Jump to content

Tankeväckare.

Recommended Posts

• Replies 448
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest micke pb

"If people bring so much courage to this world the world has to kill them to break them, so of course it kills them. The world breaks every one and afterward many are strong at the broken places. But those that will not break it kills. It kills the very good and the very gentle and the very brave impartially. If you are none of these you can be sure it will kill you too but there will be no special hurry."

/Micke PB

(Intressant hur många det är som inte läser igenom hela tråden innan de svarar. )

Med zonrör skjuter nära hare.

There is a place on earth, now we know it well.

The locals call it "Grytan", we simply call it HELL.

Vid ett meningsutbyte mellan två befäl angående SIM-utrustningens fungera eller inte fungera på en 90-vagn i brinnande strid.

Konversationen slutar med:

"Du kan dra åt helvete, FRAMÅT!"

• 1 month later...
"Hellre en död på larvfötter, än en larvig död på fötter" läste det på en toavägg på Kosta skjutfält :)

Det var inte många ytor i barrackerna på Kosta som inte var fyllda med skrift.

Bevakning Muskö's motto, Med Livet Som Insats.

"Roi ne sius,

Ne prince ne duc ne comte aussi;

Je suis le sire de Coucy".

("Konung är jag ej,

ej hertig eller greve;

jag är Coucys herre").

Familjen som uttalade detta utmanade kungar och plundrade kyrkor, fördömts och bannlysts. Men ingen tog deras slott och stolthet.

Edited by Skånsk makaron

The mening of victory is not to defeat

your enemy but to destroy him,

to eradicate him from all living memory,

to leave no remnant of his endeavours,

to crush utterly his every achievment and

remove from all record his every trace of

existance.

From that defeat no enemy can ever recvover.

That is the meaning of victory!

Esse non videre (Att vara utan att synas)

1.ubfljs devis

Det där betyder "Att vara, inte att se". Trodde först att det var du som skrivit av fel men det verkar vara så illa att det är försvaret som gjort bort sig då deras sidor innehåller samma fel.

Det korrekta och avsedda är naturligtvis "Esse non videri". Detta tolkas dock endast i andra hand som "Att vara inte synas". I första hand (och så som Fredrik II av Preussen använde det) betyder det "Att vara, inte ge sken av att vara". Tolkningen "att vara utan att synas" är alltså lite av en ordvits och som sådan naturlitvis helt okej.

Att däremot ha ett felstavat motto och dessutom med en felstavning som gör att meningen blir motsatt den avsedda skulle åtminstone undertecknad tycka vara aningen pinsamt.

/fluff

Mitt kompani har det också som motto, men jag har hört att det ska betyda "Se men inte synas".

Och på tal om mottn/ordspråk, finns det något bättre än "Hakuna matata" när allt skiter sig :huh:?

Pararescue Jumper Creed.

It is my duty as a Pararescueman to save life and to aid the injured.

I will be prepared at all times to perform my assigned duties quickly and efficiently, placing these duties before personal desires and comforts. These things I do, That Others May Live

.

_________________________ Pararescue_2.jpg_________________________

Edited by Danne

K = Keep

I = It

S = Simple

S= Stupid

P = Proper

P = Prior

P = Planning

P = Prevents

P = Piss

P = Poor

P = Perfomance

"Panic is a lack of training"

Citerat av Tony Eager, 19 år i SAS och min instruktör under ett par säkerhetsutbildningar

Det sistnämnda tycker jag är den bästa. Den kan man applicera till allt. När man krigar om kriget skulle komma. När jag hoppar fallskärm eller åker skidor. Kom ihåg att skillnaden är att sådana förband tränar så in i helvete med lite större budget. Alla kan bli duktiga! :)

hellre en naken kspskytt i skogen en en i tältet!!!

:banana Du skulle bli allt förvånad om jag dök A-stan, i ditt tält, utan en tråd på kroppen. :banghead:

Nej det skulle han inte. Vilken annan dåre som helst, men inte du :P

"It's a noble thing to die for one's country, and it's a useful thing to kill a man. If you ain't gonna be noble, at least be useful" - Okänd, tatuerat på irländsk kollega

"Folket visslar ut mig, men jag applåderar mig själv hemma" - Horatius, se min signatur.

Och för er som inte gillar alla latinska citat på forumet: "Noli afferre verba Latina. Die quod habes dicendum, deinde conside" = "Citera inte på latin. Säg vad du har att säga och sätt dig sedan ner" - Hertigen av Wellington