.

För en gångs skull så har man nu börjat inse förmågan som finns bland alla soldater och frivilligpersonal, att inte ta tillvaran på den förmåga soldater fått ifrån vpl har från min sida varit en av de större kapitalförstöringar som vi haft sedan 90 talet, man har fått utb soldater relativt billig och sen glömt bort dom helt enkelt.

man har tills för något år sedan inte brytt sig nämnvärt om den förmåga som faktiskt finns att tillgå, och då inte brytt sig om att samöva denna, den fiende vi ska kunna verka mot (bortsett ifrån rent krig) är sabotageförband, om det än verkar otroligt så är det ett bra mål att sträva efter.

vad har dessa sabotageförband, ja, de har ju självklart den utrustning som krävs för att lösa uppgiften, vad behöver då HV, ja, HV behöver den utrustning som krävs för att möta detta hot, det innebär, vi ska se i mörker, vi ska ha samband som inte är bundet via tråd,, vi ska inte behöva bogsera ut våra fordon ur förrådet, vi ska ha ett nära samarbete med polis och myndighet, utarbetade planer då vi behöver vidta vissa åtgärder, välutbildad personal, en batstab/utb grupp som själva tror på uppgiften, ett samhälle som inte tror att den är oförstörbar.

Att vårt samhälle inte är oförstörbart tror jag kommer visa sig mer och mer framöver, men vi får aldrig bli för naiva, hotet/hoten har visat sig finnas överallt.

Efter att ha läst senaste TOEM så känner jag mig mer motiverad att delta i den nyinriktning som HV står inför, det verkar som att man på allvar ger HV en uppgift och kommer utb folk i den uppgift man tror på, planen är ju att vi inom 10 år ska ha en väl utvecklad och välutrustad HV org som har alla förutsättningar att skydda visa strukturer och objekt, sen är sabotagegrupper alltid relativa, vill dom så kan dom, men vill vi och har möjlighete så kan även vi.

Kommer invasionen så må så vara, men HV ska ha förmågan att tillföras utrsutning som ska ha fördröjande verkan på en fiende, att skapa en organisation som helt kan stå emot en invasionsmakt är inget mer än önsketänkande, där kan vi då sätta stopp för stridsfordon, lv-system och robotar.

Vad behöver HV, utöver ett TOEM som är välutvecklat så behöver vi får öva på det vi ska verka emot, i första hand ska vi få fordon vi inte behöver bogsera ut ur garagen, därefter måste vi få öva på det vi ska kunna, vi måste tillåtas öva så pass länge att vi får in rutiner på våra uppgifter, ( i första hand bev komp som har stora rutinjobb framför sig) , vi måste få öva in normalbilden, att patrullera med hund i X antal timmar utan att upptäcka något, att sedan vid upptäckt av avikelser från normalbild få genomföra lämpliga åtgärder.

Man måste får öva efter den röda tråden, vilket är något som saknas idag på många ställen.

är det någon som känner igen scenariot?

" förband kommer fram till objekt, intar ställningar, (pers ifrån stab agerar B-styrka) och inom 60 minuter så startar kriget,"

Jag uppfattar det som att man inte ger förbanden möjligheten att agera på det sätt man gett förbanden i uppgift att klara av, idag tillåts vi inte att få öva in rutiner, allt är så krystat.

En önskan till regeringen och FM är att vi ska få tid till att öva, sen kan man sätta fyskrav osv å packet försvinner, får vi aldrig öva på det vi ska kunna så kan man lika gärna avveckla det.

Men över lag så tycker jag att man börjar bli medveten om HV som resurs ist för onödigt ont och kostsamt bihang, TOEM ska bli intressant att se om några år hur det har utvecklat sig.

Posted

Nu har två personer i den här tråden uttryckt vilja att kunna verka mot LV-system. Menar ni att Hemvärnet ska kunna verka mot fientligt Luftvärn? På vilket sätt?

/K

Posted

I riksdagens proposition vill dom att hemvärnssoldater ska ha skyldighet att delta i fretidstid utan hemvärnslarm mm. Tycker det borde vara intressant att diskutera, undrar om det skulle fungera? Kanske inte i nuläget i alla fall men helt klart något som bör finnas i diskussionen framöver. Tror FM är rädda att införa något sånt.

Posted

Man måste får öva efter den röda tråden, vilket är något som saknas idag på många ställen.

är det någon som känner igen scenariot?

" förband kommer fram till objekt, intar ställningar, (pers ifrån stab agerar B-styrka) och inom 60 minuter så startar kriget,"

Jag uppfattar det som att man inte ger förbanden möjligheten att agera på det sätt man gett förbanden i uppgift att klara av, idag tillåts vi inte att få öva in rutiner, allt är så krystat.

Jag håller helt med (även om vi brukar råka ut för extern B-styrka). Vi hinner inte öva in rutiner, upprätta trådsamband mm när kriget startar samma dag som vi kommer till objektet. Enligt PTOEM ska hemvärnsförbanden efter en vecka gå in i ett avlösningsförfarande där vid varje tidpunkt 1/3 av respektive objektstyrka återhämtar (permission?). Det troligaste är då att man endast har 2/3 av förbandet tillgängligt om något händer. Hur ser en sådan 2/3-pluton ut och hur skiljer sig arbetsformerna jämfört med en full pluton. Hur löser man förplägnadstjänsten över tid med 2/3 kokgrupp?

Samtidigt var övningarna på den gamla goda tiden, när varje område/pluton visste sin plats inte så actionfyllda. Man satt på sitt objekt en helg och kanske kom en B-styrka förbi och sköt några skott, kanske inte. Det kan vara så att man gjort bedömningen att dagens hemvärnsmän vill att det ska hända saker även om det egentligen inte alls är för ett sådant scenario som vi övar.

Nu har två personer i den här tråden uttryckt vilja att kunna verka mot LV-system. Menar ni att Hemvärnet ska kunna verka mot fientligt Luftvärn? På vilket sätt?

/K

När du ställer frågan så är det väl ingen dum idé. Jag läste nyligen i ett gammal trängreglemente (TrängR Plut) och där beskrivs hur trängplutonen gör eldöverfall mot grupperat luftvärnsrobotförband. Ifall en hemvärnspluton skulle snubbla över ett fientligt sådant så skulle nog ett litet eldöverfall sitta bra även idag.

Posted (edited)

I riksdagens proposition vill dom att hemvärnssoldater ska ha skyldighet att delta i fretidstid utan hemvärnslarm mm. Tycker det borde vara intressant att diskutera, undrar om det skulle fungera? Kanske inte i nuläget i alla fall men helt klart något som bör finnas i diskussionen framöver. Tror FM är rädda att införa något sånt.

Snarare glada, någon ska trots allt bestrida högvakten och bestrida BERTO intill 2019, eller så, när yrkesförbanden kan vara fulltaliga.

Rimligen är det även billigare på det sättet då FM slipper kostnaden för heltidsanställning.

Vilka avancerade manövrar i PRIO det innebär för ansvariga befäl vill jag sannolikt inte veta.

Edited by Munin
Posted

Snarare glada, någon ska trots allt bestrida högvakten och bestrida BERTO intill 2019, eller så, när yrkesförbanden kan vara fulltaliga.

Rimligen är det även billigare på det sättet då FM slipper kostnaden för heltidsanställning.

Vilka avancerade manövrar i PRIO det innebär för ansvariga befäl vill jag sannolikt inte veta.

Ameeen herre Darwin, jag har ett jobb att sköta. Ett viktigt. Inte har jag tid att bli kommenderad till högvakt bara för att jag är med i hemvärnet. Jag är med för att skydda riket i kris och krig.:-(

Posted (edited)

Ursprungsfrågan handlar om "vilken inriktning hemvärnet bör ta?". Inriktningen kommer otvivelaktligen att avgöras av vad man har att tillgå i form av personal. Den intressanta frågan i dagsläget blir därför HUR personalförsörjningen av Hemvärnet ska gå till i framtiden.

I den bästa av världar, hur många nyrekryteringar till Hemvärnet kan göras per år med vårt nuvarande soldatutbildningssystem, och hur många lämnar Hemvärnet av olika anldeningar varje år? Vid vilken numerär börjar begreppet "De nationella skyddsstyrkorna" likna ett skämt?

Ledsen om detta kan uppfattas som off-topic, men det är bara löjligt att diskutera Automatgevär 90:s införande om inte en trovärdig lösning på detta "HUR" presenteras. I annat fall har Hemvärnet bara 5-10 år kvar av sin existens.

Edited by Tälthydda
Posted

Jag tror ju att när HV i stort börjar komma upp i samma nivå som de övriga militära förbanden så har vi en betydligt större chans till nyrekrytering.

och då menar jag materielmässigt, ett problem är att HV länge och väl har halkat efter som ett halvtaskigt utrustat och organiserat milisförband vars uppgift har varit att sköta gerillakriget i händelse av krig.

När det nu mer tydligt än tidigare pratas om att HV ska vara det organiserade förbandet som till stor del i inledningsskedet ska stå för försvaret av landet så är uppgiften mer tydlig än någonsin.

GMU kan inte ensamt stå för nyrekryteringen och det är lite det jag menar, tyvär har man varit Rikskass på att utnyttja de avgående vpl kullarna utb och inte i stort försökt rekrytera dessa.

Det viktiga nu är att informera folket om hur man blir HV soldat och erbjuda något vettigt.

Tälthydda har en bra poäng*

Posted

Om Rekrytering. Med början på nästa år ska man genomföra GMU för ca 1500 soldater avsedda för hemvärnet. Till det ska man tydligen även genomföra GU-F för ca 500 frivillig personal. GU-F är två veckor lång och omfattar 130 utbildnings timmar, klar för bättring mot gamla TFU men enligt min åsikt fortfarande för kort.

Annars tycker jag Hemvärnet har förbättras rätt bra de senaste åren. Men fortfarande mycket kvar som borde bli än bättre.

1. Kommunikation. nya radio är på väg på plutons nivå. bra men även behövs nya system för högre nivåer, RA 180 är en gammal radio i teknisk synvinkel. Våra gamla fälttelefoner är rätt ok, men även dessa borde uppgraderas, ta in dem sätt in nyare teknik så minskar man kraftigt batteriåtgången.

2. Fordon: Även om vårt huvuduppdrag är bevaka och skydda så skall vi kunna åka splitterskyddat, då kan vi klara viss påskjutning utan egen förlust. På dessa fordon kan man montera tung Ksp på grp fordonen och en granatspruta på lednings fordon. Med sådana lågteknologiska vapen kan man verka mot låg flygande farkoster och lätt bepansarat från ett hyfsat avstånd.

3. Luftvärn Uppgiften är att bevaka och skydda då borde man även inkludera mot luft hot,

4. Nya avtalsystemet är en bra förbättring mot det gamla, men jag vill se utökad kontrakts tid. En helg per kvartal varav en av dessa + 2dagar 10 dagar för bevaknings enheter. och 16 dagar för insats enheter per år.

Posted

fast var ska man dra gränsen, ska man bevaka ett objekt så kan man dra det hur långt som helst, i en bra värld har varje HV bataljon tillgång till en BAMSE för skydd mot inkommande flyg och kryssningsrobotar.

Men i ovanstående fall så är vi i krig och då kommer inte HV stå själv utan då är även de andra delarna av försvaret med.

försvarsmakten har allt (med viss modifikation) som behövs men behöver verkligen HV allt det också?

Nej skulle jag säga.

Ett problem jag kan se det är att många fotfarande tänker sig HV vid det stora kriget, och vilken utrustning som behövsa för att stå emot en mekaniserat fiende understödda av attackflyg.

Ribban är till 75% för hög hos majoriteten av folk jag möter.

huvuduppgiften är inte sådan och då kan jag inte mer än argumentera mot användandet av Tksp och granatsprutor samt skydd mot flyg vid en bavakningsuppgift.

Posted

Helt ärligt.... Nu är jag helt ny i detta forum, men inte lika ny inom HV/Totalförsvaret då jag gjorde lumpen 1996 och var med i FBU ungdom innan dess... Samt att jag har varit aktiv i hemvärnet fram till att jag fick en deppression och avvecklade min närvaro men inom ganska snar framtid räknar jag med att påbörja mitt kontrakt igen.

Jag anser att HV ska vara baserat på totalförsvarets ståndpunkter - Moderniserat och väl funktionsdugligt försvar. Dock ser jag att materiella delen kanske får avvakta till vi fått in mer pengar till totalförsvaret. Vi är ju dock inte en väldigt prioriterad grupp soldater för de prioriterade är med all rätt - Utlandsstyrkorna.

Dock anser jag att man ska ha rätt till rätt materiel till det syftet man ska utöva.

Om man är Sjukvårdare ska man ha rätt till bra och modern utrustning och eventuellt kanske bättre utbildning än den som ges nu.

Om man är Insatssoldat så ska man ha rätt till de stridsutrustningar som krävs för jobbet. Och det innefattar även rätt vapen. SIB är ju jobbigt och ganska trist med en stor AK4B som är otymplig och ganska tung för vissa utövanden medans en bevakningssoldat (?) kanske inte behöver en så kompakt karbin utan ska kunna slå ut fordon med omedelbar verkan.

Om man är Stabs/kommunikationspersonal ska man ha rätt till den rätta radion/kommunikationstekniken som ej kan spåras/avlyssnas.

Är man Fordonsförare så ska man ha rätt till fordon som man kan ta sig smidigt och säkert från punkt a till punkt b.

Visst, det är en vision - vi som är ganska unga kanske kommer vara veteraner eller avregistrerade som hemvärnssoldater när de pengarna kommer, men man måste tänka realistiskt på vilka möjligheter, Ekonomiskt och praktiskt det är att få fram den moderna utrustningen till HV.

Jag undrar egentligen om det finns ekonomisk möjlighet att ro iland alla redan önskade/lovade sakerna. Även om det är coolt att ha en AK5c istället för en AK4b så är det så att det finns översjö av ammo och vapen som ex. AK4b.

gr

Sen huruvida det finns möjlighet att fixa fram spitterväst till alla eller knäskydd/skyddsglasögon till alla är helt upp till FMV eller har jag helt fel?

Man får helt enkelt finna sig i att Kronans prioritering är Utlandsstyrkorna och dessa stöttar jag till 100% även om jag aldrig varit på utlandstjänst.

Mvh FUBAR

Posted

Hm.. Vilka förband ska sköta de rutinmässiga bevakningsuppgifterna då, om Hv ska leka pansarskytte och luftvärn? Det finns en tanke bakom FM:s behov av HV... Det blir inget luciatåg utan några tomtar längst bak ;)

• Like 1
Posted

Hm.. Vilka förband ska sköta de rutinmässiga bevakningsuppgifterna då, om Hv ska leka pansarskytte och luftvärn? Det finns en tanke bakom FM:s behov av HV... Det blir inget luciatåg utan några tomtar längst bak ;)

Mycket sant, men vi ska egentligen vara glada att FM vill ha kvar HV.om man ser hur det ser ut.

FM har stora prioriteringar på andra platser och förvisso kanske det kan vara bra att ha olika slags kunskaper inom HV-Bat. Men ser man på det slutgiltiga kommer faktiskt HV fortsätta att vara en väldigt kompetent och "proffsig" grupp när det gäller Närområdena.

Kanske kan vara bra att ha olika befattningsgrader inom detta med, tack vare att det finns olika slags terräng och möjligheter men ekonomiska aspekten gör sin del i hur man ska prioritera inom FM.

Posted

Civilförsvaret är nedlagt, län. Nobody cares about the "bevaka samhällsviktiga resurser".

Posted

Civilförsvaret är nedlagt, län. Nobody cares about the "bevaka samhällsviktiga resurser".

Tänkte mer på FM:s viktiga resurser :) Det finns MÅNGA skyddsobjekt kvar, som kommer behöva bevakning. Många av FM:s anläggningar som förut krävde bemanning sköts nu på distans och personalen är avvecklad, men är minst lika viktiga för det militära försvaret. Och något närskydd finns inte kvar... Gissa vilka som kommer behöva stå kring FTN-anläggningar/länkar, radarstationer och alla förråd ute i skogarna?

Och för att fortsätta på det spåret...

Det finns inte längre HV-förband kvar för att statiskt bevaka alla viktiga punkter. Men innan LedTekE kommer att skicka en reparatör (ett par civila tjänstemän eller t.o.m. ett civilt företag) för att undersöka varför en länk inte längre funkar kommer man garanterat att kräva att någon tagit terrängen innan. Åter igen, finns inte många andra aktörer att spela med.

Men det FINNS en tanke vad man ska ha HV till, och förbanden är dimensionerade för de uppgifterna. Allt annat är bara bonus, som FM inte har råd med. Därav glöm alla former av pansarskyttefordon och liknande, de tillför inte uppgiften något.

Posted

Tänkte mer på FM:s viktiga resurser :) Det finns MÅNGA skyddsobjekt kvar, som kommer behöva bevakning. Många av FM:s anläggningar som förut krävde bemanning sköts nu på distans och personalen är avvecklad, men är minst lika viktiga för det militära försvaret. Och något närskydd finns inte kvar... Gissa vilka som kommer behöva stå kring FTN-anläggningar/länkar, radarstationer och alla förråd ute i skogarna?

Det man måste omprioritera i FM är HUR man ser på HV.

HV är en kompetent gren i FM men det är många personer som avvecklar och lämnar in pg.a alla löften om förbättringar och omprioriteringar gällande mtrl och uppgifter.

Visst, det finns otroligt många skyddsobjekt - men ska man ha chans att försvara objektet/försvåra för fi så måste motivationsnivån inom HV-personalen höjas och det kan måhända vara genom mtrl-förbättring och/eller nyrekrytering av soldater.

Vad gäller Framtiden för HV ser den i framtiden ganska ljus ut (åtminstånde vad jag tror) och vi kommer att få mer uppgifter än att bara stå och frysa framför "Sierra Lima" utan mer skydds/bevaknings uppgifter utanför skyddsområdena. Vi behöver trots allt ett Inhemskt försvar också, som med sin motivationsnivå kan avvärja inhemska hot och eventuella "nationella hot"

Vad HV behöver är dock inte 60-åriga gubbar som sitter runt elden i tältet och zippar på en folköl, utan en mer etablerad militär personal som kan lösa sina uppgifter med stora framsteg.

Vi behöver en bra strategiplan om hur det ska vara uppbygt, gällande materiel och fordon - även vilka objekt som är mest prioriterade i det stora hela.

Posted

HV är en kompetent gren i FM men det är många personer som avvecklar och lämnar in pg.a alla löften om förbättringar och omprioriteringar gällande mtrl och uppgifter.

Visst, det finns otroligt många skyddsobjekt - men ska man ha chans att försvara objektet/försvåra för fi så måste motivationsnivån inom HV-personalen höjas och det kan måhända vara genom mtrl-förbättring och/eller nyrekrytering av soldater.

Vad gäller Framtiden för HV ser den i framtiden ganska ljus ut (åtminstånde vad jag tror) och vi kommer att få mer uppgifter än att bara stå och frysa framför "Sierra Lima" utan mer skydds/bevaknings uppgifter utanför skyddsområdena. Vi behöver trots allt ett Inhemskt försvar också, som med sin motivationsnivå kan avvärja inhemska hot och eventuella "nationella hot"

Vad HV behöver är dock inte 60-åriga gubbar som sitter runt elden i tältet och zippar på en folköl, utan en mer etablerad militär personal som kan lösa sina uppgifter med stora framsteg.

Vi behöver en bra strategiplan om hur det ska vara uppbygt, gällande materiel och fordon - även vilka objekt som är mest prioriterade i det stora hela.

En plan för Hemvärnet finns (TOEM eller KFS som det numera heter). Den planen är att HV i första hand ska användas för bevaka för Försvaret viktiga objekt. Objektsprioriteringar finns också, men de är av förståeliga skäl kvalificerat hemliga.

Jag har svårt att se att HV inte skulle kunna göra detta med befintlig utrustning, förutsatt att man tillför hjulfordon för egen transportförmåga samt kompatibla lednings- och sambandssystem.

Det man måste inse är att det finns en intern vilja hos HV att bli skytteförband, en vilja som vare sig politiker eller HKV delar. Och så länge det inte ingår i planen så kommer man aldrig tillföra den typen av pengar, då det är betydligt bättre att lägga pengarna på förband som de facto HAR mer kvalificerade uppgifterna.

Varför kan inte bara HV acceptera sin roll, och försöka att bli bättre på den? Jag gillar Fk Satans idéer att titta mer på Bassäk än på MekSkytte...

Jag tror faktiskt inte ur det stora perspektivet dagens HV löser ut sina uppgifter speciellt mycket bättre än "60-åriga folkölsdrickande gubbar".

Posted

En plan för Hemvärnet finns (TOEM eller KFS som det numera heter). Den planen är att HV i första hand ska användas för bevaka för Försvaret viktiga objekt. Objektsprioriteringar finns också, men de är av förståeliga skäl kvalificerat hemliga.

Jag har svårt att se att HV inte skulle kunna göra detta med befintlig utrustning, förutsatt att man tillför hjulfordon för egen transportförmåga samt kompatibla lednings- och sambandssystem.

Det man måste inse är att det finns en intern vilja hos HV att bli skytteförband, en vilja som vare sig politiker eller HKV delar. Och så länge det inte ingår i planen så kommer man aldrig tillföra den typen av pengar, då det är betydligt bättre att lägga pengarna på förband som de facto HAR mer kvalificerade uppgifterna.

Varför kan inte bara HV acceptera sin roll, och försöka att bli bättre på den? Jag gillar Fk Satans idéer att titta mer på Bassäk än på MekSkytte...

Jag tror faktiskt inte ur det stora perspektivet dagens HV löser ut sina uppgifter speciellt mycket bättre än "60-åriga folkölsdrickande gubbar".

Måhända att splitterskyddade fordon ej behövs här, när de verkligen behövs i skarpt läge.

Jag har varit med under en del eskort-uppdrag och även bevakning av skyddsobjekt, vilket jag misstänker att många av er i detta forumet har varit med om. (om inte alla) :)

Det man i HV perspektiv måste känna till är att Uppgiften - Liten som stor är lika viktig för organisationen, Jag håller med dej gällande acceptansen om HV´s roll, men man måste inse att vad som finns inom HV är unikt - Många olika erfarenheter som kan stärka en grupp genom att dela erfarenheter osv. BASsäk är absolut ingen dålig idé, måste bara framföra detta.

MekSkytte i all ära, men det kan man överlåta till annan personal.

Jag var med en högvakt för många år sedan, då var det en 60åring som kom stupfull till Generalrep. för Högvakten uppe på Almnäs - Den mannen åkte hem med egen betald biljett. Han var den jag jämförde detta med, för han var totalt inkompetent som GC - dvs felaktiga och rent utav livsfarliga ordergivningar så jag ser bara den bilden på den sortens HV-män.

Nuförtiden är troligtvis det en stor skillnad med tanke på organisationens målgrupp som gör 3mån. utbildning och därefter kommer med i HV.

Vi måste se det som en styrka att man har olika viljor inom organisationen, för då har man möjligheten till att kompromissa vilket är rent ut sagt omöjligt om man står och snackar med en "SkrivbordsJägare" som inte ser den reella bilden av uppgiften HV har.

Posted

Kan det vara så enkelt att personalen i Hemvärnet saknar kompetens och förmåga till inlärning av tex Bassäk-taktik. Det kan även vara så att personalen i Hemvärnet vet om att de inte går att om-utbilda. Detta gör att de har en romantisk syn på att vara skyttesoldater. Det finns stora fördelar med skytte jmf med säk-personal.

1, Man behöver inga äckliga hundar

2, Man behöver inte kunna skyddsvakt

3, Man behöver inte slåss mot en liten och effektiv motståndare

4, Man märker när sin mekaniserade fiende kommer

6, Strid mot mekaniserad motståndare kräver samordning och förmåga att uppträda i bataljon

Tycker det är dags för skyttekramarna att släppa sargen och kliva in i matchen! säktaktik och säktänkande är faktiskt ganska sexigt jmf med att vara skyttesvin. Lär er att vara säkförband och arbeta efter de kunskaperna. Jag lovar att det finns ett större tomrum att fylla där jmf med skytte. Är ni inte unika och kunniga varför ska ni då vara kvar?

Posted (edited)

Kan det vara så enkelt att personalen i Hemvärnet saknar kompetens och förmåga till inlärning av tex Bassäk-taktik. Det kan även vara så att personalen i Hemvärnet vet om att de inte går att om-utbilda. Detta gör att de har en romantisk syn på att vara skyttesoldater. Det finns stora fördelar med skytte jmf med säk-personal.

1, Man behöver inga äckliga hundar

2, Man behöver inte kunna skyddsvakt

3, Man behöver inte slåss mot en liten och effektiv motståndare

4, Man märker när sin mekaniserade fiende kommer

6, Strid mot mekaniserad motståndare kräver samordning och förmåga att uppträda i bataljon

Tycker det är dags för skyttekramarna att släppa sargen och kliva in i matchen! säktaktik och säktänkande är faktiskt ganska sexigt jmf med att vara skyttesvin. Lär er att vara säkförband och arbeta efter de kunskaperna. Jag lovar att det finns ett större tomrum att fylla där jmf med skytte. Är ni inte unika och kunniga varför ska ni då vara kvar?

Det blir svårt för FM att göra sig av med sitt största markstridsförband...

Och nej, jag vill inte varken LV eller PV-robot förmåga. Jag vill bara ha ut fräsh mtrl betydligt snabbare.

Jag anser å det bestämdaste att HV skall bli bäst på att skydda och bevaka. Det utesluter dock inte att vi skall stryka våra H3-6.

HV utgör ca 50% av vårt markförsvar.

Edited by hajjper
Posted

fast var ska man dra gränsen, ska man bevaka ett objekt så kan man dra det hur långt som helst, i en bra värld har varje HV bataljon tillgång till en BAMSE för skydd mot inkommande flyg och kryssningsrobotar.

Men i ovanstående fall så är vi i krig och då kommer inte HV stå själv utan då är även de andra delarna av försvaret med.

försvarsmakten har allt (med viss modifikation) som behövs men behöver verkligen HV allt det också?

Nej skulle jag säga.

Ett problem jag kan se det är att många fotfarande tänker sig HV vid det stora kriget, och vilken utrustning som behövsa för att stå emot en mekaniserat fiende understödda av attackflyg.

Ribban är till 75% för hög hos majoriteten av folk jag möter.

huvuduppgiften är inte sådan och då kan jag inte mer än argumentera mot användandet av Tksp och granatsprutor samt skydd mot flyg vid en bavakningsuppgift.

Alla HV förband behöver inte ha LV förmåga, endast de som skall bevaka och skydda statiska mycket viktiga objekt, t ex central förrådet i Arboga, marinbasen i Karlskrona eller våra flygflottiljer. Visst man kan sätta våra två LV bataljoner på uppgiften men tyvärr så räcker de inte långt samt då får de rörliga förbanden klara sig utan LV skydd. Att LV skydda rörliga förband är nog mycket svårare än att LV skydda statiska objekt från väl förbereda platser, ser inga problem med HV skulle kunna ha en sådan uppgift. Det skulle bara fria upp de offensiva rörliga förbanden.

splitterskyddade fordon är inte stridsfordon, den enda uppgiften för splitterskyddade fordon är att ge dess passagerare en andra chans vid beskjutning med finkalibrigt och splitter, möter man tyngre så är man rökt.

Men det är klart anser man att Hemvärnförband inte skall ha en andra chans fordon så!

Tung Ksp och granat spruta är två system som är mycket enkla att hantera och skjuta hyfsat med, klarar man att hantera och skjuta bra med Ksp 58 så kommer man lätt med en två dagars utbildning kunna hantera dessa vapen. Den stora fördelen är att de har en längre räckvidd och eftersom Hemvärnet även har en del övrig uppgifter så som fördröjning och försvar, så kommer dessa bra in i bilden, motståndare kan påverkas på avstånd ut till 1,5 km.

OM!! Sverige skulle bli angripet, så är det naturligt för motståndaren att välja metod som säkrar framgång fair game finns inte.

Behöver man slå ut ett objekt för att nå sitt mål då kommer man välja det medel som ger största chans till framgång. är objektet obevakat då är det bara att åka fram och spränga eller slå sönder utrustningen.

Är det bevakat nja då kan man avfyra en pv robot från avstånd. Har Hemvärnsförbandet tung Ksp och Granatspruta nja då kan dessa om de upptäcker hotet verka mot det trots långt avstånd.

Är objektet tillräckligt viktigt så kan man använda robot eller flygangrepp och finns inget LV närvarande så har man man mycket goda chanser till framgång.

Är hotet terror angrepp så är det inte ett militärt problem utan Polis ärende, Vi bara bevakar våra skyddsobjekt enligt skyddslagens regelverk. då kan understöds och pv vapen vara kvar i förråden.

Posted

Jag har alltid förordat att Hemvärnet ska agera mer som bassäk-förband, där finns mycket att lära och det känns som en naturlig utveckling från dagens TOEM. Samtidigt ska man komma ihåg att resterande delar av försvarsmakten är väldigt små och att det inte finns så många baser kvar längre. Det finns inte heller så många förråd och andra anläggningar kvar. Förhållandet objekt som finns kvar och antalet Hemvärnssoldater har inte utvecklats(avvecklats) i jämförbar omfattning.

Det går heller inte att bortse ifrån att vår armé idag är extremt liten. Vad har vi för gripbara markresurser idag? Och om man tittar på vad vi ska ha 2018-2020, när IO 2014 förhoppningsvis är genomförd och personellt uppfylld, så har vi fortfarande bara en liten operettarmé. ;-) Alltså kommer Hemvärnet spela en betydande roll för markarenan om vi vill eller inte! Ingen som planerar för allvarliga hot mot nationen kan bortse ifrån antalet soldater i insatsorganisationens markförband och antalet soldater i Hemvärnet, de nationella skyddsstyrkorna.

Och egentligen har ju en avsiktsförklaring redan gjorts gällande inriktning, insatsdelen av Hemvärnet som ingår i (är) de nationella skyddsstyrkorna ska vara en del av det nationella försvaret och bevakningsdelen av Hemvärnet ska skydda förråd och militära anläggningar.

Jag tror att vi håller på att gå mer mot att bli ett komplement till resterande delar av försvarsmaktens markstyrkor. Vi ser det redan med Hemvärnets breddning med CBRN-, spanings-(HVund), PI- och trafikledningsförband samt försök som bassäk-förband. Det finns säkert fler delar som Hemvärnet kan utföra bara rätt grundträning/övning genomförs och rätt materiel finns eller införskaffas.

Kort sagt för några år sedan var målet att bli kungar på skydda och bevaka. Idag däremot måste Hemvärnet förberedas för avsevärt fler uppgifter med en helt annan tyngd på markstrid och stöd till detta. Den del av Hemvärnet som benämns de nationella skyddsstyrkorna måste helt enkelt börja leva upp till den benämningen. ;-)

/logsqd

Posted
Lär er att vara säkförband och arbeta efter de kunskaperna.

Du kan väl inte mena att förband på eget initiativ och med vitt skiljda förutsättningar, skall växla till en ny taktik/metodik?

Det verkar kanske så där halvt genomtänkt...

Posted
Lär er att vara säkförband och arbeta efter de kunskaperna.

Du kan väl inte mena att förband på eget initiativ och med vitt skiljda förutsättningar, skall växla till en ny taktik/metodik?

Det verkar kanske så där halvt genomtänkt...

Om det inte är genomtänkt att Hemvärnet ska följa Krigsförbands-specifikationen så ser jag bara en lösning för Hemvärnet. Den lösningen är inte att tillföra mer utrustning till Hemvärnet, utan snarare avveckla förbandstypen. Som jag ser det utifrån ställda uppgifter och tilldelad utrustning är och förblir Hemvärnet mer av ett säkförband än ett skytteförband. Tyvärr har utbildarna vid utbildningsgrupperna en kraftigt föråldrad verklighetsuppfattning. Den eftersatta verklighetsuppfattningen är att utbildningsgrupperna ofta finns på orter som tidigare haft infanteriförband.

Posted (edited)

Ett litet problem som någon även har nämt (Fk Satan här ovanför) är ju det faktum att de som ska inrikta HV förbanden på Säkförmågan är ju den ansvarige utb gruppen, det innebär att man tränar med hund, man övar in rutiner för bevakning, man måste öva öva öva på huvuduppgiften.

som jag uppfattar det ibland (även om vår utb grupp är ganska bra) så är det att bevakning är tråkigt, vi övar lite strid ist, problemet som uppstår då är att vi aldrig blir bra på vår huvuduppgift.

att öva in frbands ingående i bevakningsobjekt kräver ett antal timmar om kanske inte en hel dag, man ska gärna hinna gå några patruller så man får in normalbilden, det värsta som jag vet är när man kommer fram till bevakningsobjektet och B-styrkan redan ligger i ett dike 75 meter bort och väntar på att förbandet ska ha grupperat, hundarna blir ju tokiga för ingen annan förutom dom förstår att det är något farligt där borta.

Sen startar kriget och så är bevakningsmomentet över, därefter omgrupperar man och övar strid någon annanstans.

De som troligtvis är krigshetsare är ju de som planerar övningarna (utb grupp, och batchefer och annat folk)

det måste in en förståelse i sättet att utb förbanden och öva dessa, LÄS TOEM och öva därefter sen får allt fria kriget och sånt vänta tills förbanden har nått en skaplig nivå, bara för att bevakning är tråkigt så ska vi inte öva plutons tagande av terräng en hel dag.

sen angående allta annat ska vi ha 2 olika organiationer som är beväpnat med LV ska vi ha två organisationer som är beväpnat med pansar och PV,

när kriget kommer och Lv förbanden får i uppgift att skydda arboga då är HVs uppgift att bevaka och agera närskydd för Lv förbanden, inte att själva basera Lv robotar i terrängen.

jag vill iaf inte ha ett förband med 10 olika förmågor baserade på lokala förutsättningar i de fall kan man ju skrota hela försvarsmakten och dela ut all utrustning till de bästa behövande och sedan införa lokala miliser, var sak bör iaf ha sin plats.

Som jag sagt tidigare, "nivån är över lag allt för hög för att vara ett bevakning/säkförband"

Edited by Chassi
Posted (edited)

En sak som jag har tänkt på är att folk vill ha bättre mtrl och bättre fordon osv, men finns inte de resurserna så finns de inte.

I det stora hela ska man kunna lösa uppgifterna med det mrtl utbud man har fått, men kan hålla med om att i viss mån kanske vissa delar av HV kan behöva lite ny uppgradering på sin Kompani mtrl.

Personliga mtrl är enligt mej tillräcklig,

AK4b är uppenbart en av de bästa (om det egentligen inte är det bästa) vapnet som en soldat kan använda tack vare slagkraft/räckvidd och precision. Varför införskaffa en AK5c eller så som har sämre räckvidd mindre kaliber och annan ammonution som utlandsstyrkorna behöver bättre än oss för tillfället.

Vad gäller LV och Mekaniserat förband, till vilken nytta? Vi sitter i snitt 8helger per år (i normalfall) medans det finns folk till det som skjuter/övar med det mer, finns det då en mening med att införskaffa så dyr utrustning till HV?

Bas Säk utbildning är väldigt bra, den utbildningen och stridssättet är väsentligt mycket bättre i form av antalet förluster i eventuellt krig jämfört med skyttesluskar som springer på ett fält och är kanonmat vilket leder till större personalförluster.

Spaningsförband är en stor del i HV enligt mej, då man i mindre grupper spanar i olika "tårtbitar" och fasta vaktposteringar är ganska så riskabelt med tanke på FI´s spaningsgrupper som schemalägger varje rörelse i vårat skyddsområde.

Mekaniserade förband är enligt mej en någorlunda dyr kostnad, men visst kan det behövas en uppgradering i splitterskydd osv gällande HV. Trots allt är HV en viktig del i totalförsvaret då vi har vetskap om terräng och lokala viktiga delar inom skyddsområdet.

HV behöver mer specialicerade uppgifter, där olika grupper vet mer om vissa saker. Inte bara bevaka/skydda skyddsobjekten utan kunna vara mer flexibel inom eventuella stridsuppgifter.

Rätta mig om ni tycker att jag har helt fel snälla :)

Edited by FUBAR
Posted

Skydda och bevaka är ju svinroligt. Under förutsättning att det händer saker. Att bara stå timme efter timme och vakta något skithus i skogen blir man inte upphetsad av. Bra övningsupplägg, med mycket aktivitet. Då är det ju t.o.m. roligt att leka HV-und och trycka under en gran i två dagar.

Posted

Min syn på HVs användande vid ev. invasion enligt den rådande doktrinen är att de ska kunna skydda/bevaka yrkesförbandens mobiliseringsplatser och samlingsplatser, och andra viktiga objekt och resurser. De ska även i inledningsskedet kunna fördröja en motståndare under 24 - 48 timmar tills de övriga förbanden kan fastställa motståndarens huvudanfallsriktning och samlas för att genomföra ett organiserat motangrepp och slå tillbaka motståndaren. Detta enligt den rådande militärdoktrin som användas av flera västerländska nationer, även Sverige. Istället för att slåss på hela ytan och försvara hela landet så har man små, snabba enheter som sätts in mot en punkt där man bedömer att motståndarens huvudanfall kommer ifrån, alt. där han/hon är svagast. Men i inledningsskeendet (de första dygnen) behövs at man kan fördröja motståndaren så de övriga förbanden hinner samlas i lugn och reda, och fastställa vad som ska göras, hur det ska göras och var det det ska göras. De enda man kan avgöra vid de första timmarna är i vilken del av riket anfallet sker, om det är i Norrland, Svealand eller Götaland, och då finns det (förhoppningsvis) förbestämda samlings-/mobiliseringsplatser i respektive rikshalva. HVs uppgift bör som sagt vara att skydda dessa platser, samt vägarna dit, samt kunna fördröja motståndaren och sätta upp ett sådant bra motstånd att de inte bara rullar igenom landet på några timmar och kan ta kontroll över viktiga platser/resurser.

En annan viktig uppgift för HV, under hela konflikten, är att kunna ta upp strid mot ev. luftlandsättningar och angrepp bakom våra egna linjer, åtminstone tills (i bäst på bättre ord) "riktiga" förband kan ta upp striden.

När sedan yrkesförbanden "tagit över" krigandet från HV efter ~48 timmar bör HVs uppgift vara att dels skydda och kunna ta upp strid mot trupp bakom våra egna linjer, skydda viktiga platser (t.ex. staber, HKV, underhållsplatser, samhällsresurser, etc.), eskortera och transportera underhåll/personal till och från stridszonerna, samt agera flankskydd för vårat huvudanfall. Jag tror även att HV kan få agera "Nisse på Manpower" åt övriga Försvarsmakten och fylla ut de platser i leden där personal försvinner, främst i staber och på underhållsplatser (typ kockar, TOLO, sjukvårdare, m.m.) men även som skyttesluskar i det främre ledet.

En annan del som HV kan behövas till, och borde öva på (iaf teorietiskt), är att de bör kunna strida om de blir avskurna och sätta upp motståndsrörelser bakom motståndarens linjer.

För att sammanfatta bör HV utbildas till ett förband med uppgifter inom Säk, Bevakning, Vakt- och eskort samt fördröjning. De bör därför övas på Skydda, Bevaka, Försvara, Fördröj och Ta. Ta i den mån att de kan återta knutpunkter och terräng innan motståndaren hinner samla sina krafter där, så d.v.s. "Ta - Jävligt fort!", för att sedan övergå till Försvara/Fördröj.

Jag anser därför att HV skulle behöva, i korta drag:

* Bättre sambandsmedel

* Bättre och splitterskyddade fordon, gärna med viss förmåga till strid (BV och/eller CV90)

* Viss LV-förmåga (Mot främst helikoptrar, därav är LVKV90 att önska)

* Bättre understödsförmåga (GRK)

Sen skulle jag gärna se ett särskilt sambands/signaleringsreglemente för HV, då mina upplevelser är att det är kaos på nätet och det används allt från det svenska, NATO och Hollywood. HVs signaleringsbehov är lite andra än övriga FM, då FM samarbetar mer med andra nationer och HV samarbetar med andra myndigheter (Polis, Räddningstjänst, etc.) och bör därför ha en metod som lämpar sig för detta. Med andra ord bör HV kunna signalera med Polisen bättre än med NATO, men de bör samtidigt göra sig förstådda när de signalerar med andra delar ur FM.

Posted

Åter igen... FM:s huvuduppgift (inkl HV) är inte civil samverkan. Det är en bonuseffekt, och ingen dimensionerande uppgift. HV kommer att tillföras en stor mängd RAKEL-terminaler för att samverka med polis och räddningstjänst, detta är sambandsmedel för civil samverkan - det är inte krigssambandsmedel.

För att utföra sin huvuduppgift ska HV tillföras samma sambands- och ledningsmedel som resten av FM - för att vara kompatibla, det gäller även reglementen och bestämmelser.