Jump to content

Värsta misären - Hur du INTE ska göra i fält


Recommended Posts

Jag tyckte vi behövde en tråd där vi delar med oss av hur man I-N-T-E ska göra när man är ute i terränglådan, eller där nåt som började så bra slutade i ren misär.

 

 

I höstas var jag ut i skärgården och paddlade några dar och eftersom jag kom till öarna där jag skulle övernatta ganska sent var det ju beckmörkt. Naturligtvis var det ljud och ljusdiciplin som gällde :Malaj: och jag lyckades under hela veckan med konststycket att placera tältet med minst ett pissmyrsbo i absiden. :banghead:

Tältet heter numera "Camp pissmyra". :=o

 

 

 

*tack Hilleberg för insektstätt innertält, och tack Ursuk för "pisstäta" torrdräkter*

Link to comment
Share on other sites

För egen del har jag inte råkat ut för några värre missöden, men andra medlemmar i en grupp jag var med i råkade ut för en liknande sak.

 

Vi var ute på patrull mitt i natten i skogen och skulle sätta upp en O-plats ovanför en sjö. Efter mycket om och men när vi väl hittat fram och hittat våra platser för resten av natten, började det klia på några stycken. Men efter en rätt bra regnig march i skogen med kuperad terräng så somnar man där man lägger sig. När ljuset gryr upptäcker dem att de ligger rätt i en myrstack...

 

En annan historia är från en gammal vän som jobbar som yoff i Halmstad, där en av rekryterna gick ner sig i en hög av jaktslaktavfall. Den rekryten vägrades tillträde i tältet av de andra i gruppen, eftersom han tydligen luktade sjukt vidrigt.

Link to comment
Share on other sites

För egen del har jag inte råkat ut för några värre missöden, men andra medlemmar i en grupp jag var med i råkade ut för en liknande sak.

 

Vi var ute på patrull mitt i natten i skogen och skulle sätta upp en O-plats ovanför en sjö. Efter mycket om och men när vi väl hittat fram och hittat våra platser för resten av natten, började det klia på några stycken. Men efter en rätt bra regnig march i skogen med kuperad terräng så somnar man där man lägger sig. När ljuset gryr upptäcker dem att de ligger rätt i en myrstack...

 

En annan historia är från en gammal vän som jobbar som yoff i Halmstad, där en av rekryterna gick ner sig i en hög av jaktslaktavfall. Den rekryten vägrades tillträde i tältet av de andra i gruppen, eftersom han tydligen luktade sjukt vidrigt.

 

Japp, det där råkade jag ut för under soldatprovet, riggade för C-strid hade vi marscherat omkring på Frösön ett tag och på natten när det äntligen blev rast så somnade jag i en myrstack skulle det visa sig....pissmyror var det åxå :/ Jag sov som en bebis i 2 timmar.....myrstackar e mjuka :P

Link to comment
Share on other sites

 

myrstackar e mjuka :P

Hehehe, ja, och speciellt som dom ju bara ser ut som en grästuva och känns likadant,,,,,,,,tills man satt ner näven i dom. :blink::o

 

 

Jag kom på ett missöde till som inte jag stod för, jag brukar ju tjata ihjäl mig om "när ni är i närheten av vatten ska torrdräkten vara STÄNGD" men det tror fan att nån lyssnar. På en paddling var det en kille som först gick upp i skogen och "vattnade guldfisken" och sen skulle ner till vattnet och tvätta händerna, gick ut bland stenarna med öppen torris och slog på arslet. Han fick paddla hem dan efter i blöt torris med blött underställ då det spöregnade hela natten och dom dyngsura paltorna nog var ÄNNU våtare på morgonen än efter badet. Dessutom hade han kallat mitt "stäng torrisen" för "jävla larv, man är väl ingen kärring". :clap:

 

Är huvet dumt får kroppen lida. :lol:

Link to comment
Share on other sites

När ni kommer över en banan, och tänker spara den i dumpfickan. Gör inte det, det blir något så sjukt kladdigt. :=o

 

Det är inte heller så smart att lägga den i topplocket på stridssäcken...

Link to comment
Share on other sites

När ni kommer över en banan, och tänker spara den i dumpfickan. Gör inte det, det blir något så sjukt kladdigt. :=o

Det är inte heller så smart att lägga den i topplocket på stridssäcken...

Har ni glömt hämta ut Bananficka 2000 från förrådet?

Link to comment
Share on other sites

När ni kommer över en banan, och tänker spara den i dumpfickan. Gör inte det, det blir något så sjukt kladdigt. :=o

 

Det är inte heller så smart att lägga den i topplocket på stridssäcken...

 

 

Höger benficka är inte ett speciellt bra ställe heller...

Link to comment
Share on other sites

GU augusti -91:

 

Under en övning i patrullering sa min kapten åt mig att "gå och lägg dig i andra änden så ska resten av plutonen få se hur effektiv ansiktsmaskering och hjälmmaskering är".

 

Jag knallade iväg till andra änden av patrullslingan 3,7 kilometer bort. Vad han hade avsett var en plats 50 meter bort. Jag hann försvinna ur plutonens åsyn under tiden han fortsatte sin genomgång med ryggen emot mig.

 

Efter fyra timmars väntan tyckte jag nog att det drog ut lite väl på tiden men då kaptenens ord var lag så låg man kvar. När jag väl kom tillbaka till flottiljen sju timmar senare och kallades upp till kaptenens kontor hörde jag för första gången de bevingade orden:

 

"Särimner, ibland räcker svenska språket inte riktigt till för att beskriva ett klantarsel..."

 

En personlig favorit, som dock inte drabbade mig personligen men som jag såg med egna ögon, är annars hur en ak placeras under ett lasbilshjul 0,2 sekunder innan lastbilen börjar rulla! :Malaj:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det klantigaste jag sett var när en kille i plutonen skulle köra tillbaka folkavanen till TPC och backade ut den från parkeringen....rakt över alla plutonens RA-138:or som jag ställt i en prydlig hög en bit bort :P

Link to comment
Share on other sites

Om vi ska ge oss på fordonsrelaterad klantighet kan jag leverera följande:

Under min GU i slutet på 70-talet hade fanjunkaren en folkabuss som tjänste"räcer". Alla vet väl att folkabuss + väghållning på grusväg är två saker som inte kan kombineras. Nu skulle beväring XX, en riktigt dryg gaphals ut på övningsfältet och avlämna div. utrustning för kommande övning och han hade folkabussen. När han skulle köra tillbaks med tom buss tog han en annan väg och eldade på rejält. Det gick väl bra ända tills han efter en kurva möttes av sönderkörd väg. Hög hastighet + lågt flygande folkabuss + stridsvagnsspår resulterade i att folkabussen i luften vred sig 90 grader mot körriktningen och hamnade på bottenplåten med alla fyra hjulen fritt hängande i dikena. :Malaj:

 

Vad som avhandlades där på expeditionen sen vet ingen mer än dom inblandade men "gaphals XX" var ganska tyst och försynt resten av tiden. Jag fick bara ett "åk ut och bärga vraket är du snäll" av fanjunkaren så jag tog stora lastaren och stroppar och sen fick den hänga tvärs över gafflarna tillbaks till verkstan för körbar var den INTE. :D

 

 

 

Apropå denne Gaphals XX så lyckades han stjälpa traktorkärra med folk och utrustning på, och vrida en cykelram till oanvändbarhet bara genom att använda cykeln. Han var nämligen "lite tung". :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det blir en liter filmjölk över vid frukostutspisningen i fält så lägg den inte i persedelpåsen... Den pallade inte hanteringen, filen rann ut och när jag återsåg den en vecka senare när övningen var slut så var inehållet inte allt för kul. Vid visitation av logement så fick den hängas ut genom fönstret i ett snöre. Just det - det var den jävligt varma sommaren 1994; inte ens lite småsvalt.

/m

Link to comment
Share on other sites

Personligen: Stöt inte till spritköket när du ska släcka det. brinnade rödsprit är obra på många platser som tex dina egna ben (iofs höll flamskyddet).

Upplevda. Lite sen förare kopplar am-släp till en TGB40 och kör iväg. Synd bara att han inte la ur släpvagnsbromsen. Svartstreck från A4:s spolplan till övre grinden ATS.

När vi ändå pratar TGB 40 så är det dumt att klämma en AK5:a mellan en större sten och hjulet på TGB:n. AK5 funkar inte som hjullås utan TGB:n backade över stenen ändå och AK5:an vart lite mer åt bananhållet.

Ska du nu ädnå göra ovanstående så se då till att inte ha ett mag skarp am i.

Link to comment
Share on other sites

Var inte lat med vården efter övning. Speciellt inte om du har flera

uniformer...

 

For ut på övning och hittade en fralla i en påse i ena fickan.

Frallan var över fyra sommarmånader gammal, hade samma färg

som 59:an och det bara dammade till av mögel när man tog i den.

 

 

 

:=o

Link to comment
Share on other sites

När ni kommer över en banan, och tänker spara den i dumpfickan. Gör inte det, det blir något så sjukt kladdigt. :=o

 

Det är inte heller så smart att lägga den i topplocket på stridssäcken...

 

 

Höger benficka är inte ett speciellt bra ställe heller...

 

Inte bröstfickan heller..

Link to comment
Share on other sites

När ni kommer över en banan, och tänker spara den i dumpfickan. Gör inte det, det blir något så sjukt kladdigt. :=o

 

Det är inte heller så smart att lägga den i topplocket på stridssäcken...

 

 

Höger benficka är inte ett speciellt bra ställe heller...

 

Inte bröstfickan heller..

 

Kontenta: ät inte banan

Link to comment
Share on other sites

Och så har vi historien om vagnchefen som hällde glykol istället för transmissionsolja i transmissionen på sin 90-vagn. Fail, failare, failast.

 

Kan bekräfta den storyn, var vagnchef på samma kompani det året.

Det fina med den storyn var fö att markverkstan rengjorde fel vagn. Så de fick äran att göra rent 2 vagnar...

Link to comment
Share on other sites

Båtmotorer går inte på vatten och diesel istället för färskvatten smakar en smula underligt. Kort sagt, se till så inte den som ska fylla på är dyslektiker,,,,,,,,eller ingenjör.

:banghead:

 

Vattentanken av plast fick bytas ut och insprutningspumpen blev sig aldrig själv igen då den var av den moderna typen som inte tål "lite" misshandel.

 

 

Om du ska montera i en båttoa själv så se till att sätta alla slangarna på rätt ställe och utelämna ingen, det är inget bra med toaavfall nere i kölsvinet,,,,,,det stinker. :=o

 

Och, ja, det var samma kille som tankat som meckat. :D

 

Killen > :bash: < Hans fru.

Link to comment
Share on other sites

Nu finns de utrymme för GK misstag :D

Stäng snölåset, det inte bara ser bättre ut och håller dig lite torrare om fötterna, det hjälper även till att hålla kvar kängan på foten om man trampar ner till knät i lera. Det funkar heller inte att rulla upp byxan på smalbenet under marsch för att svalka sig, det blir lätt lite fuktigt :uuh:

 

Ta på handskar när det är -10, du har frusit hela morgonen och ska ut och marcha!

 

Lyssna på vad andra gruppmedlemmar som talar av erfarenhet säger, det är faktiskt inte för att jävlas som nån ber dig att inte försöka köra NATO stil med byxorna (byxorna inklämda under kängskaftet) för det blir som att pissa på sig, varmt och häftigt i början men efter ett tag bara kallt blött och jävligt, plus att det är så lätt att tryckknapparna gör att man får blödande sår... tydligen :bash:

 

Och sist men inte minst: ta inte på LK35 upp och ner, nog för att man får lite cred för att man på något sätt lyckas vara mer korkad än någon närvarande nånsin trodde var möjligt, men det funkar faktiskt mycket obra, särskilt när man börjar leka Hans och Greta när man strör mtrl efter sig som brödsmulor, med anledning av nästa tips:

 

STÄNG FICKOR OCH PACKNINGAR!!!!!!

obs, det är andra personer som har gjort dessa misstag, i nämnda fall har jag stått och skrattat och/eller skällt ut personen som gör misstaget

Link to comment
Share on other sites

Japp, det där råkade jag ut för under soldatprovet, riggade för C-strid hade vi marscherat omkring på Frösön ett tag och på natten när det äntligen blev rast så somnade jag i en myrstack skulle det visa sig....pissmyror var det åxå :/ Jag sov som en bebis i 2 timmar.....myrstackar e mjuka :P

Jag tog en myrstig på Grytan, stacken låg på andra sidan trädet. Jämtländska pissmyror är elaka.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

...

 

Lyssna på vad andra gruppmedlemmar som talar av erfarenhet säger, det är faktiskt inte för att jävlas som nån ber dig att ....

 

Yeah right. Dömt att misslyckas. Jämnåriga lyssnar man inte på. Eller näråriga instruktörer.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

När ni kommer över en banan, och tänker spara den i dumpfickan. Gör inte det, det blir något så sjukt kladdigt. :=o

 

Det är inte heller så smart att lägga den i topplocket på stridssäcken...

 

 

Höger benficka är inte ett speciellt bra ställe heller...

 

Inte bröstfickan heller..

 

Varit där, gjort det... :banana

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Värsta misären - Hur du INTE ska göra i fält

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...