Vargas Posted July 6, 2010 Report Posted July 6, 2010 Förbannat oproffsigt ... eller inte. Behovet av mindre antal kroppsskydd i en avvikande färg känns inte direkt motiverat i mina ögon. Vid stridstjänst till sjöss, närskydd i bas eller vad man nu råkar ut för, så spelar inte färgen nån vidare roll. Med tanke på hur materielförsörjningen går till, skulle det inte förvåna mig om man utifall ett specifikt mörkblått kroppsskydd införskaffades, att man i brist på kroppsskydd i korrekt färg slutligen skulle bli tvungen att skicka blåa kroppsskydd till tex Afghanistan. Gröna kroppsskydd må vara fel i sanden, men det är bättre än ett mörkblått. Nä tack, då har jag hellre "fel" färg inne i en plåtburk. Vad är nästa grej? Blå stridsväst för poster osv? Quote
eskil Posted July 6, 2010 Report Posted July 6, 2010 Behovet av mindre antal kroppsskydd i en avvikande färg känns inte direkt motiverat i mina ögon. Fast blå är väl knappast någon 'avvikande' färg när man pratar kroppsskydd och skyddsvästar? Jag tror nästan att jag vågar påstå att mörkblå är den vanligast förekommande färgen på kroppsskydd. I stort sett alla västar som är tillgängliga off-the-shelf finns väl att få i mörkblått eller svart. Det är inget man behöver specialbeställa vilket man behöver om man vill ha västar i M90-kamoflage. Quote
Vargas Posted July 6, 2010 Report Posted July 6, 2010 Behovet av mindre antal kroppsskydd i en avvikande färg känns inte direkt motiverat i mina ögon. Fast blå är väl knappast någon 'avvikande' färg när man pratar kroppsskydd och skyddsvästar? Jag tror nästan att jag vågar påstå att mörkblå är den vanligast förekommande färgen på kroppsskydd. I stort sett alla västar som är tillgängliga off-the-shelf finns väl att få i mörkblått eller svart. Det är inget man behöver specialbeställa vilket man behöver om man vill ha västar i M90-kamoflage. Nu tänkte jag mer i avseende förrådshållning inom försvarsmakten. Varför ha ett antal hundra kroppsskydd i en färg som inte kan nyttjas av alla? För mig räcker det med grön och beige version. Quote
Gustaf Psilander Posted July 6, 2010 Report Posted July 6, 2010 "Klipp" Vad är nästa grej? Blå stridsväst för poster osv? Bar inte vakt/instsats på Marinbasen "egna" västar? De var nog inte blåa men iallafall svarta. Eget påhitt eller? Angående diskussionen om kroppsskydd. Marinblåa till SSD:n, visst, nice to have. Nödvändigt: Absolut inte! Spara pengarna istället och gör en stor beställning på gröna och beiga så kan marinen välja vilken färg vi vill ha beronde på vilken sida av ekvtorn de opererar för tillfället. Quote
Vargas Posted July 6, 2010 Report Posted July 6, 2010 Ja, eget påhitt ... och som du kanske fattar så avsåg jag blå SS2k motsv utvecklad av FMV. Att det handlas in egna Blackhawkvästar av förband/enheter är nåt helt annat. Det jag tycker ska bli intressant att se med nya kroppsskyddet är hur en del människor kommer kunna hantera ännu ett modulärt system. Inte det att man kan sätta ihop prylarna på något smutt sätt efter eget tycke och smak som med stridsvästen, utan mer kopplat till dress codes, stridsberedskaper och hotnivå ... risken är att det kommer bli en ständig "allt ska med" utan att ägna en tanke på uthållighet och hotnivå. Att träna med hela skiten på sig är en sak, men ute i insatsen kan detta bli förödande. Precis som att ha för lite skydd kan vara. Jag hoppas verkligen att det är nåt folk kommer kunna lära sig att hantera, men jag är skeptisk. Quote
ERK Posted July 6, 2010 Report Posted July 6, 2010 Klart det går att få fram en bild på en hård man med ett stort vapen och få det att se proffsigt ut. Men den hårda verkligheten är att få flottister ser så där hårda och balla ut ;) Visst, det finns säkert annat som bör prioriteras framför detta om man vill. Men jämför man med tex. Finska flottan så ser de lite mer professionella ut med mörkblå hjälmdok och mörkblå kroppskydd. Nu hittar jag dessvärre ingen bra bild att visa, men jag tror att folk fattar grundprincipen. Mörkblåa stridsvästar, regnställ eller långkalsonger känner jag inte är någon större grej dock. Antingen brukas de så sällan eller så syns de inte tillräckligt mycket för att störa ögat tillräckligt mycket Quote
pappa6116 Posted July 7, 2010 Report Posted July 7, 2010 Klart det går att få fram en bild på en hård man med ett stort vapen och få det att se proffsigt ut. Men den hårda verkligheten är att få flottister ser så där hårda och balla ut ;) Visst, det finns säkert annat som bör prioriteras framför detta om man vill. Men jämför man med tex. Finska flottan så ser de lite mer professionella ut med mörkblå hjälmdok och mörkblå kroppskydd. Nu hittar jag dessvärre ingen bra bild att visa, men jag tror att folk fattar grundprincipen. Mörkblåa stridsvästar, regnställ eller långkalsonger känner jag inte är någon större grej dock. Antingen brukas de så sällan eller så syns de inte tillräckligt mycket för att störa ögat tillräckligt mycket Men helt ärligt, hur svårt är det att när man ligger i hamn kvittera ut en befintlig FU90/dennadäringatropikbeigavarianten90 och applicera därtill tänkt kroppsskydd? Eller tänker ni flottister på färgkordinationer även ute till sjöss?? Quote
GC1 Posted July 7, 2010 Report Posted July 7, 2010 Klart det går att få fram en bild på en hård man med ett stort vapen och få det att se proffsigt ut. Men den hårda verkligheten är att få flottister ser så där hårda och balla ut ;) Visst, det finns säkert annat som bör prioriteras framför detta om man vill. Men jämför man med tex. Finska flottan så ser de lite mer professionella ut med mörkblå hjälmdok och mörkblå kroppskydd. Nu hittar jag dessvärre ingen bra bild att visa, men jag tror att folk fattar grundprincipen. Mörkblåa stridsvästar, regnställ eller långkalsonger känner jag inte är någon större grej dock. Antingen brukas de så sällan eller så syns de inte tillräckligt mycket för att störa ögat tillräckligt mycket Och så var vi inne på att se balla ut utan att det har effekt på verksamheten. Jag tycker det är fånigt med blå uniformer överhuvudtaget så lösningen kanske inte ligger i färgen på kroppskydd.. Sen har vi ju applikationen skyddsväst i marina verksamheter där man bär fältuniform, tex på bordningstyrka, skall dessa då ha samma färg på väst som uniform så skall det då lagras två olika färger av skyddsvästar på marina förband? Näe, låt västarna vara "gröna" och sluta krångla så kanske de tillochmed kommer ut på förband! Quote
Anden Posted August 8, 2010 Report Posted August 8, 2010 Någon som har sett det nya stridsvästssystemet? Quote
PrinsProppmätt Posted October 28, 2010 Report Posted October 28, 2010 Jaha, så bidde det inga nya kroppsskydd den här gången heller: http://www.nyhetskanalen.se/webb_tv?videoId=1.1882138 Helt obegripligt! Quote
Anden Posted October 28, 2010 Report Posted October 28, 2010 Men om man kollar på denna bild så har ju de 2 personerna i fronten speciella kroppsskydd. http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_16363/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~16363~Titti%20och%20Benji%20p%C3%A5%20v%C3%A4g%20in%20i%20Enter%20galleria%20eskorterade%20av%20soldater%20ur%20Arm%C3%A9ns%20j%C3%A4garbataljon. Quote
Dustoff Posted October 28, 2010 Report Posted October 28, 2010 Men om man kollar på denna bild så har ju de 2 personerna i fronten speciella kroppsskydd. http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_16363/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~16363~Titti%20och%20Benji%20p%C3%A5%20v%C3%A4g%20in%20i%20Enter%20galleria%20eskorterade%20av%20soldater%20ur%20Arm%C3%A9ns%20j%C3%A4garbataljon. Kroppsskydden på bilden är de sk P100 tillverkas av Åkerskrutbruk och har tidigare använts av MP,Personskyddsoperatörer samt CO 8 Bataljonchef på flera tidigare bataljoner, eller som skydd av viktiga personer som skall eskorteras Quote
Emil Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Jaha, så bidde det inga nya kroppsskydd den här gången heller: http://www.nyhetskan...deoId=1.1882138 Helt obegripligt! Varför ska det alltid gå åt h-vete när FMV ska inhandla något? Tjollret med Patrian och nu det här? Quote
Jonolzz Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 (edited) Om du kollar på samma sida är det också en nyhet om att andra länder också har problem med att utrusta sina soldater med bra utrustningen. Sen måste det nästan bli en lagändring så att det inte blir för lätt att överklaga hela tiden Edited October 29, 2010 by Jonolzz Quote
Rickard N Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Jaha, så bidde det inga nya kroppsskydd den här gången heller: http://www.nyhetskan...deoId=1.1882138 Helt obegripligt! Varför ska det alltid gå åt h-vete när FMV ska inhandla något? Tjollret med Patrian och nu det här? Att leverantören förfalskat tre protokoll kan väl ändå inte bara vara FMVs fel? Quote
Emil Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Jaha, så bidde det inga nya kroppsskydd den här gången heller: http://www.nyhetskan...deoId=1.1882138 Helt obegripligt! Varför ska det alltid gå åt h-vete när FMV ska inhandla något? Tjollret med Patrian och nu det här? Att leverantören förfalskat tre protokoll kan väl ändå inte bara vara FMVs fel? Menar inte att det är FMV:s fel, men av någon anledning oturar sig alltid deras upphandlingar. Quote
903Lew Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Det luktar norsk fisk om den här affären, speciellt som FMV skyller på LOU och inte det faktum att firman ifråga ljugit och förfalskat. Något är ruttet och jag tror att det finns vissa på FMV som hellre hade sett att sådana här upphandlingar kunde göras tyst och lugnt utan överklaganden och jobbiga granskningar. Quote
eskil Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Det luktar norsk fisk om den här affären, speciellt som FMV skyller på LOU och inte det faktum att firman ifråga ljugit och förfalskat. Något är ruttet och jag tror att det finns vissa på FMV som hellre hade sett att sådana här upphandlingar kunde göras tyst och lugnt utan överklaganden och jobbiga granskningar. Att FMV skyller på LOU beror nog på att de har den lagen som speciellt favorithatobjekt (precis som många andra inom statlig verksamhet). Det är en lag som förvånansvärt ofta hindrar statliga myndigheter från att köpa det som de faktiskt behöver, för att inte tala om vilket oändlig tid det tar att upphandla saker. Quote
Krille Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Varför inte lägga in brasklappen att leveransdatum är det som är utsatt i upphandlingen, överklagar man och vinner vill det till att öka takten och leverera i tid - helt sinnesjukt att man ska riskera livet på soldater bara för att några olika bolag vill tjäna mer pengar... Oavsett vad man säger om LOU så kan man göra en upphandling fortare än vad FMV lyckats med i det här fallet, kommunala myndigheter jobbar inte i årtionden med att upphandla skolmöbler eller offentlig service som gatuskötsel mm... Sen kan man verkligen undra hur man från FMV:s håll kan missa felstavade dokument, är det norska skyddet inte fullt testat så begår väl FMV ett jävla jätte fel som köper in det överhuvudtaget... Kanske så att man bör sparka nån som uppenbarligen inte skött sitt jobb, av slarv eller annan anledning kan åklagare reda ut sen... Quote
106 Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Men om man kollar på denna bild så har ju de 2 personerna i fronten speciella kroppsskydd. http://www.forsvarsm...%A4garbataljon. Kroppsskydden på bilden är de sk P100 tillverkas av Åkerskrutbruk och har tidigare använts av MP,Personskyddsoperatörer samt CO 8 Bataljonchef på flera tidigare bataljoner, eller som skydd av viktiga personer som skall eskorteras De med mönstertryckt hölje har jag tidigare bara sett vaktsoldater använda. De helgröna användes ett tag även av MOT, PO, skytte och liknande i Afghanistan. Något smidigare och bekvämare än 94:an, men inte någon dramatisk skillnad i hur varmt det blir. Quote
JTS Posted October 29, 2010 Report Posted October 29, 2010 Dock har P-100 VÄSENTLIGT sämre skyddsnivå mot splitter och trubbigt våld än Krsk 94 med plattor. Quote
Rune Frunkh Posted October 30, 2010 Report Posted October 30, 2010 Det luktar norsk fisk om den här affären, speciellt som FMV skyller på LOU och inte det faktum att firman ifråga ljugit och förfalskat. Något är ruttet och jag tror att det finns vissa på FMV som hellre hade sett att sådana här upphandlingar kunde göras tyst och lugnt utan överklaganden och jobbiga granskningar. Att FMV skyller på LOU beror nog på att de har den lagen som speciellt favorithatobjekt (precis som många andra inom statlig verksamhet). Det är en lag som förvånansvärt ofta hindrar statliga myndigheter från att köpa det som de faktiskt behöver, för att inte tala om vilket oändlig tid det tar att upphandla saker. FMV - världens bästa inköpsorganisation! Att se LOU som ett hinder är ungefär som att se SäkI som en showstopper för häftiga och roliga övningar. LOU är ju till för att se till att myndigheterna får det som de faktiskt behöver och till det bästa priset/till de bästa förutsättningarna. Dock kan jag hålla med om att det förvånansvärt ofta hamnar "lite grus" i maskineriet. LOU baseras på ett EU-direktiv och det finns uppenbarligen "visst tolkningsutrymme" i direktivet där Sverige (som vanligt) skall vara bästa i klassen och följa alla regler så noggrannt som möjligt. Visst borde det kunna gå fortare, enklare saker som kroppskydd borde man f-n i mig kunna köpa från den berömda hyllan. Quote
GC1 Posted October 30, 2010 Report Posted October 30, 2010 Visst är LOU en fiende om man vill ha en pryl vars behov uppstått helt plötsligt ur det blå! Trixet brukar vara specen, hur är det med det nya kroppsskyddet? Quote
Dustoff Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Det luktar norsk fisk om den här affären, speciellt som FMV skyller på LOU och inte det faktum att firman ifråga ljugit och förfalskat. Något är ruttet och jag tror att det finns vissa på FMV som hellre hade sett att sådana här upphandlingar kunde göras tyst och lugnt utan överklaganden och jobbiga granskningar. Att FMV skyller på LOU beror nog på att de har den lagen som speciellt favorithatobjekt (precis som många andra inom statlig verksamhet). Det är en lag som förvånansvärt ofta hindrar statliga myndigheter från att köpa det som de faktiskt behöver, för att inte tala om vilket oändlig tid det tar att upphandla saker. FMV - världens bästa inköpsorganisation! Att se LOU som ett hinder är ungefär som att se SäkI som en showstopper för häftiga och roliga övningar. LOU är ju till för att se till att myndigheterna får det som de faktiskt behöver och till det bästa priset/till de bästa förutsättningarna. Dock kan jag hålla med om att det förvånansvärt ofta hamnar "lite grus" i maskineriet. LOU baseras på ett EU-direktiv och det finns uppenbarligen "visst tolkningsutrymme" i direktivet där Sverige (som vanligt) skall vara bästa i klassen och följa alla regler så noggrannt som möjligt. Visst borde det kunna gå fortare, enklare saker som kroppskydd borde man f-n i mig kunna köpa från den berömda hyllan. Instämmer med föregåående talare varaför se LoU som ett hinder , nej det skall vara till för att Vi får de besta prylarena TILL BÄSTA PRIS. Sen hur vida FMV i oss på golvet är kompetenta att fixa prylaran kan disskuteras, min personliga åsikt är klar FMV är en administratvi bromskloss och projekledarna i min mening kar inte koll vad folk ute i ledet behöver. Exempel på FMV fina arbete Senaste Kroppskydd = ny upphandling Nytt hjulfordon = ny upphandling Nya korvetter över 5 års försening om inte mer innan Ftg överlämnades till FM . Stidsväst2000 = ergonomi= NOLL system Safir/SjöCny= FÖRSENAT listan över materiel inköp från FMV´s sida med förseningar kan göras lång å listan med "dumköp" kan göras ännu längre FMV är en relik från kalla kriget och dess existens för kraftigt ifrågasättas tillför en inköpsavdelning direkt till FM , och de kaninte vara meningen att FM skall betlat tester och utveckling av materiel för FMV´s räkning som skall sköta hela processen. samt det bästa .. inköpet av vår kära MB sprinter blam nyttjaren helt kasst fordon med för nyttjaren flertalet problem. Samt det finns direktiv att inköp skall göras av hyllvara trots envisas FMV att till stora kostnade utveckla eget vilket tar både tid och pengar VARFÖR ALLTID UPPFINNA HJULET PÅ NYTT? de som blir lidande är nyttjaren i slutledet pga förseningar, ej funktions riktig materiel och i vissa fall DYR materiel! Inte undra på att nyttjarna med åren är luttrade på denna materiel cirkus Tack för ordet Quote
DaRaven Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Man ska inte skylla allt på FMV heller. FM är generellt otroligt dåliga på kravställning, vilket faktiskt är vad som ska styra inköpet. Quote
MiniHD Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Man ska inte skylla allt på FMV heller. FM är generellt otroligt dåliga på kravställning, vilket faktiskt är vad som ska styra inköpet. Helt sant. Det läskiga är att FMV köper det vi inom FM har kravställt. Att vi sen kravställer som ett gäng krattor är det som är riktigt pinsamt. Sen tycker jag personligen att FMV sitter med lite för mycket i processen att ta fram kraven ibland. En process som brukar få beröm för att användaren har varit med från början i kravställningsprocessen och fått stort genomslag är SLB. Den produkten är mycket tydligt framtagen med användarfokus. Det har inte gått mycket snabbare, men en sån upphandling tar tid! Det måste testas på bred front så att man stöter och blöter alla upptänkliga aspekter av systemet. Sen har det, i mitt tycke, fattats beslut för tidigt att slutprodukten är klar och ska anskaffas. Det märks nu när FFT-modulen ska in i NBG via HF, det funkar inte som man har tänkt. Att, som någon sa tidigare, köpa något från hyllan är inte heller helt självklart. Vilket kroppsskydd ska man köpa från hyllan? Oavsett vilket man köper kommer några anse att det är rikskass och några kommer tycka att det är det bästa som finns. För att då få någon form av fakta att luta sig mot måste FMV ställa de olika produkterna på hyllan mot varandra och jämföra mot den kravspec som FM (förhoppningsvis) tagit fram. När FMV kan påvisa att man har köpt den produkt som uppfyller FM:s krav så kommer man få acceptans. Sen finns det luckor i systemet. LOU är en trög process, men det kan vi inte ändra på. FM måste bli bättre att kommunicera internt! Om soldaten visste bakgrunden till varför man har valt produkt A istället för B så finns det större möjlighet att soldaten faktiskt kan hålla med om att utrustningen är ok. T ex kan det vara bra att veta mer om de olika tester som görs med utrustningen innan anskaffning så man förstår varför det är dumt att byta ut delar mot andra (egenanskaffade) delar som inte har testats enligt samma modell. Vi måste utbilda personalen på hur man ska använda utrustningen och varför vi har just den utrustningen. Annars kommer vi aldrig få förståelse för vad som köps... /MiniHD Quote
LV426 Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Ett problem är att man tittar på en prototyp eller färdig produkt, bestämmer sig för den och kan ändå inte låta bli att "pilla" på utformningen och därefter välja ett annat material (ett billigare) att tillverka den i (exempel gällande stridsväst), med resultatet: försämrad funktion. Quote
Krille Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Man ska inte skylla allt på FMV heller. FM är generellt otroligt dåliga på kravställning, vilket faktiskt är vad som ska styra inköpet. Därför ska FM testa COTS produkter, peka på en specifik produkt och säga "Så ska den se ut, exakt så ska den se ut". Därmed har man troligtvis gett FMV huvudvärk a´la enorm men vem fasen bryr sig, man kan inte ge möjligheten att det ska skickas ut mönster och tillverknings anvisningar in absurdum bara för att man ska kunna ha flera olika tillverkare som konkurerrar om priset. Tycker SSG att en specifik väst från en särskild tillverkare är bäst så köper dom in just den västen och inte nåt som man kan tycka liknar den fast lite billigare, alltså ska soldater i övriga FM inte heller acceptera annat än det bästa... och i den kategorin faller inte stridsväst 2000. Om det nu är såna problem att införskaffa "rätt" materiel kan man ju tycka att en smidig väg framåt hade varit att just som 903Lew förslog, ta fram godtagbara COTS alternativ under tiden. För den dagen det påvisas att en svensk soldat skadats eller dödats pga han/hon hade magasin som fastnade i locket på magasinfickan tror jag att det kommer ta hus i helvete från folkets sida och då kan man nog fasen skrota alla planer på att ha yrkessoldater.... Quote
Pappsen Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Njae LOU. Alltså problemet är inte LOU, i sig. Problemet uppstår då man inte har kunskap/kompetens eller tillräcklig erfarenhet av verksamheten för att FORMULERA upphandlingsdirektiven. OCh, ja detta är SKITSVÅRT. Det här återkommer gång på gång inom Kommun, Landsting och Statliga upphandlingar. På något underligt vis brukar det sluta med (litet ironiskt) "billigaste anbudet vinner" Liknande problem har jänkarna... och där skämtar man friskt om huruvida du vill flyga med ett flygplan där den som lade BILLIGASTE anbudet fick leverera. Åter till Sverige. Jag har själv drabbats då en myndighet som ANSVARAR för Säkerheten i HELA branschen antagit det lägsta budet för en tjänst som deras egen kapacitet inte räcker till. Myndigheten självbemannar sina farkoster med 14-18 man för motsvarande jobb som de köper in med farkoster bemannade med 6-7 man. Vilket är livsfarligt och lagvidrigt... men man ser mellan fingrarna och om det klagas så hänvisar man till LOU. Lägsta budet vann! Skitsnack anser jag. FÖR! det går att i anbudsförfrågan lägga in SKALL-krav vilka den som lämnar bud SKALL hålla sig till. Ett gott exempel på en sådan upphandling var ju då försvaret köpte G3:an. Man fick en byssa med dubbel livslängd gentemot standard. Bra va? Hoppas nu det riktar upp sig. Quote
eskil Posted October 31, 2010 Report Posted October 31, 2010 Visst är LOU en fiende om man vill ha en pryl vars behov uppstått helt plötsligt ur det blå!Trixet brukar vara specen, hur är det med det nya kroppsskyddet? Alltså problemet är inte LOU, i sig. Problemet uppstår då man inte har kunskap/kompetens eller tillräcklig erfarenhet av verksamheten för att FORMULERA upphandlingsdirektiven. Och, ja detta är SKITSVÅRT. Det här återkommer gång på gång inom Kommun, Landsting och Statliga upphandlingar. På något underligt vis brukar det sluta med (litet ironiskt) "billigaste anbudet vinner" Kommuner, landsting, universitet och dylikt har ju sin frälsning i statskontorets RAMAVTAL som man kan avropa på i stället för att upphandla. Förvånansvärt ofta går det att få det man behöver på ramavtal, i alla fall för oss på KTH. Om det man vill ha bara levereras av företag som inte har ramavtal så går det också att lösa. Man kontaktar de leverantörer som har ramavtal och talar om exakt vad man vill ha så köper de in det och säljer det vidare inom ramavtal (naturligt med ett saftigt påslag). Så bra funkar LOU i det läget. Alternativet är att inte köpa alls (vilket tyvärr händer ibland). En "riktig" upphandling är det sällan man har tid eller råd med. Eftersom det är sällan som kommuner, landsting eller andra statliga myndigheter behöver patrullbåtar, stridsvagnar eller automatkarbiner så finns de inte på ramavtal. Därför har man en hel myndighet (förutom statskontoret) som bara pysslar med upphandlingar åt försvarsmakten. Himla fiffigt uttänkt det där... Quote
Recommended Posts