hellbeck Posted January 7, 2006 Report Share Posted January 7, 2006 Här är en "Krig handlar inte om vem som har rätt utan om vem som är kvar" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke pb Posted January 7, 2006 Report Share Posted January 7, 2006 "If people bring so much courage to this world the world has to kill them to break them, so of course it kills them. The world breaks every one and afterward many are strong at the broken places. But those that will not break it kills. It kills the very good and the very gentle and the very brave impartially. If you are none of these you can be sure it will kill you too but there will be no special hurry." /Micke PB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (Intressant hur många det är som inte läser igenom hela tråden innan de svarar. ) Med zonrör skjuter nära hare. There is a place on earth, now we know it well. The locals call it "Grytan", we simply call it HELL. Vid ett meningsutbyte mellan två befäl angående SIM-utrustningens fungera eller inte fungera på en 90-vagn i brinnande strid. Konversationen slutar med: "Du kan dra åt helvete, FRAMÅT!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
macho man Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Ad extromo spiritus = till sista andetaget livet är hårt sen dör man antingen är marken för hård eller spadarna för klena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Är det någon som kommer ihåg P18:s gamla ord/valspråk??? Och då avser jag inte "Framtidens regemente, attraktivt för alla" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bollen Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 "Hellre en död på larvfötter, än en larvig död på fötter" läste det på en toavägg på Kosta skjutfält Det var inte många ytor i barrackerna på Kosta som inte var fyllda med skrift. Bevakning Muskö's motto, Med Livet Som Insats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabelle_apnea Posted February 15, 2006 Report Share Posted February 15, 2006 Dolores capitis non fero. Eos do. - Jag får inte huvudvärk. Jag ger. (okänd) Det är svårt att vara modig när man bara är ett Mycket Litet Djur. (Nasse) -Isabelle- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 16, 2006 Report Share Posted February 16, 2006 Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker. -Nalle Puh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted February 16, 2006 Report Share Posted February 16, 2006 Är det någon som kommer ihåg P18:s gamla ord/valspråk??? Och då avser jag inte "Framtidens regemente, attraktivt för alla" Det kan man ju jämföra med Amf4s: "Insatsförmåga idag och i framtiden." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nox_umbra Posted February 16, 2006 Report Share Posted February 16, 2006 si vis pacem, parabellum om du vill ha fred, förbered dig på krig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabelle_apnea Posted February 16, 2006 Report Share Posted February 16, 2006 Quiquid latine dictum sit altum viditur. (vad som än sägs på latin låter djupt :P) -Isabelle- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabelle_apnea Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 Barn felciterar nästan aldrig. Faktum är att de oftast ord för ord upprepar precis vad du inte borde ha sagt. -Isabelle- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanberg Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 Se min signatur... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skånsk makaron Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 (edited) "Roi ne sius, Ne prince ne duc ne comte aussi; Je suis le sire de Coucy". ("Konung är jag ej, ej hertig eller greve; jag är Coucys herre"). Familjen som uttalade detta utmanade kungar och plundrade kyrkor, fördömts och bannlysts. Men ingen tog deras slott och stolthet. Edited February 17, 2006 by Skånsk makaron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 When in deathly danger, when beset by doubt Run in little circles, wave your arms and shout Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 Kom på ett nu, det förband som känner sig manat kan ju ta det Förband XXXXXX - Bajsmackornas överman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mos Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 gammal: "är man sisst, så ökar man!" ny: "är man sisst, så lökar man (antagligen)!" Orkar inte läsa igenom all, men en annan variant av denna är: Är man först så lökar man! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 The mening of victory is not to defeat your enemy but to destroy him, to eradicate him from all living memory, to leave no remnant of his endeavours, to crush utterly his every achievment and remove from all record his every trace of existance. From that defeat no enemy can ever recvover. That is the meaning of victory! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laurell Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 "Ceterum censeo, delenda est Carthago." För övrigt anser jag att Carthago bör förstöras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 Esse non videre (Att vara utan att synas) 1.ubfljs devis Det där betyder "Att vara, inte att se". Trodde först att det var du som skrivit av fel men det verkar vara så illa att det är försvaret som gjort bort sig då deras sidor innehåller samma fel. Det korrekta och avsedda är naturligtvis "Esse non videri". Detta tolkas dock endast i andra hand som "Att vara inte synas". I första hand (och så som Fredrik II av Preussen använde det) betyder det "Att vara, inte ge sken av att vara". Tolkningen "att vara utan att synas" är alltså lite av en ordvits och som sådan naturlitvis helt okej. Att däremot ha ett felstavat motto och dessutom med en felstavning som gör att meningen blir motsatt den avsedda skulle åtminstone undertecknad tycka vara aningen pinsamt. /fluff Mitt kompani har det också som motto, men jag har hört att det ska betyda "Se men inte synas". Och på tal om mottn/ordspråk, finns det något bättre än "Hakuna matata" när allt skiter sig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 (edited) Motton från Halmstad Garnison: LvReg - Semper Metam Contingimus (Vi når alltid målet) IB16 - Överleva - Verka (Min favorit) IB16 - Till Ärans Mål Edited February 17, 2006 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 Mitt kompani har det också som motto, men jag har hört att det ska betyda "Se men inte synas". Det borde väl vara något i stil med "Videre non videri". Esse betyder i vilket fall som hellst "att vara". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 Mitt kompani har det också som motto, men jag har hört att det ska betyda "Se men inte synas". Min skvadron också: Lite finare, lite bättre, inte helt straight Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted February 21, 2006 Report Share Posted February 21, 2006 Några ordspårk från stridsvagnstransport STÖRRST gårALLTID först Varför GÅ när man kan ÅKA ? Det är Totalvikten som räknas Larvigt! Det är bara NÄRA om det NUDDAR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabelle_apnea Posted February 22, 2006 Report Share Posted February 22, 2006 Du föddes gråtande medan folk stod runt dig och log, lev så att du kan dö leende medan folk står runt dig och gråter. It´s not how many hours you put in training, it´s what you put in the hour. -Isabelle- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 22, 2006 Report Share Posted February 22, 2006 (edited) Pararescue Jumper Creed. It is my duty as a Pararescueman to save life and to aid the injured. I will be prepared at all times to perform my assigned duties quickly and efficiently, placing these duties before personal desires and comforts. These things I do, That Others May Live . _________________________ _________________________ Edited February 22, 2006 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Revholm Posted February 23, 2006 Report Share Posted February 23, 2006 Den som är bäst på att fuska vinner! - okänd Beer, the caus and solution to all of lives problems! - Homer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 24, 2006 Report Share Posted February 24, 2006 "Framtiden är som en babianröv: färggrann och full av skit!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevva Posted February 26, 2006 Report Share Posted February 26, 2006 K = Keep I = It S = Simple S= Stupid P = Proper P = Prior P = Planning P = Prevents P = Piss P = Poor P = Perfomance "Panic is a lack of training" Citerat av Tony Eager, 19 år i SAS och min instruktör under ett par säkerhetsutbildningar Det sistnämnda tycker jag är den bästa. Den kan man applicera till allt. När man krigar om kriget skulle komma. När jag hoppar fallskärm eller åker skidor. Kom ihåg att skillnaden är att sådana förband tränar så in i helvete med lite större budget. Alla kan bli duktiga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazooka Posted February 27, 2006 Report Share Posted February 27, 2006 hellre en naken kspskytt i skogen en en i tältet!!! Du skulle bli allt förvånad om jag dök A-stan, i ditt tält, utan en tråd på kroppen. Nej det skulle han inte. Vilken annan dåre som helst, men inte du :P "It's a noble thing to die for one's country, and it's a useful thing to kill a man. If you ain't gonna be noble, at least be useful" - Okänd, tatuerat på irländsk kollega "Folket visslar ut mig, men jag applåderar mig själv hemma" - Horatius, se min signatur. Och för er som inte gillar alla latinska citat på forumet: "Noli afferre verba Latina. Die quod habes dicendum, deinde conside" = "Citera inte på latin. Säg vad du har att säga och sätt dig sedan ner" - Hertigen av Wellington Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts