903Lew Posted December 9, 2010 Report Posted December 9, 2010 Som jag förstog det, var längden på 60 skotts-magasinet den samma som ett vanligt stanag magg. Och endast bredden som skiljer. Har upfattat det rätt? Ak5:an skulle ju bli usch så tung med 60 bulor i magget, lite drygt 5,5 kg om jag räknat rätt.. Samma eller lägre vikt än jägarmagg. Lägre vikt då ett av dessa magasin väger 6,4 oz istället för 2x4 oz (181 gram, 227 gram). Med fyra sådana magasin (240 bulor) får vi en viktminskning på 180 gram jämfört med USGI alu-mag (30 bulor). Märk väl att dessa är lättare än våra hederliga plåtmagasin, vår viktminskning skulle således vara ännu större. Quote
Apone Posted December 10, 2010 Report Posted December 10, 2010 Ak5:an skulle ju bli usch så tung med 60 bulor i magget, lite drygt 5,5 kg om jag räknat rätt.. Lite mera gröt och böjsträck så löser det sig. Quote
eskil Posted December 10, 2010 Report Posted December 10, 2010 Ak5:an skulle ju bli usch så tung med 60 bulor i magget, lite drygt 5,5 kg om jag räknat rätt.. Som en AK4 med 20-skotts magasin med andra ord. Det brukar folk kunna hantera... Quote
Rickard N Posted December 10, 2010 Report Posted December 10, 2010 Brukar inte "folk" klaga på vikten när "folk" stått i anläggning i en kvart? :P Quote
Emil Posted December 10, 2010 Report Posted December 10, 2010 Står man i anläggning i en kvart är det något som är fel. Quote
Nifelhel Posted December 10, 2010 Report Posted December 10, 2010 Och där släpper vi önsketänkandet och återgår till ämnet. Dvs matriel som ligger i det berömda igenproppade röret in i Försvaret. /Nifelhel - Blågul -------------------- REGLER Quote
MaK Posted December 17, 2010 Report Posted December 17, 2010 Magasinsficka 10 http://pdfcast.org/pdf/magasinsficka-10 Quote
Anden Posted December 17, 2010 Report Posted December 17, 2010 Vad är personal camouflage outfit för något? http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5463 Quote
simon Posted December 17, 2010 Report Posted December 17, 2010 Anden, hade du läst igenom dokumentet hade du hittat följande. Nu har jag gjort det åt dig: FMV (the Swedish Defence Materiel Administration) intends to acquire PersonalCamouflage Outfit (PCO) for the Swedish Armed Forces. PCO consists of three products: Camouflage Suit Modular (CSM), Personal Camouflage Net Large (PCNL) and Personal Camouflage Net Small (PCNS). All products in PCO shall be offered in two versions: Green for use in Swedish forest terrain, and Beige for use in stony desert terrain on international missions. Options are for the Personal Camouflage Nets (both types) in winter colours. The goods that the Contractor shall be committed to supply are shown in the table of scope: 1 Camouflage Suit Modular (CSM), colour Green, size L, 25 pcs 2 Camouflage Suit Modular (CSM), colour Green, size XL, 25 pcs 3 Camouflage Suit Modular (CSM), colour Beige, size L, 25 pcs 4 Camouflage Suit Modular (CSM), colour Beige, size XL, 25 pcs 5 Personal Camouflage Net Large(PCNL), colour Green, 50 pcs 6 Personal Camouflage Net Small(PCNS), colour Green, 100 pcs 7 Personal Camouflage Net Large(PCNL), colour Beige, 50 pcs 8 Personal Camouflage Net Small(PCNS), colour Beige, 100 pcs 9 Samples for modification 8 pcs 10 Documentation 1 pcs Mer detaljgrotterier finns i dokumenten, om man ids läsa lite grann. /simon Quote
Anden Posted December 17, 2010 Report Posted December 17, 2010 (edited) Simon, jag läste igenom den redan innan jag frågade, men det gjorde mig inte klokare om vad det är för något. Men jag antar att det är någon sorts ghillie suit Edited December 17, 2010 by Anden Quote
Christer Posted December 18, 2010 Report Posted December 18, 2010 Ang ny utrustning. Jag har på många bilder sett ESS NVG Profile. Min frågan är: är dessa en del av försvarsmaktens nya skyddsglasögon? finns det BOA på dem? Quote
903Lew Posted December 18, 2010 Report Posted December 18, 2010 Ang ny utrustning. Jag har på många bilder sett ESS NVG Profile. Min frågan är: är dessa en del av försvarsmaktens nya skyddsglasögon? finns det BOA på dem? Låg en pall inne på LGs förråd i maj. Kan tänka mig att FM faktiskt köpt in skyddsglas som skyddar. Quote
Mattsson Posted December 18, 2010 Report Posted December 18, 2010 Försvaret har ju fyra olika typer av skyddsglasögon, varav 3 är ballistiska. Varför skulle man behöva ett par till? Skyddsglasögon 04 (Uvex) Skyddsglasögon 06 (Peltor Maxim) Skyddsglasögon 07 (Peltor Fahrenheit) Skyddsglasögon 08 (Peltor Sentinel) Quote
Skuggan Posted December 18, 2010 Report Posted December 18, 2010 hur får man tag i ett par Skyddsglasögon 07? (det är väl de enda utom uvex skräpet som är av korg typ) Quote
Mattsson Posted December 18, 2010 Report Posted December 18, 2010 Coldskills säljer de Peltors som FM har köpt in. Skyddsglasögon 06 går att komplettera med glasögontillsats, 07 är av goggles modell som är ganska djupa och går att få in ett par vanliga glasögon i, dock så känner man sig konstant förkyld när man bär dem men det är en vanesak. Quote
106 Posted December 18, 2010 Report Posted December 18, 2010 Försvaret har ju fyra olika typer av skyddsglasögon, varav 3 är ballistiska. Varför skulle man behöva ett par till? ESS NVG köptes in innan alla Peltorvarianterna. Ett tag delades även ESS ICE och Revision Sawfly ut på vissa förband. Quote
Blanco Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 Magasinsficka 10 http://pdfcast.org/pdf/magasinsficka-10 Nya magasinfickor för AK4? Jag gillar skarpt! Till och med anpassade för användande av magpuls. Det lär väl dröja några år men det vore riktigt trevligt att få byta ut de nuvarande SV-2k fickorna Quote
os frontale Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 ESS NVG tilldelas Utlandsstyrkan samt att de används av delar på AJB Quote
wolfie666 Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 (edited) Magasinsficka 10 http://pdfcast.org/p...agasinsficka-10 Nya magasinfickor för AK4? Jag gillar skarpt! Till och med anpassade för användande av magpuls. Det lär väl dröja några år men det vore riktigt trevligt att få byta ut de nuvarande SV-2k fickorna Hhhmmm! Har ni läst dokumentet? Det ser ut att vara lite hemmagjort eller? Är det bara jag? Vore helt ok om det är riktigt men något lurt är det alltid tycker jag.Jag menar det är blandat engelska och svenska bla. Edited December 19, 2010 by wolfie666 Quote
Claaren Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 Hhhmmm! Har ni läst dokumentet? Det ser ut att vara lite hemmagjort eller? Är det bara jag? Vore helt ok om det är riktigt men något lurt är det alltid tycker jag. Känns lite skumt nu när jag läste igenom det att dom blandar svenska och engelska och att fickorna ska skickas till FMV i ett grönt vadderat kuvert. Färgen på kuvertet kan ju omöjligt spela någon roll? Quote
JTS Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 Upphandlingen av Skalplagg 08 avbryts. Det skulle tilldelas FS20 samt IA10 kvartal 4 år 2010, men nu blir det tidigast 2012. Skönt! Quote
903Lew Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 Magasinsficka 10 http://pdfcast.org/p...agasinsficka-10 Nya magasinfickor för AK4? Jag gillar skarpt! Till och med anpassade för användande av magpuls. Det lär väl dröja några år men det vore riktigt trevligt att få byta ut de nuvarande SV-2k fickorna Hhhmmm! Har ni läst dokumentet? Det ser ut att vara lite hemmagjort eller? Är det bara jag? Vore helt ok om det är riktigt men något lurt är det alltid tycker jag.Jag menar det är blandat engelska och svenska bla. Om ni läser längst ner kommer ni se att fickorna kan levereras i antingen ett vadderat grönt kuvert eller personligen. Jag anar en klippa/klista-vättes fotspår... [Herregud, tror ni FMV eller för den delen FM skulle se sig om efter utrustning för AK4? Tror ni de skulle nöja sig med att nyttja ett fungerande fästsystem? Mina herrar, ni får lägga ner spånken. Snarast ] Quote
Westesson Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 (edited) Angående Magasinsficka 10: Känns som det är läge att ge sej till känna. Pdf filen är skapad av mej (man var uttråkad) åt en som jag känner som är ytters duktig på att sy militär utrustning. Och skulle sy upp några stycken fickor åt mej. Hade igentligen dugit med en enkel beskrivning.... Sedan blev det en stor miss att filen hamnade där, och dom svarar inte på mejl och vägrar ta bort den. Och jag vet inte hur jag kan göra det själv. Den är inte menad att vissas för någon utomstående. Och jag får be om ursäkt om man genom pdf'n gett falska förhoppningar. Och angående den riktiga fickan, han som ska sy har mycket att göra och jag ska iväg på annan tjänst än HV under nästa år, så den är uppskjuten på framtiden. Edited December 19, 2010 by Westesson Quote
106 Posted December 19, 2010 Report Posted December 19, 2010 Upphandlingen av Skalplagg 08 avbryts. Det skulle tilldelas FS20 samt IA10 kvartal 4 år 2010, men nu blir det tidigast 2012. Skönt! Minst 5 år från försök till prylarna finns på förband alltså. Fantastiskt. Sedan förstår jag inte varför man måste ha flera olika skalplagg. Är det inte bara att utgå ifrån adyk 2002, slänga på karborreplattor, gradbeteckningsmojäng och sedan dela ut på bred front? Ja, eller utgå ifrån något fungerande som våra grannländer har och köpa in i svenskt kamo istället. Quote
Bamse Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 Upphandlingen av Skalplagg 08 avbryts. Det skulle tilldelas FS20 samt IA10 kvartal 4 år 2010, men nu blir det tidigast 2012. Skönt! Minst 5 år från försök till prylarna finns på förband alltså. Fantastiskt. Sedan förstår jag inte varför man måste ha flera olika skalplagg. Är det inte bara att utgå ifrån adyk 2002, slänga på karborreplattor, gradbeteckningsmojäng och sedan dela ut på bred front? Ja, eller utgå ifrån något fungerande som våra grannländer har och köpa in i svenskt kamo istället. Vad har FMV nu sagt om logiskt tänkande? Jo det är förbjudet, detta regleras i samma paragraf som säger att enkla lösningar är förbjudna samt att inköp av material bör vara slutförda först när materialet inte längre behövs. Quote
Meteor Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 Upphandlingen av Skalplagg 08 avbryts. Det skulle tilldelas FS20 samt IA10 kvartal 4 år 2010, men nu blir det tidigast 2012. Skönt! Stämmer att upphandlingen avbröts 20101130, men redan 20101206 lades en ny upphandling upp, med så vitt jag vet samma leveransdatum som den avbrutna upphandlingen. Utöver det finns det ett stort antal(ca 8000) redan levererade skalplagg 08. Källa på det är Arméinspektören. Quote
Apone Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 (edited) Utöver det finns det ett stort antal(ca 8000) redan levererade skalplagg 08. Källa på det är Arméinspektören. Pic or didn't happen! edit: Kom på att jag sett flera Taiga-jackor (alltså ej FJS02) på diverse skogsmatroser (istf FU90-jacka), så det verkar som lokalt BOA finns lite här och där. Edited December 21, 2010 by Apone Quote
903Lew Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 Det är stor skillnad på "finns i lager" och "utdelad på förband". Helt ärligt, bara för att AI har 8000 på en vacker pall i Arboga betyder det inte på något sätt att FS20 har ett kompentent set överdragspaltor. I'm with Apone on this one. Quote
Meteor Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 (edited) Resonemanget i denna tråden fick det att låta som att de första skalplaggen skulle bli levererade 2012, och den upphandling som gällde skalplagg08 var avbruten dvs läget var jäkligt oklart. Ville bara ge en tydligare och mer sanningsenlig bild. Det är så att säga stor skillnad på "inte beställd" och "finns på lager", för att använda ett redan använt resonemang. Tyvärr tog jag ingen bild på Arméinspektören när han sa detta Vid samma tillfälle sa han även att "det bara" var en fördelningsorder från HKV som fattades för att de skulle delas ut.. Detta var för ca en månad sedan. Edited December 20, 2010 by Meteor Quote
109 Eken Posted December 20, 2010 Report Posted December 20, 2010 Jag litar på AI ungefär lika mkt som jag litar på Komiske Ali Quote
Recommended Posts