Vysotskij Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Bättre än X-9-9 är väl exempelvis X-9-10, som jag tror mig veta att en kille på FJS hade för några kullar sen. Själv hade vi befattningsbetyget uppdelat i fyra delbetyg (ryska, förhörstjänst, taktik och idrott), vilka vägdes ihop till ett snittbetyg. Är det fler som har delbetyg i befattningsbetyget? Quote
Sg Joker Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Vi hade en PB som fick XXX.. Kunde allt men var totalt dum i huvvet..Nära kompanistryk när han tjallade på en soldat.. Quote
Jonte Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Jag sällar mig till medelmåttornas skara. X77 Quote
Blomberg Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X77 och jag är inte alls bitter över det betyget Quote
Sir Vival Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Flera skriver X77 som "medelmåtta", men det är det väl ändå inte då det är lägsta vitsord för att bli antagen till vidare-/befälsutbildning samt så bör man sätta det i relation till befattning/tjänstgöring. Quote
niklassthlm Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 hm, jag som trodde att det fögsta betyg som delas ut efter gfu´n är 10-9-9. Och att det krävdes mer för att få högre, tex utlandstjänstgöring. /niklas Quote
Guest J-Star Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X-6-7... Kunde nog fått bättre om jag hade accepterat den tjänst mönstringsförrättaren erbjöd mig (gruppchef, FRA). Skulle aldrig tjatat till mig platsen som menig klargörare. J-Star -> <- J-Star /J Quote
Raptor Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 (edited) Fick 10-8-8. Berodde nog mycket på våra gruppchefer. Den ena brydde sig inte särskilt mycket och den andra hade en egenskap att snacka till sig en massa extra arbete som han hade kunnat undvika om han hade varit lite smartare. Alltså fick man som menig stå bredvid när gruppbefälen fick sina order (om det var möjligt, det var ju inte som jag smög in på ordergivningar eller så) och lägga in grejor. Kontentan var nog att jag för det mesta hade mer motivation och vilja än vad våra gruppchefer hade. Edited October 3, 2003 by Raptor Quote
KP2 Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Snälla en gång för alla: X-7-7 är inte ett mittenbetyg det är ett mycket gott betyg! -5-5 är krigsplaceringsbar... Kan bara säga att de som sysslar med soldatutbildning på mitt förband inte i första taget ger någon X-7-7... då har man definitivt gjort betydligt mer än vad som krävs! Quote
Groaghach Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X77. Dessvärre inte speciellt nöjd med det. Trodde jag skulle få lite bättre. Men man skall inte klaga. Det är inget fel med X77. Quote
The Swede Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 GU: X78 Rep: X88 L108: X78 BA01: X88 BA03: X78 The Swede Quote
robot Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 (edited) 10-9-8... 9:an fick jag i huvudtjänsten och 8:an i soldategenskaper. Tyvärr lyckades jag både få hälseneinflammation och kraftigt stuka min högra fot/ vrist under min Gu. Vet inte om jag hade lyckats knipa en 9:a om jag hade kunnat utföra all fysisk verksamhet. Men jag är grymt nöjd med mitt betyg. Sen låg jag på en riktig drömpatrull. Den bestod av fyra man. Min Patrullchef hade 10-9-9. Min stridsparskamrat hade 10-8-9 och vår signalist hade 10-8-8. Sen fick tyvärr en signalist byta tjänst pga skada. Tror att diskussionen har varit uppe förut men är värd att kommentera ändå: Kan man få högre betyg än 10-9-9 i Gu:n. Befälen jag talade med påstod att man inte ger ut högre om det inte är nåt jättespeciellt. Sen en OT-fråga: varför sätts inte utlandsmissionstjänsterna efter betyget? Min uppfattning är att tjänsterna sätts efter kontakter och tur. Edited October 3, 2003 by robot Quote
Vysotskij Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Tror att diskussionen har varit uppe förut men är värd att kommentera ändå: Kan man få högre betyg än 10-9-9 i Gu:n. Befälen jag talade med påstod att man inte ger ut högre om det inte är nåt jättespeciellt. Sen en OT-fråga: varför sätts inte utlandsmissionstjänsterna efter betyget? Min uppfattning är att tjänsterna sätts efter kontakter och tur. 1. På denna fråga svarar du själv. 2. Denna fråga diskuteras på annan tråd: Bättre urvalsprocess. Ett tips är att fråga dig själv vem du (eller ditt befäl i lumpen) hade tagit med i din patrull på utlandsmission: din stridsparskamrat (med 10-8-9) eller någon du inte känner som fått 10-9-9 i liknande tjänst. Så tänker de som tar ut folk till missionerna också. Quote
Fk Bodin Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X-6-7. I GU av soldaterna fick jag X-7-8, men befälen sänkte till X-6-7. Försökte tjata upp det till X-6-8, men ej. Dock så har jag nu X-7-7 Quote
Doyle Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X-6-7. I GU av soldaterna fick jag X-7-8, men befälen sänkte till X-6-7. Försökte tjata upp det till X-6-8, men ej. Dock så har jag nu X-7-7 ??? Kan man höja sina GU-vitsord ?? Quote
GeBe Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Nope, men man får ett nytt betyg efter varje militära tjänstgöring som jag t.ex: GU: 10-7-8 VoFk: 10-8-8 KS05: 10-9-8 Quote
Vysotskij Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 10-9-8... 9:an fick jag i huvudtjänsten och 8:an i soldategenskaper. Missade en sak i Robots inlägg: Har man ändrat ordningen i tjänstgöringsbetyget? Är inte ordningen uppförande-allmän duglighet-tjänstbarhet? Quote
Mattias Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Vi hade en soldat på FBS som fick X-10-9 eller X-9-10 kommer inte ihåg vart han fick tian, men en sjuhellsikes soldat va han iaf. Själv fick jag X-8-8 som GB FBS. Riktigt nöjd med betyget. B) Quote
panzerkampfwagen Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X-7-6 eller X-6-7, kommer inte ihåg vilket. Blev plutonssignalist för att jag var den enda i plutonen som kunde lära sig hur man skötte radion och pratade radiospråket. Intresset för signalerandet var svalt, och plutch sa i samband med vitsordsutdelningen: PC: "Hade du tjänstgjort som vanlig psk-soldat hade du haft X-8-8, tveklöst." Jag: "Men skriv in mig som det då? Jag ville ju för fan inte ha radion." Gick tydligen inte. Litet småsurt men vafan. Quote
Mårten Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Mycket intressant läsning! Många med 10-8-8 alltså... Jag tillhör själv den skaran. Quote
Lindeberg Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Mycket nöjd med mitt x-9-8 Jag ingick i chefsgruppen KB5, tillsammans med tre mekaniker, två rek, två sign och en C mtrl. Jag och en av rekarna fick till uppgift att betygsätta våra gruppmedlemmar inför befälens betygsättning. Vi kom ganska snabbt på att det var omöjligt att sätta sifferbetyg, så vi diskuterade med varandra och skrev omdömen istället. Detta var en av de svåraste uppgifterna jag löst under värnplikten. Mitt betyg grundade sig på befälen på plutonen och sjvbefälens omdöme. Sjv-befälen gav mig x-7-9 (omdöme, kunskap, befattning), och befälen på plutonen utvecklade det till x-9-8 i militärt betyg. Jag hoppas att jag kan leva upp till mitt betyg i en framtida utlandsmission Quote
Vysotskij Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Sjv-befälen gav mig x-7-9 (omdöme, kunskap, befattning), och befälen på plutonen utvecklade det till x-9-8 i militärt betyg. Fina betyg, Marzocchi, men det är ytterligare en ny tolkning av vad omdömena står för och i vilken ordning. Jag vidhåller uppförande-allmän duglighet-tjänstbarhet i befattning. Kan någon bringa ordning i mitt kaos? Quote
The Swede Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Citat från lumpen.nu: Betyg/vitsord Betyget du får efter lumpen är uppdelat i tre delar. Betygsskalan är mellan 0 och 10, där 10 är det högsta betyget man kan få. För att söka exempelvis utlandstjänst krävs minst 10-7-7 i vitsord. UPPFÖRANDE ger uttryck för vilja och förmåga att iakttaga de regler som finns angivna, samt förmåga att ta hänsyn till överordnande, kamrater och omgivning. LÄMPLIGHET är ett uttryck för de psykiska och fysiska egenskaper som bedöms krävas för respektive befattningar samt främst vid befälsutbildning, värderar pålitlighet och vilja till ansvar, initiativkraft, självverksamhet, samarbetsförmåga, omdöme och organisationsförmåga. KUNSKAPER och FÄRDIGHETER är en värdering av de för utbildningsmålen viktigaste ämnena och övningsgrenarna. Betyget är så långt möjligt grundat på prov. The Swede Quote
Fk Bodin Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 (edited) Tycker däremot att sifferbetygen är lite väl enkla. Lappen med personliga egenskaper säger lite mer. Här är min: http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/per..._egenskaper.JPG Edited October 3, 2003 by Fu Bodin Quote
Lindeberg Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Jo, sjv-befälen gjorde sina egna kategorier, och talade om detta klart och tydligt. Nackdelen är väl att förklaringen inte finns på papper, men jag överlever nog. Alltså, sjv-befälen hade modifierade kategorier, medan befälen på plutonen använda (vad jag hoppas) de "riktiga" kategorierna. Quote
Vysotskij Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Tycker däremot att sifferbetygen är lite väl enkla. Lappen med personliga egenskaper säger lite mer. Här är min: http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/per..._egenskaper.JPG Ja, så ska det se ut! Bättre än Ryska: 9; Förhörstjänst: 7; Taktik: 8 (fan!); Idrott: 8, eller vad det nu står på mitt... Quote
Harald Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 Snälla en gång för alla: X-7-7 är inte ett mittenbetyg det är ett mycket gott betyg! -5-5 är krigsplaceringsbar... Kan bara säga att de som sysslar med soldatutbildning på mitt förband inte i första taget ger någon X-7-7... då har man definitivt gjort betydligt mer än vad som krävs! Helt rätt! Men det skiljer sig kraftigt från förband till förband och även inom plutoner. Betygen skall sättas efer vad soldaten kan inte efter hur väl han har tagit till sig utbildningen. Landets bästa Fj-soldat hadde inte kunnat få mer 10-9-7 om han legat som Nsky grp.ch eller soldat på min pluton. Våra befäl ansåg helt enkelt inte att vår utbildningstid och deras förmåga att utbilda oss kunde uppnå en högre utb.status än 10-9-8. Dessutom satte de inte mer än 10-8-7.Årets bästa soldat fick 10-8-7. Verkar som om många befäl sätter för höga betyg. Alla som fick 10-7-7 var soldater som vår kapten hadde velat ha med på utlandstjänstgöring. Av 8 Nsky.grp.ch på kompaniet fick endast fem över 10-5-5. Det var betydlgt lättare att få höga betyg om man t ex var PBV-förare. Quote
Panzerfaust Posted October 3, 2003 Report Posted October 3, 2003 X-7-7 Fick jag då... I mitt fall va det dock dåligt... Quote
Recommended Posts