Jump to content

Recommended Posts

Posted
10 7 8 grp C nsky ING2 vi var endast 6 av 42 i plutonen som fick över 10 7 7, jävligt tufft satta betyg med tänka på hur duktiga vi ändå va! tuffa befäl= hård betygssättning eller?? nästan inga grp C fick mer än 10 6 6... jag fick nog pga utnämning som bästa skytt och dessutom bäste kamrat...

Roligast var att våran lismande KB som trodde han skulle få 10 8 8 och fick gå hem gråtandes med 10 5 4 om jag minns mig rätt!! han var iofs ett skämt till soldat och smet undan allt jobbigt, han spelar nu keyboard i ett halvkänt dansband i stället för den officerskarriär som han trodde var klar!!! Ha Ha!!

/dirtydozen

Så det är så pass tufft att få bra betyg på Ing2 alltså? :P Skicka gärna PM om vilket kompani du låg inne på, vilka befäl du hade osv.

Hur ska det gå för mig då? ligger inne på ing2 och har sökt till NBG, ligger på 3:e kompaniet första pluton. Kommer ju aldrig komma med i NBG ju :baskerHV:

Har inte betygen ändrats nu?

Jag har ganska goda erfarenheter av betyg från Ing2. Ur min pluton på 30 man fick tre toppbetyg med 10-9-8, och säkert en tredjedel (kanske även hälften) över 10-7-7. I alla fall är det så jag kommer ihåg det. Dock var vi ju alla 10-månaders, kanske spelade viss roll.

Det har säkert ändrats men vi var en jävla blandnig på folk med väldigt olika ambitionsnivåer(både 15 mån, 10mån och 7,5 månaders)

Och i det skedet som vi ryckte in(-99) så genomgick FM en ganska stor första förändring mot en inriktning mer åt US. Det tror jag påverkade betygsättningen till det mer restriktiva hållet! Efterfrågan av soldater till US var betydligt mindre då än vad den är nu... det var ju både innan liberia, afghanistan och liknande insatser, det som egentligen var intressant om man ville åka utomlands var ju KS-missionerna...

Jag vet inte om det är tuffare på ING2 än andra ställen men det tror jag inte... Våra KB hade mycket att säga till om på betygsättningen och de var ganska snåla med betyg över 6...

Och när man fratade med YOFF om betygsättning så sa de utryckligen att de satte betyg hur lämplig man var för US. ALLA YOFF vi hade hade varit ute på minst en mission och de visste vad att titta efter.. Vi hade till exempel en kille som var skitduktig på alla sätt och vis men kanske hade lite konstig syn både på invandrare och kvinnor, han fick 10-8-5 och jag tror att det var för att försvåra för han att söka sig till US! IOFS så var han nog inte så intresserad...

/DirtyDozen

• Replies 469
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

10-7-6 elle så var det 10-6-7 (?) Insatspluton skarpskytt på Ing2, sexan motiverades med "Du är för dålig på att tempoväxla" :rockon:

Nån som gör vpl där som Insatssoldat nu som kan svara på om Kn "Zäta" fortfarande är kvar? Sist jag hörde så skulle han på mission eller nåt...

edit: notera att Zäta inte är ett riktigt namn, bara vad han kallades av oss när jag var där.

Edited by Nizzemancer
Posted

Presskriberat, urgammalt och mossigt men här är mitt betyg:

X-6-6, KB (Lätta Ingkompaniet), Ing 3 (saligt avsomnat :rockon: ), 87/88

Posted

10-8-8, Drivmedelsgruppchef I21 95-96....så DaRaven torde ha "ramlat" förbi min del utav TOLO stationen både en eller 2 gånger B-)

10-8-7 eller var det 10-7-8, BA09 Stf Transportgruppchef 97-98...mer eller mindre C POLplan. Så med andra ord dieselråtta igen.

Guest R3 Stenberg
Posted

X-8-8 som GB på R3-plut Räddning

Fick också "Plutonens Bäste Soldat", är det något som ges ut på alla förband?

Posted (edited)

10-6-6 kvartermästare stabskomp. lv6 01-02

visste inte riktigt vad gav mig in på när jag mönstarde samt en plutonchef som "....jag tror inte du kan leda en stabs-pluton i internationell tjänst" en vecka innan muck.

nej, tacka f*n för det när vi ALDRIG hade övat det heller :banghead:

/lite OT

synd att betygen i princip är huggna i sten så US är inte att tänka på, även om man säkert skulle göra ett bra jobb!

Edited by stolpskottet
Posted (edited)

Konstigt, har för mig att jag har skrivit mina betyg i en liknande tråd tidigare... Jaja, skit samma.

Fick X-7-7 för min befattning som bandvagnsförare och gruppchef för en VSU-enhet (vädersondering) på I19/Artbat 04-05. Väldigt nöjd!

Edited by Lord Väder
Posted

JA-7-7. Ett betyg som är får vara nöjd med.

En kamrat (fu J) som var vagnchef på patch fick JA-7-7. Anledningen till att han inte fick högre (jag tycker definitivt att han förtjänar högre) beror på att befälen (i synnerhet "krigsplutonchefen") ogillade honom. Jag misstänker att befälen helst av allt hade velat ge fu J ett lägre betyg, men eftersom fu J redan var uttagen till utlandstjänst kunde de inte göra det. Den andra vc:n fu M fick högre betyg (vill minnas att han fick JA-8-8) och han sa själv att han tycker att fu J är en bättre vc.

Överlag tycker jag att betygen som utdelades var, ur min synvinkel, riktiga, men det fanns en del som jag tycker inte alls förtjänar betyget de fick, både för låga och för höga.

Om jag jämför min pluton med 2. FBS-plut så fick vi överlag lägre betyg, det var tom så att våra befäl dagen innan muck höjde så gott som samtligas betyg för att försöka komma i fas med 2. FBS.

• Forumsledning
Posted

Slog ihop 2 betygstrådar. Röstningen fick strycka på foten, men det gör säkert inget.

/ BlåGul

Posted
Fick också "Plutonens Bäste Soldat", är det något som ges ut på alla förband?

X-9-9 som närskyddsman/sjv på markförsvarsplut. RRkomp F4. Fick också "Bäste Soldat " på Plutonen.

Hur jag fick så höga betyg vet jag faktiskt inte :worthy: ,men sköt bra gjorde jag iallafall! :dribble:

• 4 weeks later...
Guest ernst85
Posted

10-8-7 ElMek Hms Trossö 2005. Hadde en kille ombord som fick 4-4-5, förmodligen den sämsta sjöman jag sätt.

• 2 months later...
  • 3 weeks later...