daddlar Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 Om man vill sätta skräck i sina fiender ska man skrika sitt högsta migränskrik som man kan förmå. Man ska gärna använda tungan för att få fram ett så högfrekvent ljud som möjligt. Då kommer fienderna att tappa stridsmoralen eftersom de vet hur jävlig en kvinna kan vara då hon har mens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 (edited) "Skit i om förbanden är skitiga. Det är fan så mycket lättare att fixa ett infekterat sår än en hjärna drabbad av syrebrist" Vikarie i kursen Katastrofmedicin och Olycksfallsjukvård förklarar vikten av att stoppa blödningar. Edited April 30, 2007 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 "Sånna som dig deriverar jag till frukost.." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 "Och skjutställningen ska vara som ni ligger på en lördagkväll!" En gammal lt som skulle lära oss skjuta på ett nytt sätt fatta vi garva när han berättade resten av historian, som finns i en annan tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ULv_Westman Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Tror gör man i kyrkan, här ska man veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Lite skit rensar bara magen...mycket mättar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 "När allt man har är en hammare, liknar varje problem en spik" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Tänk dig henne och en bunt Kalle Anka tidningar, Då skulle det inte bli mycket läst //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 jag har läst igenom hela tråden, varning för dubbelpost ändå(pinsamt isåfall ) "If I want your opinion, I´ll give it to you" från G.I jane två grejer som ska stå på min gravsten: 1. Told you I was sick. 2. Beam me up, God. Första lektionen med vår historielärare i Historia A(en gammal furir): Han vill att vi ska klappa på tre, han börjar räkna, och klappar själv innan tre, alla i klassen klappar. tredje försöket klappar ingen när han klappar. Varför gjorde han detta? förklaring:"syftet med denna övning är att ni ska göra som jag säger, inte som jag gör" och sedan tog han en stor bit snus @någons inlägg i andra sidan av tolv. "untermensch" betyder mindre värdig människa eller underras. Det var Nasisternas sätt att rättfärdiga utrotningen, de var "inte mänskliga". källa: "SS ondskans redskap" av Guido Knopp, en hyfsad bok. jävla kul tråd iallafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk_Djerf Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 "Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma beväringar" Angående dumma frågor: Ställ dumma frågor och verka dum! Ställ inga dumma frågor och förbli dum! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Om skägg är ett tecken på visdom då är geten professor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bälldal Posted May 14, 2007 Report Share Posted May 14, 2007 In hoc signe vinces Deus lo volt Döda dem alla, gud känner igen sina egna. Possunt nec posse videntur If you love someone, set them free. And if they don't come running back, hunt them down and kill them. We own the night Through mud and blood to green fields beyond By right or by might Honi soit qui mal y pense honi soit qui mal y pense =skam för den som tänker illa härom eller nått sånt In hoc signe vinces =In this sign you will conquer Deus lo volt = Gods wills it Possunt nec posse videntur = det gör det som syns omöjligt det är min översättning i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1:M Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 -Veni...Vidi.....Skiti....:" Jag kom...Jag såg....Jag förlorade"..svensk flottistomskrivning av det så berömda ordspråket,myntat efter de rätt resultatlösa ubåtsjakterna under 1986... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Possunt nec posse videntur = det gör det som syns omöjligt det är min översättning i alla fall possunt nec posse videntur betyder De gör det som verkar icke möjligt inte "det" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 *Rättar snällt*: vinces=victor=segra OT: Ordspråket "In hoc signe vinces" ("signum"?) anspelar på det kors Jesus enligt kristen/biblisk tradition hängde på på Golgata. /Stocken In hoc signe vinces =In this sign you will conquer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Håll er till ämnet, tråden handlar om "Häftiga ordspråk", inte pubertalt trams... *Raderat ett antal tramsiga inlägg* //Yman, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 Till att börja med kom jag inte på någon bra rubrik, så om någon har ett bra förslag så skriv det och så kan blågul förhoppningsvis ändra! I tider som dessa... Jag tänkte att vi skulle kunna samla lite citat och liknande som berör militära insatser och soldatliv i stort, allt från korta "slagord" till längre dikter och liknande. Eftersom jag är en sopa på att förklara så börjar jag med några exempel! All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing Gud och soldater vörda vi När i tider av fara de står oss bi När faran är borta och fyllda bli faten Då glömma vi Gud och förakta soldaten Freedom isn't free Begränsa er inte, utan skriv det ni har... vet att det florerar liknande citat i forumsignaturer och dylikt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hacke Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 (edited) Jag hade en del på lager så här kommer mina hyggligt maritimt inspirerade. De som inte har något namn vid sig är sagt av "okänd" Svartsjuka är som sjösjuka. Själv är man övertygad om att slutet är nära, medan vännerna bara leende tittar på och skakar på huvudet. Orson Welles Ett skepp i hamn är i säkerhet, men det är inte det som skepp byggs för. Vinden och vågorna är alltid på den skickligaste sjömannens sida. Edward Gibbon Sjömannnen ber inte om medvind. Han lär sig segla Gustav Lindborg I stilla väder är alla skickliga sjömän. Margaret Riis Alla kan hålla i rodret när sjön vilar stilla. Publilius Syrus Regeringar är segel, folket är vinden, staten är ett skepp, tiden är havet. Ludwig Börne Livbåt: den enda kända typ av farkost som man kan gå ombord på och därmed få ökade istället för minskade chanser att överleva. Segla ut och se gla´ ut. Segling: den ädla konsten att bli blöt och illamående genom att till höga kostnader ta sig ingenstans. Människan når inga nya oceaner om hon inte vågar släppa land ur sikte André Gide Äktenskapet - den ocean för vilken ingen kompass ännu har uppfunnits. Heirich Heine Either you decide to stay in the shallow end of the pool or you go out in the ocean. Christopher Reeve Värnplikten: den enda semester en karl har mellan modern och hustrun. R.D Laing "Navigare necesse est, vivere non est necesse" - Att segla är nödvändigt, att leva är icke av nöden. Pompejus "Nunc vino pellite curas Cras ingens iterabimus aequor" - Driv nu iväg bekymren med vin, imorgon skall vi åter segla på vida havet. Faktum är att hur långt ut på haven man än seglar, så är man oftast inte mer än två kilometer från land. Men det ligger rakt under en. Vem kan segla förutan vin, vem kan ro utan årgång? En man bör lära sig att segla i alla väder. En man utan pengar är som ett skepp utan segel. Japanskt Ordspråk Jag har alltid undrat över de här killarna som målar tavlor med fartyg. Alltid handlar det om skeppsbrott och elände. De måste ha en jävla otur med vädret. Kollisionskurs: moment i skepparutbildningen. Ledaren är den våg som driver skeppet framåt. Leo Tolstoj En politiker är ansvarig för fartyget men inte för vågorna. Abraham Lincoln Slöfock: Segel för långsamfart. När förändringens vindar blåser finns det dom som bygger vindskydd och så finns det dom som bygger väderkvarnar eller hissar segel. Mao Tse-Tung The Navy's a very gentlemanly business. You fire at the horizon to sink a ship and then you pull people out of the water and say, "Frightfully sorry, old chap." William G. Golding Expect victory and you make victory. Preston Bardley There is no substitute for victory. General MacArthur Victory at all costs, victory in spite of all terror, victory however long and hard the road may be; for without victory there is no survival. Winston Churchill In war, resolution; in defeat, defiance; in victory, magnanimity Winston Churchill Responsibility is the price of greatness. Winston Churchill Att besegra sig själv är att besegra sin mäktigaste fiende. Drottning Kristina Edit: Förklaring... Edited August 3, 2009 by hacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunterforce Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 Jag lägger till några av alla tänkvärda ord och citat som Winston Churchill bidrog med under andra världskriget. We shall go on to the end, we shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him. Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few. Sir Winston Churchill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ookami Posted August 5, 2009 Report Share Posted August 5, 2009 (edited) Работать надо - винтовка рядом Ska du arbeta så ha geväret nära (ryskt ordspråk) Edited August 5, 2009 by Ookami Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted August 5, 2009 Report Share Posted August 5, 2009 Работать надо - винтовка рядом Ska du arbeta så ha geväret nära (ryskt ordspråk) Du kan inte köra med 'fonetisk' stavning för oss som inte kan läsa kyrilliska bokstäver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted August 5, 2009 Report Share Posted August 5, 2009 Работать надо - винтовка рядом Ska du arbeta så ha geväret nära (ryskt ordspråk) Ja det är väl alltid bra att ha ett gevär nära men varför just när man arbetar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ookami Posted August 6, 2009 Report Share Posted August 6, 2009 Något sånt här skulle det väl bli utan kyrilliska bokstäver: Rabotat nado - vintovka riadom. Men är det så mycket lättare att förstå? ;) Och vad det hjäller varför man ska ha geväret nära just när man arbetar... Tja, det är en bra fråga. Antar att det menas att man alltid ska ha geväret nära även när man arbetar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widowmaker Posted August 6, 2009 Report Share Posted August 6, 2009 Jag lägger till några av alla tänkvärda ord och citat som Winston Churchill bidrog med under andra världskriget. We shall go on to the end, we shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him. Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few. Sir Winston Churchill Churchill lyckades verkligen med sin Psyops genom att skapa myten om att så få gjorde så mycket för så många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
88M Posted August 7, 2009 Report Share Posted August 7, 2009 War is an ugly thing, but not the ugliest of things. The decayed and degraded state of moral and patriotic feeling which thinks that nothing is worth war is much worse. The person who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself. --John Stewart Mill-- War is cruelty. There's no use trying to reform it, the crueler it is the sooner it will be over. --William Tecumseh Sherman-- Freedom isn't free. --Anonymous-- Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy. --Winston Churchill-- If it moves, salute it; if it doesn't move, pick it up; and if you can't pick it up, paint it. --Anonymous (1940's saying)-- The 'eathen in 'is blindness must end where 'e began. But the backbone of the Army is the non-commissioned man! --Rudyard Kipling-- Soldiers are men...most apt for all manner of services and best able to support and endure the infinite toils and continual hazards of war. --Henry Knyvett-- A soldier is he whose blood makes the glory of the general. --Adapted from Henry G. Bohn-- Army: A body of men assembled to rectify the mistakes of the diplomats. --Josephus Daniels-- The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his. --George Patton-- GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 Sökte på ORDSPRÅK och hitta TRE tidigare trådar om just detta.... tråden ORDSPRÅK GAMLA VISDOMSORD/MORLAKAKOR och till sist HÄFTIGA ORDSPRÅK Personligen tror jag den första eller sista ligger bäst till. En morlakaka i all sin välmening : SÖK FÖRST, post sen. /martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EES Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 ''When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 Trådar hopslagna. /mdn, blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 (edited) "Att inse sin egen betydelse är som att få ett kvalster att fatta att han bara syns i mikroskop" - Arne Anka (genom Charlie Christansen) "Today I didn't even have to use my AK, I got to say it was a good day." - Krigarpoeten Ice-T Edited August 11, 2009 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts