Jump to content

Försvarsbeslut 2009


Recommended Posts

Nu är lobbyismen på full G på mil.se, det är lite kul att så fort det snackas grundorganisation i media så börjar det sprudla med nyheter (på mil.se) från förbanden om hur viktig just deras kompetens är. Lite humor att mil.se blir en spelplan för något som liknar informationsoperationer mot HKV och allmänhet.

 

 

 

 

Edit: För att undvika missförstånd har jag ändrat i texten, jag är medveten om att informationsoperationer är ett något felaktigt uttryck i detta fall då det är ett samlingsnamn för många områden men väljer ända att använda detta.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 560
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vill bryta ner denna diskussion till lekmanna termer och även fråga (nu har jag ju inte följt med i hela diskussionen, och jag har för mycket av ett liv för att läsa igenom ALLT) ifall någon som har mer koll än mig eller har kommit över någon form av insider-info om hur det kommer arta sig detta? Förslaget om nedrustning och förflyttningar sägs ju vara atomallvarligt från ÖB, enligt vissa. Andra säger att det är mest för att hota regeringen och få dem att öppna ögonen för stora stygga ryssen och visa att vi blir en stor meningslös utgift utan syfte för de svenska skattebetalarna. Någon som kan uppdatera mig litegrann? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bryta ner denna diskussion till lekmanna termer och även fråga (nu har jag ju inte följt med i hela diskussionen, och jag har för mycket av ett liv för att läsa igenom ALLT) ifall någon som har mer koll än mig eller har kommit över någon form av insider-info om hur det kommer arta sig detta? Förslaget om nedrustning och förflyttningar sägs ju vara atomallvarligt från ÖB, enligt vissa. Andra säger att det är mest för att hota regeringen och få dem att öppna ögonen för stora stygga ryssen och visa att vi blir en stor meningslös utgift utan syfte för de svenska skattebetalarna. Någon som kan uppdatera mig litegrann? :D

Väldigt förenklat så har regeringen ställt frågan till ÖB vad man får för Försvarsmakt med dagens budget samtidigt som man ska lämna värnplikten till förmån för hel- och deltidsanställda soldater. Det underlag som ÖB lämnat in är svaret på den frågan. Eftersom det är dyrare med anställd personal än värnpliktig, och budgeten är låst, så blir resultatet en minskad numerär.

 

Det finns inget som säger att detta är vad ÖB vill, men det är förmodligen vad ÖB och HKV anser är möjligt med de förutsättningar man givits. Om detta sedan kommer att leda till att regeringen ändrar förutsättningarna återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

Men man kan vänta sig att det kommer finnas soldater kvar i vilket fall? Att man kan bli anställd och tränas som soldat som yrke eller har dom pekat mer på att det blir som Nordic Battle Group, att man sitter hemma och svettas framför TVn med brunsås och snus på nätbrynjan och väntar på att telefonen ringer så att man kan ta sin sjaskigt utbildade överviktiga röv som tjänar 24.000 i månaden och fara till samlingsbasen för att invänta ett besked om att "nej, det var ju falskt larm.. men den här gången var det ju nära iaf"?

 

Eller kommer dom gå mer på den Holländska (känner ett Holländskt ex-befäl, så det är det enda med säkerhet jag kan referera till) armén som i princip har "värnplikten" som ett yrke för soldaterna, och dom tjänar en grad/befattnings/positionerings-baserad lön?

Edited by Motherland
Link to comment
Share on other sites

Men man kan vänta sig att det kommer finnas soldater kvar i vilket fall? Att man kan bli anställd och tränas som soldat som yrke eller har dom pekat mer på att det blir som Nordic Battle Group, att man sitter hemma och svettas framför TVn med brunsås och snus på nätbrynjan och väntar på att telefonen ringer så att man kan ta sin sjaskigt utbildade överviktiga röv som tjänar 24.000 i månaden och fara till samlingsbasen för att invänta ett besked om att "nej, det var ju falskt larm.. men den här gången var det ju nära iaf"?

 

Eller kommer dom gå mer på den Holländska (känner ett Holländskt ex-befäl, så det är det enda med säkerhet jag kan referera till) armén som i princip har "värnplikten" som ett yrke för soldaterna, och dom tjänar en grad/befattnings/positionerings-baserad lön?

Läs mitt inlägg igen. Heltidsanställd = jobbar jämt. Deltidsanställd = jobbar ibland. Men en heltidsanställd soldat är inte någon som har "värnplikten" som ett yrke, man är anställd som vem som helst och inte en inkallad värnpliktig med dennes rättigheter och skyldigheter. Men exakt hur arbetsvillkoren kommer att se ut är det nog ingen som vet exakt ännu.

Link to comment
Share on other sites

Allan Widman är en synnerligen god och fin människa (för att nyttja en fras från Karl-Bertil Johnssons Julafton)...

 

Speciellt detta föll Lfskbat på läppen..

 

AW : Fler förband som kan mobiliseras vid hot mot Sverige. Avveckla inte moderna och fungerande stridsfordon, stridsvagnar och artilleripjäser. Organisera åter arméns förband i brigader, som kan sättas in också i höga konfliktnivåer och mot tekniskt likvärdiga motståndare. JAS har varit en stor investering. Nu måste vi också se till att vårt stridsflyg har beväpning och ledning, annars har vi liten nytta av det.

 

 

Äntligen en politiker som är på rätt spår...

 

Tilltänkt ÖB nobbade tydligen...

CA : Partiledarna träter som bäst om vem som ska bli ny ÖB. Generallöjtnant Mats Nilsson är van vid att befinna sig i den politiska hetluften men saknar erfarenhet av skarpt fältläge. Det har generalöjtnant Sverker Göranson men han har tidigare förklarat sig lojal mot den egna försvarsgrenen. Förstahandsvalet tackade dock nej – enligt mina källor – därför att uppdraget är omöjligt. Vad säger det om våra försvarspolitiker?

 

:rockon:

 

Dessa meningar saxat ur artickel som Krook länkar till

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Allan Widman är en synnerligen god och fin människa (för att nyttja en fras från Karl-Bertil Johnssons Julafton)...

Fast å andra sidan säger AW så här i en annan artikel:

Folkpartisten Allan Widman vill nu behålla A/B-versionen längre, för säkerhets skull.

 

När riksdagen 2007 beslutade att Sverige i fortsättningen bara ska använda Gripens C/D-version berättade inte militären att de svenska planen inte längre skulle kunna ta emot hemlig kommunikation i känsliga lägen, en förmåga det nu kan kosta miljarder att bygga upp, enligt Widman.

 

De generaler som hade ansvar för projektet borde överväga att avgå, menar han.

 

– Det är oerhört allvarligt. Jag menar att ansvar måste utkrävas från de personer som har handlagt det här ärendet utan att göra tydligt de merkostnader som det innebär att övergå till enbart den senaste versionen av Gripen.

 

– Hade den här saken inträffat i något annat land så hade precis det blivit följden, säger Allan Widman.

 

Att de hade fått lämna sitt jobb?

 

– Ja, säger Allan Widman.

 

Ifrån:http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2642622

 

Det här är också en aspekt i ett försvarsbeslut. AW tillhör den riksdagsmajoritet som godkände att FM skall ha 99 st 39 C/D. Det är riksdagen som också är ansvarigt för att beställa det man vill köpa. Jag utgår ifrån att den som också har makten att göra beställningarna också vet vad denne beställer. Jag kan se framför mig annars hur man köper försvarsmaktens förslag till förändringar i FM och sedan klagar på att man inte fick det man ville ha.

 

Men annars så har ju AW med sin majoritet fortfarande möjligheterna att skjuta upp moddarna ifrån A till C/D i väntan på att det han anser är brister skall åtgärdas, dom har också makten att skjuta till flis för att åtgärda det direkt. Att skylla detta på försvarsmakten är bara patetiskt, jag trodde att politiker var mer rakryggad nu bävar jag inför ännu ett FB.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Jag väljer att inte läsa den artickeln, du får inte grusa mina förhoppningar, J.K Nilsson, om Allan Widman :) . Jag tar en koll ändå¨... Det ser ju inte så farligt ut, ditt citat behandlar ju JAS och det värnar jag inte så mycket om... infanterist som jag är. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Widman för en mycket stark linje om att Sverige ska gå med i NATO.

 

Han driver även en personlig linje som innebär ett växande inflytande i försvarsfrågor.

 

Han saknar tekniskt kunnande.

 

Detta ska man ha klart för sig när man avväger hans uttalanden. Han kan ha rätt i princip men det är sällan så illa som han vill få det att låta som när han talar om FM. Han älskar att kritisera Gripen vilket i sig hör till hans önskan om att Sverige skulle varit med i NATO och köpa amerikanska flygplan "från hyllan". Han driver en linje om att reducera flygvapnet till 48 flygplan.

 

Självklart får han säga vad han vill och görs det fel så ska dom rättas till men som med alla politiker ska man ta och sålla lite i vad som sägs innan man pekar finger.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från svt.se. Programmen nedan streams nu under dagen på hemsidan.

 

MÅNDAG 10:15-14:30

10:15-13:00 Vad blir det av försvaret? Symposium på Krigsvetenskapsakademien med anledning av ÖB:s underlag inför regeringens försvarsproposition.

 

13:00-14:30 Direktsänd riksdagsdebatt om försvarspolitiken begärd av Miljöpartiet. Bl.a. deltar försvarsminister Sten Tolgfors.

Link to comment
Share on other sites

MÅNDAG 10:15-14:30

10:15-13:00 Vad blir det av försvaret? Symposium på Krigsvetenskapsakademien med anledning av ÖB:s underlag inför regeringens försvarsproposition.

 

13:00-14:30 Direktsänd riksdagsdebatt om försvarspolitiken begärd av Miljöpartiet. Bl.a. deltar försvarsminister Sten Tolgfors.

 

 

... OCH SÅ SITTER MAN PÅ JOBBET... UTAN TV!!! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Widman för en mycket stark linje om att Sverige ska gå med i NATO.

 

Han driver även en personlig linje som innebär ett växande inflytande i försvarsfrågor.

 

Han saknar tekniskt kunnande.

 

Detta ska man ha klart för sig när man avväger hans uttalanden. Han kan ha rätt i princip men det är sällan så illa som han vill få det att låta som när han talar om FM. Han älskar att kritisera Gripen vilket i sig hör till hans önskan om att Sverige skulle varit med i NATO och köpa amerikanska flygplan "från hyllan". Han driver en linje om att reducera flygvapnet till 48 flygplan.

 

Självklart får han säga vad han vill och görs det fel så ska dom rättas till men som med alla politiker ska man ta och sålla lite i vad som sägs innan man pekar finger.

Nu vet jag inte riktigt vad du baserar påståendet om att Widman kritiserar Gripen. Jag har preics hört honom säga i riksdagsdebatten att han är förälskad i "JAS Gripen". Det han däremot kritiserar med rätta är att det saknas beväpning, ledning (39 C/D) och flygtimmar. Att han skulle vara tekniskt okunnig är möjligt, men han maskerar det rätt väl i så fall med ett militärt korrekt språkbruk. Sällan man hör talas om radarjaktrobotar i en riksdagsdebatt.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte riktigt vad du baserar påståendet om att Widman kritiserar Gripen. Jag har preics hört honom säga i riksdagsdebatten att han är förälskad i "JAS Gripen". Det han däremot kritiserar med rätta är att det saknas beväpning, ledning (39 C/D) och flygtimmar. Att han skulle vara tekniskt okunnig är möjligt, men han maskerar det rätt väl i så fall med ett militärt korrekt språkbruk. Sällan man hör talas om radarjaktrobotar i en riksdagsdebatt.

 

Han var sarkastisk i Riksdagen. Har man följt Widman ett tag så vet man att han inte är tekniskt kunnig och kritiserar Gripen mer än gärna. Jag tycker inte han maskerar det bra dessutom så har jag pratat med han ett antal ggr och gör min bedömning på även detta underlag. Nu senast jämför han oförmågan till att sända krypterat med RAKEL systemet och behovet av flera nödvändiga miljarder för att byta ut master m.m.

Link to comment
Share on other sites

Måndagens citat ?

 

Anf. 21 PETER RÅDBERG (mp):

 

Jag kan med lite sorg i hjärtat konstatera att det nationella försvaret vinner terräng just nu.

 

Riksdagsprotokoll

 

Måndagens överraskning ?

 

Som framgår av Försvarsmaktens årsredovisning har ett prognostiserat underskott på 1,5 miljard kronor genom kraftfulla åtgärder och ansvarstagande förvandlats till ett överskott på förbandsanslaget på en halv miljard kronor vid utgången av 2008.

 

Tolgfors

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Måndagens överraskning ?

 

Som framgår av Försvarsmaktens årsredovisning har ett prognostiserat underskott på 1,5 miljard kronor genom kraftfulla åtgärder och ansvarstagande förvandlats till ett överskott på förbandsanslaget på en halv miljard kronor vid utgången av 2008.

 

Tolgfors

 

Skulle vara intressant och veta om pengarna stannar hos FM eller går tillbaka till stadskassan?

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant och veta om pengarna stannar hos FM eller går tillbaka till stadskassan?

 

Kalla mig cynisk men Försvarsmakten verkar ju vara en budgetreglerare så.

Pengarna kommer åka tillbaka in i statsbudgeten igen vad det lider.

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Då kommer frågan om behov av ett bemannat luftvärn som skyddar strv m.m... nähä inte det. Nä det finns ju inte någonstans i Sverige a.k.a Öppet mål.

 

Sända "tydliga signaler" jojo.

 

Att förvara stridsvagnarna på Gotland kommer att kosta runt 200 000 kronor årligen, men det är en försumbar kostnad i ett strategisk perspektiv, tycker Armeinspektören som anser att det här ger en mycket tydlig signal om att Gotlands strategiska läge är viktigt, och visar att vi är beredda och kapabla att försvara denna viktiga plats, skriver Armeinspektören i utredningen.

 

http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyheter/a...Artikel=2658035

Link to comment
Share on other sites

Budgetunderlaget för 2010 lämnades idag över från Försvarsmakten till regeringen.

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyhet...ill-regeringen/

 

Det står riktigt mycket intressant. Bland annat så vill FM avsluta värnpliktsutbildningen 2012, och avsluta krigsplaceringarna 2018. Fm vill inte se någon insats i Afrika förrens 2012. NBG 11 ska vara rekryterat och påbörja "samträning" 2010-07-01. Skyttekompaniet och Camp Victoria föreslås för avveckling, och tidigast 2012 finns möjlighet att genomföra en insats av kompanistorlek med markförband i Afrika. Mycket spännande B-)

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Budgetunderlaget för 2010 lämnades idag över från Försvarsmakten till regeringen.

 

http://www.mil.se/sv/Nyheter/centralanyhet...ill-regeringen/

 

Det står riktigt mycket intressant. Bland annat så vill FM avsluta värnpliktsutbildningen 2012, och avsluta krigsplaceringarna 2018. Fm vill inte se någon insats i Afrika förrens 2012. NBG 11 ska vara rekryterat och påbörja "samträning" 2010-07-01. Skyttekompaniet och Camp Victoria föreslås för avveckling, och tidigast 2012 finns möjlighet att genomföra en insats av kompanistorlek med markförband i Afrika. Mycket spännande B-)

 

/Nyllet

 

 

Står även att försvarsmusikcentrum föreslås upphöra som egen enhet och integreras i livgardet.

och "Högvakt genomförs med samtliga förband under grundutbildning, hemvärnsförband, vissa insatsförband

och med särskilt upprättade vakt- och insatskompanier".

Edited by kimen
Link to comment
Share on other sites

Budgetunderlag 2010 Huvuddokument

Jag skummade igenom rapporten och hittade några intressanta punkter:

 

Rb 17 vidmakthålls men förmågan att

påverka mål på ytan ambitionssänks då utgången materiel omsätts med seriemateriel Military Off

The Shelf (MOTS) utan sjömålsstridsdel. Sjöminsystemet M9 utgår.

Inom den amfibiska tilläggsförmågan ökar den taktiska landrörligheten bland annat genom tillförsel

av skyddade ledningsfordon. Stridsbåtarna vidmakthålls på nuvarande tekniknivå och reduceras

i antal.

Kapacitet för luftförsvar vid amfibieförbandet ambitionssänks genom att luftvärnsplutonen inom

den amfibiska tilläggsförmågan avvecklas och det förbandsbundna luftvärnet begränsas till truppluftvärn

s.30

 

 

Befintlig kapacitet inom jakt och attack upprätthålls, där beväpning av stridsflyget utreds. Styrd

bomb (GPS/laser) införs. Den planerade långräckviddiga luftförsvarskapaciteten (METEOR) överses

och begränsas ambitionsmässigt t.ex. genom att AMRAAM livstidsförlängts. Bombkapsel 90

avvecklas. Ersättningsvapen, bl a small diameter bomb (SDB), för att möta det operativa behovet

utreds.

s.31

 

Inriktning av internationella insatser 2012

Övriga insatser

En tidsbegränsad spaningsinsats med stridsflygdivision inom ramen för ISAF och/eller Air Policing

på Island.

s.27

 

Kärnan av markbaserade system för indirekt eld utgörs av artillerisystem Archer med tillförsel av

precisionsgranat Excalibur. Bataljonsartilleri utgörs av 8 cm granatkastare. 12 cm granatkastare

vidmakthålls men tillförs ingen ny ammunition.

s.29

 

Marinförbanden inriktas både mot nationella och internationella uppgifter samt operationer i höga

konfliktnivåer. Sjöstridskrafterna ges en hög operativ tillgänglighet. Förbanden dimensioneras för

internationella insatser med en uthållighet upp till 12 månader.

s.30
Link to comment
Share on other sites

Budgetunderlag 2010 Huvuddokument

Jag skummade igenom rapporten och hittade några intressanta punkter:

 

Rb 17 vidmakthålls men förmågan att

påverka mål på ytan ambitionssänks då utgången materiel omsätts med seriemateriel Military Off

The Shelf (MOTS) utan sjömålsstridsdel. Sjöminsystemet M9 utgår.

Inom den amfibiska tilläggsförmågan ökar den taktiska landrörligheten bland annat genom tillförsel

av skyddade ledningsfordon. Stridsbåtarna vidmakthålls på nuvarande tekniknivå och reduceras

i antal.

Kapacitet för luftförsvar vid amfibieförbandet ambitionssänks genom att luftvärnsplutonen inom

den amfibiska tilläggsförmågan avvecklas och det förbandsbundna luftvärnet begränsas till truppluftvärn

s.30

 

 

Befintlig kapacitet inom jakt och attack upprätthålls, där beväpning av stridsflyget utreds. Styrd

bomb (GPS/laser) införs. Den planerade långräckviddiga luftförsvarskapaciteten (METEOR) överses

och begränsas ambitionsmässigt t.ex. genom att AMRAAM livstidsförlängts. Bombkapsel 90

avvecklas. Ersättningsvapen, bl a small diameter bomb (SDB), för att möta det operativa behovet

utreds.

s.31

 

Inriktning av internationella insatser 2012

Övriga insatser

En tidsbegränsad spaningsinsats med stridsflygdivision inom ramen för ISAF och/eller Air Policing

på Island.

s.27

 

Kärnan av markbaserade system för indirekt eld utgörs av artillerisystem Archer med tillförsel av

precisionsgranat Excalibur. Bataljonsartilleri utgörs av 8 cm granatkastare. 12 cm granatkastare

vidmakthålls men tillförs ingen ny ammunition.

s.29

 

Marinförbanden inriktas både mot nationella och internationella uppgifter samt operationer i höga

konfliktnivåer. Sjöstridskrafterna ges en hög operativ tillgänglighet. Förbanden dimensioneras för

internationella insatser med en uthållighet upp till 12 månader.

s.30

ska skäras i insatsorganisationen 0ch då försvinner 1 tredje del av HV

För att åstadkomma en planering i balans reduceras insatsorganisationen med två mekaniserade

bataljoner, ett tungtransportkompani och tjugo hemvärnsbataljoner

Link to comment
Share on other sites

Saxat från svt.se. Programmen nedan streams nu under dagen på hemsidan.

 

MÅNDAG 10:15-14:30

10:15-13:00 Vad blir det av försvaret? Symposium på Krigsvetenskapsakademien med anledning av ÖB:s underlag inför regeringens försvarsproposition.

 

Har tittat på detta på SVT play. Väldigt intressant. Gillar den finska generalens svar på hur lång tid det tar för det finska försvaret att komma på krigsfot (apropå att det tar mer än ett år för hela det svenska):

 

..där en del kan ställas upp på ett till två dygn men att få hela den här styrkan mobiliserad (350 000 soldater) då tar det en hel vecka...

 

Inte exakt citerat men på ett ungefär.

 

Edit:

Apropå tråden ny ÖB; är det så att Gunnar Karlson redan här egentligen avslöjar att Sverker Göranson är tilltänkt som ny ÖB?

/logsqd

Edited by logsqd
Link to comment
Share on other sites

Saxat från svt.se. Programmen nedan streams nu under dagen på hemsidan.

 

MÅNDAG 10:15-14:30

10:15-13:00 Vad blir det av försvaret? Symposium på Krigsvetenskapsakademien med anledning av ÖB:s underlag inför regeringens försvarsproposition.

 

Har tittat på detta på SVT play. Väldigt intressant. Gillar den finska generalens svar på hur lång tid det tar för det finska försvaret att komma på krigsfot (apropå att det tar mer än ett år för hela det svenska):

 

..där en del kan ställas upp på ett till två dygn men att få hela den här styrkan mobiliserad (350 000 soldater) då tar det en hel vecka...

 

Inte exakt citerat men på ett ungefär.

 

/logsqd

 

Tack för head up:en, såg del ett direkt men den avbröts för frågestund i rikstagen.

 

OT.....Sedan i en perfekt värd så kan nog Finland fixa att ställa sitt försvar på benen på en vecka, om inte några är ute på semester, blivit sjuka eller något annat inträffat sedan de senast gjorde repövning. Sedan är det ju en annan fråga vilket försvar man ställer på fötter (och ha färdigt på en vecka) när många av de som kommer kallas in inte gjort repövning på ett par år....OT

Link to comment
Share on other sites

Saxat från svt.se. Programmen nedan streams nu under dagen på hemsidan.

 

MÅNDAG 10:15-14:30

10:15-13:00 Vad blir det av försvaret? Symposium på Krigsvetenskapsakademien med anledning av ÖB:s underlag inför regeringens försvarsproposition.

 

Har tittat på detta på SVT play. Väldigt intressant. Gillar den finska generalens svar på hur lång tid det tar för det finska försvaret att komma på krigsfot (apropå att det tar mer än ett år för hela det svenska):

 

..där en del kan ställas upp på ett till två dygn men att få hela den här styrkan mobiliserad (350 000 soldater) då tar det en hel vecka...

 

Inte exakt citerat men på ett ungefär.

 

Edit:

Apropå tråden ny ÖB; är det så att Gunnar Karlson redan här egentligen avslöjar att Sverker Göranson är tilltänkt som ny ÖB?

/logsqd

 

Påpekar man att Sverige kunde ha 500 tusen man mobiliserade på en vecka för några år sen när man idag diskuterar hur man kan förbättra insatsförsvarets beredskap så döms man omedelbart ut som invasionsförsvars-kramare och stämplas som oönskad. Varken politiker eller försvarsanställda kan kosta på sig det.

 

Kunskaper eller lärdomar som man bär med sig på det området måste man gömma djupt och låtsas att denna organisatoriska sak är ny och okännd, annars är karriären i fara.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Saxat från svt.se. Programmen nedan streams nu under dagen på hemsidan.

 

MÅNDAG 10:15-14:30

10:15-13:00 Vad blir det av försvaret? Symposium på Krigsvetenskapsakademien med anledning av ÖB:s underlag inför regeringens försvarsproposition.

 

Har tittat på detta på SVT play. Väldigt intressant. Gillar den finska generalens svar på hur lång tid det tar för det finska försvaret att komma på krigsfot (apropå att det tar mer än ett år för hela det svenska):

 

..där en del kan ställas upp på ett till två dygn men att få hela den här styrkan mobiliserad (350 000 soldater) då tar det en hel vecka...

 

Inte exakt citerat men på ett ungefär.

 

Edit:

Apropå tråden ny ÖB; är det så att Gunnar Karlson redan här egentligen avslöjar att Sverker Göranson är tilltänkt som ny ÖB?

/logsqd

 

Påpekar man att Sverige kunde ha 500 tusen man mobiliserade på en vecka för några år sen när man idag diskuterar hur man kan förbättra insatsförsvarets beredskap så döms man omedelbart ut som invasionsförsvars-kramare och stämplas som oönskad. Varken politiker eller försvarsanställda kan kosta på sig det.

 

Kunskaper eller lärdomar som man bär med sig på det området måste man gömma djupt och låtsas att denna organisatoriska sak är ny och okännd, annars är karriären i fara.

 

Det får man inte hoppas då mycket kunskap om styrketillväxt fanns inom vasionsförsvaret. Är dock själv för ett yrkesförsvar då det enligt mig svara upp bättre för dagen krav. Men det som man kan önska och som i dag inte verkar finnas är någon form av uppskalningsmodell för FM. Det kommer finnas ett stor personalpol av möjliga tupputbildare inom de framtida stående och kontrakterade förbanden. Men jag har då inte läst/sett något papper där man skissat upp hur man skulle skala upp försvaret om det skulle behövas, tycker det saknas. Borde vara del av varje FBeslut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...