Jump to content

Recommended Posts

• Replies 469
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Närskyddsgruppchef x98

Rätt nöjd. Var faktiskt några stycken som fick x99, och det var befogat. En hade en jävulskt jobbig grupp, men han klarade det bra... han blev handplockad till MHS efter två missioner. Jobbar på F21.

Posted
Hade varit trevligt om folk angav vilken tjäns dom hade, så man vet vad betyget skall vägas mot.

Står i min profil, har inte alla fyllt i där? :rocketl:

The Swede :baskerPa:

Posted

Vapen/Bv/Hjulfd-Mek X-8-8

Ingick även i bataljonens Särskilda SpolGrupp under slutövningen, men det är hysch-hysch :baskerPa:

Posted

GU: X-8-9

KFÖ 97: "10-10-10" [citerar från tjänstgöringskortet] B)

Posted

X-5-6 för GU'n (intressant nog, om det inte varit en sån sjuhelvetes brist på kvartemästare hade jag nog fått det mycket mer lämpliga 9-7-9 men då inte kunnat krigsplaceras).

X-7-9 på KFÖ (kompkvm)

X-8-9 på SÖB (fast den gills inte vad jag minns)

• 7 months later...
Posted (edited)
Vi hade en kille på mitt komp som fick 5-4-3. En anledning tille detta betyg var att allt som oftast hade en lite ovana att plocka i sär smällkarameller ( de blå patronerna till RB-56 och 20mm P-skott). Detta slutade en dag med att han eldade upp sin fejja och fick ett långt kasern förbud

Kilander din lilla råtta!

Vem kommer inte ihåg det? Revingehed maj -00, söder "Kvarnen" 800, i dungen. Det var en ganska bra smäll, trots det att han bara skulle "elda lite på det som ligger i den lilla blåa".

Sicken dåre!

Trodde han verkligen att det INTE skulle explodera?

Han såg sådär fräck ut när han satt där med ansiktet i en hink med vatten, halva ansiktet skiftade i rosa och brunsvart...

:baskerHV::bash::((

Oerhört korkat! Betygen han fick förtjänade han eftersom det inte var enda gången...

Ha Ha!! Detta kommer jag ihåg!!

Slutövningen syd 2000, Någonstans på Revingefältet:

Kompanichefen RJ samlar hela kompaniet för "säkerhetsupplysning",

"Bara så att det inte skall vara några som HELST tveksamheter så tar jag detta.

Ni får INTE plocka isär eldmarkeringspatroner eller mixtra med ammunition!!"

(kompaniet tittar frågande på varandra)

"Nu undrar ni säkert varför jag säger detta. Jo, det finns ett stolpskott på QJ som, i sin upphöjda ofattbara intelligens har plockat sönder en 65 stridsvagn och tuttat fyr på den. Varpå han i princip svedde bort allt huvudhår och alla drag som hans mamma kan känna igen."

(Kompaniet skrattar rått.)

Fö hade jag 10-8-8.

Edited by jake the snake
Posted

Ho ho! Jag gick ut som kursjumbo på Tolkskolan 1983: 10-6-6,15. Men jag har höjt betyget lite under alla mina KFÖ. En rolig krusidull med tolkskolan är att man blir befordrad en grad efter varje KFÖ. Så jag är löjtnant, vad det nu innebär.

Posted (edited)

X 9 8

Eller X 8 9 ? kommer inte riktigt ihåg.

9:an var för dugligheten som riktare.

Pjäsriktare LVAKAN

Tillägg:

Jag hade en gruppchef som fick X 10 9, eller var det X 9 10

Enligt mig var han så överbra att han var värd det. ,O

Edited by ErikUrban 2
Posted
En rolig krusidull med tolkskolan är att man blir befordrad en grad efter varje KFÖ.

Ja, roligt är det, och det kändes fint att få fänriksförordnande, men det är ju inte vettigt nånstans.

Ungefär lika dumt som att vi börjar få hela grupper bestående av värnpliktiga fänrikar.

Posted
Trodde bara man kunde få 10 9 9 som max i fred. de två sista 10:orna är förbehållana riktiga situationer där stressen är total och pressen är bra mycket mer än färdigställda övningar i fred där säkerhet är nyckelordet.

Man kan få 10:or i fredstid också dom som högg av benet på sin kompis för att rädda livet på honom är väl spekulanter på det...

Det är vad vi fick höra i alla fall.

Själv fick jag 10-7-7 Bevakningssoldat/bilförare

Okej det går i fred med men då är det iallafall ett skarpt läge så att säga. Inte övningar och skit utan olyckor och liknande som man visar framfötterna på!

jag tycker detta verkar kanska konstigt. Alla borde väll kunna ha möjligheten till att få alla betyg. Inte bara de som har oturen att vara med om en olycka

Posted

10-8-8, C Stab/Trosspluton

Dem som inte fick 10:or i ordning hos oss i år gjorde bl.a sig skyldiga till att

-smälla av larmmina på tåg...

-ordervägra/psykisk labilitet...

-avfyra Kulspruta 58 i bar överkropp medan kamrat fotar OCH genomgång med befäl pågår femtio meter bort...

-inte köra enligt körorder/krocka

/RP

Posted

10-7-7 KP-Troppchef S1 (DivisionsKnutpunkt nr 2, därav nicket DK012)

Var extra trevligt när man träffade plutonen på återträff ett år efter muck, och de blev förvånade över att jag inte fått högre.

Posted

Fick x-7-6

är inte riktigt nöjd med den där sexan men så var jag ju borta ett tag ifrån utbildningen för att en trevlig påverkad farbror tyckte att mitt öga skulle mosas.