Jump to content

Hemvärnets framtid

Recommended Posts

Hej!

Vilken utveckling vill ni se att Hemvärnet tar? Bör det bli mer mekaniserat? Tillföras LV-enheter? GRK?

Diskutera på! Vilka behov anser ni att HV har, och hur bör det utvecklas?

----

Min personliga åsikt är att det bör tillföras fler fordon. Dock står jag och väger mellan CV90 och BV. CV90 skulle ge en ökad väpnad förmåga, men skulle sätta mer press på logistiken och budgeten, samt även på utbildningsbehovet hos personalen då man skulle behöva utbilda skyttar, förare och vagnchefer, och dessa skulle nog behöva mer utbildning än de 8 dygn som finns idag. CV90 skulle även försvåra Hemvärnets förmåga till att stödja samhället då det är svårare att transportera och evakuera personal med en CV90 kontra en BV.

För att försimpla argumentationen: CV90 = Bättre i krig, BV = Bättre i fred.

Å andra sidan skulle jag gärna se att man tillförde LVKV90:or, kanske två per kompani/bataljon för att ge HV en bättre förmåga att bekämpa luftfarkoster.

Sen skulle jag gärna se att man tillförde GRK-plutoner, gärna med förmåga till att leda till IE och FAC. Kanske om man skapar särskilda understödsplutoner med LVKV90 och GRK, så sparar man in på personal.

Mina två cent. :)

Edited by Bravo X-Ray

Hinner bara lägga in några snabba rader just nu...

Organisationen bör moderniseras enligt den rådande och förutspådda hotbilden mot riket.

Jag anser dock att vi är på god väg att moderniseras med ny utrustning, nya uniformer och nya fordon på väg in enligt säkra källor som regementschefer (många stjärnor på kragen...).

Oberoende av hotbild och om man nu ska vara den största nationellt personella militära resursen; så hoppas jag att HV i framtiden jämställs med övriga förband och inte behöver vänta +5år på all ny personlig materiel såsom soldatkök 09, M90L, skalplagg08(som iofs verkar vara pågång?), SV08 m.m... Små detaljer som ändå ger schysst tillbaka i funktion, moral och stridsvärde.

Edit: grisfingrar

Edited by Halldén

Då uppgiften för HV är att t.ex skydda, bevaka, ytövervaka och att fördröja fi's framryckning så ska ju utb och mtrl vara anpassat efter det.

Skulle vara mycket önskvärt om det infördes modern mtrl som underlättar uppgiften. Om uppgiften är att fördröja framryckning så skulle ju t.ex

minering av vägar och GRK sätta en del käppar i hjulen (eller banden) på framryckande fi.

Men eftersom HV ska vara mobilt och snabbt på plats så bör man ju inte ha alltför tung mtrl med sig. Tunga lass tar tid att dra med sig.

Material för minering, GRK och AG90 skulle nog räcka en bra bit. Önskelistan på mtrl skulle nog kunna göras lång.

Men först bör man se till att det finns tillräckligt med manskap. Det är dumt att göra soppa för 50 pers om det bara är 14 stycken vid matbordet.

Men om HV utökade menyn med mer mtrl så kanske mer skulle bli lockade att sätta sig vid bordet.

Så där. Då har jag gjort mitt första inlägg :rockon: . Ser fram emot att göra fler.

Det som jag tycker bör tillföras är mer tross enheter typ ett kompani på en bataljon för den delen har visats sej att den inte fungerar gång på gång ......

Ny mer utrustning är väl bra men hela org behöver en modernisering .

Då uppgiften för HV är att t.ex skydda, bevaka, ytövervaka och att fördröja fi's framryckning så ska ju utb och mtrl vara anpassat efter det.

Skulle vara mycket önskvärt om det infördes modern mtrl som underlättar uppgiften. Om uppgiften är att fördröja framryckning så skulle ju t.ex

minering av vägar och GRK sätta en del käppar i hjulen (eller banden) på framryckande fi.

Men eftersom HV ska vara mobilt och snabbt på plats så bör man ju inte ha alltför tung mtrl med sig. Tunga lass tar tid att dra med sig.

Material för minering, GRK och AG90 skulle nog räcka en bra bit. Önskelistan på mtrl skulle nog kunna göras lång.

Men först bör man se till att det finns tillräckligt med manskap. Det är dumt att göra soppa för 50 pers om det bara är 14 stycken vid matbordet.

Men om HV utökade menyn med mer mtrl så kanske mer skulle bli lockade att sätta sig vid bordet.

Så där. Då har jag gjort mitt första inlägg :rockon: . Ser fram emot att göra fler.

Nu står det redan i PTOEM att Hemvärnet ska klara av att hantera minor. Har dock aldrig hört att någon övar detta, men det kanske görs eller är tänkt ska börjas med snart. Finns en aktiv motion till tinget i November om att skaffa AG90, vi får se hur det går. Visst behövs det nyare och mer mtrl, främst sådan som inte alls finns idag. Men tycker att hela Hemvärnets organisation behöver en förnyelse, även en del lagar i riket.

Står idag på SVD att beredskapspolisen läggs ner, hur tror ni det kommer påverka Hemvärnet?

Hv/NSS tror jag även i framtiden kommer ha försvar av eget territorium som grundplatta vilket man står på och vars verksamhet snurrar kring. Dock är jag inte främmande för att Hv/NSS i framtiden kan sända hela enheter av ex plutons storlek på insatser utomlands. Precis som vår danska motsvarighet gör med deras Hv soldater som sänd till Kosovo. Att lägga ytterligare uppgifter ute på förbanden hoppas jag inte då vi redan nu har trångt med tid för att öva och upprätthålla de kunskaper vi ska ha nu.

Vad jag önskar att Hv/NSS borde utveckla/tillföras i ordning som följer.

1. Uppgradering av sambandsmateriel och mörkermateriel.

Vi är så jäkla pucktrea på dessa fronter så det är inte ens kul. Dessa båda punkter skall enligt mig åtgärdas först innan vi börjar tänka på annat.

2. Vapen som kan slå mot LV mål samt tyngre bepansrade fordon.

Vapen som ska vara enkla att utbilda, portabla och handha. Bara tillförsel av Robot 56/57 skulle ge Hv/NSS en oerhörd slagkraft att verka mot markmål. Stinger eller motsvarande för luftmål skulle även det vara ett oerhört stort steg framåt.

3. Någon form av splitterskyddat fordon.

Ett fordon som bjuder både skydd och har god trupptransportförmåga. Tror inte på CV90 utan skulle hellre se BV309.

4. Utveckling av personligt mtrl.

Skalplagg, magasinsfickor för AK4 magasin som de nya utan lock med med snodd som säkring.

Att skicka Hemvärn utomlands har väl utgått lite nu när man har fått deltidsförband?

Ska du skicka en pluton från HV så får du nog ta en tillfälligt sammansatt från bataljonen. Men absolut, det hade varit fint om man kunde få tillräckligt med utbildning i HV så man dög att skicka utomlands, både som individ och som förband. (det finns väl kanske en del moraliska aspekter på det dock)

Jag hade gärna sett mer och bättre utbildning i allt det man ska öva.

Som föregående talare, samband och mörkermatriel.

Fixa fram egna sjukvårdare.

Ordna så det finns utrustning och kläder att köpa för HV soldater.

Kanske ge en liten del av de TLC och Geländen som ska bort från FM till HV?

(jag har mer, men det får vänta)

Edited by dxl

Jag tycker att TOEMet för HV är skapligt utarbetat och de mål man har kanske inte uppnås inom den tidsplan som föreslås, men de mål man har skrivit och strävar efter tycker jag är tillräckliga bra i nuläget.

jag ser hemvärnet som ett bevakningsförband med en något höjd förmåga till väpnad strid, inte ett anfallsförband med lång uthållighet som många gärna vill att det ska vara.

innan vi riktigt vet vad vi ska med HV till så är prio för mig iaf att vi ska kunna röra oss med fordon, om det sen innebär att vi hyr bussar av ett åkeri spelar inte så stor roll, man ska ha en plan för hur förbanden ska transporteras.

Sen är självklart någon form av splitterskydd önskvärt, iaf för insatsförbanden.

Att skicka Hemvärn utomlands har väl utgått lite nu när man har fått deltidsförband?

Ska du skicka en pluton från HV så får du nog ta en tillfälligt sammansatt från bataljonen. Men absolut, det hade varit fint om man kunde få tillräckligt med utbildning i HV så man dög att skicka utomlands, både som individ och som förband. (det finns väl kanske en del moraliska aspekter på det dock)

Jag tror det beror på hur bra FM kan rekrytera soldater till sig, tillsammans med nuvarande regerings ambition att hålla x antal tusen soldater utomlands varje år.

Kommer det scenariot att FM bemannar många befattningar utomlands men får svårt att rekrytera, samt behålla personal. Kan det bli hårda ansträngningar på den personal som redan finns och då måste man hitta nytt folk någon annan stans.

Men det är såklart ett tänk-om.

Enlgt min uppfattning så bör Hvs huvudroll vara belagd i huvudsak till det som dagens hotbild säger är den största risken: terrorangrepp mot samhällsviktiga anläggningar.

Då bör Hv ha förmåga att snabbt kunna evakuera civilbefolkning, eventuellt sätta vissa områden/objekt under lufttät bevakning. Men de skall även ha förmågan att kunna bedriva fördröjnings/avvärjningsstrid mot en större fiende.

Så enligt mig borde fokus ligga på bevaknings och evakueringsuppdrag.

Jag tror att för att lösa dessa uppgifter så är en uppgradering av mtrl nödvändig. Allt som behövs sägas för det är att ett av uppsalas Hv insatskomp använde en FÄLTAPA under KFÖn DETTA ÅR!!!! det enda som gjorde att de fick den att fungera var genom instruktioner från internet, som hittades på en smartphone :bash:

Samband på tråd är ypperligt, avlyssnings- och pejlsäkert och nyttjas av de flesta försvarsmakter i världen. Om HVIK i fråga inte kan nyttja materialen föreligger det utbildningbehov (för i ärlighetens namn är en fältapa lättare att nyttja än en förpackning hudsalva).

@MartinGustav

Fältapan må vara tillräkigt gammal för att Morfar skulle kunna ha gått i kortbyxor när den var ny. men den funkar. Att signalisterna eller vilka som nu skulle sköta den inte lyckades tyder snarare på utbildnings behov än att de skulle vara fel på fältapan.

När de gäller fordon är nog en moderniserad dragon mer att gå efter än en pansarskyttesoldat. fordonsminor och försvarsladdningar är personaleffektiva så de kan funka. även AG90 kan ha sin plats. men GRK och PVRB väger och binder upp för mycket folk och underhållsresurser enligt min mening.

Jag tror att för att lösa dessa uppgifter så är en uppgradering av mtrl nödvändig. Allt som behövs sägas för det är att ett av uppsalas Hv insatskomp använde en FÄLTAPA under KFÖn DETTA ÅR!!!!

:clap:

Vi använder också, givetvis, fälttelefonapparat m/37 men min dröm är att kunna genomföra en längre övning enbart med fältkabel :wub:

Ofrivilliga trådorganisationen behöver dig, för att dra fältkabel!

Mina 5 ören:

Prio 1 innan alla som helst uppkittningar vad det gäller fordon, vapen osv bör

vara att öka PF på enskild soldat. Kort och långsiktiga mål vad det gäller kunskap

i materiel, ökad fysisk status, m.m.

Min lilla erfarenhet är att vi överlag har bra chefer på olika nivåer, och det är

inte så konstigt då iaf PB/KB gärna går 10-dagars kursers flera gånger per år på

t.ex hvss, utb-grupper osv.

Dvs: SATSA PÅ SOLDATERNA!

Edited by FkN

Samband på tråd är ypperligt, avlyssnings- och pejlsäkert och nyttjas av de flesta försvarsmakter i världen. Om HVIK i fråga inte kan nyttja materialen föreligger det utbildningbehov (för i ärlighetens namn är en fältapa lättare att nyttja än en förpackning hudsalva).

Vi signalister kan nog hantera vår trådmateriel, men för att detta skall kunna fungera fullt ut måste vi få tillgång till PTN i mycket större grad än vad vi har idag (>2v ledtid från order om utläggning av anslutning till verkställighet är NOK)

Sedan kan man ställa sig frågan om vi har fått tillräckligt med tråd (enligt RU) för att kunna lösa alla uppgifter simultant.

Edited by larsev

Fältapan funkar ju utmärkt på korta avstånd som mellan förläggningsplats och OP, inpasseringspost eller liknande.

Men hur man än vänder och vrider på apan så är den bara ett komplement till trådlösa sambandssystem.

Det jag önskar mig mest i form av ny materiel är ett smidigare vapen. Reguljära hemvärnets primära uppgifter är ju inpasseringspost, vägspärrar och viss patrullering kring känsliga objekt.

En AK4 är då i klumpigaste laget och kommer bäst till sin rätt på längre avstånd.

Skulle jag skriva önskelista så hade HK MP5 och G36C legat långt upp tillsammans med HK 416/417 med kortaste pipan.

kompetenta, kompakta vapen med utmärkt prestanda på dom avstånd som normalt är aktuella.

AK5C är för tung och klumpig.

fordonsfrågan löser man ju enklast med 4-hjulsdrivna VW caravelle eller liknande. Häng en släpkärra efter så har man transport för en grupp med all materiel i ett fordon.

Tycker det har varit väldigt tydligt, Hemvärnet har Sverige som sin arena. GSS/T och GSS/K åker utomlands men kan även användas i Sverige.

Det jag skulle vilja se inom Hemvärnet är ett tydligare steg bort från skytteförband och mer inriktat mot säk-förband. Eftersom Hemvärnet har uppgifter som mer påminner om MP-J, Närskydd och bassäk förband än IB77 uppgifter. Här handlar det främst inom utbildning av Hemvärnsförband. Att få in ett nytt tänkande i hela utbildningsorganisationen.

Skalplagg 08, vapenrem 06 samt nya sjukvårds- och sambansfordon är ju redan på ingång, som sagt. Låt oss hoppas på att FM också praktiskt håller tidsplanen.

TOLO- MP- Trafik- och CBRN- grupper ska enligt senaste TOEM sättas upp, vilket jag ser som en ordentlig kompetenshöjning av våran förmåga.

Personligen skulle jag vilja se splitterskyddade fordon (anpassat efter klimatzon i landet, storstadsregionerna kanske är mer i behöv ab snabbare fordon än BV...), GRK-grupper samt pansarvärnsvapen skulle också ge oss en fördel att fördröja fiendens framryckning och kanske till och med ge oss förmåga att hålla territorium en längre tid. Vissa stridsbåtar kommer i och med årsskiftet att tas ifrån vissa marina enheter, vilket definitivt inte bör ske och man kanske kan utrusta dem riktigt med tksp som de är tänkta för?

Optisk materiel ligger vi, som Slöbevakarn sa, ganska långt efter i. Byt ut samtliga RA145 mot RA180 och införliva RAKEL i organisationen.

Uppdatering av respektive avtalsorganisations utrustning skulle inte sitta helt fel det heller... kanske dags att ersätta trotjänaren Husqvarna med en KTM eller liknande till ordonannserna och se till att införa sjuksköterskor och läkare som det pratats rätt länge om?

Hur stor är sannolikheten att Hemvärnet kommer att möta en mekaniserad fiende större än kompani? Är sannolikheten större att Hemvärnet får möta en motståndare av gruppstorlek när de bevakar ett objekt? Vilken utrustning är då viktigast? GRK, Stridsfordon PV-Robot? eller Bra utbildning i objektsbevakning, hund och mörkerförmåga?

Släpp er romantiska bild av avsuttet infanteri som möter en rysk pansardivision som framrycker över dalälven och mot stockholm. Som hotbilden ser ut just nu är den sannolikheten ganska så låg...

Släpp er romantiska bild av avsuttet infanteri som möter en rysk pansardivision som framrycker över dalälven och mot stockholm. Som hotbilden ser ut just nu är den sannolikheten ganska så låg...

...och skulle hotbilden i framtiden förändras, så får man ju hoppas att andra delar av FM än HV rustas för att möta framryckand pansardivisioner. Så kan HV fortsätta lösa viktiga uppgifter med den inriktning och utbildning som Fk Satan så klokt föreslår.

skulle hotbilden förändras får innehållet och uppgiften i Hemvärnet förändras. Men det går inte tänka "om-det-inträffar-skulle-detta-vara-bra". Ska vi tänka på det sättet så skulle kärnvapenbärande ubåtar och bombflyg också tillföras Hemvärnet.

Det som behövs är:

1, Utbildning mot huvuduppgiften, skydda och bevaka.

2, Förbättrad mörkerförmåga.

Klarar inte förbanden av att lösa dagens huvuduppgift i fullt dagsljus och sommar. Varför då tillföra nya uppgifter, ny materiel etc? JA om dagens huvuduppgift inte går att lösas med dagens utrustning så skall naturligtvis utrustningen förändras. Eller också förändras uppgiften.

Jag skulle gärna se en uppgradering generellt när det gäller sambandsmaterielen. Ut med 146:orna (jag tror faktiskt inte på att någon sitter med rör-radio Ra145 fortfarande) om det finns några såna kvar. Givetvis ska det vara 180.

De Regionala ledningarna som införs (?) behöver samband och ledningsplatspersonal varvid man borde sätta upp en fristående stabs/sambandspluton (+) för utgrupperad ledning för Regional ledning.

I övrigt tycker jag att Hemvärnet ska utvecklas personellt genom att plutonchef och högre utgörs av YO alt RO.

180:or och RAKEL kommer att breddinföras inom Hv, det har bara inte tillförts ännu. Nästa steg är även att införa ett informationssystem vid Bat-staberna. Regional stab tillför batstaberna nödvändiga verktyg för kommunikation där emellan (på principen att högre chef ansvarar för samband med DUC).

Så här kommer det hända saker.

I övrigt tycker jag att Hemvärnet ska utvecklas personellt genom att plutonchef och högre utgörs av YO alt RO.

Kan bara instämma, i ett första steg mot detta skulle jag vilja se fler YO/RO i bataljonsstaber och kompanistaber.

Och vips kan man kombinera vissa tjänster i HV med vissa av de rörliga PROD-befattningarna dessutom.

Jag hade gärna sett en i grunden ändrad försvarsplanering för hela FM där man tittar på den faktiska och planerade förmågan hos den grannstat som har störst nuvarande och planerad miltär förmåga. Det finns ju minst en grannstat som har en tydlig och kommunicerad ambition materialmässigt och förmågemässigt som sträcker sig ca tio år framåt eller mer. En ambition som de hittills är på god väg att uppfylla både när det gäller materialförnyelse/nyinvesteringar, ökade truppvolymer och övningar. Jag hade helst sett att FM slutar med att försöka finna sitt exsistensberättigande i den just för dagen gällande hotbilden (terrorism, miljöhot, m fl.). Lite långsiktighet i försvarsplanneringen hade inte skadat.

Utifrån det så borde framtidens Hemvärn vara utrustat materiellt och övat för det stöd som bäst behövs till resterande delar av försvarsmakten som ju kommer bli väldigt små. Må det vara som basskydd till FV och Flottan, skydda bevaka förråd och logistik, som lätt infanteri för att komplettera vår kommande lilla operettarmé eller för att driva ett stridsvagnskompani på Gotland, etc.

Vissa kortsiktiga satsningar på matriell kan göra att vi låser in Hemvärnet i begränsningar som sträcker sig lång tid framöver. Exempel på sådana potentiella långsiktiga felinvesteringar kan vara att ha för låga ambitioner på nya fordon och understödsvapen till Hemvärnet. Andra anskaffningar av material innebär avsevärt mindre risker för eventuella kommande uppgifters framgång, exempelvis inköp av skalplagg.

Lite funderingar så här på fikarasten :)

/logsqd

logsqd* NATO säger att vi har god förmåga.

Annars kan jag hålla med tidigare talara och även tycka att många har en "Way to" offensiv syn av vad HV ska klara av, med anledning av det kanske man ska förtydliga för sin personal att vår uppgift är si och vi ksall därför inte öva på något vi inte bör kunna.