Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 469
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest HF_Svahn
Posted (edited)

10-9-9 Hundförare FBJS 03/04 :huh:

Edited by HF_Svahn
Posted
6-5-5 Julbetyg Säkman

det ni :D

Ursäkta att jag frågar, men hur i h-e lyckas man får en 6:a i ordning/uppförande och ändå vara kvar?

Posted
6-5-5 Julbetyg Säkman

det ni  :rockon:

Ursäkta att jag frågar, men hur i h-e lyckas man får en 6:a i ordning/uppförande och ändå vara kvar?

Inga problem han har bara ådragit sig ett stort antal bestraffningar, det är i sig ingen grund för ett avskiljande

Posted
Så du menar att plutCh har full koll trots att hela gruppen satt x 8 9 på en kille och sedan ger plutCh killen x6 7

i det läget förstår jag om killarna i gruppen blir besvikna och känner sig svikna om de satt bra betyg på en kille i gruppen som verkligen jobbat hårt & sedan nonchaleras detta gruppbetyget av PlutCh.

Nejdå, jag menar att de som har mest koll är gruppmedlemmarna och att PC till stor del går efter det när betygen sätts. Om det skiljer sig så är dock min erfarenhet att PC sätter högre betyg än gruppen.....

Men det är ju min erfarenhet...... ;)

• 7 months later...
Guest nitromex
Posted
Vad fick nu för betyg efter er värnplikt? :)

10-7-6

Skyttesoldat

10-7-7

Stf Skytt gruppchef (efter repövning)

10-8-9

Somalia Operation black hawk down...bara skoojade lite :)

Posted (edited)

Hur i h-e lyckades ni få så bra betyg?

Jag anser perosnligen att jag kämpade på friskt och duktigt och fick hyfsade betyg (x-7-7) av alla befäl utom min plch som hade väldigt mycket emot mig för att jag ogillade favorisering av en kriminell soldat som inte klarade av att lösa den enklaste uppgift men iaf lyckades få x-5-7 i betyg....

Själv så fick man X-6-7 och är lite missnöjd att FM inte vill ha mig. Men försöker kämpa på ett tag till och se ifall FM ändrar åsikt om mig :)

Edited by marcuzt
Posted (edited)
Hur i h-e lyckades ni få så bra betyg?

Jag anser perosnligen att jag kämpade på friskt och duktigt och fick hyfsade betyg (x-7-7) av alla befäl utom min plch som hade väldigt mycket emot mig för att jag ogillade favorisering av en kriminell soldat som inte klarade av att lösa den enklaste uppgift men iaf lyckades få x-5-7 i betyg....

Själv så fick man X-6-7 och är lite missnöjd att FM inte vill ha mig. Men försöker kämpa på ett tag till och se ifall FM ändrar åsikt om mig :Malaj:

FM vill ha dig, annars hade de gett dig ett lägre betyg än X-5-5 som är gränsen för krigsplacering...

Drog själv:

X-8-7 Strvtp/packgruppen

X-8-8 SISU förare KS07 (skytte)

X-8-8 SISU förare KS10 (räddning)

X-8-8 SISU förare KS11 (räddning)

Edit: lade dit betygen...

Edited by alfie
Posted

lite Off Topic:

Godkänt för krigsplacering är ju X-5-5. men för att kunna bli någonting (Officer, Utlandstjänst, Gruppchef inom HV osv...) inom FM krävs x-7-7. Vilket gör att slutlednignsförmågan i min hjärna säger mig att ifall man har betyg mellan X-5-5 och X-7-7 så säger FM; "Vi vill ha dig, men bara som kanonmat i krig" :Malaj:

Slut Off Topic

Går det att höja betyget med en KFÖ? Har fått för mig det... måste få åka på en KFÖ så jag kan höja mig :D

Posted
lite Off Topic:

Godkänt för krigsplacering är ju X-5-5. men för att kunna bli någonting (Officer, Utlandstjänst, Gruppchef inom HV osv...) inom FM krävs x-7-7. Vilket gör att slutlednignsförmågan i min hjärna säger mig att ifall man har betyg mellan X-5-5 och X-7-7 så säger FM; "Vi vill ha dig, men bara som kanonmat i krig" :Malaj:

Slut Off Topic

Går det att höja betyget med en KFÖ? Har fått för mig det... måste få åka på en KFÖ så jag kan höja mig :D

Lite OT fortsättning:

Jag tycker de snarare säger: I händelse av ofred och vi måste mobilisera så mycket militärt utbildat folk som möjligt vill vi ha dig. Men i US eller på YOP där vi haft första gallringen under värnplikten klarade du inte riktigt de krav vi ställer (X-7-7). Har diskutterats tidigare i någon tråd på soldint har jag för mig...

/Lite OT fortsättning

Posted
lite Off Topic:

Godkänt för krigsplacering är ju X-5-5. men för att kunna bli någonting (Officer, Utlandstjänst, Gruppchef inom HV osv...) inom FM krävs x-7-7. Vilket gör att slutlednignsförmågan i min hjärna säger mig att ifall man har betyg mellan X-5-5 och X-7-7 så säger FM; "Vi vill ha dig, men bara som kanonmat i krig" :worthy:

Slut Off Topic

Går det att höja betyget med en KFÖ? Har fått för mig det... måste få åka på en KFÖ så jag kan höja mig :bash:

Var har du fått att en grpch i Hv måste ha x-7-7 ifrån?? Källa efterfrågas!

Det har aldrig varit problem med dom siffrorna i hv, vet flera som har under dessa.

Posted

På FBU hemsidan står det att för att gå en HV Gruoppchefs kurs krävs 10-7-7 i senaste tjänstgöringen.

letar febrilt på sidan, men hittar ingenting nu :(

återkommer senare när spaningen gått bättre...

• Forumsledning
Posted

HV har egna gruppchefskurser och de jag sett och själv vart med på så har det inte funnits krav på betyg.

Posted
På FBU hemsidan står det att för att gå en HV Gruoppchefs kurs krävs 10-7-7 i senaste tjänstgöringen.

letar febrilt på sidan, men hittar ingenting nu :(

återkommer senare när spaningen gått bättre...

Okej, det kan vara deras egna lokal regler, man jag vet av egen erfarenhet att det inte gäller då jag själv förordnat två grpch med lägre och även en plutch, detta i två olika md-grper så det är nog inget lokalt hos dom.

så vida att dom själva inte hittat på egna lokala regler.. :baskerPa:

Posted

Betygen är ju för varje befattning, och borde då inte gå att jämföra rakt av.

X 7 7 Kompanibefäl Eldledning / Bekämpningsassistent(art stridsledning), trots bristande motivation på slutet och 40 grader feber på slutövningen hehe.